Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-30, 20:28   #1
Workoutboy234
Registered User

Reg.datum: Jul 2008
Kort bulk + kort deff, funkar det ?

Om man säger att jag ligger på 150 kalorier överskott varje vardag och 500 underskott på helgerna blir det då som en mini bulk följd av en väldigt liten deff ? Alltså min fråga är om jag bygger muskler på vardagarna och sen går ner lite i vikt på helgen ? Isåfall ska man kanske träna på söndag så att man ligger på överskott dagarna efter så att man bygger muskler
Workoutboy234 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 20:34   #2
Musselbank
mussla på burk

Musselbanks avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jättekort bulk deff-cykel fungerar bara om man kallar det intermittent fasta.
Musselbank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 20:39   #3
Workoutboy234
Registered User

Men den fungerar? Det funkar alltså ganska bra att bygga + bränna om man räknar per vecka ?
Gammal 2008-08-30, 20:49   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Även om du räknar och väger allt perfekt så kan ditt "överskott" på 150 kcal lika gärna vara ett faktiskt underskott, med alla felmarginaler.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-30, 20:56   #5
Workoutboy234
Registered User

Ja det är ju sant hmm, men om man försöker ligga på ett litet överskott så kanske det blir att man går jämt ut nån vecka och kanske ett lite större underskott nån vecka, då borde det kanske funka ?
Gammal 2008-08-31, 08:23   #6
Fralleee
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Rätt jobbigt att deffa varje helg, vad händer med lördagsgodiset då?
Fralleee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 10:09   #7
Lavorini
Banned

Reg.datum: May 2008
Med det där upplägget finns det risk för att du hamnar i en gråzon och resultatet blir varken muskelbygge eller fettnedgång.

Ta längre cykler istället för veckor/dagar. Kör åtminstone en månad där du försöker äta lite extra och gå upp 1-2kg, och sedan kan du prova att dieta i 10-14 dagar för att skala bort fettet du gått upp. Fungerar det så har du hittat ett vinnande koncept kanske, fungerar det inte - ja då vet du att det inte är en bra metod och då kan du prova något annat.
Lavorini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 10:40   #8
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lavorini Visa inlägg
Med det där upplägget finns det risk för att du hamnar i en gråzon och resultatet blir varken muskelbygge eller fettnedgång.

Ta längre cykler istället för veckor/dagar. Kör åtminstone en månad där du försöker äta lite extra och gå upp 1-2kg, och sedan kan du prova att dieta i 10-14 dagar för att skala bort fettet du gått upp. Fungerar det så har du hittat ett vinnande koncept kanske, fungerar det inte - ja då vet du att det inte är en bra metod och då kan du prova något annat.
Det här tankesättet startade Torbjörn Åkerfeldt på slutet av 90-talet
Beskrivs lite i den här posten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...13&postcount=4

Om man kikar på de dieter som växt fram ur det här tankesättet så är det Warrior Diet som vissa kallar (IF) och Lyle McDonald kör den i UD 2.0 dvs kaloriminus under några dgr och överätning x antal dgr.....

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 11:04   #9
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Han gjorde det populärt på nytt är väl mer korrekt att säga då det inte direkt var någon nyhet.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 12:02   #10
Lavorini
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Beskrivs lite i den här posten.
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...13&postcount=4

Om man kikar på de dieter som växt fram ur det här tankesättet så är det Warrior Diet som vissa kallar (IF) och Lyle McDonald kör den i UD 2.0 dvs kaloriminus under några dgr och överätning x antal dgr.....
Vad har du själv för erfarenhet(er) av det?

ABCDE-metoden verkar inte fungera så bra. Den baserades väl på den tiden då man trodde att insulin var anabolt. Det jag läst och sett om folk som provat den så blir det den jojo-effekt jag skrev om - dvs de står kvar och stampar på samma ställe hela tiden.
Därför tror jag det är bättre att ha något längre cykler än 2-veckors.
Gammal 2008-08-31, 12:23   #11
Pompere
Registered User

Pomperes avatar

Reg.datum: Jul 2006
Rätta mig om jag har fel, men när man väl börjar deffa så tappar man massa vätska (2~kg) och sedan efter en vecka ungefär så börjar man tappa fettet mer konstant, alltså att det är lite upp och ner i karusellen fast man ligger på underskott hela tiden.

