2010-07-09, 13:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2009
|
Omg ännu grofvare än häromdagen vad är hemligheten??
|
|
|
2010-07-09, 13:49
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Lekt vidare med siffror lite.
Den store Ekman har gett rådet att bara skita i reps o vikt och bara träna. Jak fonkar inte så. Utan målmedvetenhet så tappar jag ett stort antal procent av min kapacitet. Dessutom känner jag för lite belöning för min träning. Är ju inte direkt så att bicepsen växer 1cm i veckan eller antalet synliga ådror fördubblas månadsvis. Jag vill ha kortsiktiga mål och belöna mig själv för uppfyllda resultat, som i sin tur förhoppningsvis ger mig kroppen och fysiken jag drömt om i 33 år. Jag tycker träning är skönt, men inte SÅ skönt att jag vill träna helt utan resultat/utveckling.
Därför leker jag med siffror, diagram och mål i huvudtaget.
Har gjort två mätningar på F5 nu och inom loppet av 6v ökat 8 reps. Skulle utvecklingskurvan hålla i sig, vilket den såklart inte kan göra, så skulle jag spöa medelsnittet på 75-kilosklassen i F5 om 10 veckor  ... kul tanke, men ej realistisk. Istället får jag jobba med kortsiktiga mål och planer nu.
Försökte även omvandla repstalet till 1RM, men upptäckte att alla 1RM-omvandlingsformler är baserade på max 12 reps  ... så har lämnat de kolumnerna blanka. Delmål 1 ska jag ta innan sista augusti, 6v på mig och tron på att jag kan lyckas höja mitt totalresultat med 15 reps är baserad på att jag inte tränat fokuserat på detta alls. Jag borde precis som nybörjare inom allt annat kunna göra ett "snabbt första lyft" genom att bara börja träna fokuserat och börja nöta teknik. Kanske för offensivt, men ingen kommer ihåg en pussy. Delmål 2 är ej tidssatt ännu och inte heller slutmål som är att spöa medelvärdet på 75 kgs-killarna.
|
|
|
2010-07-09, 13:52
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Blev för övrigt ertappad på jobbet idag med att stå i hissen och ha slagit upp en sidechest i spegeln där... glömde bort att jag åkte hiss, så den stannade på 5'e våningen och in i hissen kommer städerskan som tittade både en och tre gånger på mig innan jag släppte ut luften, sänkte ner armen och rättade till skjortan...
|
|
|
2010-07-09, 14:01
|
|
|
Tänker råsa!
Reg.datum: May 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
Blev för övrigt ertappad på jobbet idag med att stå i hissen och ha slagit upp en sidechest i spegeln där... glömde bort att jag åkte hiss, så den stannade på 5'e våningen och in i hissen kommer städerskan som tittade både en och tre gånger på mig innan jag släppte ut luften, sänkte ner armen och rättade till skjortan... 
|
It is important to  !
|
|
2010-07-09, 14:39
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
Där finns det 2 teorier för 1rm beräkningar som sträcker sig till 15 reps. Kanske finns ännu högre i själva artiklarna dom refererar till. Annars kan du helt enkelt plotta upp värdena och göra en lämplig kurvanpassing så kan du extrapolera hur högt du vill.
Osäkerheten kommer förmodligen att öka så för att anpassa kurvan till dig själv skulle du kunna ta en övning där du är säker på ditt 1RM och hyffsat stabil, testa 60%, 50% och 40% av 1RM vid 3 olika tillfällen och se var du hamnar.
Men så intresserad kanske du inte är?
|
|
|
2010-07-09, 15:42
|
|
|
Collecting stars
Reg.datum: May 2008
|
Kul tabell och bra funderingar över målen! Du kommer nå dem och det ska bli ett nöje att hjälpa till med peppen fram dit!
Ursprungligen postat av Kaggsmurfen
en joggare på elitnivå
|
|
|
|
2010-07-09, 20:32
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao
It is important to  !
|
you know it!
Citat:
Ursprungligen postat av HiTeq
http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html
Där finns det 2 teorier för 1rm beräkningar som sträcker sig till 15 reps. Kanske finns ännu högre i själva artiklarna dom refererar till. Annars kan du helt enkelt plotta upp värdena och göra en lämplig kurvanpassing så kan du extrapolera hur högt du vill.
Osäkerheten kommer förmodligen att öka så för att anpassa kurvan till dig själv skulle du kunna ta en övning där du är säker på ditt 1RM och hyffsat stabil, testa 60%, 50% och 40% av 1RM vid 3 olika tillfällen och se var du hamnar.
