2008-07-15, 13:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Bostad i Sthlm?
Nu är det så att jag söker jobb i stockholm och då undrar jag ju ang boende om jag skulle få ett jobb där..
Jag har hört att om man får jobb i sthlm så får man gå före i bostadskön(men jag är inte med i någon bostads grejs förutom telgebostäder)
är det sant att man kan gå före i kön? kan man göra det även om man har bara deltids jobb, vikarie jobb eller måste man ha ett fast heltids jobb för att få gå före i kön??
Jag känner ingen i sthlm som jag kan få bo hos tills jag hittar nån lägenhet, kan ju söka på blocket men jag har en anmärkning som många hellst ej vill hyra ut till..
i oslo så kan man ju hyra hybbel finns det något liknande i stockholm??
Vart ska man bo och inte bo i stockholm??
|
|
|
2008-07-15, 13:49
|
|
|
Ms BootyPump.
Reg.datum: Sep 2004
|
När jag flyttade upp (1999) så var det banne mig inga gräddfilsköer för att jag hade jobb. Jag fick flytta runt första året och hade min kappsäck, typ. Mig veteligen finns det inte "gå före i kön" idag heller, fast cash brukar lösa problem och ge gräddfil. En anmärkning kan ställa till problem men har du cash så kan du lösa problemet där du erlägger en deposition med ca 3månadshyror om du hyr privat. De brukar inte kräva Uc. Dock är det lätt att bli skinnad om du hyr privat så dokumentera allt och om de har tagit ut överhyra så kan du i efterhand försöka begära tillbaka pengar genom hyresnämnden.
Lycka till och välkommen till hufvudstaden!
Senast redigerad av Mirre den 2008-07-15 klockan 13:52.
|
|
|
2008-07-15, 13:51
|
|
|
Mannen, myten, legenden!
Reg.datum: Sep 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av itsmylife
Nu är det så att jag söker jobb i stockholm och då undrar jag ju ang boende om jag skulle få ett jobb där..
Jag har hört att om man får jobb i sthlm så får man gå före i bostadskön(men jag är inte med i någon bostads grejs förutom telgebostäder)
är det sant att man kan gå före i kön? kan man göra det även om man har bara deltids jobb, vikarie jobb eller måste man ha ett fast heltids jobb för att få gå före i kön??
Jag känner ingen i sthlm som jag kan få bo hos tills jag hittar nån lägenhet, kan ju söka på blocket men jag har en anmärkning som många hellst ej vill hyra ut till..
i oslo så kan man ju hyra hybbel finns det något liknande i stockholm??
Vart ska man bo och inte bo i stockholm??
|
Det finns ett gäng boende stockholm trådar om du söker.
Jag kan bara säga att bostad i sthlm inte är lätt. och nån förtur existerar mig veterligen inte.
|
|
|
2008-07-15, 14:28
|
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Du kan inte köpa/låna till nåt billigt då?
Finns schyssta lägenheter i grannkommunen för 200k, dock är det rätt långt borta.  Norrort, lugn kommun, bra tågförbindelse. Men det är en bit att gå från tåget till de billiga husen där.
|
|
|
2008-07-15, 14:48
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Jag har aldrig hört talas om någon GRATIS förtur i alla fall. På den (officiella) hyresmarknaden är det ganska körigt. Köpa kan man alltid göra, och hur dyrt det blir beror på var man vill bo.
|
|
|
2008-07-15, 16:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix
Du kan inte köpa/låna till nåt billigt då?
Finns schyssta lägenheter i grannkommunen för 200k, dock är det rätt långt borta.  Norrort, lugn kommun, bra tågförbindelse. Men det är en bit att gå från tåget till de billiga husen där.
|
Vilken grannkommun talar du om?
|
|
|
|
2008-07-15, 16:17
|
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Vilken grannkommun talar du om?
|
Uh, försöker du ta reda på vart jag bor??
Åkersberga pratar jag om. Mkt bättre än t ex Vallentuna som nog har boende i samma prisklass och ligger lika långt bort, men finns mycket slödder där.
Åkersberga/Österskär är klart lugnare, lite fint med kanalen som går igenom och så går tågen oftare på den linjen än till Vallentuna.
|
|
|
2008-07-15, 16:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix
Uh, försöker du ta reda på vart jag bor??
Åkersberga pratar jag om. Mkt bättre än t ex Vallentuna som nog har boende i samma prisklass och ligger lika långt bort, men finns mycket slödder där.
