Citat:
Ursprungligen postat av kberg
Tja!
Brukar kolla in här lite då och då..
En fråga, eller kanske fler men med samma tema..
Gör du eget program eller har du "lånat" eller kör du bara på känn? När det gäller löpningen..
|
Jag kör efter eget huvud. Det bästa hade ju naturligvis varit att ha en egen tränare men den lyxen har jag inte.
Men jag kör inte helt bara på känn, jag försöker exempelvis att analysera min teknik med video ibland och lägger sedan upp träningen efter vad jag anser vara mina svagheter, sen kör jag ju också en viss periodisering. Egentligen tror jag inte på färdiga program för en så pass komplex gren som sprint (ja det är faktiskt komplext) utan anser att träningen bör individanpassas. Däremot så har jag säkerligen anpassat min träning felaktigt då jag inte är så speciellt kunnig. Jag försöker hitta information på nätet men färdiga program har jag faktiskt inte tittat på alls.
Idag har jag analyserat mina 3 senaste filmer och kollat frekvensen på de 18 första stegen (de var de jag hade på film) och sett att jag lyckats minska tiden från 4,44 -> 4,32 -> 4,12. Nu vet jag ju tyvärr inte vad som hänt med steglängden men jag hoppas ju att den är oförändrad. Jag önskar man hade möjlighet att göra mer användbara filmer och som den ingenjör jag är så går jag och funderar på att bygga om en radiostyrd bil för ändamålet, men det har nog inte tid med.