Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-03, 20:08   #1
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Reg.datum: Oct 2007
Zibbes journal mot bättre kropp & vetande!

Tjena tjena allesammans. Har efter mycket om och men bestämt för att starta en journal här på Kolo, både för att jag själv på ett enkelt sätt ska hålla koll på mina framsteg och även lite feedback/tips från er andra Lite påtryckning från Gibfel här på kolo fick man ju också ^^

Jag kan ju börja att berätta lite om mig själv. Jag heter Sebastian och är 17 år sedan i juli. Läser naturvetenskapligaprogramet på gymnasiet som också tar det mesta utav min fritid, annars tränar jag och träffar kompisar. Som folk gör mest med andra ord.

Min barndom var relativt oaktiv och jag var under många år ganska duktigt överviktig. Detta har också varit anledningen till att jag fram tills i våras har haft en överlag dålig inställning till träning. Det hela började med att vi genom skolan fick gratis gymkort. Sen så började ett gäng kompisar att träna regelbundet tre dagar i veckan. Själv tänkte jag inte mycket på detta utan följde lite motsträvigt med, kunde vara trevligt att vara lite social tänkte jag.

Efter ett tag så märkte jag att detta var ju redigt kul! Kände att jag blev starkare sakta men säkert (har annars alltid varit en "svagis" så några mastodont vikter blir det tyvärr inte än iallafall ), plus att det som sagt var ett ypperligt tillfälle att umgås med kompisar i en annars så stressig vardag. Tiden gick och det blev sommar, och allt vad det innebär. Vid det här laget så hade jag också blivit mycket starkare än när jag började träna och var fast beslutad om att äntligen bli mer eller mindre "rippad". Började därför köra splitpass på gymmet och både sprang och cyklade minst en gång per dag. Här skulle det brännas tänkte jag. Detta pretantiösa projekt fick jag dock äta upp ganska snart men en smärtsam knäskada (löparknä typ 2 hette det tydligen sa läkaren)och denna har ännu inte släppt. Därav har jag inte kunnat köra ben på ett seriöst sätt sen i början av sommaren. Kan ju förklara varför mina ben inte ser ut som de borde...

Nuförtiden är de dock mycket bättre och kan göra praktiskt taget alla övningar på ett bra sett ( förutom några av de viktigaste..benpress, knäböj och benspark). Därför kommer mina framtida benpass se lite lustiga ut med endast lätta framsidaben- och pressövningar i rehab syfte. Alla andra kan jag dock köra på som vanligt vilket jag kommer att göra, och det är även där jag står idag.

Lite "stats" om mig själv är väl alltid bra att ta med:

Ålder: 17 år
Längd: 174 cm
Vikt: 73.4 kg vid senaste vägningen
Kroppsfett: 15.6%

Kommer försöka väga mig regelbundet och även samtidigt mäta kroppsfettet och se så att detta håller sig på en rimlig nivå samt få reda på om jag behöver öka eller minska kalorintaget. Ska försöka uppadatera dessa uppgifter så ofta jag kan.

Några pb:s kan jag dock tyvärr i presentera utav den enkla anledning att jag inte har maxat redigt någon gång får väl uppdatera i sinom tid.

Mitt nya träningsschema kommer förlja konceptet MAX-OT med lite färre reps och även färre set, ska tydligen få musklerna att växa lite extra sägs det ju. ; P Kardioträningen ska jag hålla förhålladevis låg för att tillåta maximal muskelväxt. Mina tillskott kommer bestå av en hemmagjord gainer (då min riktiga gainer har tagit slut för tillfället) på mjölk, vassleprotein och oboy ( ). Äter så att jag ligger på kaloriplus gör jag redan sen en tid tillbaka när jag inte hade ökat i muskelmassa alls på ett tag så där kommer jag hålla mig på samma sätt (om inte noggrannare undersökning av vågresultat visar något anant : P).

Denna "bulk" planerar jag hålla på med i cirka tolv veckor för att sedan deffa mig till sommaren och även till mönstringen till hösten -08.

