Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-24, 12:20   #1
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Tankar runt styrkelyft

Har lite funderingar som jag önskar dela med mig av...

1. Styrkelyft o viktnedgång.
Hur kommer det sig att SL:are så ofta verkar spana i viktklasserna under för att öka sina framgångar, istället för att försöka öka sina resultat? Jag tror hittills inte jag stött på en nybörjare, som någon gång under sina första tävlingar inte funderat eller försökt banta sig till en "lättare" klass. Trots att den lättare klassen kanske bjöd på mer motstånd än den tyngre... Jag har själv gjort den tabben, själv bantade jag ner mig från 58 till 56 (för att gå i 56:an på BP-DM) trots att svenska j-rekordet i 56:an var betydligt högre, och jag missade det med en 2,5:a (hade jag vägt över hade jag slagit rekord däremot)
Om man tänker sig att man ska hålla på med sporten en längre tid, så finns det inget hållbart med att begränsa sig till en viss klass. Att öka i muskler o kroppsvikt är väl det vi lyftare är ute efter, när vi sliter i gymmet?
Sen finns tanken att fett är onödigt, plocka några kg fluff gör inget för muskelmassan... Det måhända att man kan ta bort fett utan att tappa muskler, men vad är det som säger att fett är onödigt på en lyftare? Jag är av åsikten att ett hälsosamt lager fett på kroppen är bra, inte minst för att fylla dräkter/tröjor med... Sen är fördelen att få ställa sig på vågen mätt med fyllda lager vätskta o glykogen i kroppen större än många tror. Speciellt för en nybörjare, som kanske lätt bantar för mycket eller fel...

2. Högst ingångsvikt = bäst?
En annan observation, framförallt på nybörjarna runt omkring mig, har jag gjort runt ingångsvikterna. Det verkar som att många tänker att det är ingångsvikterna som man vinner tävlingen på. Ju högre ingång man sätter, desto bättre är man? Men om man går in på max, vad fan ska man ha 2:a o 3:e lyftet till?
Det finns dessutom en tanke, att har man en gång lyft en vikt på träning, då sätter man det i ingång. För man kan ju inte bomma en vikt man gjort tidigare? (Även om det kanske är många kg "tävlingspers" man sätter.) Ska man inte sätta en ingångsvikt som gör att man har energi kvar till två lyft till?
Ta Magnus Önerud som exempel, han har gjort 391 på tävling (o runt 400 på träning tror jag) men går in runt 350-360. Varför då, det är ju 50 kg under hans kapacitet? Han kunde ju lika gärna gå 390 varje gång, eller iaf 380 (för att säkra..) Eller har han en tanke att klara fler lyft än ingången kanske?
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 12:40   #2
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av sweetkarolina Visa inlägg
Ta Magnus Önerud som exempel, han har gjort 391 på tävling (o runt 400 på träning tror jag) men går in runt 350-360. Varför då, det är ju 50 kg under hans kapacitet? Han kunde ju lika gärna gå 390 varje gång, eller iaf 380 (för att säkra..) Eller har han en tanke att klara fler lyft än ingången kanske?
Han har aldrig gjort 400 på träning. Magnus gör alltid bättre resultat på tävlingar.

Magnus bommade 380kg på träning veckan innan han klarade 391kg på lag SM. Det kallar jag tävlingsskalle!

Sedan så böjde han 400 på Junior SM lätt men grunt.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 12:46   #3
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

I just want to look good naked. Simple as that

Det är anledningen till varför jag går ned i vikt. Det är den primära orsaken. Varför ska jag vara kvar i en klass där jag inte trivs med min egen kropp?
Citat:
Gammal 2008-03-24, 13:03   #4
Erik__
hehe lol

Reg.datum: Nov 2004
Jag tillhör väl samma kategori, jag gjorde det för att jag var ute efter ett rekord som jag aldrig fick (budadi slog det dock ett år senare^^), vet inte om det hörde ihop med skadade mig och massa bajs under tiden som jag ströp maten, gick upp 10kg nästan direkt när jag slutade med dumheterna.
Erik__ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 13:14   #5
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

Reg.datum: Jan 2008
Man ska bomma ut sig på så hög vikt som möjligt...
Gammal 2008-03-24, 13:15   #6
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

har bommat ut mej på en tävling 30 klio över mitt pers..
Gammal 2008-03-24, 13:16   #7
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av clinteastwood Visa inlägg
Citat:
Kanske inte är den klokaste strategin?
Citat:
Gammal 2008-03-24, 13:20   #8
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Kanske inte är den klokaste strategin?
hahaha kanske inte eftersom jag bommat ut mej tre av tre tävlingar i år, men...

