Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-28, 12:13   #46
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
När jag tittade igen på dina löpfilmer i lugn och ro hemma, tyckte jag det såg ganska bra ut.

Du landar lite framför kroppen, men med böjt knä. Så det är nog rätt ok. Tyckte det såg rakare ut när vi tittade direkt på kameran.

Den främsta anmärkningen är bara att du vinklar upp foten onödigt mycket, speciellt vid landningen. Detta gör att tibialis anterior får en hög belastning under den korta tid då sulan slår i marken. Jag har haft samma problem själv, och det är förvånansvärt svårt att lära sig att slappna av i fotleden. Men det går!
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 12:31   #47
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
Jag kan ta ipren-gel i proaktivt syfte på området innan jag springer vilket avlastar något. Annars brukar smärtan domna av efter ett par km iaf. Jag har inte testat diklofenak eller liknande under t.ex en 10-dagars period, tror du det hade vart en idé?
Absolut, det skadar inte att testa. Jag har Relifex hemma (som jag tycktde var bättre än diklofenak just för mig när jag fick inflammation i axlarna), men annars har du ju Diklofenak receptfritt numera. Tror faktiskt jag har någon burk Diklofenak också som du gärna kan få...mina köksskåp är fulla med diverse mediciner.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 15:37   #48
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
När jag tittade igen på dina löpfilmer i lugn och ro hemma, tyckte jag det såg ganska bra ut.

Du landar lite framför kroppen, men med böjt knä. Så det är nog rätt ok. Tyckte det såg rakare ut när vi tittade direkt på kameran.

Den främsta anmärkningen är bara att du vinklar upp foten onödigt mycket, speciellt vid landningen. Detta gör att tibialis anterior får en hög belastning under den korta tid då sulan slår i marken. Jag har haft samma problem själv, och det är förvånansvärt svårt att lära sig att slappna av i fotleden. Men det går!
Det blir o träna löptekniken på valhalla IP framöver isåfall Testade i dagens löppass att öka stegfrekvensen, det kändes mycket ovanligt att springa på detta vis, hade däremot en mer "stabil" känsla i hela kroppen och denna gång var det inte lika ansträngt som senast

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Absolut, det skadar inte att testa. Jag har Relifex hemma (som jag tycktde var bättre än diklofenak just för mig när jag fick inflammation i axlarna), men annars har du ju Diklofenak receptfritt numera. Tror faktiskt jag har någon burk Diklofenak också som du gärna kan få...mina köksskåp är fulla med diverse mediciner.
Då kommer jag gärna förbi nån dag

Asdf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-31, 15:43   #49
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Lördag 31:e mars

Varierat löppass utomhus 7km
Tid ca 34.30

Sprang ute i det fina vädret! Luftigt och skönt, lite kallt i vinden dock i början. Upp till slätta damm och runt ett par varv, fick dodga ankorna så gott det gick som försökte lägga fällben för mig! De är så tama pga alla människor som är där o matar dem med bröd hela dagarna så kan inte förstå någon annan anledning till varför de verkar så orädda för människor och nästan vill man ska komma fram o klappa dem!

Inslag av backar, fartvariation och en o annan rush. Fick INGEN smärta i trapezius! Jag har lagt fokus på shrugs senaste två gympassen, sett till att dessa får en ordentlig genomgång och det verkar hitills lovande med den strategin. Rent teoretiskt är jag osäker på varför det hjälper, men det verkar iallafall som att övre trapezius agonister "drar" i den under mina löppass och att smärtan uppstår pga en muskulär imbalans som skapar en inflammation?

Ska se hur det känns nästkommande löppass, är jag fortfarande besvärsfri i trapezius kommer det kännas oerhört skönt att ett 4 år gammalt problem ser sitt slut

Gammal 2012-04-07, 16:05   #50
maaherra
Registered User

maaherras avatar

Reg.datum: Sep 2007
Hur går löpningen inför varvet nu? Sugen på att chinna lite snart igen?
Gammal 2012-04-11, 19:10   #51
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av maaherra Visa inlägg
Hur går löpningen inför varvet nu? Sugen på att chinna lite snart igen?
Att jag missade detta när jag skrev till dig idag på fb! Absolut bagheera! Bagheera-building ftw på fredag

Gammal 2012-04-11, 19:17   #52
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Onsdag 11:e april

Lugnt löppass utomhus
Tid : 1h 35min

Med flera dagars bulk a´la påskmat beståendes av en ofantlig mängd kaloribomber är det ett perfekt läge för ett energikrävande långpass! Med ett underbart kvällsväder och regnuppehåll kan det inte heller bli fel

Kändes förvånansvärt bra i ben och kropp, stabilt tempo hela vägen utan några problem nånstans med varken behinnor,knän, rygg eller mage

Gammal 2012-04-19, 14:58   #53
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Fredag 13:e april

Bagheera-pass på almedal

Chins! Militärpress! Bicepscurl! Rodd! Axelpressar!

