Bah, själv tycker jag att jag tränar alldeles för lite och för slapp. "För"... vaddå? Vet ej. Men bra kan alltid bli bättre.
Jag ska få tummen ur att kolla in 24/7. Öppettider är det viktigaste men jag måste först försäkra mig om att nödvändig utrustning är tillgänglig, också.
Så du tycker inte att du tränar hårt nog? Du är ju galen!
Nej men jag förstår dig. Det är så oerhört skönt att bara köra på. Att attackera vikterna som ett annat psykfall och lämna den människan man en gång var utanför gymmet
Nä nu blir Timme Syyyyyr! Sluta klaga på ponys mark! De ser bra ut och att hennes rumpa stiger först är inget problem. Personer med långa ben (som pony) drar bäst med rumpan ganska högt upp. Att rumpan stiger först kan vara en fördel då hon får en rörelse i kroppen innan vikten lämnar golvet och detta eliminerar risken för att man "rycker" igång vikten. Det blir helt enkelt en jämn och mjuk rörelse.
Här kommer också några exempel på lyftare som använder samma teknik som pony. Dvs att rumpan stiger först.
Min lillebor David. Svenskt ungdomsrekord i 56kg klassen.
(filmen börjar precis när han börjar dra men man ser tydligt att rumpan stiger först)
Andreas Hjelmtviet - Junior Världsmästare 2006.
340kg marklyft
Vince Anello - Gammal världsmästare och legend.
365kg raw vägandes endast 90kg
Så ridderligt av dig Timme. Att rumpan stiger först är inga problem om man håller formen på ryggen någorlunda vilket jag tror de flesta förstår. Det kan ju tänkas att andra sett pony marka utöver filmen här?
Så ridderligt av dig Timme. Att rumpan stiger först är inga problem om man håller formen på ryggen någorlunda vilket jag tror de flesta förstår. Det kan ju tänkas att andra sett pony marka utöver filmen här?
Jag tyckte att det var på sin plats med lite försvar. Jag blir somsagt syyyyr när folk påstår saker som inte stämmer om marklyft.
Det enda som är riktigt viktigt i ett marklyft är att den nedersta ryggen är rak. Mellersta och övre ryggen kan med fördel vara rundad. Då utnyttjar man den naturliga rundningen man har på övre ryggen. Diskbråck får man inte i övr ryggen utan det får man i de nedersta diskarna vid de nedersta kotorna.
Här är ett exempel på lyftare som drar med rundad övre rygg. Det är en ypperligt bra och effektiv marklyftteknik.
430kg
Men om pony lyfter med böjd ländrygg så är det ju givetvis inte så bra. Är det bara övre och mellersta delen av ryggen som är böjd är det inga problem.
Timme. Som jag redan har skrivit en gång i den här journalen. Har man tränat marklyft i flera år och är riktigt säker på sin sak, då kan man kanske börja testa med lite olika tekniker. Men är övningen ny för en ska man inte tumma på tekniken, särskilt inte om man inte tävlar. Det finns otaliga exempel på folk som har sabbat sina ryggar med marklyft, det är onödigt att fler ska hamna på den listan.
Timme. Som jag redan har skrivit en gång i den här journalen. Har man tränat marklyft i flera år och är riktigt säker på sin sak, då kan man kanske börja testa med lite olika tekniker. Men är övningen ny för en ska man inte tumma på tekniken, särskilt inte om man inte tävlar. Det finns otaliga exempel på folk som har sabbat sina ryggar med marklyft, det är onödigt att fler ska hamna på den listan.
Ja det har du rätt i men jag anser att så långe som nedre ryggen är rak så är det bara att köra. Men jag har inte sett pony live så jag vet inte hur nedre ryggen håller sig.
Ja det har du rätt i men jag anser att så långe som nedre ryggen är rak så är det bara att köra. Men jag har inte sett pony live så jag vet inte hur nedre ryggen håller sig.
Och jag anser att man inte ska sitta och ge tekniktips till folk man aldrig har träffat eller sett lyfta utifrån vad roidare (som dessutom har full sl-utrustning) som väger dubbelt så mycket som personen i fråga gör.
Och jag anser att man inte ska sitta och ge tekniktips till folk man aldrig har träffat eller sett lyfta utifrån vad roidare (som dessutom har full sl-utrustning) som väger dubbelt så mycket som personen i fråga gör.
Min lillebror på 56kg roidare?
Vince Anello tävlade ju på 80talet så roids är ju inte så konstigt där men någon dräkt hade han inte i alla fall.
