Jag har en lite udda fråga till er erfarna marathonlöpare. Jag anmälde mig till maran i ett svag ögonblick i vintras och har sedan dess velat lite fram och tillbaka om jag verkligen ska springa, men med drygt två veckor kvar lutar det ändå åt start. Jag har inte tränat helt optimalt eller satsat stenhårt men kroppen känns rätt stark ändå så jag tror att jag tar mig över mållinjen (eller rättare sagt det gör jag, huvudet är min största styrka) även om det kanske inte kommer gå särskilt fort.
Hursomhelst - mitt huvudfokus den här sommaren kommer vara tävlingar i downhill (utförscykling alltså). Den andra deltävlingen i svenska cupen går dagen efter maran. Jag skulle väldigt gärna vilja köra men inser att det kanske kan bli väl tufft. Hur slitna har ni varit dagen efter ett marathon? Jag vet att downhillbanan är rätt brant och snabb (dvs inte så mycket trampa) men det är mer fysiskt krävande än vad ett otränat öga kanske tror att köra utför då banorna innehåller mycket stenar, rötter, hopp etc som ska pareras. Jag är rätt van vid att cykla dagen efter löplångpass och är okej allroundtränad i största allmänhet, men blir det för tufft tror ni att sätta sig på en cykel dagen efter 42 km?
Tacksam för lite vägledning bara, förstår att det är helt omöjligt att svara på precis hur jag kommer reagera .
//Kristin
Jag skulle faktiskt skippa maran till förmån till downhill.
1. Du har velat om du vill köra eller inte.
2. Du har inte förberett dig opti för maran, vilket gör att det sliter mer på kroppen än annars.
3. Du har din Downhill som prio 1.
4. Din vinnarskalle, att ta "vilja ta sig i mål till vilket pris som helst" är väl inte optimalt för downhill.
Hade kanske varit skillnad om det inte var precis dagen efter utan kanske 4-5 dagar efter. Anmäl dig till någon annan löpartävling istället som inte krockar med annat.
Plusettar Tryman där. Är man inte van vid maradistansen så kommer man vara allmänt matt ett par dagar efteråt, i princip oavsett hur mycket man tagit ut sig. Det kommer fler marathon!
Jag promenerar mycket barfota nu på våren(Då snackar vi inte till brevlådan och tillbaka utan mer att skorna blir kvar hemma när jag sticker ner på stan). Så då faller det sig ganska naturligt för mig att jag börjar tycka barfotalöpning eller löpning med five-fingers är intressant. Så det jag tänker mig är:
Kan man med god teknik bli lika duktig barfotalöpare som någon med skor? och finns det någon som te.x. springer maraton och dylikt i five-fingers/barfota ?
Jag promenerar mycket barfota nu på våren(Då snackar vi inte till brevlådan och tillbaka utan mer att skorna blir kvar hemma när jag sticker ner på stan). Så då faller det sig ganska naturligt för mig att jag börjar tycka barfotalöpning eller löpning med five-fingers är intressant. Så det jag tänker mig är:
Kan man med god teknik bli lika duktig barfotalöpare som någon med skor? och finns det någon som te.x. springer maraton och dylikt i five-fingers/barfota ?
Beror på vad du menar med barfota.. Menar du att tävla barfota mot någon likvärdig med skor, så nej det tror jag inte.. Snackar vi träna barfota och och få ett naturligt löpsteg men tävla i minimalistiska- eller tunna löparskor, så absolut!
Det finns massvis med människor som sprungit maraton både i vibram och barfota.
Det största hindret är väl att det tar lång tid att träna upp kroppen till den grad att du fixar ett maraton barfota.
Det gäller att stegra träningsmängd långsamt och lyssna på kroppen.
Just nu tränar jag mestadels för att förbättra förutsättningar inom MMA. Därav kör jag te.x. kettlebell-passen barfota(man kör ju MMA barfota så varför inte lixom?). Därför har jag börjat fundera på om man skulle börja springa kortare sträckor barfota/med skor som har minimalt stöd och dämpning då det kanske kan öka stabilitet, styrka och uthållighet i vrister och fotens muskulatur?