Helt slut efteråt, har inte gymmat superseriöst senaste veckorna pga min axelskada jag ville vila upp, med en kropp helt tom på kreatin kunde det inte gå annat än illa heller när man varit konstant tokpreppad med detta vita superpulver innan! Åja bättre lycka nästa gång!

Gammal 2012-04-19, 15:12   #54
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Tisdag 17:e april

Backlöpning på wieselgren

Med bara ett par veckor kvar till gbgvarvet kan jag inte göra så mycket mer kring mitt tävlingstempo, fokus ligger nu på att förbereda benen på den stora mjölksyreansamlingen 21km konstant löpning ger.

1km intervaller varav en lång brant backe för varje runda totalt 6repetitioner. Benen fick vad de tålde!
Avslutningsvis ett par rushar uppför den branta backen och jogg ner, vilade ca en halv minut mellan varje

Gammal 2012-04-19, 16:48   #55
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Asdf Visa inlägg
fokus ligger nu på att förbereda benen på den stora mjölksyreansamlingen 21km konstant löpning ger.
Lycka till!

PS. Över den distansen, borde det inte bli någon större mjölksyraansamling. Enligt gällande teorier som jag är medveten om.

Däremot blir ju benmusklerna trötta, men det är en annan sak.
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-20, 11:26   #56
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Lycka till!

PS. Över den distansen, borde det inte bli någon större mjölksyraansamling. Enligt gällande teorier som jag är medveten om.

Däremot blir ju benmusklerna trötta, men det är en annan sak.
Tack lasse! Då vet jag

Gammal 2012-04-20, 11:29   #57
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Torsdag 19.e april

Upp och ner för ramberget, ingen vila 4ggr

Jag skulle ha vart ute tidigare! Det blev snabbt mörkt och kallt samt en o annan bil som tutade på mig som sprang utan reflexer. Kände att jag skippar sista rundan när chansen var påtaglig för o annars bli överkörd

Bra tryck i ben och flås, föregående pass gjorde en hel del för uthålligheten i benen känns det eftersom uppför ramberget 1 månad tidigare då var en fruktansvärd plåga!

Gammal 2012-04-23, 20:14   #58
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Måndag 23:e april

Bröst & Triceps på sportlife backaplan

Hantelpress
25kg*15
27,5kg*12
35kg*6
27,5kg*8
25kg*10
25kg*10

Bänkpress
50kg*15
60kg*12
70kg*10
80kg*6
60kg*10
70kg*6

Frenchpress
20kg*15
30kg*12
40kg*10
40kg*10
30kg*12
30kg*10

Tricepspress i maskin
Hade ingen aning om hur många plattor jag hade på, men valde mellan två vikter och körde slut mina triceps 6 set med repintervall på 8-12

Har tappat något i styrka pga löpningen och en utebliven progression. Jag har börjat förfina tekniken i bänk/press för att inte koppla in axlarna och uteslutande pressa med bröst och gå upp i brygga. Tar nog ett tag till innan tekniken är helt 100 och jag kan börja lasta på vikt igen. Gött pass annars! Fokus ligger dock just nu på gbgvarvet om 3 veckor

Senast redigerad av Asdf den 2012-04-23 klockan 20:16.
Gammal 2012-04-24, 18:47   #59
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Tisdag 24:e april

Löpning snabbdistans med inslag av backar 8km 39.45

Kändes väldigt bra i uppförsbacken till slätta damm! Jag bara rushade uppför denna och hade fortfarande flås och tryck i benen. Blev några rundor där innan det blev att vända hemåt. Känns som att formen är ok inför varvet

Gammal 2012-05-02, 19:01   #60
Asdf
Registered User

Asdfs avatar

Onsdag 2:a maj

Löpning - kombination av fartintervaller, backintervaller samt en slutlig spurt uppför ramberget o ner igen. Känns fruktansvärt bra i benen! Total tid 1h 20min inkl lite småpauser här o var

Tror jag ska lägga in ett sista löppass den 5:e och därefter vila den veckan som blir t o m varvet den 12:e. Förhoppningsvis slipper jag benhinne/knäproblem och bråkande trapezius på varvsdagen

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:45.