2008-09-09, 22:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2008
|
SL:s tilläggsavgift
Tjena,
Är det någon av er som har blivit tagna av kontrollanter med en ogiltig/ingen biljett i SL-trafiken och har behövt betala tilläggsavgift? Hur mycket i så fall och försökte ni överklaga?
Själv åkte jag på en remsa till reducerat pris (man ska vara under 20 och jag är 20...) och är skyldig att betala 1200kr! (Jag överklagade men det gick inte igenom). Det är fan vad man får betala om man misshandlat nån  . Dessutom vill jag skälla på SL för att det är så dyrt! Alldeles för dyrt, och jag tycker inte ens att man får valuta för pengarna. Det är ofta förseningar och dylikt. Idag var det exempelvis cirka en halvtimmes försening på blå linjen.
Jag vill dock poängtera att jag inte tycker att det ska vara gratis, det är inte hållbart. I ett samhälle som ska nånstans så måste man betala lite för sig, staten kan inte betala för allt imo.
Men det hjälper inte att kasta skit, ibland måste man bita i det sura äpplet...
|
2008-09-09, 23:27
|
|
Trankil.
Reg.datum: Feb 2002
|
Skicka ditt inlägg till SL eller Rosenbad då.
|
|
|
2008-09-09, 23:30
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snorkelfarsan
I ett samhälle som ska nånstans så måste man betala lite för sig, staten kan inte betala för allt imo.
|
Haha. Och vart i hela friden får staten pengarna från att finansiera kommunaltrafiken ifrån då? FRÅN DIG! Det hade lika gärna kunnat vara "gratis", vi hade bara blivit beskattade tyngre istället.
Kommunaltrafik kostar inte "biljett x". Det kostar "biljett x+skatter y".
Såhär går det när staten ska sköta saker och ting. Det blir åt helvete dyrt och funkar undermåttligt och du och jag finansierar spektaklet, vare sig vi vill det eller inte. Statligt våldstvång ftw, fy fan alltså.
|
|
|
2008-09-09, 23:51
|
|
Curl til you hurl!
Reg.datum: Apr 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thobias
Haha. Och vart i hela friden får staten pengarna från att finansiera kommunaltrafiken ifrån då? FRÅN DIG! Det hade lika gärna kunnat vara "gratis", vi hade bara blivit beskattade tyngre istället.
Kommunaltrafik kostar inte "biljett x". Det kostar "biljett x+skatter y".
Såhär går det när staten ska sköta saker och ting. Det blir åt helvete dyrt och funkar undermåttligt och du och jag finansierar spektaklet, vare sig vi vill det eller inte. Statligt våldstvång ftw, fy fan alltså.
|
Innan vi debatterar SL:s drift i avseende på finansiering..så vill jag bara påtala att vi (som i medborgare och styrande i Sverige), uppenbarligen, behöver satsa mer på skola och utbildning. :/
|
|
|
2008-09-10, 00:04
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pez
Innan vi debatterar SL:s drift i avseende på finansiering..så vill jag bara påtala att vi (som i medborgare och styrande i Sverige), uppenbarligen, behöver satsa mer på skola och utbildning. :/
|
Uppenbarligen!
|
|
|
2008-09-10, 01:51
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
De sa alldrig varför det var försening med 30 min på blå linje? jag kan iofs gissa, finns några återkommande problem.
Om du vill ändra något med SL skulle jag rekomendera att du kontaktar de politiker som styr dem. sen vet jag inte om 30 kr för en resa inom 1 zon är så överdrivet mycket.
|
|
|
2008-09-10, 03:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
allt beror ju på vad man jämför med  tycker mest att vårat system kan förbättras. Tunnelbanan i Madrid får man tex åka hur långt som helst under hur lång tid som helst i för 1€ (~9,50kr) förutsatt att man inte går ut ur spärrarna och ska in igen, men man kan alltså göra hur många byten som helst. Där finns det även automater man kan få sin biljett ur med kontanter, slipper förköpa och slipper stå i kö, underbart.
