Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-12, 15:55   #1
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Reg.datum: Mar 2003
Mazda2 - bra bil?

Tja,

Eftersom Fiat Punto är en skitbil funderar jag på att köpa helt nytt och nånting i småbilsklassen som runt 100-135kkr.

Det blir högst troligt 86 hästkraftsversionen med 1.3L men Sporten ser lite rolig ut också. Jag provkörde 86-versionen och den var väl inte så värst pigg på låga varv alls faktiskt, så det blir definitivt inte den ännu svagare versionen på 75hk.

Någon som har erfarenhet av Mazda i allmänhet? Svårt att säga något om modellen antar jag eftersom den är så pass ny. Får jag ligga om jag har en Mazda?
Gammal 2007-11-12, 15:55   #2
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Och bilen finns alltså att hitta här: http://www.mazda.se/Showroom/Mazda2/Specs/
Gammal 2007-11-12, 15:56   #3
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Reg.datum: May 2006
Köpte en ny Mazda 3 2.0 hösten 2005. Helt problemfri. Lite högt vägljud är enda vettiga invändningen man kan ha, annars en suverän bil.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 16:01   #4
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Köpte en ny Mazda 3 2.0 hösten 2005. Helt problemfri. Lite högt vägljud är enda vettiga invändningen man kan ha, annars en suverän bil.
Jo jag märkte det, rätt högt motorljud också. Jag trodde jag körde en diesel ett tag faktiskt.

Annars var den helt OK, kanske inte så superpigg på låga varv dock och man kom inte så långt på ettan.
Gammal 2007-11-12, 16:02   #5
aitamaa
( . )( . )

Reg.datum: Mar 2006
är inte speciellt insatt i småbilar men om jag ville ha en liten billig bil hade jag nog ändå köpt snäppet större alltså en mazda 3, kanske en med 1år på nacken då slipper du ju värsta prisraset.
aitamaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 16:10   #6
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aitamaa Visa inlägg
är inte speciellt insatt i småbilar men om jag ville ha en liten billig bil hade jag nog ändå köpt snäppet större alltså en mazda 3, kanske en med 1år på nacken då slipper du ju värsta prisraset.
Jag pissar på prisraset, jag vill ha nytt och helt problemfritt

Sen vet jag inte om jag kan få lika bra finansdeal på gamla bilar som jag kan få nu. Det känns som att det är en OK affär men det är ju en del pengar, men jag är ju fan UNG och jag har inget hus! Och hus kommer jag aldrig ha råd med i England ändå, bättre att jag kör ihjäl mig i nåt annat än en Punto helt klart.
Gammal 2007-11-12, 16:11   #7
adde
A de e adde

addes avatar

Reg.datum: Aug 2001
En polare har en Kia Picanto. Nypris kring kring 100-120 kkr beroende på motor osv, lägsta försäkringspremien (ca 800! per år eftersom bilen är köpt ny), liksaså lägsta skatten, billigaste dimensionen på däck, servicekostnad 1500 kr/1500 mil, osv. Finns som miljöbil (kanske inte spelar samma roll om du bor i UK) och kommer i en turbodiesel som drar 0.35! (dock utan partikelfilter). Hans bensinare drar 0.55. Äger du den 3 år så får du kanske räkna med att gå back 50kkr men det blir antagligen den billigaste bilen att äga jämte tex Toyota aygo/citroen C1/peugout 1007? som jag dock tycker är för liten.

"Hellre en bra trekant än en ond cirkel"
adde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 16:24   #8
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Varför vill du lägga så mycket pengar på en riktigt tråkig skräpbil? Om man har en begränsad budget så bör man köpa begagnat.

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 16:27   #9
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Varför vill du lägga så mycket pengar på en riktigt tråkig skräpbil? Om man har en begränsad budget så bör man köpa begagnat.
Mazda är väl inte skräpbilar? Väl?

Hela poängen med att köpa är att jag inte vill ha begagnat typ.
Gammal 2007-11-12, 16:32   #10
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Mazda är väl inte skräpbilar? Väl?

