2009-12-06, 12:50
|
|
|
Hillgoat Deluxe
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av cam
Well, jag har flera års vana av planering pch tillagning av nyttiga matlådor 
Jag brukar slänga in laxfiléer i ugnen och tillaga dem långsamt på 175 grader, dränkta i pressad lime, vitlök, chili, salt och peppar. Brukar göra ett gäng och de går utmärkt att frysa till framtida matlådor.
Gillar man sushi-smaken så är det gott att kladda på lite sojasås och wasabi, samt ingefära såklart
Om du tänkte hålla nere på kolhydraterna så är det gott att koka massa blomkål, köra till mos med stavmixer och krydda med det man gillar. Senap är ett hett tips.
(Fan, vad hungrig jag blev nu  )
|
oi, jag är så jäkla svår med fisk bara, typ lax o sådant.. tycker alltid det blir så sjukt torrt, särskilt om man micrar upp det då micron kokar vattnet i köttet. Då vill jag alltid ha såser till och vips drar fett o kollisar iväg.
Sushi har jag aldrig ätit, förutom gravad lax då.
Blomkål har jag också sjukt svårt för, men jag ska göra ett försök med skiten igen. Tycker det ser ut som förruttnade ekorrhjärnor och smaken känns identisk. Skulle behöva en nubbe för att få ner deffmaten typ :P
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS
Nu kanske det här oxå är förmycket kolhydrater men jag tipsar ändå
gogreen har en Salsa Mexicana på 380g som jag brukar slänga ner i 400g nötfärs och sedan delar jag upp den i lagom stora portioner och äter i en skål med kvarg.
Näringsinnehåll/ 100g på salsan är:
Kcal 75
Protein 3g
Kolhydrater 10g
Fett 3g
|
Haha, 30g kollisar alltså. Hur många portioner får du av det på ett ungefär? Fler än 3? Det låter som bra skit iaf, ska prova den.
Kollisarna är inte hela världen, jag för räkna ihop dem med övrigt kolhydratintag över dagen bara o se var jag landar. Hur gör du med kvargen, rör du ner den också i gojjan liksom?
Tackar för tipsen!
|
|
|
2009-12-06, 12:55
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao
Jag som pysslat lite med latinamerikansk dans tycker det inte ser helt omöjligt ut. Dock så krävs det lite övning för att hitta sambandet med höftrullningarna och fötterna, annars är det svårt att hålla takten. Svenskar har generellt svårt att skaka rumpa men när man övat ett tag är det förbannat roligt. 
|
Ja, generellt är nog vi svenskar rätt stela av oss, åtminstone på grabbsidan.
Jag har försökt lära mig salsa en gång, men det gick bara inte. Men visst, övning ger färdighet, nöter man på ett tag så. Jag tror jag skulle tycka det var sketskoj o kunna rocka loss som fan o dansa på allvar. Sedan är det ju en brudmagnet som sjutton också om man som grabb kan lite smidiga moves och har rytmik..
|
|
|
2009-12-06, 13:16
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Förberedelserna för deffen rullar vidare.
Har lagt någon timme på att väga mat, kosttillskott mm och räkna ut vad jag får i mig nu idag och hur det bör se ut under deffen. Det finns en hel del dolda kcalkällor i min kost idag. Bland annat dricker jag väldigt mkt kaffe och har rätt mkt mjölk i den. Får mellan 300-350kcal/dag bara från kaffe+mjölk. Många bäckar små....
Har gjort stickprovsmätningar för att se hur jag ligger vikt. Morgon och nypissad:
27/11 82,8
28/11 82,5
29/11 82,0
1/12 83,4
2/12 83,0
3/12 83,2
6/12 82,3
Kan säga att jag snittar 83 just nu då. Just nu tränar jag inte varje dag, jag ligger för högt på kollisarna och för lågt på proteinet, jag unnar mig vin, rom, whisky o annat trams när vankas helg och jag äter skräpmat minst 1-2 ggr/veckan (hamburgare o pizza). Jag äter mkt mackor o bröd, särskilt som mellanmål direkt efter jobbet då jag snabbt måste ha energi.
I och med att jag står stabilt på vågen (och har gjort det ett bra tag) med min vikt, så ligger jag inte speciellt högt på kcalintaget idag. Jag bedömer att det är rätt små justeringar som behövs för att jag faktiskt ska tappa vikt/deffa, en nätt ökning av träning och se till att träna varje dag (jag räknar promenad som träning) samtidigt som jag snyggar till kosten och gör en bättre fördelning, så bör jag ganska snabbt kunna se resultat.
