2010-08-15, 14:58
|
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Härlig film! Blir lite småförbannad på mig själv för att jag inte vandrat något i år heller...
Hur mkt har du tänkt lägga på dig? Ingen grisbulk hoppas jag...
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2010-08-15, 15:42
|
|
|
Fitness4Life
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Tack! Ja märligt nog, jag har ingen synlig triceps, men dipsen tror jag att jag kommer kunna öka på bra med. Dips o bänk blir nog mina två styrkor hoppas jag.
|
Har själv dåliga triceps och hyffsad på dips
|
|
|
2010-08-15, 17:31
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Benträning
Pass: B - T4
Mental inställning: .......
SUMMERING:
Redovisar inte ens detta skitpass. Allt gick dåligt förutom svettkörtlarna som gick på högvarv.
Kom till gymet med fel mental inställning, kände mig rädd för vikter jag normalt sett bara kör på med.
Flera saker som gick helt fel pga fel mental inställning. Körde mig trött o svettig i framsida lår iaf, fick räcka så.
Benträningen är min akilleshäl onekligen. Mental inställning, brist på passare, problem med andningen, problem med trasiga knän, crap.
Har en del att jobba på här.
|
|
|
2010-08-15, 17:38
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Benträning
Pass: B - T4
Mental inställning: .......
SUMMERING:
Redovisar inte ens detta skitpass. Allt gick dåligt förutom svettkörtlarna som gick på högvarv.
Kom till gymet med fel mental inställning, kände mig rädd för vikter jag normalt sett bara kör på med.
Flera saker som gick helt fel pga fel mental inställning. Körde mig trött o svettig i framsida lår iaf, fick räcka så.
Benträningen är min akilleshäl onekligen. Mental inställning, brist på passare, problem med andningen, problem med trasiga knän, crap.
Har en del att jobba på här. 
|
Skulle inte du köra ben med Valle?
Stackars dig.
Vad skall vi träna då?
|
|
|
|
2010-08-15, 18:19
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Skulle inte du köra ben med Valle?
Stackars dig.
Vad skall vi träna då?
|
haah jag lär säkert åka på det medan pirre/sess är här nere... ser det mer som en plåga än som ett nöje, lol
Vet inte vad jag kan träna med dig som inte blir en plåga heller för den delen, 10-reppare och tvåtimmarspass, lol
|
|
|
2010-08-15, 19:59
|
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
haah jag lär säkert åka på det medan pirre/sess är här nere... ser det mer som en plåga än som ett nöje, lol
Vet inte vad jag kan träna med dig som inte blir en plåga heller för den delen, 10-reppare och tvåtimmarspass, lol 
|
Pff, så farligt är det inte. Den träning jag bedriver är inget annat än motion, husmorsgymnastik om man så vill.
Men då kör vi ben alltså. Let us do the special.
|
|
|
|
2010-08-15, 21:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Pff, så farligt är det inte. Den träning jag bedriver är inget annat än motion, husmorsgymnastik om man så vill.
Men då kör vi ben alltså. Let us do the special. 
|
Får jag vara med på ben?
|
|
|
2010-08-16, 06:26
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Ja, vilket underbart sommarregn det kom, det öste verkligen ner.
Kände mig som när jag var liten och var ute och sprang i regnet 
|
Jag satt lyckligtvis i bilen när det började vräka ner. Det var väldigt lokala ösregnmoln för de varade bara i några hundra meter för att bli torrt i några kilometer och sedan vräka ner igen i några hundra meter.
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Härlig film! Blir lite småförbannad på mig själv för att jag inte vandrat något i år heller...
Hur mkt har du tänkt lägga på dig? Ingen grisbulk hoppas jag...
|
Det är gott med gris!!!
|
|
|
2010-08-16, 13:00
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Funderar på mitt upplägg lite, det som kändes så bra i teorin känns inte lika bra i praktiken.
Om ca 2v är det dags för F5-test igen för att se hur jag ligger till i respektive gren och jag känner t.ex. att bicepscurls mot stolpe/vägg riskerar jag att inte ha ökat på. Även om jag kör curls så kör jag med EZ-stång och vänjer ju in den rörelsen. Bara att lyfta en vanlig bänkstång o börja curla känns ovant.
