Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-05, 11:25   #10696
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Bra jobbat Skuggan. Jag tycker precis som O wao säger att det är skönt att så släppa loss stegen i nedförsbacke, ta lite extra långa och känna att man sträcker ut sig lite.

Lycka till på potatojoggo, har du någon koll på var man efteranmäler sig?
Jag hoppas på att komma runt, har rejääääält ont i benen. Men får väl gå "i värsta fall".
ont som träningsvärk eller?
Stretch + massage + liniment/tigerbalsam is the shit.
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 11:31   #10697
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Lördag 12'e smäller potatisjoggen iaf och jag har fått en sjuk tävlingskänsla nu.

Igår var det "långpass", måndag eller tisdag blir det intervallträning där jag ska försöka pressa upp andan/flåset så mkt jag bara mäktar med. Torsdag blir det ett lättare pass för att mjuka upp benen och känna på lite tempo/fart.

Uppenbarligen så kan jag springa 5 min/km och tycka att det är behagligt/mysigt. Frågan är var min tröskel går någonstans, om det är 4,40, 4,20 eller var min gräns går. Slår jag i gränsen så brukar det sluta med att jag nästan måste promenera för att sänka puls och börja få in syre igen, så det vill jag undvika på en tävling.

Känns riktigt kul iaf, jag behövde en kick som denna med lite amatörtävlingar. Lite mindre damer o dating, lite mindre vinkvällar, lite mindre skräpmat och lite mer seriös träning. Grymt!
Gammal 2011-06-05, 11:38   #10698
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Mm, tror iallafall det är någon slags överansträning.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 11:40   #10699
Angel
Ge mig nått fint nu!

Jag tänkte springa den 11de. Men kör du dagen efter
Gammal 2011-06-05, 13:23   #10700
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Jag tänkte springa den 11de. Men kör du dagen efter
huh?
http://www.skogshjortarna.com/arrang...1916/Sida.aspx
Gammal 2011-06-05, 13:32   #10701
Eldhroka
Kinky Member

Eldhrokas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Fast det finns ingen lördag 12juni i år....

här kanske är bättre : http://www.skogshjortarna.com/arrang...0438/Sida.aspx

Senast redigerad av Eldhroka den 2011-06-05 klockan 13:33.
Eldhroka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 13:53   #10702
Angel
Ge mig nått fint nu!

Citat:
Alingsåsare har ingen riktig koll. 11de är loppet, men lördag stämmer!
Gammal 2011-06-05, 14:41   #10703
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Man skall -inte- ha ett långt löpsteg. Det är därför det gör ont i knäna. Det skall vara kort med hög frekvens.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 16:33   #10704
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Alright, tackar för input!

Funderar på att göra en skräll imorgon, på självaste nationaldagen...
Gammal 2011-06-05, 17:02   #10705
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
(faktum är att fötterna helst skall landa under kroppen)

Åhå, vad är det för skräll du skall göra imorgon?
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 20:56   #10706
sissa
Segrare Bästa fysiken 2011!

sissas avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Dagens pass - Pre "Potatisjogg" Cardio.

Sträcka: 8 km (Skatås 8an baklänges/högervarv)
Terräng: Väldigt plant, hårdpackad grusväg
Tid: 41:06

Summering:
Tog mig ut till Skatås för en sen kvällsrunda. Tanken var att springa en längre sträcka än 5-kilometaren som jag tänker köra (Potatisjoggen) om en vecka. Hade ingen aning om hur det skulle kännas att springa 8km och jag hade rentav glömt bort hur vägen såg ut i Skatås.

Körde igång med ett rätt så lungt tempo.

8 min - rapade kaffe + fick uppstötningar
20 min - förvånansvärt pigg och inga problem
26 min - samma tid som jag sprang blodomloppet på. Kändes som om jag hade högre tempo denna gång på samma tid.
35 min - uppstötningar igen och lite håll/mjälttugg, men inte farligt
39 min - insåg att jag skulle få svårt o klara mig på under 40 min, men gjorde ett försök att dra upp tempot

Gjorde helt fel (eller rätt?!) på spurten. Drog upp tempot lite väl långt ifrån mål och byggde snabbt upp VO2MAX och försökte desperat få in syre i andningen. Det gjorde att jag fick aldrig kraften till att "spurta". Dock var det ett högt och bra tempo en längre sträcka istället.