Det krävs dock en rejäl dos disciplin. Kommer inte ha några problem nu i jul/nyår då jag inte kommer äta julmat och inte kommer dricka alkohol osv. Fördelen med att inte fira jul. Jag måste hela tiden se till att jag har tillgång till mellanmål och "rätt sorts snabbmat".
Återkommer med datum för deffstart, blir kul o se om jag har lärt mig något efter minideffen förra året eller ej.
|
|
|
2009-12-06, 13:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire
oi, jag är så jäkla svår med fisk bara, typ lax o sådant.. tycker alltid det blir så sjukt torrt, särskilt om man micrar upp det då micron kokar vattnet i köttet. Då vill jag alltid ha såser till och vips drar fett o kollisar iväg.
Sushi har jag aldrig ätit, förutom gravad lax då.
Blomkål har jag också sjukt svårt för, men jag ska göra ett försök med skiten igen. Tycker det ser ut som förruttnade ekorrhjärnor och smaken känns identisk. Skulle behöva en nubbe för att få ner deffmaten typ :P
|
Men lol, du var mig en kinkig en
Annars går det utmärkt att bara slänga ner frysta grönsaker typ broccoliblandning, sommargrönsaker etc i lådan till proteinkällan. Strö lite salt och ev annan krydda på. Det behöver faktiskt inte kokas, utan tinar efter hand och blir alldeles utmärkt konsistens i jobbets micro sen. Mättar bra på lite kcal och går fort. Om du gillar såna grönsaker förstås
Jag brukar slänga ner lite kvarg med kryddor eller lite keso i lådan om jag vil såsa till maten. Går utmärkt att värma, särskilt keson blir sådär seg och "ostig"
Det gäller att hitta smidiga lösningar för sin vardag, samt vara förberedd så att det t ex finns färdiga eller snabblagade bra alternativ till hands när man är vrålhungrig och inte orkar hålla på. Då brukar deffen gå som en dans...eller nåt
|
|
|
2009-12-06, 14:31
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Vad är en bra deff-frukost då?
Jag var inne på havregrynsgröt eftersom alla tycks äta det, men vafan, 22g kollisar och bara 5g protein/portion. Iofs kanske det inte skadar att få i sig en dos kollisar på morgonen, men om jag nu tänkt ligga under 100g/dag så känns det sådär att ha nitat i sig en fjärdedel innan jag ens kommit till jobbet.
|
|
|
2009-12-06, 15:01
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Gått igenom mitt bildarkiv på nakenbilder på mig själv typ... har flera hundra bilder fotade på mig själv i olika poseringar. Kul o följa hur träningen har gått, kan på bilderna se var jag haft peakar eller rentav backat i träningen.
Ingen överdriven förändring, men visst är det lite skillnad nu mot för då. Har ännu inte tränat 2 års tid totalt. Känns fanemig bra!
edit: ser nu rentav att bilden till höger är snäppet för stor, den ska vara aningen mindre (längden mellan axelleden och armbågen).
|
|
|
2009-12-06, 16:28
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Jag var inne på havregrynsgröt eftersom alla tycks äta det, men vafan, 22g kollisar och bara 5g protein/portion. Iofs kanske det inte skadar att få i sig en dos kollisar på morgonen, men om jag nu tänkt ligga under 100g/dag så känns det sådär att ha nitat i sig en fjärdedel innan jag ens kommit till jobbet.
|
Jag tycker om att ha hälften av kolisarna till frukost och hälften efter passet under diet!
|
|
|
2009-12-06, 17:10
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Gillar du havregrynsgröt så kan du väl äta lite sånt på morgonen. (Jag personligen blir sjukt hungrig typ 10 min efter gröt och har aldrig fattat vitsen dock.)
Kokta ägg som komplement är mättande och bra på morgonen tycker jag. Och varför inte vanlig mat till frukost, det är ju inte lag på att man ska äta "frukostmat". Köttfärs eller makrill och lite potatis tycker jag är kanon till frukost
|
|
|
2009-12-06, 17:55
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Gubbcardio
Helt övertygad om att cardio kommer ge mig en sjuk boost på gymet nu i vinter. Genom att få ökad syregenomströmning och syreupptagning, bättre flås osv så kommer jag få sådant sjukt mkt bättre trökk i kroppen. Så nu blir det cardioskuggan ett tag framöver
Idag tog jag med mig mina Asics-utomhusdojjor till gymet. Vet inte om man får ha dem på löpbanden, men jag ville ha dem då de är avsedda för hårt underlag samt att jag har mina formgjutna inlägg för pronationskompensation i dem. Kändes sjukt mkt bättre än de hårda gamla nikedojjorna jag har i vanliga fall på gymet.