När jag väl klarar en vikt så blir det ett rejält pers...
Gammal 2008-03-24, 13:28   #9
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
hahaha kanske inte eftersom jag bommat ut mej tre av tre tävlingar i år, men...

När jag väl klarar en vikt så blir det ett rejält pers...
du är bänkpressare va?

Men varför inte sätta första vikten på ca 5kg under ditt pers. Andra vikten 2.5kg över pers och om du klarar det sätta 3e vikten mer till över pers? Och sedan göra samma grej på nästa tävling.
Citat:
Gammal 2008-03-24, 13:35   #10
sweetkarolina
I can haz teabag?

sweetkarolinas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Han har aldrig gjort 400 på träning. Magnus gör alltid bättre resultat på tävlingar.

Magnus bommade 380kg på träning veckan innan han klarade 391kg på lag SM. Det kallar jag tävlingsskalle!

Sedan så böjde han 400 på Junior SM lätt men grunt.
Oki, ber om ursäkt för missen (jag har otur när jag tänker.) Men han gjorde det lätt men grunt på J-SM och skulle Magnus resonera som vissa "ungar" jag känner, så skulle han lätt gå in på 400 (bara för att han fått upp det en gång)
Men jag hoppas för guds skull att han inte gör det, jag tycker ofta att han resonerar och väljer vikter mycket väl.

Vad man bommar och klarar på träning har ofta ingen koppling med vad man bommar o klarar på tävling. Inför Bp-Sm i GBG så bommade jag min tänkta ingång typ 4 ggr på sista passet, men gjorde ändå mer på tävlingen.

Citat:
I just want to look good naked. Simple as that

Det är anledningen till varför jag går ned i vikt. Det är den primära orsaken. Varför ska jag vara kvar i en klass där jag inte trivs med min egen kropp?
Men det är ett annat resonemang, och det har jag inget att säga om. Om du tappade i fett (dvs fick snyggare kropp) men stannade på samma kroppsvikt, eller iaf i samma klass, skulle du fortfarande vara nöjd med kroppen? Eller är det just viktklassen som är målet? Och är du bekväm med tanken att resultaten kanske minskar för att du ska trivas i kroppen?
Det blir en fråga om prioritering krasst uttryckt snygg eller stark... Har man som målsättning att bli bra i styrkelyft, så tror jag inte att viktminskning är rätta vägen. Men självfallet absolut så ska man trivas i sin kropp!
Jag skulle inte heller gå upp till 67 kg för då anser jag att jag blir för tjock, men att väga 60,0 eller 61 gör ingen större skillnad på mig, och vilken viktklass jag hamnar i spelar mig just ingen roll (just nu iaf)

Citat:
Ursprungligen postat av Erik__ Visa inlägg
Jag tillhör väl samma kategori, jag gjorde det för att jag var ute efter ett rekord som jag aldrig fick (budadi slog det dock ett år senare^^), vet inte om det hörde ihop med skadade mig och massa bajs under tiden som jag ströp maten, gick upp 10kg nästan direkt när jag slutade med dumheterna.
Hm, man kan ju hoppas att man lär sig av erfarenheten?

Citat:
Jepp! Gladare för det eller...
Men det verkar finnas ett sådant resonemang, coolare att bomma ut sig på 300 än att klara 250...
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 13:41   #11
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

Citat:

Jepp! Gladare för det eller...
Men det verkar finnas ett sådant resonemang, coolare att bomma ut sig på 300 än att klara 250...
Missförstå mej int, har bommat ut mej för att tröj lyftandet gått åt skogen , för små tröjor. Inte för jag att jag försöker bevisa nått.
Gammal 2008-03-24, 13:46   #12
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:

