Har ända sedan mitt historiska och politiska intresse vaknade varit intresserad av socialdemokratin i Sverige. Socialdemokratin har uppnåt en särställning i just Sverige om man gemför med alla andra europeiska länder. Hur är detta möjligt att man har legat på 35-55% i nästan 100 år?
Samtidigt har jag intresserat/imponerat mig storligen för två av partiledarna.
Tage Erlander som många anser var mannen bakom folkhemmet, vänsterledaren som var patriotiskt lagd och försvarsvänlig. Hur ser ni på honom?
Göran Persson, mullig som få.

Nej men en äkta "sosse" som blev en av europas mest respekterade statsmän. Skötte utlandet bättre än sitt eget. Var detta hans fall? Att han s.a.s var en bättre statsman i utlandet än en man som kunde styra den egna ekonomin? Eller var det att han uppfatttades som arrogant?
2 partiledare jag däreemot hyser betänkligheter mot är:
Per Albin Hansson Ja, här i Finland är han en inte så omtyckt person bland historieforskarna. Mest känd för "mannen som svek Finland". Därför har det blivit en principsak att spy galla över honom. Men förutom hans 2vk politik vet jag inte så mycket. Kanske någon vill ge en positiv bild av honom?
Olof Palme mannen som i grunden var mycket USA vänlig, men som föll in i 60/70 tals vänsterns USA-hat. Men jag upplever Palme som pga mordet aldrig blivit riktigt granskad i media. Hur ser ni på denna populära men även hatade man? I mina ögon är han en blandning på idealist,populist, statsman samt en av världens främsta retoriker genom tiderna. I samma klass som M L King, Hitler, Churchill osv.
Så var vänliga och ge er syn på Sossarnas historia och deras ledare!!!