I alla fall, det som gäller grova biffar gäller även för smala spetor (min lillebror är inte direkt stor). Nedre ryggen ska vara rak. Det är det viktigaste i ett marklyft. Klarar man inte hålla nedre ryggen rak om man inte håller hela ryggen rak så får man ta och hålla hela ryggen rak. Så enkelt är det.
Ingen av de filmer du länkar till påvisar att röven lyfter före resten av paketet, eftersom alla placerar höften i rätt höjd före lyftet påbörjas. Placerar man höften rätt - så att allt börjar röra sig samtidigt - blir man något starkare, eftersom man avväger lårstyrka/ryggstyrka optimalt då.
Jag citerar en viss herr Ståhlberg:
Citat:
Det intressanta är att både mystics råd (sänk höften) och mitt råd (höj höften) är riktiga. Det är därför marklyftsteknik (och SL-teknik överhuvudtaget) inte är så lätt som det verkar.
Mystic bygger sitt råd på de allmänna principerna för marklyftsträning. Ju högre du håller höfterna i starten desto mer använder du ryggen, och ju lägre du håller dem desto mer använder du benen. Detta är alldeles sant. Och därför är mystics råd att sänka höfterna korrekt.
Emellertid bör varje lyftare (som jag så ofta framhållit) anpassa sin teknik efter 1) sin kroppsbyggnad och 2) sina arbetande muskelgruppers inbördes styrkeförhållande.
Om vi bortser från ALLA ANDRA tekniska detaljer och håller oss bara till HÖFTHÖJDEN I STARTEN kommer vi fram till följande resonemang. Om man sänker höfterna för lågt (för sin egen kroppsbyggnad) i starten kommer man inte att kunna UTNYTTJA sin benstyrka i starten. Detta leder till att höfterna stiger "före allt annat" (höfterna "strävar till" att komma i ett startläge där benen är med i starten). Höfterna stiger först, och lyftaren blir i ett tidigt läge i lyftet ur position, eller rättare sagt i en position där ryggen utför det mesta av arbetet. Märker man att man gör detta fel - att höfterna stiger för tidigt - är det troligt att man börjar med höfterna för lågt. Då bör man, istället för att sänka höfterna för att få benen med i starten, HÖJA dem. (Däremot ska man inte höja dem för mycket, då blir det OCKSÅ ett "rygglyft"). Det är ynka centimetrar som är avgörande.
Resonemanget är iof förenklat, därför att också andra faktorer (t.ex fötternas avstånd från stången i startläge) inverkar.
Därmed inte sagt att det är "farligt" att lyfta röven i början. Det har jag inte sagt. Vad jag vill påtala för pony är att hon troligen lyfter fler kilon om hon hittar en startpositionen där rumpan inte börjar lyftet.
Ingen av de filmer du länkar till påvisar att röven lyfter före resten av paketet, eftersom alla placerar höften i rätt höjd före lyftet påbörjas. Placerar man höften rätt - så att allt börjar röra sig samtidigt - blir man något starkare, eftersom man avväger lårstyrka/ryggstyrka optimalt då.
Därmed inte sagt att det är "farligt" att lyfta röven i början. Det har jag inte sagt. Vad jag vill påtala för pony är att hon troligen lyfter fler kilon om hon hittar en startpositionen där rumpan inte börjar lyftet.
Du borde dock kolla på E-bay eter ett par nya ben.
Får jag köpa dina? Jag betalar bra *whistle*
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Var språngmarschen i högklackat dessutom? I så fall förstår jag om benen är i mindre brukbart skick efter det.
Gud nej, så dum är inte ens jag. Med dagens träningsfrekvens har jag "civila" kläder/skor max en gång i veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Diskbråck får man inte i övr ryggen utan det får man i de nedersta diskarna vid de nedersta kotorna.
Är du säker på det här? Det finns diskar mellan alla kotor och så länge man får till en riktig brutal böjning i ryggraden borde bråck vara möjligt i alla delar. Nu känns det förmodligen inte så aktuellt eftersom de flesta är stela, ofta alltför stela, i övre rygg. Medan undertecknad kan böja sig framåt som ett u, just i övre rygg.
Citat:
Ursprungligen postat av bertbert
JA! It all makes sense!
Jag har ju förgäves försökt starta allt djupare och djupare ner, bara för att få en smärtsam anspänning i benen och noll rörelse. "Använd benen och lyft!" skriker folk, totalt ovilliga att acceptera min förklaring om att det inte går. Det handlar definitivt inte om att inte ta i utan att benen känns stumma och jag inte får någon kraft därifrån.
Jag ska prova att leta efter en högre startpostition med lägre vikter. Tack, psykobert!
Jag antar att du har nåt att hänga upp det påståendet på?
Ogrundade anklagelser är aldrig bra.