2013-02-04, 11:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Catstyle
Det är, tyvärr, väldigt många som direkt associerar löpning med plåga.
Inte ett dugg konstigt heller, med tanke på den löppennalism som råder inom både skolidrott och diverse bollsportsklubbar i landet.
Jag kommer själv ihåg mina få erfarenheter av löpning från skolan;
antingen skulle man springa 2km elljusspår med maxpuls och blodsmak med efterföljande betygsättning på presterad tid, eller så var det som bestraffning inom fotbollen.
Ett effektivt sätt att demonisera den mest lättillgängliga och i många aspekter hälsofrämjande motionstypen som finns.
Helt jävla efterblivet.
|
Jag snackade i höstas med en kille som spelade fotboll på lite halvhög nivå som som 15-18åring. Deras lag sprang för glädje, allihopa, inte ens superhårt. Tog med några bollar och sprang motionsspår, sprang till träningar en bit bort, sprang till matcher (kanske itne opti lol). De sprang verkligen mycket. De hade överlägsen kondition på planen, såklart, och vann matcher på att de kunde springa konstant i 90+ minuter.
Tänk om fler kunde köra så.
|
|
|
2013-02-04, 11:37
|
|
Opti
Reg.datum: Feb 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Morty
Jag snackade i höstas med en kille som spelade fotboll på lite halvhög nivå som som 15-18åring. Deras lag sprang för glädje, allihopa, inte ens superhårt. Tog med några bollar och sprang motionsspår, sprang till träningar en bit bort, sprang till matcher (kanske itne opti lol). De sprang verkligen mycket. De hade överlägsen kondition på planen, såklart, och vann matcher på att de kunde springa konstant i 90+ minuter.
Tänk om fler kunde köra så.
|
Nej istället ska de köras idioten
|
|
2013-02-04, 11:41
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko
Nej istället ska de köras idioten
|
Plus ett beep-test per vecka.
|
|
2013-02-04, 11:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Plus ett beep-test per vecka.

|
Framsteg måste ju mätas!!
obs ironi
|
|
|
2013-02-09, 16:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Icebug ANIMA BUGrip eller acceleritas, vad hade ni valt och varför?
Har väl egentligen större behov av en sko som funkar bra på is än väldigt extrem obanad terräng
|
|
|
2013-02-10, 09:42
|
|
Fluortanten
Reg.datum: Jan 2003
|
Anima är grymma på is! Det är snarast så att man söker upp de halaste ställena för att det är så kul att springa där. Har sprungit den i terräng (Hammarbybacken tex) och den gör sig helt klart bättre på plan mark än i stökig miljö. Acceleritas vet jag inget om.
|
2013-02-12, 12:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Fråga till Er som sprungit Sthlm marathon: Om man har planerat att springa på runt 4:30 har det då någon som helst betydelse vilken startgrupp man hamnar i, eller sprider det ut sig hyfsat snabbt? Jag har bara erfarenhet av kortare lopp och på t.ex. Midnattsloppet är det ju extremt trångt hela loppet om man hamnar för långt bak.
|
|
|
2013-02-12, 23:13
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik S
Fråga till Er som sprungit Sthlm marathon: Om man har planerat att springa på runt 4:30 har det då någon som helst betydelse vilken startgrupp man hamnar i, eller sprider det ut sig hyfsat snabbt? Jag har bara erfarenhet av kortare lopp och på t.ex. Midnattsloppet är det ju extremt trångt hela loppet om man hamnar för långt bak.
|
Jag har sprungit på 3.50 från startgrupp D eller E. Det gick hur bra som helst. Har innan dess 3 ggr fått sluttider omkring 4.30 och det var verkligen inte pga trängsel jag inte sprang snabbare de åren. Det ÄR trångt i början, men så länge en inte satsar på typ 3 timmar lär det vara andra faktorer som påverkar sluttiden. För många är det säkert snarare en fördel, eftersom det gör det svårare att gå ut för hårt.
Lycka till!
|
|
2013-02-13, 00:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Magmusklerna vid löpning
Jag har en fråga till någon kunnig eller några med erfarenhet. Nu är det så att jag tränar 6 gånger i veckan. Både styrketräning och intervallträning.
Problemet sitter bara i jag blir så jäkla trött i de övre magmusklerna under intervallträningen. Normalt vis brukar det kännas dagen efter att jag tränat magen på gymmet. Jag känner verkligen hur de belastas och hur trött de blir på direkten. Det är i princip omöjligt att löpa pga av smärtan i magmusklerna.
Varför är det så ? Ska jag sluta göra situps ?
|
|
|
2013-02-13, 08:41
|
|
Söt
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
|
Jag startade riiiktigt långt bak (typ F eller nått) och visst var det trångt i början. Jag var dock under 5,20-fart under hela första halvan ändå. Om du har 4,30 som mål är det absolut inga problem.
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
|
|
|
|
2013-02-13, 13:15
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
|
Som flera andra har nämnt så spelar det ingen roll att det är lite trångt de första 2km när det är ytterligare 40 att ta igen de förlorade sekunderna på.
Finns ingen 4timmarslöpare som kan skylla den "dåliga" tiden på trängsel.
|
|
|
2013-02-13, 13:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Jag har sprungit på 3.50 från startgrupp D eller E. Det gick hur bra som helst. Har innan dess 3 ggr fått sluttider omkring 4.30 och det var verkligen inte pga trängsel jag inte sprang snabbare de åren. Det ÄR trångt i början, men så länge en inte satsar på typ 3 timmar lär det vara andra faktorer som påverkar sluttiden. För många är det säkert snarare en fördel, eftersom det gör det svårare att gå ut för hårt.
Lycka till!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tryman
Jag startade riiiktigt långt bak (typ F eller nått) och visst var det trångt i början. Jag var dock under 5,20-fart under hela första halvan ändå. Om du har 4,30 som mål är det absolut inga problem.
|
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Som flera andra har nämnt så spelar det ingen roll att det är lite trångt de första 2km när det är ytterligare 40 att ta igen de förlorade sekunderna på.
Finns ingen 4timmarslöpare som kan skylla den "dåliga" tiden på trängsel.
|
Tack för era svar. Då vet jag att jag inte behöver planera in något seedningslopp under våren utan lägger allt mitt krut på träning istället.
|
|
|
2013-02-13, 16:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Någon som kan svara på min fråga ?
|
|
|
2013-02-13, 18:48
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av YB14
Jag har en fråga till någon kunnig eller några med erfarenhet. Nu är det så att jag tränar 6 gånger i veckan. Både styrketräning och intervallträning.
Problemet sitter bara i jag blir så jäkla trött i de övre magmusklerna under intervallträningen. Normalt vis brukar det kännas dagen efter att jag tränat magen på gymmet. Jag känner verkligen hur de belastas och hur trött de blir på direkten. Det är i princip omöjligt att löpa pga av smärtan i magmusklerna.
Varför är det så ? Ska jag sluta göra situps ?
|
Citat:
|
Jag förstår inte riktigt vad det är du frågar efter?
Blir du trött i magmusklerna eller får du ont? Du har skrivit bägge sakerna nämligen, och i den andra tråden skrev du bara att du blev trött.
Men visst kan man väl bli trött i magmusklerna av att försöka bibehålla en bra hållning då man springer. Fast du kanske borde se över din löpteknik lite om det är så att du kanske spänner dig i onödan. Om du får ont är det en annan femma...
|
|
|
2013-02-13, 20:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
|
Vid hur många intervallpass har detta skett?
Om man inte löpt på ett tag kan man få ont precis överallt i hela kroppen. Det går ofta över när man löper mer regelbundet
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:20.
|

|