Men det är ett annat resonemang, och det har jag inget att säga om. Om du tappade i fett (dvs fick snyggare kropp) men stannade på samma kroppsvikt, eller iaf i samma klass, skulle du fortfarande vara nöjd med kroppen? Eller är det just viktklassen som är målet? Och är du bekväm med tanken att resultaten kanske minskar för att du ska trivas i kroppen?
Det blir en fråga om prioritering krasst uttryckt snygg eller stark... Har man som målsättning att bli bra i styrkelyft, så tror jag inte att viktminskning är rätta vägen. Men självfallet absolut så ska man trivas i sin kropp!
Jag skulle inte heller gå upp till 67 kg för då anser jag att jag blir för tjock, men att väga 60,0 eller 61 gör ingen större skillnad på mig, och vilken viktklass jag hamnar i spelar mig just ingen roll (just nu iaf)
Om jag kunde bli snygg men vara kvar samma klass så skulle jag själv klart velat vara det.
Citat:
Gammal 2008-03-24, 13:51   #13
clinteastwood
Go ahead make my day

clinteastwoods avatar

Citat:
du är bänkpressare va?

Men varför inte sätta första vikten på ca 5kg under ditt pers. Andra vikten 2.5kg över pers och om du klarar det sätta 3e vikten mer till över pers? Och sedan göra samma grej på nästa tävling.
JO det ju sant men det är inte mitt sätt att höja på kan inte ha så små höjningar blir jobbigt mentalt då. Finns dom som kan höja 2,5 i varje lyft och sen finns det dom som höjer mer efter varje omg, skulle aldrig kännas bekvämt att lyfta på det sättet med 2,5 eller 5 kg ökningar.

Eftersom jag inte kan ladda på samma sätt på alla tre omgångar; laddar mer och mer för varje omg...
Gammal 2008-03-24, 14:05   #14
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Har lite funderingar som jag önskar dela med mig av...

1. Styrkelyft o viktnedgång.
Hur kommer det sig att SL:are så ofta verkar spana i viktklasserna under för att öka sina framgångar, istället för att försöka öka sina resultat? Jag tror hittills inte jag stött på en nybörjare, som någon gång under sina första tävlingar inte funderat eller försökt banta sig till en "lättare" klass. Trots att den lättare klassen kanske bjöd på mer motstånd än den tyngre... Jag har själv gjort den tabben, själv bantade jag ner mig från 58 till 56 (för att gå i 56:an på BP-DM) trots att svenska j-rekordet i 56:an var betydligt högre, och jag missade det med en 2,5:a (hade jag vägt över hade jag slagit rekord däremot)
Om man tänker sig att man ska hålla på med sporten en längre tid, så finns det inget hållbart med att begränsa sig till en viss klass. Att öka i muskler o kroppsvikt är väl det vi lyftare är ute efter, när vi sliter i gymmet?
Sen finns tanken att fett är onödigt, plocka några kg fluff gör inget för muskelmassan... Det måhända att man kan ta bort fett utan att tappa muskler, men vad är det som säger att fett är onödigt på en lyftare? Jag är av åsikten att ett hälsosamt lager fett på kroppen är bra, inte minst för att fylla dräkter/tröjor med... Sen är fördelen att få ställa sig på vågen mätt med fyllda lager vätskta o glykogen i kroppen större än många tror. Speciellt för en nybörjare, som kanske lätt bantar för mycket eller fel...

2. Högst ingångsvikt = bäst?
En annan observation, framförallt på nybörjarna runt omkring mig, har jag gjort runt ingångsvikterna. Det verkar som att många tänker att det är ingångsvikterna som man vinner tävlingen på. Ju högre ingång man sätter, desto bättre är man? Men om man går in på max, vad fan ska man ha 2:a o 3:e lyftet till?
Det finns dessutom en tanke, att har man en gång lyft en vikt på träning, då sätter man det i ingång. För man kan ju inte bomma en vikt man gjort tidigare? (Även om det kanske är många kg "tävlingspers" man sätter.) Ska man inte sätta en ingångsvikt som gör att man har energi kvar till två lyft till?
+257^58

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-24, 14:56   #15
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
JO det ju sant men det är inte mitt sätt att höja på kan inte ha så små höjningar blir jobbigt mentalt då. Finns dom som kan höja 2,5 i varje lyft och sen finns det dom som höjer mer efter varje omg, skulle aldrig kännas bekvämt att lyfta på det sättet med 2,5 eller 5 kg ökningar.

Eftersom jag inte kan ladda på samma sätt på alla tre omgångar; laddar mer och mer för varje omg...
Men att gå in på 30kg över pers? Kan du inte gå in på 10kg under pers i första. Höja 20kg (10kg över pers i andra) och höja 10kg till? (20kg över pers)?
Citat:

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:30.