Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-23, 21:42   #7411
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Precis så jag tänker, mer arbete på dom muskler som drar senan än själva senan. Gärna såna rörelser som ger lite mer vridning på rövmusklerna.
Postat via en mobil enhet
Vilka sorters rörelser tänker du på?

Hittade en bild på den jag tycker är mest effektiv för mig:

Kan varieras med olika höjd på främre benet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mark_Lyft Visa inlägg
Bra FU- bänkat!
Tackar! Pers på nuvarande kroppsvikt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 21:52   #7412
tntballe
Baconanist

tntballes avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vilka sorters rörelser tänker du på?

Hittade en bild på den jag tycker är mest effektiv för mig:

Kan varieras med olika höjd på främre benet.

Tackar! Pers på nuvarande kroppsvikt.
Ta den som exempel, att istället för att komma så långt fram som möjligt så försöker man vrida sig mer och mer. Så man lättare kommer åt dom fibrer som går längs sidan av höft/stjärten.
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 22:21   #7413
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Ta den som exempel, att istället för att komma så långt fram som möjligt så försöker man vrida sig mer och mer. Så man lättare kommer åt dom fibrer som går längs sidan av höft/stjärten.
Kommer man åt fascian också med. Ja, det låter inte dumt. Man kan lämpligen arbeta på båda aspekterna samtidigt.

Många såna töjrörelser har jag tidigare inte kunnat utföra alls pga knäbelastningen.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2013-05-27, 20:13   #7414
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Måndag 27 maj 2013: Bänk, rakmark, disco

Tillbaka efter en rolig & lärorik helg på Munktell Arena i Eskilstuna! Utbildning i SSF:s styrkelyft- och bänkpresstävlingsdatorprogram.

Knäet har varit fortsatt visset. Rullade, töjde och hade mig på annorlunda vis en sväng idag och det verkar ha blivit något bättre.

Ben (benpressrehab)
* Upp till 110

Bänkpress (FU)
* 60x5
* 80x5
* 100x3
* 120x1 (stopp)
* 130x1 @9
* 140x1 (långt stopp) @10
* 125x4 (långt stopp) @9,5
* 125x4 (Erik-stopp) @10

Rakmark
* 70x10
* 120x5
* 150x5
* 170x6
* 150x7

Disco (hantellyft åt sidan / biceps / tricepsrep / sittande rodd)
* 6x10 -> 8x10 -> 6x10 / 15x10 -> 25x10 -> 35x10 / 36x10 -> 46x10 / 37x10 -> 51x10

Axelrehab (liggande åt sidan / utsträckningar över rulle)
* 5 kg: 3x10 / 10 kg: 2x10

Bänkpress: Den var inte alls dum idag! Skonade knäna genom att ha fötterna uppe.

Rakmark: Svagare än sist. Tyngre från golvet, särskilt. Annars helt OK, bra teknik.

Disco: Snart fullt magasin i tricepsrepet. Fullt magasin i sittande rodd. Två övningar jag har varit långt ifrån att ta fullt i. Övning ger färdighet!

Rehab: Helt klart svårare att göra rätt med vänster, som också är den som inte rör sig som den skall. Utsträckningarna ovanför huvudet på rullen känns också mest konstiga. Tar emot på fel ställen (ben-mot-ben).

Allmänt: Tryckte på i uppförsbackarna hem med cykeln. Kändes bra i knäet! Bra benträning i brist på annat. Cirkulation dessutom, som ju också är bra. Bra bänkpress! Motiverad idag.

Senast redigerad av mikaelj den 2013-05-27 klockan 20:15.
Gammal 2013-05-28, 17:54   #7415
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Om knät känns bra i cyklingen så kanske triathlonloppet i Varberg inte är helt ointressant

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 06:52   #7416
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Om knät känns bra i cyklingen så kanske triathlonloppet i Varberg inte är helt ointressant
Tack för att du är på mig och vill ha med mig på roliga saker! Det gör mig glad.

Och det stämmer att knäet känns OK när jag cyklar om jag får värmt upp och rehabbat en stund först. Problemet är dock fortfarande löpningen och jag vågar inte chansa på att det inte skulle påverka något. Åtminstone inte som det är nu när knäet har varit sämre i 2v.
Gammal 2013-05-30, 07:01   #7417
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Onsdag 29 mars 2013: Ben, bänk, mark

Halloj, journalen. Mycket att göra både på jobbet, klubben och SM-organisationen.

Ben (rehab)
* 90x10, 90x10

Benspark (strypt)
* 20x30 -> 20x15 -> 20x9 + 10x6

Bänkpress (FU)
* 50x5
* 70x5
* 95x10 @8,5
* 95x10 @8,5
* 95x10 @8,5
* 95x10 @9
* 95x10 @9
* 95x10 @9
* 95x10 @9
* 95x10 @10
* 95x8 + 1 + 1 @10
* 95x8 + 2 @10

Rakmark
* 70x10
* 120x10
* 120x10

Ben: Har ändrat min mjukdelsbehandling till mer stretching och det verkar funka. Benpressen kändes på 90 vilket är besvärande. Bensparken kändes bra och jag fixade nästan två set. Nästa gång ska jag prova med 20 -> 15 istället.

