Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-18, 06:20   #1
sälmannen
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Vilken skillnad är det på omega-3 i linfröolja och i fiskolja?

Efter att ha blivit övertygat om att omega-3 är typiskt bra tänkte jag bli bättre på att inta det. Käkar idag fet fisk runt 3 gånger i veckan så jag tänkte komplettera med någonting.

Min fråga är då hur stor skillnad det är på omega-3 som kommer från linfröolja och omega-3 som kommer från fiskolja (typ kapslar eller dylikt). Har man till exempel svårare att ta upp omega-3 från naturriket? Behöver man inta mer linfröolja än respektive fiskolja?

Denna tråd: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...hlight=omega-3 antyder att linfröolja innehåller mindre av godsakerna i omega-3, men jag hittar ingen mer utförlig information. Någon som kan sprida lite ljus på detta?
sälmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 06:27   #2
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Linolja är ca 55 % linolensyra som kroppen därefter ombildar till EPA och DHA. Det är EPA och DHA som har effekt.
Det är kroppens förmåga att bilda EPA och DHA från linolensyran som diskuteras.

Du klarar dig säkert bra på fet fisk 3 ggr i veckan. Titta istället över ifall du äter onödigt mycket Omega-6 i form av margarin och annan vegetabilisk olja. Det är lättare att sänka där eftersom det är onödigt att äta för mycket fleromättat fett.

Därefter kan du, om du vill, komplettera med lite fiskolja de andra dagarna.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 06:34   #3
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Den tråden säger nog det mesta ja. Vegetabilier innehåler omega-3 av formen alfa-linolensyra, dom fettsyrorna som tillskrivs dom flesta positiva hälsoeffekterna är EPA och DHA. Till dessa måste alfa-linolensyran omvandlas vilket sker ganska ineffektivt, i fisk och andra animalier finns det redan i den formen.

Så linfröolja är bra, inte tu tal om det, men är man inte vegetarian är det nog klokt att låta linfröoljan vara ett komplement och sedan äta fet fisk ett par gånger i veckan. Det lär täcka ens omega-3 behov gott och väl.

EDIT: Jag är extremt långsam
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 08:21   #4
Knabb
Registered User

Jag har sett uppgifter på att vår förmåga att omvandla kortkedjig omega 3 från växtriket till den mer långkedjiga omega 3 ligger på ,02-1% vilket inte är vidare bra, kvinnor lär vara något bättre än män. Men vegitarianer verkar i vilket fall som helst överleva bra, de lever längre en genomsnittet
Knabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 08:35   #5
Turbonisse
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Kommentera gärna mitt matupplägg.

---
Turbonisse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 12:32   #6
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Äter du fet fisk 3 ggr/vecka behöver du inte komplettera med någonting.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 16:23   #7
sälmannen
Registered User

Tack för bra svar!

Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Äter du fet fisk 3 ggr/vecka behöver du inte komplettera med någonting.
Vad baserar du det på? Jag har svårt att hitta entydiga rekommendationer på hur mycket man bör inta. Men det är väl, vad jag förstår, hyfsat beroende av hur mycket omega-6 man får i sig.
sälmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 19:52   #8
machine gun
Triatleten

machine guns avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av sälmannen Visa inlägg
Vad baserar du det på? Jag har svårt att hitta entydiga rekommendationer på hur mycket man bör inta. Men det är väl, vad jag förstår, hyfsat beroende av hur mycket omega-6 man får i sig.

Jag baserar det på de allmänna kostrekommendationerna som säger att man bör äta fisk 2-3 ggr/vecka.

1 energiprocent (E %) omega-3 brukar anges som ett riktvärde.

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 18:39   #9
Sinclear
Registered User

Reg.datum: Sep 2007
Aldrig fisk?

Om man som jag (på grund av smakpreferens) aldrig äter fisk, hur mycket Omega 3 bör man komplettera med då?

Vad blir effekterna av att man inte äter Omega 3? Jag har nog inte fått i mig så mycket hittills i mitt liv kan jag tänka mig..
Sinclear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 19:41   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Då kanske det är dax att börja gilla fisk. Lax i ugn på saltbädd är inte fel. Stek strömming är gott det med.

Ta 1 % som machine gun skriver. På 3 000 kcal blir det 30 kcal eller 4 g Omega-3. Eftersom fiskolja innehåller ca 30 % Omega-3 så blir det drygt 12 g fiskolja.

En burk makrill i tomatså ger dig ca 1.5 g Omega-3 vilket är minimum av Omega-3.
Gammal 2007-09-19, 20:22   #11
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Då kanske det är dax att börja gilla fisk. Lax i ugn på saltbädd är inte fel. Stek strömming är gott det med.

Ta 1 % som machine gun skriver. På 3 000 kcal blir det 30 kcal eller 4 g Omega-3. Eftersom fiskolja innehåller ca 30 % Omega-3 så blir det drygt 12 g fiskolja.

En burk makrill i tomatså ger dig ca 1.5 g Omega-3 vilket är minimum av Omega-3.
På min omega-3 burk står det att rekommenderad dos är 2 tabletter dagligen (totalt 0,6g dha/epa) och att man inte ska överskrida den rekommenderade dosen. Hur går det ihop?
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 20:24   #12
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:

Den enda fisk jag äter är fiskpinannar
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-19, 20:34   #13
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Fast makrill och tonfisk är vansinnigt gott.....
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-20, 06:07   #14
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tomccc Visa inlägg
På min omega-3 burk står det att rekommenderad dos är 2 tabletter dagligen (totalt 0,6g dha/epa) och att man inte ska överskrida den rekommenderade dosen. Hur går det ihop?

Betyder bara att tillverkaren eller den svenska importören får göra en tydligare märkning på burken. Rekomenderar tillverkaren 0.6 g så är det 0.6 g Omega-3 för just den produkten och för de personer eller tillfällen som produkten är tänkt för.
Gammal 2007-09-20, 06:16   #15
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Citat:
Betyder bara att tillverkaren eller den svenska importören får göra en tydligare märkning på burken. Rekomenderar tillverkaren 0.6 g så är det 0.6 g Omega-3 för just den produkten och för de personer eller tillfällen som produkten är tänkt för.
Så i princip förutsätter tillverkaren att konsumenten redan äter en del fisk vid sidan av?
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.