Input:
Kör så här cykeln ut för att sedan justera efter de övningar jag tycker känns bäst. Det känns lite väl att köra både bänk, dips, lutande press och flies. Tror jag.
lolnope bänk, dips lutande press, och flies är ett helt vanligt standard bröstpass
Härligt att kolla in här varje gång. .
Bra ökningar också.
Vad för pwo kör du ? Funka den bra?
Du har kört högreps i böjen en period va o m paus? Fick du bra effekt av det va gäller allt till teknik o styrka?
Har nämligen gjort illa ryggen/höften tror jag så kan inte böja m vikter där jag klara 5 reps utan känningar. Så därför undra jag om högreps på lättare vikt
Härligt att kolla in här varje gång. .
Bra ökningar också.
Vad för pwo kör du ? Funka den bra?
Du har kört högreps i böjen en period va o m paus? Fick du bra effekt av det va gäller allt till teknik o styrka?
Har nämligen gjort illa ryggen/höften tror jag så kan inte böja m vikter där jag klara 5 reps utan känningar. Så därför undra jag om högreps på lättare vikt
testade en skopa en en polare, kommer inte ihåg namnet på den? Om den funkade... Well. Kolla passet
Njae, högreps och högreps. Lite mitt emellan. Och ja, jag tycker pausböj är bra för att få bättre teknik då du måste ha konstant anspänning i kroppen för att inte faila. Högreps - Nej, för då tröttar man ut sig själv = sämre teknik om man inte är van. Du ser själv att jag klarade 20 reps på 65kg, men jag valde att köra mycket kort paus och 2 4:or för att inte tekniken skulle ta stryk.
Se över tekniken då och håll dig till lägre repetitioner, fler set och perfekt teknik. Gärna med paus om du har kraft för det. Annars så vila från böj.
Är vikten mycket lätt så behöver inte högreps vara dåligt. Men kör det hellre i typ benpress eller utfall om du har ont.
När jag fick ont i ryggen kunde jag inte böja eller dylikt heller, men benspark/lårcurl och utfall kunde jag utföra, och nog fan gjorde jag det. "chockade" kroppen med 10x10 utfall. Dagen efter var äcklig.
Såg precis sumo marken på instagram. Ser du att kroppen drar till höger i starten? Kan tänka mig att det kan bli problems på tyngre vikter om du inte vänjer bort det.
Såg precis sumo marken på instagram. Ser du att kroppen drar till höger i starten? Kan tänka mig att det kan bli problems på tyngre vikter om du inte vänjer bort det.
Ja, det gör jag. Jag har lite problem med att få symetrin i stancen också, säkert beroende på det.
Hur mycket ska fötterna vinkla utåt?
Hur jobbar jag bort det?
Det var mycket sämre lyft idag. Antaligen pga lite trötthet i ben sen igår eller bara allmänt sämre lyft.Fick inte till det riktigt
Ja, det gör jag. Jag har lite problem med att få symetrin i stancen också, säkert beroende på det.
Hur mycket ska fötterna vinkla utåt?
Hur jobbar jag bort det?
Det var mycket sämre lyft idag. Antaligen pga lite trötthet i ben sen igår eller bara allmänt sämre lyft.Fick inte till det riktigt
Du får nog fråga någon som kan det där bättre än mig. Jag har själv haft problem med det där. I mitt fall var problemet att jag hade problem att aktivera båda gluteus lika mycket samt att jag aktiverade högra quadratus lumborum dåligt. Lite aktivering med, hmm vafan heter övningen nu igen, man ligger på rygg med stång över höften och juckar upp vikten? Jaja du får googla. Den samt en QL stretch flera gånger per dag samt som uppvärmning. Denna använde jag:
Edit: Angående fötternas vinkling så vet jag inte. Vad jag sett så brukar fötterna vara ganska mycket vinklade utåt för att knäna ska följa dess riktning utåt.
Jag har haft liknande problem.
Min höft svängde till höger i böj och det var mycket värre.
För mig berodde det precis som Määng nämner delvis på att jag hade svårt att aktivera en vänster gluteus. Körde mycket höft och rövaktivering i början av passen. Höftjuck och höftcirklar är bra för det. Körde även böj med band mellan knäna så jag var tvungen att aktivt pressa ut knäna på vägen upp. Jag fick till slut också sänka vikterna rejält, men det var som sagt värre in i dina sumomark.
I övrigt tycker jag tekniken i alla lyft såg bra ut. Någon rep i sumon kom knäna lite långt över stången, men de flesta repsen var bra.
Jag märkte bara av det i dagens lyft dock. Ni tror inte att det har något med justering i positionen att göra då? Annars får jag väl göra lite QL aktivering. Kör redan höftjuckar osv.
Ska vara mer uppmärksam på rövaktiveringen nästa pass.