Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-06, 15:11   #1
zeroqp
Registered User

zeroqps avatar

Reg.datum: Jul 2008
Vad händer vid allt för stort kaloriunderskott?

Jag ska prova att leva på nästan bara Nutrilett i några veckor för att försöka ge min viktminskning en kickstart, men jag undrar vad som kommer hända med mig när jag ligger på så stort underskott i kalorier? Till vardags hör att jag åker till min skola i Malmö (jag bor i Lund) med buss och är där i minst 4 timmar tills jag slutar och sen åker hem på samma sätt. Ska tilläggas att vi har mycket trappor i skolan, och väskan väger ner mig lite också.

Enligt paketet innehåller varje påse 111 kcal, och jag räknar med att ta 4-5 varje dag (havregrynsgröt till frukost, ca 1 dl). 555 kcal + havregrynsgröt räcker självklart inte för en person under en dags gång, även om de bara låg stilla på en säng hela dagen. Självklart funkar Nutrilett genom att man får för lite kcal i sig och ska ta resten från kroppsfettet, men är det verkligen säkert att bara leva på Nutrilett? Är det säkert att ligga på så enormt kaloriunderskott varje dag? Är orolig för att jag kan svimma och what not, men också för att musklerna förtärs...

Vad är "symptomen" på kaloriunderskott? Min kompis sa att man kan känna sig yr, vilket jag känner igen, men annars? Beror hungerskänsla på kaloriunderskott?

Jag är för övrigt 20 år, kille.
zeroqp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:23   #2
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Reg.datum: May 2008
Jag avråder dig från att lägga dig på ett "enormt kaloriunderskott", hur mycket det nu det innebär. Det är inte hälsosamt. Lägg dig hellre på ett lagomt underskott. Ett underskott på 500 kcal är det många som använder som en "mall", och mycket mer än så finns det ingen anledning till om du vill behålla muskelmassa.
Rekommenderar att du läser denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
skog, smuts & träning

-
jaosef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 15:26   #3
zeroqp
Registered User

zeroqps avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jaosef Visa inlägg
Jag avråder dig från att lägga dig på ett "enormt kaloriunderskott", hur mycket det nu det innebär. Det är inte hälsosamt. Lägg dig hellre på ett lagomt underskott. Ett underskott på 500 kcal är det många som använder som en "mall", och mycket mer än så finns det ingen anledning till om du vill behålla muskelmassa.
Rekommenderar att du läser denna:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Jag vet att det är ohälsosamt, men jag vet inte vad som händer exakt vid ett så enormt underskott. Det är därför jag gör denna tråden. Nu snackar vi om ett underskott på säkert några tusen kcal.

Självklart har jag redan läst deffguiden också.
Gammal 2008-09-06, 15:33   #4
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zeroqp Visa inlägg
Jag vet att det är ohälsosamt, men jag vet inte vad som händer exakt vid ett så enormt underskott. Det är därför jag gör denna tråden. Nu snackar vi om ett underskott på säkert några tusen kcal.

Självklart har jag redan läst deffguiden också.
Så din fråga är teoretisk, och inget du kommer att utföra i praktiken?
Svårt att svara på, det beror ju helt på vad din kost består av och hur mycket du får i dig och gör av med osv., men ett underskott på flera Mcal är aldrig hälsosamt.
skog, smuts & träning

-
Gammal 2008-09-06, 16:02   #5
zeroqp
Registered User

zeroqps avatar

Citat:
Så din fråga är teoretisk, och inget du kommer att utföra i praktiken?
Svårt att svara på, det beror ju helt på vad din kost består av och hur mycket du får i dig och gör av med osv., men ett underskott på flera Mcal är aldrig hälsosamt.
Jag ska nog genomföra det om ingen protosterar här med synliga bevis på att det är nära livsfarligt, eller iallafall omöjligt samtidigt som jag kan gå till skolan och "leva". Och jag har redan sagt att kosten består av havregrynsgröt till frukost och resten Nutrilett (högst 5 påsar om dagen). Jag har också räknat ut hur mycket kcal jag får i mig, och en person "bränner" dagligen ca 2 500- 3 000 per dag.

