Orkade inte klippa in hela det långa stycket faktiskt, bara det mest intressanta (dvs det om negativ split) av det intressanta.
Majorteten av de som springer marathon gör nämligen tvärt om, de springer ofta mycket fortare första halvan och "dör", "väggar" eller vad de nu vill kalla det vid 3 mil ungefär. Så även proffessorn vad det verkar.
Majorteten av de som springer marathon gör nämligen tvärt om, de springer ofta mycket fortare första halvan och "dör", "väggar" eller vad de nu vill kalla det vid 3 mil ungefär. Så även proffessorn vad det verkar.
Handlar det helt enkelt inte om att man lyckas bättre om man springer precis på sin förmåga, det vill säga med jämn och hög fart? Och är man nybörjare så är det väl oftast så att man inte känner till sin förmåga fullt ut, och i och med det går ut alldeles för hårt till skillnad från erfarna/snabba löpare som är bättre på att disponera ett lopp...
Handlar det helt enkelt inte om att man lyckas bättre om man springer precis på sin förmåga, det vill säga med jämn och hög fart? Och är man nybörjare så är det väl oftast så att man inte känner till sin förmåga fullt ut, och i och med det går ut alldeles för hårt till skillnad från erfarna/snabba löpare som är bättre på att disponera ett lopp...
Skulle vilja tro det men jag känner förvånansvärt många rutinerade löpare som gör samma blunder. Kanske lite önsketänkande bakom utgångsfarten, kanske lite övertända vid starten, vad vet jag. Oavsett blir resultatet det samma.
Skulle vilja tro det men jag känner förvånansvärt många rutinerade löpare som gör samma blunder. Kanske lite önsketänkande bakom utgångsfarten, kanske lite övertända vid starten, vad vet jag. Oavsett blir resultatet det samma.
På något vis handlar det ju om att våga ta i ordentligt från början också, samtidigt som man inte ska ta i för mycket. Många av mina bekanta i löparklubben, som många är goda löpare, gör ofta samma misstag. Mitt antagande är att det ofta vid misslyckad disposition handlar om övertändning, dålig koll på dagsform eller dålig kontroll på utgångsfarten. Jag har fått intrycket också att det är relativt vanligt att chansa och sikta betydligt högre från början än vad dom är i form att göra, ofta med ett besök i väggen som konsekvens.. Att veta exakt vilken hastighet man för dagen klarar av på en viss distans är inte helt enkelt och kräver en hel del koll på sin egen form och hur man klarar av olika distanser. Pulsklockan är verkligen guld värd, kan jag personligen känna.
Många resonerar nog som jag, gå ut som om din form är i topp. Om det inte håller, så är det ju inte hela världen. Och ofta håller det ju inte heller. :-)
*Inställningar för arbetsområde (Tänker pulsnivåer där den t ex varnar om man håller ett för högt/lågt tempo)
*(Möjlighet att ställa in efter %)
*GPS -mäta distans, hastighet främst
*Vattentät
För ett pris runt 2000kr. Det jag först kom att tänka på var en från polar (tror den heter CS300 eller något liknande) men denna föll från min lista då den inte har en intervallfunktion. Så vad tror ni? Hur står sig Forerunner 405/305? Det jag är orolig över är vattentätheten.
Vattentät? Hade du tänkt dyka med en GF 305:a eller?
Citat:
Most newer Garmin® GPS units are waterproof in accordance with IEC 60529 IPX7. IEC 60529 is a European system of test specification standards for classifying the degrees of protection provided by the enclosures of electrical equipment. An IPX7 designation means the GPS case can withstand accidental immersion in one meter of water for up to 30 minutes. An IPX8 designation is for continuous underwater use.
Hur står sig Forerunner 405/305? Det jag är orolig över är vattentätheten.
Forerunner 305 har fungerat alldeles utmärkt för mig och har de funktioner du efterfrågar. Min klocka har råkat falla ner i vattnet så att den varit helt under i runt 30 sekunder och det märktes inte på den efteråt. Bra grejer!
Roade mig med lite alternativträning i form av spinning igår men jag vete f... om det blir mer av det. Kul men benen är väldigt löparanpassade nu så mjölksyran stoppar ju lååångt innan lungorna gör det.
Forerunner 305 har fungerat alldeles utmärkt för mig och har de funktioner du efterfrågar. Min klocka har råkat falla ner i vattnet så att den varit helt under i runt 30 sekunder och det märktes inte på den efteråt. Bra grejer!
30 sekunder är nog ungefär var gränsen går. Har läst flera rapporter om förstörda 305:or som varit under vatten. Den är IPX7-klassad, det bör man nog respektera. Från Garmin har du 310XT eller nya 910XT om du vill bada med klockan.
Roade mig med lite alternativträning i form av spinning igår men jag vete f... om det blir mer av det. Kul men benen är väldigt löparanpassade nu så mjölksyran stoppar ju lååångt innan lungorna gör det.
Vad kör ni för alternativträning till löpning?
Det är ju väldig stress på benen under cykling och spinning och det tar ett tag innan musklerna klarar den nya påfrestningen. För mig är det nog mest konditionen som hasar på både löpning och cykling. Pulsen går upp över 180 innan det börjar göra riktigt ont i benen vid cykling. Lite ont ska det göra, såklart.