Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-06, 23:10   #1
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Viktrekommendationer alkohol per dag

När det skrivs att man inte bör dricka mer än 20 gram alkohol per dag. Menas det 100% eller 40% alkohol då, eller vad menas?
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 01:51   #2
überstarken
Registered User

überstarkens avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av AJO Visa inlägg
När det skrivs att man inte bör dricka mer än 20 gram alkohol per dag. Menas det 100% eller 40% alkohol då, eller vad menas?
Jag hoppas att man menar alkohol annars vore det ju oerhört korkat att säga det. Jag vet dock inte, folk tenderar ju att vara rätt korkade ibland.

Följ min träningsutveckling här!
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Är rutorna blott ett minne, är man helt enkelt fet.
überstarken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 07:01   #3
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
En vätska brukar man mäta i volym. Alkohol i cl. Vill du ha vikten så är densiteten för 96% etanol 0.800 g / liter.

OK, jag var lite dryg där.

Systembolaget som har till uppgift att se till av svenskarna dricker måttfullt anger här mängderna i cl 40% sprit
http://www.systembolaget.se/AlkoholH...ur_kroppen.htm
Jag skulle nog själv vilja räkna om konsumtionen till 96% sprit men det är jag.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 07:55   #4
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
En vätska brukar man mäta i volym. Alkohol i cl. Vill du ha vikten så är densiteten för 96% etanol 0.800 g / liter.

OK, jag var lite dryg där.
Det är ju bra för den som ogillade siffran 20 då det blir 25 cl. Vips! Nu kan man helt plötsligt utöver sin Bailey's unna(tm) sig två deciliter mellanöl.
Gammal 2008-06-07, 16:41   #5
AJO
Registered User

AJOs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
En vätska brukar man mäta i volym..
Jo, det är jag medveten om. Om man läser studier på pubmed så är det dock angivet i vikt.
AJO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-07, 16:48   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av AJO Visa inlägg
Jo, det är jag medveten om. Om man läser studier på pubmed så är det dock angivet i vikt.
Jag håller med om att "20 gram" är ett lite opedagogiskt sätt att uttrycka sig. Det kan ju bevisligen leda till lite funderingar om vad som egentligen menas. Men eftersom man samtidigt nämner rekommendationen om högst 5E% kanske det blir lite lättare att få en uppfattning.

Dessutom vill jag minnas att mer konkreta råd finns, typ 2 glas vin per dag för en man och 1 glas vin för en kvinna och dylikt. Men jag är inte säker. Hursomhelst är det ju bra att både E% och mängd nämns, om en person med energibehov på 5000kcal varje dag får i sig 5E% av sin energi från alkohol blir det en ganska redig dos i längden.

EDIT: Här hittade jag lite mer konkret information så man lättare kan få sig en bild av vilka kvantiteter som åsyftas:

Citat:
Alkohol (etanol) är ett näringsämne som ger energi, men som är giftigt i större mängder. Alkohol ger cirka 7 kcal (29 kJ) per gram. Det motsvarar för ett glas vin ungefär 100 kcal och för en stor starköl drygt 200 kcal. Till skillnad från fett, kolhydrat och protein, som också ger energi, är alkohol inte ett ämne som kroppen behöver.

[...]

Konsumtionen av alkohol bör begränsas och inte överstiga cirka 10 gram per dag för kvinnor och cirka 20 gram per dag för män. Ett glas vin (1,5 dl) ger cirka 15 gram alkohol. Alkohol bör inte bidra med mer än 5 procent av energiintaget hos vuxna. Barn och ungdomar rekommenderas att avstå från alkohol.
Texten i sin helhet:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2008-06-07 klockan 16:54.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:57.