Jag vet att det är ohälsosamt, men den stora frågan (och anledningen till att jag skapade tråden) är för att ta reda på VARFÖR det är ohälsosamt.
Gammal 2008-09-06, 16:12   #6
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Citat:
Jag ska nog genomföra det om ingen protosterar här med synliga bevis på att det är nära livsfarligt, eller iallafall omöjligt samtidigt som jag kan gå till skolan och "leva". Och jag har redan sagt att kosten består av havregrynsgröt till frukost och resten Nutrilett (högst 5 påsar om dagen). Jag har också räknat ut hur mycket kcal jag får i mig, och en person "bränner" dagligen ca 2 500- 3 000 per dag.

Jag vet att det är ohälsosamt, men den stora frågan (och anledningen till att jag skapade tråden) är för att ta reda på VARFÖR det är ohälsosamt.

Du äter altså omkring 2500 kcal om dagen, och du ska nu ligga på ett underskott på flera tusen kcal per dag.
Men visst, ät dina 500 kcal om dagen, gör det snälla. Skriv gärna hur det gick sen
Exakt vad som händer får du låta någon annan svara på.
skog, smuts & träning

-

Senast redigerad av jaosef den 2008-09-06 klockan 16:15.
Gammal 2008-09-06, 16:29   #7
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Reg.datum: Mar 2004
Vad väger du för det första?? Är du överviktig?

Jag vet många som gått på sådan lågkaloridiet under allt från 1 vecka till 3 månader med goda resultat. Nackdelen bör vara att du får räkna med en viss förlust av muskelmassa då energiunderskottet är såpass stort. Prioriterar du fettförlusten såpass mycket att du kan acceptera en viss förlorad muskelmassa ser jag inga fel i en VLCD. Vitaminer/mineraler SKA vara tillräckliga i seriösa VLCD-barer/påsar... ser inget fel i att ta ett par extra multivitamin+omega 3 tab om dagen...

Jag kör det själv ibland i 2 veckor i rad (med EAA som tillägg vid styrkepassen) och får grymt bra resultat. Dom första dagarna är värst/tråkigast...

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 16:31   #8
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Reg.datum: Mar 2004
edit:

för att svara på din andra fråga: Yrseln brukar komma när kroppen går in i ketonfasen.

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 17:06   #9
zeroqp
Registered User

zeroqps avatar

Citat:
Du äter altså omkring 2500 kcal om dagen, och du ska nu ligga på ett underskott på flera tusen kcal per dag.
Men visst, ät dina 500 kcal om dagen, gör det snälla. Skriv gärna hur det gick sen
Exakt vad som händer får du låta någon annan svara på.
En person gör av med 2 500 - 3 000 kcal per dag. Om jag bara äter Nutrilett och lite havregrynsgröt varje dag får jag i mig a 600 kcal av det (och all näring jag behöver). 600 - 3 000 (jag styrketränar faktiskt ibland, förrutom att jag åker till skolan) = -2 400 kcal. Alltså minus 2 400 kcal. Är det farligt att ligga på det och isåfall varför?

Jag väger 90kg (en viktförlust på 5kg på några veckor! Woohoo! Och då var det bara vanlig mat och träning som gällde) och längden vet jag inte.... sist jag mätte mig var jag 171,5 cm, men det var tidigt i år, tror jag. Kan ha vuxit en del?
Gammal 2008-09-06, 17:07   #10
YuKE
Registered User

YuKEs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag har kört nutrilett kur i 4dagar nu. Och Kör på 6st påsar per dag. Ersätter alla måltider. Men knaprar på oftast på 1morot mellan varannan påse.

Någon styrketräning är bara glömma. Iaf om man är som jag . 180cm och 118kg.
Därimot blev jag rekommenderad från en dietist att träna cardio(, eller vad de heter). Så jag går 1timme varje dag. Och det jag känt av hittills är att om man inte dricker ordentligt så kommer gärna huvudvärken. Och märker klar skillnad i hur mycket energi jag har, blir lättare trött och dåsig. Inte speciellt konstigt iofs.

Och jag har alltid en banan till hands för "nödfall".