Bänk: Nästan! Har blivit mycket starkare och stabilare i FU-bänk på senare tid.

Annat: Cykel till & från Vallen. Fortsätter att ta i i uppförsbackarna så att jag får mjölksyra i benen, vilket borde ge någon sorts styrketräning.

Senast redigerad av mikaelj den 2013-05-30 klockan 07:07.
Gammal 2013-05-30, 07:37   #7418
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Tack för att du är på mig och vill ha med mig på roliga saker! Det gör mig glad.

Och det stämmer att knäet känns OK när jag cyklar om jag får värmt upp och rehabbat en stund först. Problemet är dock fortfarande löpningen och jag vågar inte chansa på att det inte skulle påverka något. Åtminstone inte som det är nu när knäet har varit sämre i 2v.
Då får du väl åka med som draghäst eller coach

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 06:50   #7419
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tryman Visa inlägg
Då får du väl åka med som draghäst eller coach
Coach, jag? :-) Kanske som publik, förvisso. Varberg är fint.

När jag vaknade kändes benet/knäet stelt på ett sätt som verkade komma fran framsida lår. Jag har inte kunnat töja ut det eftersom belastningen då hamnat på knäet. Provade dock idag att göra just det. Det kändes ingenting i knäet och efter töjningen kändes knäet dessutom mjukare. Kul!
Gammal 2013-05-31, 12:39   #7420
Tryman
Söt

Trymans avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Coach, jag? :-) Kanske som publik, förvisso. Varberg är fint.

När jag vaknade kändes benet/knäet stelt på ett sätt som verkade komma fran framsida lår. Jag har inte kunnat töja ut det eftersom belastningen då hamnat på knäet. Provade dock idag att göra just det. Det kändes ingenting i knäet och efter töjningen kändes knäet dessutom mjukare. Kul!
Klart du ska

Koloz triathlontråd

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Holmertz
Många pratar om hur mycket vi körde men jag skulle vilja berätta om hur hårt vi körde.
Tryman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 16:37   #7421
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Lördag 1 juni 2013: Helkropp

Ben (knärehab benpress, strypt benspark)
* 50x10 -> 50x10 -> 80x10 -> 110x10, 110x10
* 20x30 -> 20x15 -> 20x15 -> 20x2 + 10x3

Bänk
* 60x5
* 80x5
* 100x2
* 120x1
* 130x1
* 145x1 @10
* 130x4 @9,5
* 130x4,9 @10

Rakmark
* 60x10
* 110x10
* 140x5

Bål (stående skruv)
* Stång x 10, +10x10, +20x10, +30x5

Disco (biceps)
* 15x10 -> 30x5 -> 40x5 -> 45x6

Knärehab: För tillfället är töjning av framsidan och rumpan det som ger bäst effekt. Rullar mindre än jag brukar. Kul att kunna träna benen idag!

Bänk: Inte helt nöjd med kontrollen på nedvägen. Ingen studs men lite för oförsiktigt. Tyngst i botten för att sedan gå bra sista biten. Är fortfarande trött i pressulaturen sedan 10x10 i onsdags, för 140x1 med stopp FU motsvarar mer än 145x1 TNG. Dock tyngsta vikten jag varit uppe på på ett tag. Rackarns att missa på femte repen på 130. Slog i ställningen...

Rakmark: Tänkte ge mig på 170 också men det ville sig inte idag. Allmänt klenare idag än vanligt. Tillfällig svacka!

Bål: Puöh. Högt blodtryck där. Dock mest jobbig i rumpan och lår för mig.

Disco: Ska vi se. Jag har på 4 år blivit 2,5 kg & 3 reps starkare. Bra utveckling!

Senast redigerad av mikaelj den 2013-06-01 klockan 16:44.
Gammal 2013-06-02, 21:04   #7422
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Knäet är OK varannan dag ungefär trots att jag gör ungefär samma saker hela tiden. Väldigt märkligt.

Här är förresten en bild.

Bon appetit!
Gammal 2013-06-02, 21:48   #7423
göteborg
Banned User

Reg.datum: Dec 2010
Du kanske får ont av att ha en dag utan ont
göteborg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 22:38   #7424
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av göteborg Visa inlägg
Du kanske får ont av att ha en dag utan ont
Ja, det är antagligen inbillningssjuka alltihopa. Börjar kännas så.
Gammal 2013-06-02, 23:00   #7425
göteborg
Banned User

Reg.datum: Dec 2010
Oki, dags att börja knäböja då!
göteborg är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:55.