Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-07, 21:44   #751
Sällen
Fetare än Attam!

Sällens avatar

Reg.datum: Nov 2005
haha vilken historia

Helt otroligt vilka vikter du leker med, mycket imponerande
Sällen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-08, 08:12   #752
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av polaren Visa inlägg
Klockren avslutning
Fetknoppen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-08, 08:17   #753
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan Visa inlägg
SÅ himla bra gjort av Guldkap Rätt åt dig
Härlig historia
Jo jag fick nog vad jag förtjänade. Men i ärlighetens namn var det värre att försöka sova med dåligt samvete än att bli biten av hästen

Det intressanta tycker jag ändå är att hästen kunde bestraffa mig med måtta. Han hade med lätthet kunnat krossa mitt finger, men han bara bet så att det gjorde otroligt ont och höll fast fingret tills Harald kom till min undsättning. Det tyder på viss hjärnkapacitet.

Till mitt försvar får jag väl säga att jag inte var äldre än ca 6 år.
Gammal 2006-12-08, 08:18   #754
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sällen Visa inlägg
haha vilken historia

Helt otroligt vilka vikter du leker med, mycket imponerande
Jo det där med hästen är sånt man inte glömmer
Gammal 2006-12-09, 18:46   #755
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Lucialyftet

Så var tävlingen avgjord. Jag gjorde en riktigt dålig insats, men utan att egentligen kunna skylla det på någon annan än mig själv.

Första böjen gjorde jag på 355kg. Den var superlätt, men ordentligt grund. Jag stressade helt enkelt för mycket och gjorde inte som jag skulle.

I omförsöket satte jag mig betydligt bättre, men fortfarande inte tillräckligt. Lyftet blev underkänt (2 röda och en vit).

I sista försöket valde jag trots detta att höja vikten till 372,5kg för att med fart och tung belastning pressa ner mig till godkänt djup. Naturligtvis var det också för att ha en chans att göra ett bra sammanlagt resultat.

Nu blev även den böjen underkänd med två röda lampor och en vit. Ingen av böjarna var direkt tung, även om jag fick trycka lite på 372,5kg. Jag är ganska övertygad om att jag hade kunnat böja 380kg och måste därför säga att programmet fungerar. Det kanske inte är världens bästa program, men det håller vad det lovar.

Eftersom jag är så ringrostig efter sju års tävlingsuppehåll valde jag att fortsätta med bänkpress och marklyft. Tröjan var precis som jag berättat tidigare allt för stor och jag var lite nervös för hur det skulle gå. Jag gick in på 242,5kg och gjorde ett riktigt dåligt lyft, men godkänt med tre vita lampor. Orutinerad som jag är glömde jag att ta magnesium på tröjan och halkade därför på bänkten och tappade bryggan. Höjde därför väldigt försiktig till 250kg som gick klart bättre eftersom jag fick behålla vinklarna genom hela lyftet. 250kg var trots allt inte superlätt så jag valde att höja till 255kg i sista försöket. Det blev dagens lättaste lyft och jag är fullständigt övertygad om att även 260kg hade följt med om det legat på stången. Med en bra tröja har jag alltså 270kg inom räckhåll.

I marklyft började jag på 295kg vilket jag drog lite halvsegt eftersom jag höll på att tappa greppet. Jag höjde till 310kg vilket jag drog igång rätt så kontrollerat, men tyvärr tappade jag greppet i båda försöken och fick därför inte med mig mer än 295kg.

Tävlingen lärde mig dock något. Jag upptäckte när jag tittade på inspelade lyft varför jag inte hittar djupet i böj. Jag står för brett och orkar inte pressa ut knäna åt sidorna i bottenläget, då blir lyftet grunt. Det här har jag lagt mig till med tack vare norgeprogrammet. Det innehåller tre olika typer av knäböj och jag tappar därför referenser för hur brett jag ska stå med tävlingsutrustning. Jag tror alltså att det är "OL-böj med bred fotställning och stopp i botten" som förstört för mig.

Nu ska jag gå in och göra justeringar i programmet och sedan köra det ett varv till så får vi se om jag kommer till rätta med problemen. Det verkar trots allt som att det kan fungera om jag bara gör förändringar som passar min kropp. En förändring som jag tror att jag ska göra är att lägga in rejält tunga kronlyft så att jag får träna greppet i tävlingslika vinklar.

Nåväl, det här ordnar sig säkert....Jag har flera av lyften inspelade och ska försöka lägga ut dem här om några dagar.
Gammal 2006-12-09, 19:26   #756
stahlberg
Registered User

Reg.datum: May 2003
Tävlingen gick alltså inte så bra. Men å andra sidan tycks det finnas en hel del att ge inom en snar framtid.
Gammal 2006-12-09, 19:31   #757
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Typiskt att återtåget skulle inledas med tekniska problem, fast nu har du säkert mer koll på det som behöver fixas för att göra riktigt riktigt bra resultat!
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-09, 19:43   #758
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg Visa inlägg
Tävlingen gick alltså inte så bra. Men å andra sidan tycks det finnas en hel del att ge inom en snar framtid.
Jo det finns det. Fördelen med att tävla är jag dels återfår den rutin jag en gång hade, men också att jag blir medveten om vad som måste förändras för att allt ska fungera.
Gammal 2006-12-09, 19:46   #759
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av bubbe Visa inlägg
Typiskt att återtåget skulle inledas med tekniska problem, fast nu har du säkert mer koll på det som behöver fixas för att göra riktigt riktigt bra resultat!
Jo så är det. Jag oroar mig egentligen inte det minsta. Förr eller senare får jag allt att stämma och då blir det ganska mycket kg.

Jag har en massa filmer på datorn- den nya datorn som installerades idag. Om någon som är lite mer kunnig än mig vill hjälpa till så kan jag lägga ut filmerna i min träningsdagbok. Där ser man hur frustrerade det var. Inget lyft gick riktigt tungt, det ville sig bara inte.
Gammal 2006-12-09, 19:51   #760
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Härligt att du nu vet vad som var problemet. OL böj med bred fotställning ska bort!

Härligt med tunga kronlyft för greppet. Stahlberg berättade för mig att Ove Lehto sagt att fatbar träning var den bästa greppträningen.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-09, 19:52   #761
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Trist Men nu är ju comeback-debuten avklarad iaf och nu har du väl tid på dig att träna ordentligt med utrustning? Det kommer såklart att gå bättre nästa gång
Gammal 2006-12-09, 19:53   #762
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Pinglan Visa inlägg
Trist Men nu är ju comeback-debuten avklarad iaf och nu har du väl tid på dig att träna ordentligt med utrustning? Det kommer såklart att gå bättre nästa gång
Jo det kommer att bli bättre- klart bättre. Men det kräver vissa justeringar.
Gammal 2006-12-09, 19:54   #763
Fetknoppen
Registered User

Fetknoppens avatar

Jag har film på 372,5kg i böj, 255kg i bänkpress och mina marklyft om någon kan hjälpa mig att lägga ut dem. Det fixar jag inte själv.
Gammal 2006-12-09, 19:56   #764
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Fetknoppen Visa inlägg
Jag har film på 372,5kg i böj, 255kg i bänkpress och mina marklyft om någon kan hjälpa mig att lägga ut dem. Det fixar jag inte själv.
Jag kan fixa. Du kan maila klippen till mig. rolandgerkman@gmail.com
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-09, 20:15   #765
Börje H
Negativa Blöje

Börje Hs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Klipp på din böj på 355 samt bänk på 250 finns nu i tråden ang Lucialyftet
Ursprungligen postat av Gute Visa inlägg
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Börje H är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:14.