Vädret före 5:e etappen av Salming Trail-Challenge var snö och plusgrader. Med andra ord så skulle den här etappen bli den lerigaste hittills.
Jag gjorde då ett taktiskt val att ändra från 6 till 12km. Tänkte att blir lättare att slå min tid från reflexbanan än när jag sprang fort på 6:an.
Innan loppet så ropade arrangören upp vilka som var totalledare och därmed fick jag folk som ville slå just mig

Många nya med denna gång som jag visste skulle vara riktigt snabba. La mig ganska direkt på en 10:e plats och tänkte försöka hålla den så länge som möjligt men mest fokusera på att förbättra mig.
Redan i första backen sprang jag om 2st och började få liten lucka bak till nästa. De 5 första hade redan vid 1km försvunnit långt före medans 6:an låg inom synhåll och 7:an bara någon sekund framför mig hela första varvet.
Det var så pass blött och lerigt i spåret att jag aldrig tvekade vid en pöl eller parti utan bara plaskade rätt igenom. Blev tunga skor ganska ofta men det gick tydligen ändå ganska fort.
När jag kom in för varvning så såg jag på klockan att detta varv var bara 5s långsammare än mitt PB från när jag bara sprang 6km.
Vid varvningen såg jag bara att han som låg 6:a hade stannat så då förstod jag att det nog kommer bli en 7:e plats för mig om jag inte gör bort mig.
Försökte springa så långsamt som möjligt andra varvet utan att låta han bakom komma ikapp. Kanske att jag kunde sprungit om killen framför men valde att släppa den placeringen för att ha en lättare tid att förbättra nästa gång.
Blev en förbättring med nästan 5min och som sagt en 7:e plats.
Blev nog ändå av med totalledningen då han som låg 2:a sprang korta och förbättrade sig återigen och kom in 4:a.
Jag var över 3min snabbare än honom men gjorde alltså ett taktiskt feldrag som bytte distans.