Dagens tävling - Friskusloppet, Varberg
Sträcka/klass: Herrar 5 km
Terräng: Asfalterad väg, extremt plan, några svaga lutningar/höjdskillnader
Väder: 32 grader, klarblå himmel, viss vind
Tid: 24:52
+förbättring!
Placering: 15'e plats.
Summering:
Mitt livs fjärde löpartävling genomförd. Kläckte idén i förrgår då jag googlade på lopp i Västra Götaland och hittade detta. Perfekt! Efteranmälde mig och skrev "kolo" som klubb

.. tänkte först skriva kolozzeum, men tänkte att någon moderator kanske hade lackat...
Laddningen var bedrövlig. Åt massa grillat igår och efter det kom ytterligare besök på vinkväll. Dessa förbannade vinkvällar är det slut med nu. Drack inga kopiösa mängder, men jag känner bannemig av 3-4 glas vin dagen efter. Alkohol förstör ju även nattsömnen, så jag sov lite för länge imorse i ren trötthetspanik. Klev upp, tryckte i mig några körsbärstomater + vatten med salt+malto+kreatin och en mugg kaffe. Opti laddning? Ehhh...
Samma visa som på blodomloppet, dvs mådde riktigt illa innan loppet (det är fan kreatinet i kombination med saltat vatten tror jag). Det släppte dock under uppvärmningen.
Startskottet - avsevärt mindre folk än Blodomloppet. Skönt! Ändå startade herrar/damer för 5 och 10 km samtidigt. Istället för jogg/massa promenerande människor, så blev det explosivt här. Jävlar vilket tempo och vilken hets! Jag saktade ner och släppte förbi mängder av folk för starttempot hade knäckt mig annars. Det tog dock på självförtroendet att se så många människor ligga före mig. Slingan gick vid havet så jag såg ju ledcyklisterna längst fram.
Vändningen - Vätskekontroll som jag sket i för att inte tappa viktig tid, men munnen var sandpapper och hela kroppen skrek efter vatten. Här fortsatte milenlöparna och när jag vände så blev jag plötsligt ensam. En bit längre fram var en tjej i rosa tröja, men annars var det tomt med löpare. Mötte dock en klunga som alltså låg bakom mig, men i ca 2 km fick jag springa helt ensam.
Slutet - Försökte hela tiden komma ikapp tjejen i rosa tröja, men benen var riktigt trötta idag och andningen var förjäkla tung. Hon hade en kille med sig på cykel som hällde vatten på henne o gav henne vätska mm. Det hade jag fan behövt med. Visade sig att hon var tredje bästa dam och fick pallplats (tränade för någon klubb). Så det förklarar också varför jag hade så svårt att komma ikapp henne. Spurten blev inte så mkt spurt tyvärr, jag var riktigt trött.
Lärdomar - Nu är jag riktigt trött på både damer, dating och vinkvällar. Det får bli en helnykter sommar nu, med eventuellt undantag på midsommar. Innan nästa lopp måste jag ladda med mycket mer vätska. Inser också att mina ben behöver vila lite nu. Sedan kommer jag absolut att besöka Friskusloppet i Varberg nästa år igen. Otroligt härlig sträcka att springa!

.. det enda negativa egentligen var att publiken var så tyst. En enda söt liten gammal dam peppade mig vid ca 3,5-4 km då jag sprang helt ensam. Jag stannade nästna för o tacka henne