Jag känner mer o mer för att gå på enkelhet istället för o leka hobbybyggare: träna exakt de övningar som jag ska tävla i och träna dem ofta. Inte köra snebänk för att få snyggare övre bröst eller annat trams. Jag måste göra ett val; antingen träna för att få upp symmetrin på delar som släpar (t.ex. vader) eller göra ett upplägg som faktiskt fokuserar på att höja min styrka i de fem grenar jag ska tävla i.
Just nu så försöker jag med något mittemellan och det splittrar mitt fokus + gör att en sådan övning som bicepscurls med rak stång känns ovan då jag kör den max 1 ggn/månaden om ens det... hur töntigt det än kan låta så är det precis just det jag måste träna, ställa mig o köra bicepscurls med bänkstång och bara nöta, nöta, nöta. Sedan såklart nyttja andra övningar som variation och komplement.
Jag sneglar också på SL-baserad träning då de grabbarna/tjejerna bevisligen vet hur man ska öka styrka, med utrustning eller ej.
Det jag riskerar är att mina vader förbli släpande, men nåja, jag är knappast den ende som har för små vader då och det får jag väl ta tag i då jag hängt upp medaljen från F5-tävlingen på väggen
Senast redigerad av shadowfire den 2010-08-16 klockan 13:01.
|
|
|
2010-08-16, 15:13
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
Vadträning är ju ingen större belastning i det stora hela. Några set i veckan lär ju inte påverka vare sig återhämtning eller annat särskilt mycket
|
|
|
2010-08-16, 15:29
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs
Vadträning är ju ingen större belastning i det stora hela. Några set i veckan lär ju inte påverka vare sig återhämtning eller annat särskilt mycket 
|
Nej det är sant, men jag jobbar ändå mycket med övningar som absolut inte ger någon som helst (eller i varje fall minimal) inverkan på tävingsresultaten. Som om en marklyftare primärt skulle träna latsdrag för att få bred o snygg rygg  .. latsen lär ju växa, men han får knappast några större ökningar. Upplägget som jag filar på just nu i mitt huvud kommer gå ut på att träna de moment jag ska tävla i primärt..... sedan variera dem på olika sätt, men ändå inte så pass mycket att jag lämnar momentet helt.
Kör jag för mycket viktade chins så blir jag bra på just - viktade chins. Det är inte det jag ska tävla i. Viktade chins kan vara bra som ett komplement eller variation, men det jag onekligen bör fokusera på är chins på kroppsvikt.
Om någon tycker jag är helt ute o cyklar så kontra gärna
Jag upplever t.ex. en ovana varje gång jag ställer mig och ska köra bakböj, för att jag passet innan har kört frontböj och då går det över en vecka (ibland 10 dgr) mellan böjpassen. Det känns ovant, jag får vikträdsla och jag utvecklas dåligt. Jag blir halvdan på frontböj och halvdan på bakbök, istället för att fokuserat bli duktig på bakböj och variera med djup/vikt/tyngd/repsantal där istället.
Sedan måste jag säga att det som tveklöst gett mig mest bang for the buck var halvkroppspassen, varje muskelgrupp 2ggr/veckan, det lyfte min grundstyrka riktigt fint.
Senast redigerad av shadowfire den 2010-08-16 klockan 15:31.
|
|
|
2010-08-16, 15:34
|
|
|
Stark
Reg.datum: Oct 2008
|
I din situation hade jag kört riktad träning mot grenarna, med viss variation i.e. viktade dips/chins och breddvariationer i ex. bänkpress.
Men jag hade absolut inte varit rädd för att lägga till en hel del komplement. Mer muskler -> mer styrka.
Mjölksyraträningen för din del kan ju inte understrykas nog.
|
|
|
2010-08-16, 15:39
|
|
|
Two Three
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Funderar på mitt upplägg lite, det som kändes så bra i teorin känns inte lika bra i praktiken.