Dagsformsbilder får jag se ifall jag fixar upp ^^ tror dock polarna i skolan skulle tycka att faktumet att jag lägger upp bilder där jag försöker spänna mig är väldigt bekvämligt att reta sig på.

Det var väl det om mig än så länge. Hoppas det inte blev för segt att tugga sig igenom Hoppas på mycket feedback och kritik! Ju mer, desto mer kan jag förbättra mig ju! På återseende på måndag med ett benpass!

// Zibbe
Zibbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 21:26   #2
Roobinw90
Registered User

Roobinw90s avatar

okej gytt med en nya journal, lycka till

journal
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...d.php?t=101819
Roobinw90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 22:51   #3
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Tack för uppmuntran Roobin På måndag smäller det! Kommer med update då

Team Prospects by BMR Sports Nutrition

Min nystartade blogg på vägen emot AF-debuten!
Gammal 2007-11-03, 23:03   #4
X-ecuter
Registered User

X-ecuters avatar

Reg.datum: Nov 2005
skall följa dig med dock är det rätt bra BF på den vikten/längden för den åldern tror jag?

skall bli gött när lite pass kommer upp framöver

KÄMPA PÅ // X
X-ecuter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-03, 23:30   #5
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Nae bra och bra vet jag inte :P Medel har jag för mig låg på mellan 15 och 18 procent så jag är nog ganska medel nuförtiden Sjukt avis på brorsan dock som utan att ha tränat alls ligger på 9.7% Hans deff var väl TV och World of Warcraft.

Gammal 2007-11-04, 11:53   #6
Nimille
Registered User

Nimilles avatar

Reg.datum: Mar 2007
Looking good, ska följas
Lycka till!
Nimille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 13:38   #7
Zotriq
Registered User

Zotriqs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Några stats i tillexempel bänk ,knäböj osv ?

Följ Min Utvecklig Till Att Bli Stor!
Zotriq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 14:44   #8
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Skrev tidigare att jag inte har maxat riktigt någon gång och därav har jag inga riktiga "stats" ännu...men jag kommer skriva in veckans träning och då kan du ju kika in och se efter om du har lust

Gammal 2007-11-04, 18:18   #9
Crille666
Registered User

Crille666s avatar

Reg.datum: Sep 2006
Härligt med en ny journal ska följas.
Crille666 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 20:25   #10
gibfel
Registered User

gibfels avatar

Reg.datum: Jul 2007
Tjena lill-sebbe Kollar in i journalen precis som jag sa! Ska bli kul att se vad och hur ofta du tränar
Syns i skolan

"Train hard, go pro"

Min Journal
gibfel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-04, 20:29   #11
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Kul att du kollade in Svante Ska börja köra 5-split nu igen med gymmet varje vardag. Tyckte det var skönare/bättre än 3-split. Håll tummarna för mig

Gammal 2007-11-05, 19:34   #12
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Axel- & trapspass.

Hej igen alla!

Dags för min första update på den här journalen. Dagens träning blev ett axel- och trapspass. Jag skulle egentligen kört ben idag men hade fortfarande känningar ifrån marklyften i fredags och jag kände att det blev bättre att flytta benen tills onsdag så jag kan köra riktigt. Nog om det, här kommer dagens pass och lite reflektioner.

Axlar:
Militärpress:
35kg 5x3 (fritt + utan ryggstöd)

Hantelpress med handrotation:
14 kg 10x1
16 kg 7x1
16 kg 5x1 + 18kg 2 reps

Lateral raise:
9 kg 7x1
10 kg 5x2

Traps:
Shrugs i smith:
60 kg 10x1
70 kg 7x1
70 kg 5x1

Drag till hakan:
20 kg 10x1
30 kg 5x1
30 kg 4x1 (ska inte smussla med att dessa blev lite ostrikta, kanske sänker lite till nästa pass)

+ Lite vikt test i lateral raise maskinen.