Min plan är att köra såhär i ca 2veckor och sedan byta ut vissa påsar mot mat och sen börja träna igen.
YuKE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 17:26   #11
jaosef
Registered User

jaosefs avatar

Citat:
En person gör av med 2 500 - 3 000 kcal per dag. Om jag bara äter Nutrilett och lite havregrynsgröt varje dag får jag i mig a 600 kcal av det (och all näring jag behöver). 600 - 3 000 (jag styrketränar faktiskt ibland, förrutom att jag åker till skolan) = -2 400 kcal. Alltså minus 2 400 kcal. Är det farligt att ligga på det och isåfall varför?

Jag väger 90kg (en viktförlust på 5kg på några veckor! Woohoo! Och då var det bara vanlig mat och träning som gällde) och längden vet jag inte.... sist jag mätte mig var jag 171,5 cm, men det var tidigt i år, tror jag. Kan ha vuxit en del?
Du lär ju överleva din enligt mig "idiot-diet" men var redo att vinka adjö till din muskelmassa. Du får så klart göra precis som du vill, men jag rekommenderar som sagt ett vettigare underskott. Du kommer onekligen att gå ner i vikt, men varför inte se till att gå ner i vikt och samtidigt försöka behålla så mycket muskelmassa som möjligt? För det är inte vad du kommer att göra med ditt upplägg.
skog, smuts & träning

-
Gammal 2008-09-06, 17:42   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hur lång tid har du planerat att gå på VLCD? En kortare tids svältintag är inget en människa förfaller på, vi är inte gjorda av glas.

Men det är såklart mer skadligt ju längre du håller på och ju mindre fett du har på din kropp i utgångsläget desto större är risken för negativ muskelproteinbalans.

Men några bestående men kommer du inte få.

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=sv%E4lt

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-09-06 klockan 17:51.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-06, 21:43   #13
goggen
Registered User

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Jag ska prova att leva på nästan bara Nutrilett i några veckor för att försöka ge min viktminskning en kickstart, men jag undrar vad som kommer hända med mig när jag ligger på så stort underskott i kalorier? Till vardags hör att jag åker till min skola i Malmö (jag bor i Lund) med buss och är där i minst 4 timmar tills jag slutar och sen åker hem på samma sätt. Ska tilläggas att vi har mycket trappor i skolan, och väskan väger ner mig lite också.

Enligt paketet innehåller varje påse 111 kcal, och jag räknar med att ta 4-5 varje dag (havregrynsgröt till frukost, ca 1 dl). 555 kcal + havregrynsgröt räcker självklart inte för en person under en dags gång, även om de bara låg stilla på en säng hela dagen. Självklart funkar Nutrilett genom att man får för lite kcal i sig och ska ta resten från kroppsfettet, men är det verkligen säkert att bara leva på Nutrilett? Är det säkert att ligga på så enormt kaloriunderskott varje dag? Är orolig för att jag kan svimma och what not, men också för att musklerna förtärs...

Vad är "symptomen" på kaloriunderskott? Min kompis sa att man kan känna sig yr, vilket jag känner igen, men annars? Beror hungerskänsla på kaloriunderskott?

Jag är för övrigt 20 år, kille.
kickstart heller med bra mat med mindre energi
goggen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 11:24   #14
zeroqp
Registered User

zeroqps avatar

Tack för länkarna, Eddie. Muskelproteinerna är alltså för viktiga för att brytas ner tidigt, men ju mer fett man har i förhållande till muskler, desto mindre muskler förlorar man alltså. Självklart kommer jag inte gå runt (om jag har energi till det?) och strunta i att det känns som jag svälter. När man tränar (och lever?) behöver man näring och energi. Jag har inget BEHOV av att ligga på flera tusen kilokalorier minus. Som det är just nu så äter jag bara (mat) när jag blir jättehungrig. Resten litar jag på att kroppen sköter själv (genom att ta kilokalorier som jag behöver från fettet) medan jag dricker min Nutrilett och gott om vatten, plus havregrynsgröten till frukost.
Gammal 2008-09-09, 07:09   #15
zowie
Registered User

zowies avatar

Reg.datum: Feb 2008
varför vill du att det går så snabbt? en stor viktförlust på kort tid är inte bra, tvärtom. du lär dig har de snabbt tillbaks. dessutom är såna snabba dieter gjort för att misslyckas, det är psykist och fysiskt jobbigt att hålla på med e svältdiet längre tid.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.