Om ca 2v är det dags för F5-test igen för att se hur jag ligger till i respektive gren och jag känner t.ex. att bicepscurls mot stolpe/vägg riskerar jag att inte ha ökat på. Även om jag kör curls så kör jag med EZ-stång och vänjer ju in den rörelsen. Bara att lyfta en vanlig bänkstång o börja curla känns ovant.
Jag känner mer o mer för att gå på enkelhet istället för o leka hobbybyggare: träna exakt de övningar som jag ska tävla i och träna dem ofta. Inte köra snebänk för att få snyggare övre bröst eller annat trams. Jag måste göra ett val; antingen träna för att få upp symmetrin på delar som släpar (t.ex. vader) eller göra ett upplägg som faktiskt fokuserar på att höja min styrka i de fem grenar jag ska tävla i.
Just nu så försöker jag med något mittemellan och det splittrar mitt fokus + gör att en sådan övning som bicepscurls med rak stång känns ovan då jag kör den max 1 ggn/månaden om ens det... hur töntigt det än kan låta så är det precis just det jag måste träna, ställa mig o köra bicepscurls med bänkstång och bara nöta, nöta, nöta. Sedan såklart nyttja andra övningar som variation och komplement.
Jag sneglar också på SL-baserad träning då de grabbarna/tjejerna bevisligen vet hur man ska öka styrka, med utrustning eller ej.
Det jag riskerar är att mina vader förbli släpande, men nåja, jag är knappast den ende som har för små vader då och det får jag väl ta tag i då jag hängt upp medaljen från F5-tävlingen på väggen 
|
Om F5 är det absoluta huvudmålet och resten kommer i andra eller t o m tredje hand är det nog en god idé att fokusera träningen på de fem disciplinerna, men inte genom att enbart träna dem. Till exempel påverkar du din böjstyrka genom att köra marklyft och skulle säkert utveckla bicepscurlen genom att träna olika armövningar (eller viktade chins/pullups) snarare än enbart med rak stång.
Skit i vaderna. Om man inte ska tävla i något där sånt bedöms behöver man knappast oroa sig för att det "släpar". Tycker i alla fall jag.
EDIT: Jaha, där var man tvåa på pucken. Ett +1 hade räckt.
Senast redigerad av ThisIsTheOne den 2010-08-16 klockan 15:40.
|
|
|
2010-08-16, 16:45
|
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Jag som inte är så tävlingsinriktad tänker direkt: "Träna det som är roligt!"
I övrigt +1 på Anton.
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2010-08-16, 20:26
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Alla pass är bra utom de dåliga.
Pass: B/T - 3
Mental inställning: Gå på 42,5 i hantelpressar
rotatorcuffar
2 set stående rotation
bänkpress
1 set [ 8 x 20 kg ] fu
1 set [ 6 x 60 kg ] fu
1 set [ 2 x 90 kg ] hmm.. kändes inte bra
1 set [ 1 x 100 kg ] nej, axelhelv...
lutande hantelpress
1 set [ 4 x 40 kg ] men jävla skitaxel!!!!!
1 set [ 3 x 40 kg ]
1 set [ 3 x 40 kg ] ...................
lutande flies
1 set [ 8 x 15 kg ]
1 set [ 8 x 15 kg ]
dips
1 set [ 7 x kv ] nehep....
SUMMERING:
Nu skiter jag i det här o börjar med badminton istället. Eller ngt.
Imorgon börjar jag leta efter någon medicinskt kunnig som kan ställa en diagnos på min axel o tala om vad jag ska göra. Måste kunna tejpa den eller ngt. Idag gick det inte att träna något, fick en kopiös smärta i axeln. Bet ihop o såg till att trycka ur mig lite i hantelpressarna iaf, men jag hade seriöst svårt att få upp vänsterarmen.
Lägger jag lite tryck på frontdeltan o pressar den bakåt så känner jag inget. Lägger jag lite tryck uppifrån och ner i gropen bakom fästet för frontdeltan så känner jag inget. Måste kunna tejpa axeln eller dra på något stöd som håller axeljäveln på plats. Detta ska inte stoppa mig, men just nu är jag förbaskat less.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:19.
|

|