Töja höftböjarna gör att allting känns så mycket bättre i knäna. Ska göra det betydligt oftare.
120 är tamigtusan svår att komma förbi. Jag får fortsätta nöta på 115-117,5 ett tag till.
(När jag säger "komma förbi" betyder det att jag inte kunde utföra den 100% strikt. Jag kan göra en trea på 120, men vad är poängen med det liksom?)
Press: 3'390 kg varav 2130 (62%) över 80%.
Drag: 3'390 kg.
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2013-11-03 klockan 17:36.
Kan inte du också vara svag någon gång? Du lägger bara på en massa mer bänkvikt så det inte gå att komma ikapp?
Jag såg minsann att du gjorde en etta med stopp på 135, och känner jag dig rätt var den säkert lätt också...
__________________ Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj! Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Jag såg minsann att du gjorde en etta med stopp på 135, och känner jag dig rätt var den säkert lätt också...
Men så fort jag lyfte en tung grej - så lyfte ju du en ännu tyngre två gånger?! >.<
... Dessutom var den inte vansinnigt lätt; fast iofs med förhållandevis hal utrustning och i strumpläst. Så kanske att det finns möjlighet för lite till.
Vad är det för superavancerat abcdefg-hittepå du har börjat med nu?
Men så fort jag lyfte en tung grej - så lyfte ju du en ännu tyngre två gånger?! >.<
... Dessutom var den inte vansinnigt lätt; fast iofs med förhållandevis hal utrustning och i strumpläst. Så kanske att det finns möjlighet för lite till.
Men vad är det här. Tävling i vem som är klenast? :-D
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis
Vad är det för superavancerat abcdefg-hittepå du har börjat med nu?
För att 1. spara tid, 2. öka min arbetskapacitet (tåla mer arbete under kortare tid) samt 3. för aktivering (av bröstrygg) har jag börjat göra rodd (och ibland biceps, för bottenläget) ihop med bänken när jag har lätta vikter. Och för att få en del övningar gjorda som jag annars tycker är för tråkiga för att orka med. :-) Samma gjorde jag i torsdags, och desförinnan tisdags.
Särskilt gör jag det om jag inte har så mycket annat att göra mellan passen, som när jag ibland tränar på Almedal eller om det är glest med folk på Vallen.
Idag blev det alltså bänk, sedan rodd, sedan knäböj, sedan höftböjare i några varv. I slutet bytte jag ut knäböjen mot benspark, så att det blev bänk, rodd, benspark följt av töjning höftböjare. Något som ger väldigt god effekt mot mitt knäont!
Men vad är det här. Tävling i vem som är klenast? :-D
Något som ger väldigt god effekt mot mitt knäont!
Helst! Om alla bara kunde komma överens om att tävla i det så kunde ju jag vara starkast. Det vore coolt.
Alternativt: "Om man är halvstark så är man i alla fall klenare än dom som är starkare!" Då så är jag värst åt alla håll, tänker jag. Bäst på mitt vis, liksom.
....
Ditt knäont är lite mystiskt. Men det är ju kul att du hittar saker som hjälper på vägen i alla fall.
Ditt knäont är lite mystiskt. Men det är ju kul att du hittar saker som hjälper på vägen i alla fall.
Vad är det mystiska med det?
Press: 4'460 kg varav 2'800 (62%) över 80%.
Drag: 5'240 kg
Bänken går stadigt framåt. Det var många tvåor på 140.
Ja, det är första gången jag reppar flera gånger på en vikt >= 140. Det känns väldigt roligt att bänken går så bra.
Blev bättre ju tyngre jag gick i Catapultbänken. Sista på 160 och de på 165 var kontrollerade, stabila och raka.
Press: 5'030 kg. 37 reps >= 80 kg.
Idag hade jag inte ont i axeln, däremot ont i handen sedan min misslyckade frivändning i torsdags...
Tränade med Stefan Waltersson på Seminoff eftersom jag förlagt mina byxor där vid tidigare tillfälle. Fick chans att låna hans fenomenala slangbella! Ett roligt träningspass!
Bleh. Det var bra mycket tyngre än vad jag ville. Kanske berodde på kraftburen jag lyfte ur.
Bänkpress med Metal Catapult
* 150x1 @8
* 160x1 @9,5
* 165x1 med stopp @9,5 (tyngsta hittils med utrustning, ergo PB?)
* 160x2 @10
* 150x1 @8
Jäklar vad roligt! Enklare och bättre än tröjan jag använt hittils. Det här ska jag göra mer!
(Bästa jag gjort tidigare med tröja är 162,5)
Bänkpress
* 120x3 med stopp @10
Smalbänk
* 120x3
* 90x10
Mm, tricepsmord.
Stefan klippte ihop en film på passet! Min 165-bänk är i slutet, kring 1:42 in.
Whee.
Ett år senare har jag lagt på något kilo på stången. Vilket kan te sig blygsamt...
Men det är på 8 kg lägre kroppsvikt!
Kontentan är att det är svårt att kombinera att bli starkare med att gå ned i vikt.
Senast redigerad av mikaelj den 2013-11-08 klockan 16:18.
Knäböj: Tejpade under knäskålen på inrådan av Sture. Inget bälte, ingen smärta. Siffrorna talar sitt tydliga språk. Så här tungt har jag inte böjt, smärtfritt på ... länge. Yeah!
(Stannade på 140x1 eftersom började få en tendens att lyfta rumpan före huvudet. Teknik framför allt!)
Marklyft: Hade kunnat gå högre om det inte var för att jag fick ont i vänster rumphalva. Piriformis? Får fortsätta med boll och dyl.
Bänkpress: Hehe, här talar också siffrorna sitt tydliga språk. Tog ut mig rejält i triceps av Catapulten i torsdags! Sista veckan på tvåor.
Press: 2'865 kg varav 1'005 (35%) över 80%.
Senast redigerad av mikaelj den 2013-11-09 klockan 16:21.
Kontentan är att det är svårt att kombinera att bli starkare med att gå ned i vikt.
Mjotack, detta känner jag igen allför väl. Jag måste kämpa emot bättre nästa gång en deffvilja uppstår, tar alldeles för lång tid att ta sig tillbaka styrkemässigt (för min smak).
Mjotack, detta känner jag igen allför väl. Jag måste kämpa emot bättre nästa gång en deffvilja uppstår, tar alldeles för lång tid att ta sig tillbaka styrkemässigt (för min smak).
Jag behöll min bänkstyrka helt och hållet, t o m ökade en liten smula. Jag har nog helt enkelt tur. Eller så har du sämre återhämtningsmöjligheter än mig.
Citat:
Ursprungligen postat av Adama
Och med en lite tyngre böj helt klart!
Ja! Idag känns knäna ungefär som vanligt. Väldigt glad över det!
Däremot bråkar piriformis eller nå't annat i rumpan. Vänster sida. Gör ont när jag gör raka marklyft från knäna och uppåt, samt på tyngre knäböjar (140 kg igår) från bottenläget när jag aktiverar rumpan. Vet inte hur jag ska töja det. Använder bandyboll på hela området och hoppas på det bästa.