Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-29, 12:08   #1
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Skolkade du mycket i gymnasiet?

Hade du mycket frånvaro i gymnasiet? Löste allt sig? Jag är rädd för att jag har varit borta lite väl mycket från vissa lektioner. Missade provdagen och nästa lektion så var man inte redo heller, osv. Mitt Projektarbete (100poäng) Är inte det bästa. Jag har ljugit för lärare om frånvaro orsaker. Jag känner mig so men riktig loser just nu. Någon som har varit I samma situation och kan säga att allt kommer att bli bra?
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:10   #2
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Nej, jag skolkade lite i ettan för det var en nyhet att ingen brydde sig om jag var i skolan eller inte. Kändes lite busigt.

Men jag var så konstig så jag tyckte det var kul att gå i skolan. Där var ju alla mina kompisar och där var det sociala umgänget under dagen. Dessutom lärde jag mig saker och jag var redan då oerhört nyfiken. Det är kul att lära sig. Sen vet jag inte om jag riktigt var medveten om det då eller om jag hade sagt det till ngn kompis. Men jag tror alla i min klass gillade att gå i skolan iaf dom flesta. Vi hade skitkul
Gammal 2008-02-29, 12:10   #3
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag hade mycket frånvaro i gymnasiet, men fattar inte vad du menar med löste allt sig?
Finns folk som går ut med ig i alla ämnen, vad vill du att man ska säga? Du kan säkert bättre men det skulle ju kunna vara värre.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Living the dream.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:11   #4
myggan
mot 100 pannor

myggans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Jag var borta en hel deeel från gymnasiet, mestadels på grund av att jag bodde så jäkla lång ifrån skolan och helt enkelt inte orkade motivera mig till att åka dit.

Det ångrar jag bittert nu dock. Det kommer inte "ordna" sig, och du kommer precis som jag ångra det efteråt så ryck upp dig medans du kan nu istället och ta tag i det och gör det bästa utifrån din nuvarande situation !
myggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:11   #5
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
Ja..väldigt mycket. Var slö och omotiverad. Fick kämpa hårt efter gymnasiet istället
Skulle vara intressant att möta lärare från högstadiet/gymnasiet idag...de flesta trodde nog att det skulle gå dåligt för mig
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:14   #6
Myran
Registered User

Myrans avatar

Reg.datum: Dec 2005
Blev lite då och då, när jag ansåg att en dag med folköl skulle sitte bättre.
Myran är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:16   #7
Hallberg
Registered User

Hallbergs avatar

Reg.datum: Jun 2007
Nej, i stort sett aldrig
Hallberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:16   #8
oath5
Registered User

Reg.datum: Jul 2003
Bara från gympan
oath5 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:21   #9
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Saken är den, jag var i usa ett år, nu när jag kom tillbax så hade min skola "glömt" mig. Nu går jag med 5 olika klasser där jag inte känenr någon. Alla mina närmaste vänner ligger I lumpen, När jag kom tillbax från usa och gick in och skulle ha mitt schema så frågade dom mig om jag gillade det på skolan och om jag gick i 1an. jag går I 3an, läser natur/media och får läsa Matte D på egen hand (har svårt för matte) för att skolan bytte system när jag var i USA utan att tänka på mig.
Gammal 2008-02-29, 12:22   #10
gnagaren
Mätt och hungrig

gnagarens avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag förstår inte riktigt vad du är rädd för; att få underkänt för att du haft för mycket frånvaro? Torska studiebidraget p.g.a samma sak?

Själv så har jag skolat en hel del i mina dagar, men jag skulle nästan säga att jag är "bra" på at skolka, hur värdelös den titeln än må vara. Det gäller att man har koll på hur mycket man skolkar (max 20% frånvaro på min skola) och ser till att man inte skolkar samma lektioner varje vecka, det ser alldeles för misstänktsamt ut. Första månaden du har för hög frånvaro kommer du "bara" få ett varningsbrev från CSN som säger att om du har för hög frånvaro igen kommer du inte få några mer pengar från dem eftersom att de anser att du inte pluggar på heltid. Dessutom tror jag att man blir återbetalningsskyldig(?).