Hela poängen med att köpa är att jag inte vill ha begagnat typ.
Det är ju subjektivt. Allt som är plastigt, tråkigt och inte förgyller bilfärden är skräp enligt mig. Särskilt om biljäveln inte ens kan köra fortare än 150. Men visst, köper du en ny tråkbil så blir ju försäkringen billig, bensinen/dieseln billig och du slipper antagligen oroa dig för verkstadsbesök. Själv har jag aldrig förstått varför man slänger ut så mycket pengar på en bil man uppenbarligen bara äger för att transportera sig i; går det inte lika bra att köpa en riktig gammal häck som rullar problemfritt istället?

Mazda 2 är varken roligare eller bättre än Fiat Punto. De spelar i samma korpdivision.

Gammal 2007-11-12, 16:46   #11
Snafu
Registered User

Snafus avatar

Citat:
Det är ju subjektivt. Allt som är plastigt, tråkigt och inte förgyller bilfärden är skräp enligt mig. Särskilt om biljäveln inte ens kan köra fortare än 150. Men visst, köper du en ny tråkbil så blir ju försäkringen billig, bensinen/dieseln billig och du slipper antagligen oroa dig för verkstadsbesök. Själv har jag aldrig förstått varför man slänger ut så mycket pengar på en bil man uppenbarligen bara äger för att transportera sig i; går det inte lika bra att köpa en riktig gammal häck som rullar problemfritt istället?

Mazda 2 är varken roligare eller bättre än Fiat Punto. De spelar i samma korpdivision.
Mja alltså jag köper den enbart för transportbehov och det är fartkameror hela vägen till jobbet och genom stan så....mja...det passar mig utmärkt.

Sen vill jag ju ha billig försäkring, bensin och skatt så det passar mig fint tror jag. Allt är subjektivt naturligtvis.
Gammal 2007-11-12, 16:53   #12
bertbert
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk

bertberts avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:

Tja, vill man ha en säker och problemfri bil med bra garantier blir det en ny bil. Men visst, många kanske skulle föredra en audi med ett par år på nacken för samma peng som en ny mazda, men eftersom den enda reella kvalitet audin har som är bättre än mazdan är komfort men tillförlitligheten är väsentligt sämre blir det ingen audi, i själva verket ingen tysk alls.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO Visa inlägg
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
bertbert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 19:13   #13
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Mja alltså jag köper den enbart för transportbehov och det är fartkameror hela vägen till jobbet och genom stan så....mja...det passar mig utmärkt.

Sen vill jag ju ha billig försäkring, bensin och skatt så det passar mig fint tror jag. Allt är subjektivt naturligtvis.
Om du nu bara ska färdas i den, och skiter i resten, varför lägger du då ned så mycket pengar på den?

Citat:
Ursprungligen postat av bertbert Visa inlägg
Tja, vill man ha en säker och problemfri bil med bra garantier blir det en ny bil. Men visst, många kanske skulle föredra en audi med ett par år på nacken för samma peng som en ny mazda, men eftersom den enda reella kvalitet audin har som är bättre än mazdan är komfort men tillförlitligheten är väsentligt sämre blir det ingen audi, i själva verket ingen tysk alls.
Jag skulle inte köpt någon Audi heller, for the record.

Gammal 2007-11-12, 19:32   #14
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Mazda brukar ligga i topp på bilprovningens lista gällande "bilar utan fel", så sett ur den synvinkeln är det nog ett bra köp. Köp en lätt begagnad, jag skulle nästan påstå att det är ett säkrare köp eftersom ev. fel från fabrik förmodligen åtgärdats.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 19:38   #15
tjabon
Joser

tjabons avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu Visa inlägg
Tja,

Eftersom Fiat Punto är en skitbil funderar jag på att köpa helt nytt och nånting i småbilsklassen som runt 100-135kkr.

Det blir högst troligt 86 hästkraftsversionen med 1.3L men Sporten ser lite rolig ut också. Jag provkörde 86-versionen och den var väl inte så värst pigg på låga varv alls faktiskt, så det blir definitivt inte den ännu svagare versionen på 75hk.

Någon som har erfarenhet av Mazda i allmänhet? Svårt att säga något om modellen antar jag eftersom den är så pass ny. Får jag ligga om jag har en Mazda?
Jag tycker du ska provköra 1.6L varianten. Så får du lite mer tröck i
motorn!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:51.