Total tid: ca 50 min.

Reflektion: Tyckte det var ett bra pass idag om jag ska fatta mig kort, trots att det kändes lite ovanligt med militärpressen och shrugsen som är nya övningar för mig. Lyckades också klara mig undan någon större smärta ifrån min axelskada som jag hade för en tid sen, skönt att den börjar lägga sig Det ända jag egentligen kan klaga på är att jag (eftersom jag inte visste vad jag tog i militärpress) inte värmde upp på ett optimalt sätt. Började på för hög vikt och tröttade ut axlarna i förtid. Därför hoppas jag på att klara 37.5 nästa pass när jag värmt upp riktigt Kommer antagligen också börja köra lateral raise maskinen istället för med hantlar. Jag vet att det ger mer med hantlar men jag känner också att jag får ont i axeln när jag gör med hantlar vilket jag inte får i maskinen, vill ju inte göra axeln mer illa än vad jag har gjort.

Har även en fråga till folk som läser här angående militärpress. Bör man göra den med eller utan ryggstöd? Fritt eller smith?

På återseende // Sebbe

Gammal 2007-11-06, 18:30   #13
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Arm- & magpass

Hej igen!

Idag var det dags för ett mag/armpass. Trevligt måste jag säga, gillar att träna armar. Kan ju börja med att rabbla upp armpasset.

Armar:
Biceps:

Stående skivstångscurl:
30kg 6x1
32.5kg 4-5x2

Alternerade hantelcurl:
14kg 7-8x3 (aningen lätt, synd att det inte finns 15kg hantlar på gymmet Hade varit perfekt)

Curl i kabelhiss:
25kg 6x1
27.5kg 5x1 (TUNGT! AARGH! )
25kg 6x1

Triceps:

Liggande tricepsträck (aka. skullcrusher eller frenchpress):
26.5kg 5x3

Kickbacks:
10kg 5x3

Pushdowns i kabelhiss:
27.5kg 8x1
30kg 6x1
30kg 5x1

Mage:

Crunch i kabelhiss:
45kg 5x3

Lutande sit-up:
Kv+15kg 6x3

Benres i ställning:
"Benen" 20x2

Tid: 80min

Reflektion: Åter igen ett helt godkänt pass. Fick bra kontakt och pump i både triceps och biceps. Magen började jag dock inte känna nån pump i förrens jag började med de hög reppade benlyften. Kanske svarar just magen bättre på högre reps? Det jag dock kan beklaga mig över är återigen att jag inte hade full koll på mina vikter i någon av de båda startövningarna för armar. Klarade 32.5 med lite fusk i sista setet och mitt mål är att vid nästa bicep pass klara alla tre set med 32.5. Hoppas även på att klara ytterliggare 2.5kg i frenchpress när jag värmt upp på rätt sätt. Har märkt att en korrekt uppvärmning gör massor för lyftresultatet! Men förutom detta så var passet superbt!

// Sebbe

Gammal 2007-11-06, 20:12   #14
Mr. D
Registered User

Mr. Ds avatar

Ser ju bra ut det här du!

Fina vikter i skivstångscurlen må jag säga, prova kör med en curlbar om du har en tillgänlig, mkt skönare att köra med

Kommer att försöka att följa den här!
Lycka till i forsättningen!
Gammal 2007-11-06, 20:37   #15
Zibbe
Dr. Deadlift

Zibbes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mr. D Visa inlägg
Ser ju bra ut det här du!

Fina vikter i skivstångscurlen må jag säga, prova kör med en curlbar om du har en tillgänlig, mkt skönare att köra med

Kommer att försöka att följa den här!
Lycka till i forsättningen!
Tack för de värmande orden Känndes skönt att höra! Och angående om att använda curlbar istället håller jag med om att det är skönare, men programet jag kör efter säger strikt att det ska vara en rak stång * Men jag hoppas det ligger någon baktanke med att använda en rak istället för en curlbar, annars vore det ju bara dumt att köra med rak imo.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:30.