Åkersberga/Österskär är klart lugnare, lite fint med kanalen som går igenom och så går tågen oftare på den linjen än till Vallentuna.
|
Ja, nu när jag vet din kommun kommer jag att likt dödn besöka alla dörrar som inte målats med offerblod.
Åkersberga är fint, men det är ju ingen dröm att pendla in till stan om man inte har bil. Det tar en god stund.
|
|
|
|
2008-07-15, 19:52
|
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Det är inte sant att man kan gå före bostadsköer om man har ett jobb. Svårt att få ett förstahandskontrakt i Stockholm om man inte har en del pengar. Tar ca 5år få en bostad genom Bostad Stockholm i Gubbängen/Rågsved/Hökarängen, 3-4år i Rinkeby och Husby. I Södermalm mellan 10-20år, såg att folk som hade varit i kö sen 1988 fick lägenhet på Södermalm. Säkert mycket fiffel där också med pengar och sånt.
|
|
|
2008-07-15, 21:30
|
|
|
Mother love bone
Reg.datum: Aug 2006
|
Det finns ju en kvot som hyresvärdar måste ta ifrån kön. Tror det är cirka 50%, 100% på vissa ställen?
Hursomhelst så kan man komma åt dessa lägenheter via kontakter eller svartmäklare. Vi fick våran lägenhet på götgatan precis när vi fyllde 18, vi hade ingen inkomst eller ens gått klart gymnasiet.
Det finns svartmäklare också, att få tag på dem kan vara svårt, och man kan bli rejält blåst. Det är bäst om man känner någon som gjort ett lyckat "köp" så man kan få nr till mäklaren.
|
|
|
|
2008-07-15, 22:23
|
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Jag tvivlar på att man får en lya ens i Åkersberga för 200k. Möjligen kan man hitta något i Södertälje eller liknande. Om vi nu pratar bostadsrätt. Hyresrätt kan man nog köpa sig ett svartkontrakt i någon förort.
|
|
|
2009-11-30, 20:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Nu är det min tur att härja runt i stockholms bostadsdjungel. Är nyexad och har lyckats få jobb på ett företag nära centralstationen, så teoretiskt sett så har jag ju många områden att välja på. Men jag har noll koll på stockholm och avstånden där nere. Har heller ingen aning om vilka områden man ska undvika och vilka som är att föredra. Har testat svara på lite blocketannonser men det enda svaret jag fått hittills är en länk till http://groupbauer.com/ , och jag känner nog inte att jag kan lite på Sandra eller Lena även om dom båda har titeln "professionell hyresmäklare".
Vilka sidor rekommenderas? Är det värt att betala prenumeration på sidor som bopunkten.se eller hyralya.se? Många annonser verkar ju rätt gamla.
Vilka områden rekommenderas och vilka bör man undvika?
Om man t.ex. hamnar i Hässelby, hur lång tid tar det in till centralstationen då? Blir jag knivhuggen på vägen dit?
Varför nämner många avstånd till "slussen" i sina annonser? Vad är det som finns där som är så attraktivt?
|
|
|
2009-11-30, 21:20
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Buckethead
Nu är det min tur att härja runt i stockholms bostadsdjungel. Är nyexad och har lyckats få jobb på ett företag nära centralstationen, så teoretiskt sett så har jag ju många områden att välja på. Men jag har noll koll på stockholm och avstånden där nere. Har heller ingen aning om vilka områden man ska undvika och vilka som är att föredra. Har testat svara på lite blocketannonser men det enda svaret jag fått hittills är en länk till http://groupbauer.com/ , och jag känner nog inte att jag kan lite på Sandra eller Lena även om dom båda har titeln "professionell hyresmäklare".
Vilka sidor rekommenderas? Är det värt att betala prenumeration på sidor som bopunkten.se eller hyralya.se? Många annonser verkar ju rätt gamla.
Vilka områden rekommenderas och vilka bör man undvika?
Om man t.ex. hamnar i Hässelby, hur lång tid tar det in till centralstationen då? Blir jag knivhuggen på vägen dit?
Varför nämner många avstånd till "slussen" i sina annonser? Vad är det som finns där som är så attraktivt?
|
Denna kanske kan vara något?
http://www.blocket.se/stockholm/Rum_....htm?ca=11&w=1
|
|
|
|
2009-11-30, 21:56
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av TheGovernator
|
Åh, tack så mycket. Med sån här hjälp så kan det ju inte gå fel.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:15.
|

|