Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-29, 11:53   #1
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
Euroshopper m.fl billigare..varför?

Vad är det som gör att euroshopper m.fl lågprismärken är billigare än findus, felix mm? är det stor skillnad i kvalitet, smak, näringsinnehåll lr vad? hur är det me euroshoppers frysta grönsaker är de bra eller?nån som provat eller vet?

Lite funderingar som dök upp bara
Gammal 2008-09-29, 11:57   #2
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Ronja Visa inlägg
Vad är det som gör att euroshopper m.fl lågprismärken är billigare än findus, felix mm? är det stor skillnad i kvalitet, smak, näringsinnehåll lr vad? hur är det me euroshoppers frysta grönsaker är de bra eller?nån som provat eller vet?

Lite funderingar som dök upp bara
Inge kostnad för varumärke samt lägre marginaler i alla led samt i viss mån stordriftsfördelar (men det har ju även de ledenade varumärkerna oftast).

Samt generellt lägre kvalitet. Dock så tillverkar ju inte "Euroshopper" något själv utan deras mineralvatten är det t ex Hellefors som tillverkar osv osv.
Gammal 2008-09-29, 12:03   #3
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Sämre/billigare råvaror kan vara en del av anledningen.
Sedan har Felix och Findus investerat mycket mer i sina varumärken med reklam, sponsring, ekonomiskt stöd till olika organisationer osv. De arbetar även en hel del med produktutveckling, bl.a tar Findus fram mat som ska passa sjukhus etc., jag tvivlar på att Euroshoper lägger pengar på sådant.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:05   #4
zowie
Registered User

zowies avatar

Reg.datum: Feb 2008
tja, de har inga reklamkostnader tex. lägre kvalitet tycker jag inte de har än andra märken. egna varumärken från ica eller coop testade jag någon gång och tycker att de har mkt sämre kvalitet an euroshopper.
Gammal 2008-09-29, 12:08   #5
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Sämre råvaror, produkterna görs av storföretag utanför Sverige m.m. Av moraliska skäl bör man inte handla hos dessa lågprisbutiker, men plånboken styr ju oss ganska hårt...
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:10   #6
Ronja
Registered User

Ronjas avatar

Reg.datum: Jul 2007
är det mindre näring i också eller hur är det på den fronten?
Gammal 2008-09-29, 12:11   #7
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SH86 Visa inlägg
produkterna görs av storföretag utanför Sverige
Så fungerar det väl hos många av de stora "svenska" varumärkerna också?
Gammal 2008-09-29, 12:15   #8
spoonchest
Registered User

spoonchests avatar

Reg.datum: Jun 2008
till exempel kan man ju kolla på varför billigt kött oftast är utländskt. Den kostar ju inte alls lika mycket att producera som här i Sverige, mycket tack vare urdålig djurskyddslag i jämförelse med vår. Sverige har stränga regler på karenstider vad gäller antibiotikabehandlade djur, samma sak med djurtransporter, foder, stallmiljö osv.
Sedan kan man ju kolla på personalkostnader i Sverige jämfört med andra länder. Tycka vad man vill om djurskyddet i Sverige, men den står sig otroligt bra jämfört med t.ex Danmark, där vi ofta importerar mycket fläsk ifrån.
spoonchest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:21   #9
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Citat:
Så fungerar det väl hos många av de stora "svenska" varumärkerna också?
Ja, tyvärr. I längden är det inte bra för någon annan än de som tjänar pengar på detta. Jobb försvinner från landet, kvalitén på maten försämras, vi bli ännu mer beroende av produktionen från andra länder, vilket är riktigt illa eftersom det kan bli riktigt besvärligt i tider av global instabilitet och ekonomisk oro.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:24   #10
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av zowie Visa inlägg
tja, de har inga reklamkostnader tex. lägre kvalitet tycker jag inte de har än andra märken. egna varumärken från ica eller coop testade jag någon gång och tycker att de har mkt sämre kvalitet an euroshopper.
Fast hon frågade ju om Findus och Felix sklide sig från Euroshoper och andra lågprismärken, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.

Jämför Abbas tonfisk med lågprismärken och se att det finns en klar skillnad.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:31   #11
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.
Nja, Kollar du på märket "ICA" och "COOP" som håller de nog generellt högre kvalitet än märkesledaren. De kommer tvåa in på marknaden och då är det lätt att anpassa sig så man har 1% mer kötthalt än märkesledaren osv. ICA vill ju t ex inte sälja taskiga produkter under märket ICA, det kan skada varumärket.

Ser vi däremot till lågprismärken som vi pratar om här som Euroshopper så är det nog helt korrekt.
Gammal 2008-09-29, 12:44   #12
Pepz
Uggla

Pepzs avatar

Reg.datum: Oct 2005
ex
euroshoppers broccoli - väldigt små buketter
Icas Broccoli -väldigt stora buketter.

Näringsvärdet skiljer inte men iom att euroshopper kan använda broccoli som i sverige skluue klassas som "klass 2" broccoli så blir det billigare.
EU reglerna säger tex att en gurka som är böjd mer än ett visst antal cm inte kan vara en fullgod gurka. gäller de flesta grönsakerna på ett eller annat sätt

Se upp med billig pasta bara- många som blandar i vanligt vetemjöl istället för durumvete.

Senast redigerad av Pepz den 2008-09-29 klockan 12:46.
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-29, 12:47   #13
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Välfärd totalt sett är ju faktist högst i en oreglerad marknadsekonomi, så jag tycker det är bra att det finns lågprisföretag som pressa ner priser.

Euroshopper är billigare för att
1. Sämre kvalité, inte nödvändigtvis näringsmässig men om man ta tonfisk t.ex så är det inte stora fina bitar utan "finmald".
2. Inga reklamkostnader.
3. Stora kvantitet minskar medelpriset, dessutom produceras produkterna i det landet som de anser är mest kostnadeffektiv.
Gammal 2008-09-29, 14:23   #14
zowie
Registered User

zowies avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Fast hon frågade ju om Findus och Felix sklide sig från Euroshoper och andra lågprismärken, butikernas egna märken bör nog räknas som lågprismärke.

Jämför Abbas tonfisk med lågprismärken och se att det finns en klar skillnad.
sorry, menade att det finns skillnad även mellan lågprismärkerna. räknade de oxo som lågprismärke, hoppas det är klarare nu...
Gammal 2008-09-29, 14:36   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Om man har positionerat sig som ett företag med bra kvalité så är det ju enklare att ge att ta ut ett lite högre pris, FELIX vet t.ex. att deras kunder ärlojala och är beredda att betala ett par kronor extra för något som uppskattas.

Så där har det ju en kostnadsfördel jämfört med andra märken som snarare kan profilera sig som just billiga. Så jag tror int enbart det handlar om faktisk kvalité utan även till stor del om vad man vill lyfta fram, fördelen med kvalitén eller fördelen med priset. Om det sedan alltid stämmer till 100% är ju en annan femma.

Jag skulle dock tippa på att en seriös näringsanalys av fem stycken random produkter från t.ex. FELIX jämfört med Euroshoppers och X-tras motsvarigheter skulle vara till fördel för FELIX. Likaså om man genomförde sensoriska blindtester för smak. Det senare har jag själv gjort med ganska mycket olika mat och kan säga att jag själv förvånansvärt ofta valde just de dyrare produkterna. Likaså föredrogs ofta fullfettsvarianter före lättvarianter av alla i panelen o.s.v.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:37.