Men så intresserad kanske du inte är? 
|
haha, point taken.. får se om jag orkar göra SÅ mkt manuella uträkningar dock... excel är ju kung iofs
Citat:
Ursprungligen postat av Poxeman
Kul tabell och bra funderingar över målen! Du kommer nå dem och det ska bli ett nöje att hjälpa till med peppen fram dit!
|
thank you, vi får väl se hur långt jag kommer =)
|
|
|
2010-07-09, 20:45
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Full fart mot pensionärernas Fitness Five contest! ehh
Pass: C/D/B - Tungt 1
Mentalt inställning: Nu jävlar kör vi.
rotatorcuffar
1 set med stående rotation
pull ups (handflatorna vända från mig)
1 set [ 4 x kv (81) kg ]
1 set [ 2 x kv (81) kg + 10 kg ]
1 set [ 0 x kv (81) kg + 10 kg ] failure, provade "mikaelj"-brett grepp och rörde mig inte ur fläcken från bottenläget
dips
1 set [ 6 x kv (81) kg ]
1 set [ 4 x kv (81) kg + 10 kg ]
1 set [ 3 x kv (81) kg + 25 kg ]
1 set [ 4 x kv (81) kg + 35 kg ] failure på 5'e, blev lite övermodig
1 set [ 4 x kv (81) kg + 35 kg ]
1 set [ 3 x kv (81) kg + 35 kg ]
stångcurl med bänkstång, LUL
1 set [ 6 x 20 kg ]
1 set [ 4 x 40 kg ]
1 set [ 3 x 45 kg ]
1 set [ 4 x 45 kg ]
1 set [ 2 x 45 kg ] negativ rep nedåt på 2an i 8-10 sek
pushdowns
3 set [ 6-8 x ? kg ] skrev aldrig ner vikterna, men körde nästan fullmag
stående hantelcurl
1 set [ 2 x 17,5 kg ] avbröt, alldeles för lätt
1 set [ 6 x 20 kg ]
1 set [ 6 x 20 kg ]
1 set [ 5 x 20 kg ] lite sving, men annars ska jag börja klättra här
vadpress i benpress
3 set [ 12-14 x 100 kg ]
SUMMERING:
Ajdå, var riktigt inställd på exakt hur kvällens pass skulle se ut, men överraskades av att Sportlife Almedal stängde precis vid snoken på mig. Sommartider. WTF. Övervägde att hämta wesaft ändå (då vi tidigare pratade om att åka till ett annat gym), men körde istället ut till Sportlife Sisjön.
Fanns tyvärr ingen riktig dips- eller chinsställning, utan jag körde i maskinen som kan assistera. Något riktigt viktbälte fanns inte heller, utan hittade något halvdant bälte som mer såg ut som en blöja. Nåja, det fanns kedjor iaf, så det var bara o börja surra kedjor runt midjan och vikterna.
Känner överlag att jag kommer öka fint på detta pass nu kommande veckor, nu jävlar...
|
|
|
2010-07-09, 20:56
|
|
|
Registered User
|
Ja, du skulle ringt.
Men vart tog chokladtrycket i räckhäven vägen?
|
|
|
2010-07-09, 20:57
|
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Citat:
pull ups (handflatorna vända från mig)
1 set [ 4 x kv (81) kg ]
1 set [ 0 x kv (81) kg + 10 kg ] failure, provade "mikaelj"-brett grepp och rörde mig inte ur fläcken från bottenläget
|
Haha, ajdå. :-)
Klurigt där med anatomin! Hur kändes de i övrigt?
Citat:
dips
1 set [ 6 x kv (81) kg ]
1 set [ 4 x kv (81) kg + 10 kg ]
1 set [ 3 x kv (81) kg + 25 kg ]
1 set [ 4 x kv (81) kg + 35 kg ]failure på 5'e, blev lite övermodig
1 set [ 4 x kv (81) kg + 35 kg ]
1 set [ 3 x kv (81) kg + 35 kg ]
|
Sedärja, bra krigat!
Citat:
Fanns tyvärr ingen riktig dips- eller chinsställning, utan jag körde i maskinen som kan assistera. Något riktigt viktbälte fanns inte heller, utan hittade något halvdant bälte som mer såg ut som en blöja. Nåja, det fanns kedjor iaf, så det var bara o börja surra kedjor runt midjan och vikterna.
|
Nu blir jag osäker på om jag ska ta med mig mitt viktbälte. ;-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-07-09, 21:06
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft
Ja, du skulle ringt.
Men vart tog chokladtrycket i räckhäven vägen?
|
haha det där var ju PB, första gången jag kört med viktade chins/pullups i huvudtaget.... det var tugnnnnnnnnnttttttt... hatar chins och är inte van vid skiten heller, men nu jäklar ska det nötas.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Haha, ajdå. :-)
Klurigt där med anatomin! Hur kändes de i övrigt?
|
haha ja hålla på "kröken" fungerade inte för mig iaf =) ... smalare gick plötsligt bra igen... det kändes bra, men tungt. Nu är det bara o nöta.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Nu blir jag osäker på om jag ska ta med mig mitt viktbälte. ;-)
|
hahaha
|
|
|
2010-07-09, 22:01
|
|
|
Registered User
|
hehe, förlåt.
Du får skriva ut nya rekord!
edit: LOL, såg bilden längst upp nu
Senast redigerad av wesaft den 2010-07-09 klockan 22:03.
|
|
|
2010-07-09, 22:30
|
|
|
Mjölkad användare
Reg.datum: Feb 2005
|
Roligt mål! The struggle continues!
|
|
|
2010-07-10, 05:23
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Braaa jobbat
Du kommer öka som satan nu, med din envishet och med mål i sikte
(...men varför är det sås vårt för en del gym att ha vettiga chins- och dipsställningar, alltså INTE med assist?)
|
|
|
2010-07-10, 09:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Man kan ju ta bort assisten helt så whats the big deal
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:49.
|

|