Samma system finns i Sydney, minns dock inte priset..
men 690kr för månadskort tycker jag är helt okej faktiskt om man åker mycket varje dag, uppsalas kollektivtrafik är väl dyrare har jag för mig trots att deras nätverk är mindre än stockholms.
Däremot tycker jag det känns fånigt att behöva betala 1000kr för månadskort om man bor i Bålsta  när man 500m bort i Bro betalar vanligt pris..
|
2008-09-10, 05:44
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Det nya systemet som är på gång, kommer det fungera som det gör i London? Alltså att man drar kortet när man går ur spärren också och betalar först då?
|
2008-09-10, 06:37
|
|
Starkare
Reg.datum: Jan 2007
|
Är det bara jag som tycker att TS får skylla sig själv? Du verkar ju mycket medveten om att man ska vara under 20 för att åka på reducerat pris, men gör det ändå inte? Att åka fast, var väl ändå något du räknade med kunde ske??
|
|
|
2008-09-10, 06:41
|
|
Herrmapa
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av LadyInsane
Är det bara jag som tycker att TS får skylla sig själv? Du verkar ju mycket medveten om att man ska vara under 20 för att åka på reducerat pris, men gör det ändå inte? Att åka fast, var väl ändå något du räknade med kunde ske??
|
+1
du är 20 år... inte under 20...
|
|
2008-09-10, 06:41
|
|
-Frank-
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av lectris
allt beror ju på vad man jämför med  tycker mest att vårat system kan förbättras. Tunnelbanan i Madrid får man tex åka hur långt som helst under hur lång tid som helst i för 1€ (~9,50kr) förutsatt att man inte går ut ur spärrarna och ska in igen, men man kan alltså göra hur många byten som helst. Där finns det även automater man kan få sin biljett ur med kontanter, slipper förköpa och slipper stå i kö, underbart.
|
Om man inte kliver av på flyplatsen, då måste man pynta en extra Euro för att komma ut genom portarna.
F.ö är Madrids tunnelbana ett föredömme, alla borde åka dit bara för att åka kollektivt. Rent, fint och billigt. 10-kort för 6 Euro.
|
Balkantrappan
|
|
|
2008-09-10, 06:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kurash
Om man inte kliver av på flyplatsen, då måste man pynta en extra Euro för att komma ut genom portarna.
F.ö är Madrids tunnelbana ett föredömme, alla borde åka dit bara för att åka kollektivt. Rent, fint och billigt. 10-kort för 6 Euro.
|
Jo jag vet, men är ju ändå bara två stationer det gäller.  Men grymt billigt ja, tog mig från flygplatsen till mitt hotell för 2€ jämfört med 30€ för taxi..
Håller också med om att deras system är klockrent, smidiga bussar har de också med 1€ för en resa. Sköna (och svala) plastsäten också
|
2008-09-10, 08:33
|
|
Fulstygg
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pez
|
Vem riktade du den mot?
Själv har jag alltid åkt gratis eller till ungdomspris. Hit and run!
|
|
|
2008-09-10, 08:47
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Tycker du tuben är dyr? Testa bilpendla då, det ger perspektiv på tillvaron.
Jag tycker Tbanan och bussarna i stockholm är riktigt billiga.
Länskort betalar ni 690 för i fullt pris och gråter blod. I gävleborgs län betalade jag 1.460 för samma sak när jag pendlade. I stockholm är det mer tillgängligt, går oftare, och är billigare.
2008-09-10, 09:03
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Lite statskunskap är på plats tror jag.
Kollektivtraffiken i Stockholms län beslutas av landstinget och inte av regeringen. Ska ni klaga på SL så vänd er till era politiker i landstinget.
Jag kommer ihåg en budgetdebatt i Stadshuset (Stockholm) där det var en stor demonstration utanför mot höjda taxor inom kollektivtrafiken. Då tyckte jag synd om dom. Tänk att dra ihop allt det där så protesterar man inför fel beslutsfattare.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:45.
|

|