Förutom spurten och andningen som följde, så kände jag mig fruktansvärt pigg. Jag har haft en dålig kost, dålig sömn, försämrade alkoholvanor och har inte konditionstränat eller ens promenerat på snart ett år - och bränner av en 8km utan att ens känna mig trött. Tänk vad gott det ska bli nu när jag dessutom tar tag i resten av mitt liv i samma veva.
Asbra ju Jag gjorde 8 km på en timma och va nöjd Härligt när det går bättre än förväntat!
sissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 21:26   #10707
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eldhroka Visa inlägg
Ang alkohol & sexvanor med gräsklipparen: släpp handbromsen.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-05, 22:10   #10708
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
(faktum är att fötterna helst skall landa under kroppen)

Åhå, vad är det för skräll du skall göra imorgon?
Fick en bra video av Sam (wesaft) med teknik.. ska ut och teknikträna lite i backar i veckan. Backträning är nog sjukt viktigt för löpning.

Citat:
Ursprungligen postat av sissa Visa inlägg
Asbra ju Jag gjorde 8 km på en timma och va nöjd Härligt när det går bättre än förväntat!
Ja, det märkliga var ju att jag har verkligen inte rört på mig alls.. så jag förväntade mig "tjockiskondis". Otrolig boost/pepp för sig själv att prestera över sin förväntade förmåga =)

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Tvärtom, på alkohol och dålig kost är det handbroms i. Till fullo. Även vad gäller damer, lol.
Gammal 2011-06-05, 22:11   #10709
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Spänstig målgång, men blev besviken över att de omkring mig inte såg ut som atleter hela bunten. Snarare fritidsmotionärer :/

Gammal 2011-06-06, 13:14   #10710
shadowfire
Hillgoat Deluxe

shadowfires avatar

Dagens tävling - Friskusloppet, Varberg

Sträcka/klass: Herrar 5 km
Terräng: Asfalterad väg, extremt plan, några svaga lutningar/höjdskillnader
Väder: 32 grader, klarblå himmel, viss vind
Tid: 24:52 +förbättring!
Placering: 15'e plats.

Summering:
Mitt livs fjärde löpartävling genomförd. Kläckte idén i förrgår då jag googlade på lopp i Västra Götaland och hittade detta. Perfekt! Efteranmälde mig och skrev "kolo" som klubb .. tänkte först skriva kolozzeum, men tänkte att någon moderator kanske hade lackat...

Laddningen var bedrövlig. Åt massa grillat igår och efter det kom ytterligare besök på vinkväll. Dessa förbannade vinkvällar är det slut med nu. Drack inga kopiösa mängder, men jag känner bannemig av 3-4 glas vin dagen efter. Alkohol förstör ju även nattsömnen, så jag sov lite för länge imorse i ren trötthetspanik. Klev upp, tryckte i mig några körsbärstomater + vatten med salt+malto+kreatin och en mugg kaffe. Opti laddning? Ehhh...

Samma visa som på blodomloppet, dvs mådde riktigt illa innan loppet (det är fan kreatinet i kombination med saltat vatten tror jag). Det släppte dock under uppvärmningen.

Startskottet - avsevärt mindre folk än Blodomloppet. Skönt! Ändå startade herrar/damer för 5 och 10 km samtidigt. Istället för jogg/massa promenerande människor, så blev det explosivt här. Jävlar vilket tempo och vilken hets! Jag saktade ner och släppte förbi mängder av folk för starttempot hade knäckt mig annars. Det tog dock på självförtroendet att se så många människor ligga före mig. Slingan gick vid havet så jag såg ju ledcyklisterna längst fram.

Vändningen - Vätskekontroll som jag sket i för att inte tappa viktig tid, men munnen var sandpapper och hela kroppen skrek efter vatten. Här fortsatte milenlöparna och när jag vände så blev jag plötsligt ensam. En bit längre fram var en tjej i rosa tröja, men annars var det tomt med löpare. Mötte dock en klunga som alltså låg bakom mig, men i ca 2 km fick jag springa helt ensam.

Slutet - Försökte hela tiden komma ikapp tjejen i rosa tröja, men benen var riktigt trötta idag och andningen var förjäkla tung. Hon hade en kille med sig på cykel som hällde vatten på henne o gav henne vätska mm. Det hade jag fan behövt med. Visade sig att hon var tredje bästa dam och fick pallplats (tränade för någon klubb). Så det förklarar också varför jag hade så svårt att komma ikapp henne. Spurten blev inte så mkt spurt tyvärr, jag var riktigt trött.

Lärdomar - Nu är jag riktigt trött på både damer, dating och vinkvällar. Det får bli en helnykter sommar nu, med eventuellt undantag på midsommar. Innan nästa lopp måste jag ladda med mycket mer vätska. Inser också att mina ben behöver vila lite nu. Sedan kommer jag absolut att besöka Friskusloppet i Varberg nästa år igen. Otroligt härlig sträcka att springa! .. det enda negativa egentligen var att publiken var så tyst. En enda söt liten gammal dam peppade mig vid ca 3,5-4 km då jag sprang helt ensam. Jag stannade nästna för o tacka henne

Senast redigerad av shadowfire den 2011-06-06 klockan 13:15.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.