Promenerade på bandet först, men förstår inte riktigt vitsen av att promenera inomhus, så övergick snabbt i löpning. Körde först lite på 6min/km för att värma upp och gick sedan ner på 5min/km som är en behaglig och skön hastighet.
Körde intervaller och körde ca 1 minut promenad på 11min/km för att jobba ner pulsen till under 150, därefter körde jag mellan 2-3 minuter på 4-5min/km.
När jag ligger på 4,11min/km så tar det inte lång tid o köra slut på mig, jag går snabbt upp nära maxpuls och det börjar bli riktigt ansträngt. 4,30 känns mycket bättre och 4,50 är riktigt mysigt/behagligt.
Blev totalt idag:
Intervaller på löpband: 36 minuter
Trappmaskin, intensivt: 4 minuter
Cykel, intervaller: 6 minuter
Total cardio: 46 min, maxpuls 188
|
|
|
2009-12-06, 18:20
|
|
|
Hillgoat Deluxe
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekman_
Jag tycker om att ha hälften av kolisarna till frukost och hälften efter passet under diet! 
|
ah, kanske kan fördela det så.
Citat:
Gillar du havregrynsgröt så kan du väl äta lite sånt på morgonen. (Jag personligen blir sjukt hungrig typ 10 min efter gröt och har aldrig fattat vitsen dock.)
Kokta ägg som komplement är mättande och bra på morgonen tycker jag. Och varför inte vanlig mat till frukost, det är ju inte lag på att man ska äta "frukostmat". Köttfärs eller makrill och lite potatis tycker jag är kanon till frukost 
|
haha påminner om min mormor o hennes man som har haft bondgård... när man är där o hälsar på, så får man först kaffe + macka 07:00, sedan är det hårt arbete till 08:30 som gäller. Då är det frukost, bestående av stekt korv o stekt potatis, ägg osv. Riktig bonnafrulle. 
När det väl är lunch så är man fortfarande som en badboll efter frukosten.
|
|
|
2009-12-06, 18:26
|
|
|
fyller snart 88
Reg.datum: Feb 2007
|
Ge mig ett ansikte på dig så får jag fundera om jag såg dig i helgen!
|
|
|
2009-12-06, 18:51
|
|
|
Kinky Member
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ekman_
|
+1
Citat:
. Och varför inte vanlig mat till frukost, det är ju inte lag på att man ska äta "frukostmat". Köttfärs eller makrill och lite potatis tycker jag är kanon till frukost 
|
och ett till +1
man får verkligen tänka till och om när det gäller diet
|
|
|
2009-12-06, 19:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
haha påminner om min mormor o hennes man som har haft bondgård... när man är där o hälsar på, så får man först kaffe + macka 07:00, sedan är det hårt arbete till 08:30 som gäller. Då är det frukost, bestående av stekt korv o stekt potatis, ägg osv. Riktig bonnafrulle. 
När det väl är lunch så är man fortfarande som en badboll efter frukosten.
|
Ja, du ser. Du kommer vara så mätt och go att du knappt märker att du deffar
|
|
|
2009-12-07, 08:58
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
|
Äggröra med valfritt antal gulor! Blandar ibland i lite riven ost räkor och kryddor som vitlök och chili.
När jag äter köttfärsrörorna så brukar jag blanda i kvargen direkt i skålen/tallriken men rör bara om lite grann. Portions-storlekarna varierar jag efter proteinbehovet.
|
|
|
2009-12-07, 09:33
|
|
|
Musklig
Reg.datum: Feb 2009
|
Detta har jag hittat och testat!
Stekt ris med tonfisk, grönsaker och ägg! Går självklart att ha kyckling istället för tonfisk om man vill.
4 portioner:
3 dl ris ( jag tycker man kan minska det rejält/helt)
350-400g vikål
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 röd paprika
1-3tsk sambal oelek
1 tsk salt
2 burkar tonfisk
4-6 ägg
Strimla vikålen och hacka löken. Fräs det sedan i en stor stekpanna 3-5min i lite olja. Tillsätt paprika och fräs ytterligare några minuter och krydda sedan med salt och sambal oelek efter hur mycket sting man vill att det ska vara.
Häll sedan i tonfisken/kycklingen och ev det kokta riset om man ville ha det.
Vispa upp äggen lite lätt och häll sedan ner det i blandningen och rör om tills det har fått fin konsistens.
Serveras med sweet chilisås för att få lite extra smak/hetta
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.
|

|