Eller fungerar kroppen så att under ett kaloriunderskott så börjar kroppen direkt dra av kroppsfettet i en konstant fart (beräknat på att man ligger på samma kaloriunderskott hela tiden)?
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-31, 13:37   #12
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Han gjorde det populärt på nytt är väl mer korrekt att säga då det inte direkt var någon nyhet.
Det har du så rätt i Bumbi. Det var säkert därför han aldrig slutförde studierna kring dieten.

Lavorini
Torbjörn gjorde en studie minns inte riktigt när och hur många den innefattade.
Men jag kan citera:
Citat:
Forskning kring ABCDE har bedrivits främst i Sverige, och här har det genomförts studier med fantastiska resultat. Resultat har bland annat publicerats på Läkarstämman och det har visat sig att resultaten vida överstiger alla förväntningar (1). Syftet med studien var att utvärdera om kostprogram skulle kunna ge bättre resultat än anabola steroider. Studien var således en del av ett antidopningprogram. Åtta friska män fick under nio veckor följa ABCDE-dieten och mätningar utfördes första dagen, efter fyra veckor, samt efter åtta eller nio veckor. I taballen nedan kan du se hur deras kroppssammansättning och träningsresultat förändrades. De ökade i genomsnitt sju kilo fettfri kroppsmassa, och eftersom mängden vätska i muskulaturen inte var nämnvärt större bestod viktökningen mest av muskelmassa. Samtidigt minskade kroppsfettet från 13,8 till 11,6 procent i snitt, vilket måste betecknas som mycket bra. Styrkan ökade dessutom med cirka 10 procent. Slutsatsen var att ABCDE-dieten gav bättre resultat än anabola steroider i ett stort antal analyserade studier. Den är således ett kraftfullt inlägg i dopningsdebatten.
Jag tycker att Lyle McDonald har gått ett steg vidare i ABCDE-dieten i och med UD 2.0 som om mångt och mycket härstammar från de studier Torbjörn använde som grund till ABCDE-dieten.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2008-08-31 klockan 13:40.
Gammal 2008-08-31, 13:48   #13
Lavorini
Banned

UD 2.0 är ju ett komplett program med träning och matupplägg. ABCDE riktar väl bara in sig på mat-biten? Dvs i UD 2.0 så finns det ju en stark korrelation mellan tömningsträningen, underskottet och längre fram överäting (refeed)+tung träning.

Den vet jag funkar, men jag väntar fortfarande på att få se någon redovisa ett bra resultat med ABCDE.

Edit: någon som tränat ett tag och inte dopar sig.

Senast redigerad av Lavorini den 2008-08-31 klockan 13:51.
Gammal 2008-08-31, 13:55   #14
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lavorini Visa inlägg
UD 2.0 är ju ett komplett program med träning och matupplägg. ABCDE riktar väl bara in sig på mat-biten? Dvs i UD 2.0 så finns det ju en stark korrelation mellan tömningsträningen, underskottet och längre fram överäting (refeed)+tung träning.

Den vet jag funkar, men jag väntar fortfarande på att få se någon redovisa ett bra resultat med ABCDE.
ABCDE-dieten som presenteras i MD har också med träningsprogram även om det inte är så detaljerat. Ja jag vet inte men de resultat som presenterades på Läkarstämman bör vara tillräckligt för att se att det ger resultat.

Svårigheten med att överföra det på en byggare är att byggare är för neurotiska och klarar inte av att följa det här tuffa matprogrammet.

Antagligen klarar de lättare av Lyle eftersom han detaljstyr och pratar samma språk som den neurotiska byggaren.

Ps jag tycker att UD 2.0 är ett bra upplägg ,väl genomtänkt osv...

Senast redigerad av Anders The Peak den 2008-08-31 klockan 13:57.
Gammal 2008-08-31, 14:41   #15
Lavorini
Banned

Jag har lite svårt att förstå om du är för eller emot ABCDE-metoden?

Studien du refererar till skulle vara kul att läsa också. Någonting säger mig att den är skit...precis som själva ABCDE-dieten själv är

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:30.