Angående projektarbetet så brukar iaf jag och mina kompisar använda det som en ursäkt för att slippa lektioner. "Vi kan inte komma på Engelska C-lektionen i eftermiddag eftersom att vi har bestämt möte med xxxx från xxxxxx". Så brukar det låta och det accepteras alltid av lärarna, det är därför det är så skönt att gå i 3:an *whistle*

Nu låter det som att jag är ett riktigt kaosbarn, men så är det verkligen inte, jag är faktiskt ganska duktig i skolan. Mitt problem är bara att jag inte gillar att vara där, dessutom gillar jag att ta sovmorgon då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Kolo, samlingsplatsen för dig som vill träna men fastnar framför datorn hela jävla tiden.
gnagaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:23   #11
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av beckman88 Visa inlägg
Jag är rädd för att jag har varit borta lite väl mycket från vissa lektioner. Missade provdagen och nästa lektion så var man inte redo heller, osv. Mitt Projektarbete (100poäng) Är inte det bästa. Jag har ljugit för lärare om frånvaro orsaker. Jag känner mig so men riktig loser just nu. Någon som har varit I samma situation och kan säga att allt kommer att bli bra?
Det kanske helt enkelt är så att du är på väg att bli vuxen?
Du får nu uppleva att man måste ta konsekvensen av sina handlingar.
Det är ingen lag på att gå i gymnasiet men det får konsekvenser på dina studier om du inte är där.

Att säga att allt löser sig? Det är klart att det kan förutsatt att du tar tag i din situation. Frågan är hur och när det löser sig?
Jag har kompisar som skolkade sig igenom gymnasiet. Dom har nu läst in på komvux och sen högskola. En av dom är lärare på universitetet och en annan är forskare. Dom tyckte det var oerhört segt att behöva börja med att läsa in komvux och bannade sig själva många gånger över att dom inte tog hand om tiden i gymnasiet bättre. Men det löste sig så småningom för dom men det kostade.

För oss som inte skolkade oss igenom gymnasiet kostade det tid och engagemang under gymnasietiden istället. Antagligen är min upplevese att det var en mindre kostnad än deras. Men allt kostar, inget är gratis.
Gammal 2008-02-29, 12:23   #12
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Ja, och det ledde till att jag inte fick något slutbetyg. Visst, det ordnade sig, men det kostade mig ett år på Komvux.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:30   #13
beckman88
Worgen priest

beckman88s avatar

Just nu ligger jag efter med, 2 Historia arbeten, 1 BiologiB prov, 1 Biologi B Arbete. + Att jag nu veckan efter sportlovet har varit sjuk med Influensan. men har mailat alal mina lärare om situationen. kanske borde ta helgen nu och göra klart allt som jag ligger efter I. Vill inte gå ett till extra år I skolan. Jag är extremt skoltrött nu efter snart 3 år av gymnasiet + året i usa.
Gammal 2008-02-29, 12:31   #14
Aasa
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Ja det löste sig, kostade en extremt stressig sista termin i gymnasiet där jag tvingade mig själv att ordna ett slutbetyg, samt ett helt år på Tek/Nat-basår som jag kunnat spara in om jag inte varit en lat förlorare.

Det faktum att jag inte gjorde något speciellt roligt under all den fritid jag fick av att skita i skolan var inte heller så genialt. Mitt råd är att rycka upp dig snabbt, helst redan idag, eftersom konsekvenserna blir exponentiellt större ju mer man skjuter upp.
Förr eller senare får man lov att ta tag i sig själv ändå, eller skita i det fullständigt. Och det senare är inte speciellt lockande för min del iaf.

EDIT. Kan tillägga att jag lämnade in mitt Biologi B arbete förra veckan, samt gjorde provet. 22 år gammal.
Aasa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-02-29, 12:32   #15
Aasa
Registered User

Reg.datum: Oct 2004
Och avinstallera WoW om du inte har det under 100% kontroll.
Aasa är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.