Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-10, 15:18   #1
mr ruhl
Registered User

mr ruhls avatar

Reg.datum: Jul 2003
ni som är datakunniga..

tänkte köpa en bärbar dator, kommer aldrig att spela nåt spel eller så utan mer bränna nån film och surfa lite osv vad tror ni om den här?
Fujitsu-Siemens Amilo La 1703
Bärbar dator med AMD Sempron 64-processor, 160 GB hårddisk, 2GB internminne och 15,4 tums skärm
Bärbar dator med 15,4" TFT LCD display, med Brilliant View och med en upplösning på 1280 x 800. Utrustad med AMD Sempron 64 3600+ processor, 160 GB hårddisk och internminne på 2048 MB. DVD-brännare för Dual Layer och inbyggt trådlöst nätverkskort

en fråga till, ska snart flytta och byta bredbandslevernatör, finns det nåt sätt att byta mailadress typ till kolozzeum, facebook osv så att man kan ha kvar sina gamla konton?

min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=113927
mr ruhl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 15:23   #2
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
För o bränna film/surfa bara så klarar du dig gott och väl på den där. Troligtvis kommer du aldrig utnyttja dess fulla kapacitet ens. Efter ditt behov Rulhern så kan du även ta en mindre dator och klara dig fintfint på den om du vill det.

Hänger dock inte med på din sista fråga? Du behöver ju ingen e-postadress för att kunna logga in till kolo, men vill du ändra din e-post till en ny adress så gör du det under [User CP] i övre vänstra menyn. Motsvarande finns på facebook osv.

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 15:27   #3
mr ruhl
Registered User

mr ruhls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
För o bränna film/surfa bara så klarar du dig gott och väl på den där. Troligtvis kommer du aldrig utnyttja dess fulla kapacitet ens. Efter ditt behov Rulhern så kan du även ta en mindre dator och klara dig fintfint på den om du vill det.

Hänger dock inte med på din sista fråga? Du behöver ju ingen e-postadress för att kunna logga in till kolo, men vill du ändra din e-post till en ny adress så gör du det under [User CP] i övre vänstra menyn. Motsvarande finns på facebook osv.

snabbt svar! det uppskattas! tackar, jo nu hittade jag vars man ändrade mailadressen, tack även där..

Gammal 2007-11-10, 15:48   #4
hultman
Fulstygg

hultmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Varför vill du ha en bärbar dator?

You can lose a lot of money chasing women.
But you can't lose women chasing money.
hultman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 16:10   #5
mr ruhl
Registered User

mr ruhls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hultman Visa inlägg
Varför vill du ha en bärbar dator?
för att vi inte har nåt datarum utan datorn står i vårat sovrum vilket betyder att om jag eller min sambo går och lägger sig tidigt så kan ingen av oss bruka datorn, vill ju inte ha en dator i grabbens rum heller och att skaffa en 4a bara för att ha ett datarum känns lite onödigt dyrt..

Gammal 2007-11-10, 16:17   #6
gatewarden
Registered User

gatewardens avatar

Reg.datum: Oct 2007
Vad är det för disk? Sata 1 eller 2? 5400 eller 7200 RPM? (Tro mig, du märker sjukt stor skillnad). Skulle aldrig skaffa en Dator utan sata 2 / 7200 rpm.
gatewarden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 16:42   #7
MEDiAHORAN
Registered User

MEDiAHORANs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden Visa inlägg
Vad är det för disk? Sata 1 eller 2? 5400 eller 7200 RPM? (Tro mig, du märker sjukt stor skillnad). Skulle aldrig skaffa en Dator utan sata 2 / 7200 rpm.
S-ATA 1 eller 2 kvittar väl när du snackar 7200 rpm och slöare diskar?
Gammal 2007-11-10, 16:44   #8
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av gatewarden Visa inlägg
Spela stor roll om man mest vill surfa/se ngn film/bränna lite filmer?
Mja. Det är annat om man kör mkt spel med tunga laddningssekvenser, eller flyttar stora mängder data, men för en "vardagsanvändare" tycker jag det kvittar.

Journalen
Gammal 2007-11-10, 16:46   #9
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102069

lite att läsa kanske
Gammal 2007-11-10, 16:50   #10
viktore
Banned

Reg.datum: Mar 2006
skillnaden mellan sata 1-2 är för detta ändamålet försumbar.
däremot är det som sagt en enorm skillnad mellan 5400 och 7200 diskar.
nuförtiden används knappt 5400 diskar, tvivlar på att bärbara datorer är ett undantag.
viktore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 19:09   #11
appapa
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av viktore Visa inlägg
skillnaden mellan sata 1-2 är för detta ändamålet försumbar.
däremot är det som sagt en enorm skillnad mellan 5400 och 7200 diskar.
nuförtiden används knappt 5400 diskar, tvivlar på att bärbara datorer är ett undantag.
5400 är standard för bärbara datorer, antar att det är strömförbrukning som är anledningen. Skillnaden mellan SATA-1 och SATA-2 är obefintlig så länge du inte peakar över 1,5Gbit/s inkl. overhead, under förutsättning att båda har stöd för NCQ.
Gammal 2007-11-10, 19:38   #12
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av mr ruhl Visa inlägg
för att vi inte har nåt datarum utan datorn står i vårat sovrum vilket betyder att om jag eller min sambo går och lägger sig tidigt så kan ingen av oss bruka datorn, vill ju inte ha en dator i grabbens rum heller och att skaffa en 4a bara för att ha ett datarum känns lite onödigt dyrt..

Nu vet jag inte om ni tänker fortsätta använda den stationära, men i vilket fall som helst så skulle jag åtminstone skaffa en trådlös mus till den bärbara. Det är inte roligt att sitta med en pekplatta i längden. Även tangentborden på bärbara är ganska så otrevliga, för små helt enkelt.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 19:42   #13
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix Visa inlägg
Nu vet jag inte om ni tänker fortsätta använda den stationära, men i vilket fall som helst så skulle jag åtminstone skaffa en trådlös mus till den bärbara. Det är inte roligt att sitta med en pekplatta i längden. Även tangentborden på bärbara är ganska så otrevliga, för små helt enkelt.
Tangentborden är grymma, om man inte har väldigt stora händer antar jag. Däremot tar det ett tag att vänja sig men när man väl gjort det så skriver en hel del snabbare på det bärbara. Pekplattan eller "klitoris" suger däremot ja så en mus är ett måste.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 20:04   #14
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Tangentborden är grymma, om man inte har väldigt stora händer antar jag. Däremot tar det ett tag att vänja sig men när man väl gjort det så skriver en hel del snabbare på det bärbara. Pekplattan eller "klitoris" suger däremot ja så en mus är ett måste.

Jag tänkte att tangentborden på bärbara är mindre på bredden, det är de ju också eftersom numeriska är borttaget och en del andra tangenter är konstigt placerade, men jag menade själva "bokstavsdelen". Fast det kanske inte är så eller så är skillnaden liten. Men om den nu är mindre så blir det ju ännu mer att man sitter med armarna ihoptryckta.

Är själv nybliven ägare till ett ergonomiskt tangentbord och det är verkligen skönt.
Nu tänker jag lämna tiden med de vanliga tangentborden bakom mig, är inte naturligt för fem öre att sitta med armarna som man gör vid ett vanligt, rakt tangentbord.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-10, 20:09   #15
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

stort plus ett på nix'ens inlägg... skaffa dockningsstation eller åtminstone separat tangentbord och mus.

Journalen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:13.