Just nu tränar jag mestadels för att förbättra förutsättningar inom MMA. Därav kör jag te.x. kettlebell-passen barfota(man kör ju MMA barfota så varför inte lixom?). Därför har jag börjat fundera på om man skulle börja springa kortare sträckor barfota/med skor som har minimalt stöd och dämpning då det kanske kan öka stabilitet, styrka och uthållighet i vrister och fotens muskulatur?
Vad tror panelen ?
Om du enbart är ute efter fot/benstyrka och komplement-träning tycker jag att du kan skippa skor helt.. Ett par VFFs är nog inte helt fel dock.
Barfotalöpning är fantastiskt skönt och effektivt så länge man inte kör på för hårt..
Spontant tänker jag att barfota i skogen på en liten stig skulle vara grymt bra för MMA-träningen då tränar du ju foten i alla möjliga vinklar som du kanske inte kommer åt på samma sätt om du löper på platt mark.
Om du enbart är ute efter fot/benstyrka och komplement-träning tycker jag att du kan skippa skor helt.. Ett par VFFs är nog inte helt fel dock.
Barfotalöpning är fantastiskt skönt och effektivt så länge man inte kör på för hårt..
Spontant tänker jag att barfota i skogen på en liten stig skulle vara grymt bra för MMA-träningen då tränar du ju foten i alla möjliga vinklar som du kanske inte kommer åt på samma sätt om du löper på platt mark.
Jag springer ju för att hålla konditionen i skick men om jag då kan bygga upp styrkan nedanför knäna vore det ju skitbra! Jag tänker barfota på de lugnare passen och att dra på skorna på de lite hårdare intervall passen ?
Jag skulle faktiskt skippa maran till förmån till downhill.
1. Du har velat om du vill köra eller inte.
2. Du har inte förberett dig opti för maran, vilket gör att det sliter mer på kroppen än annars.
3. Du har din Downhill som prio 1.
4. Din vinnarskalle, att ta "vilja ta sig i mål till vilket pris som helst" är väl inte optimalt för downhill.
Hade kanske varit skillnad om det inte var precis dagen efter utan kanske 4-5 dagar efter. Anmäl dig till någon annan löpartävling istället som inte krockar med annat.
+1234567890
Även efter maror där jag tagit det extremt lugnt och fastän jag har tränat inför dessa, så har mina knän och ibland även höftleder känts som rostiga gångjärn dagen efter. Plus att jag brukar vara rätt slut i stabiliserande muskler i bålen. Absolut inte optimalt läge för downhill.
Skit i Sthlm och spring en höstmara istället, när downhillsäsongen är över.
__________________ Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne
It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
Anpassar man farten på maran är man inte särskilt utslagen dagen efter, åtminstone är det min erfarenhet som ultradistanslöpare. Marathondistansen är inte magisk på något vis.
Det var därför jag skrev "så snabbt man kan".
Jag springer ju för att hålla konditionen i skick men om jag då kan bygga upp styrkan nedanför knäna vore det ju skitbra! Jag tänker barfota på de lugnare passen och att dra på skorna på de lite hårdare intervall passen ?
Låter som en bra idé
Snabba intervaller tar hårt på vader och fötter om man kör barfota innan man är van (jag har testat )
Tack hörrni för input, även om jag nästan blev lite förvånad över att så många tycker att jag ska skippa maran i en löpartråd. Men några av er känner väl mig... .
Jag kanske ska specificera "inte specifikt tränad för...". Det innebär för mig att jag inte har ett bra resultat på maran som främsta prio, det vill säga jag har inte optimerat min träning för den. Däremot har jag sprungit kontinuerligt hela vintern och våren (för det mesta 3-6 mil/vecka). Kunde väl kanske klämt in fler långpass men jag har sedan januari kört ungefär 2 pass/månad som varit längre än 2 mil (ett pass på 3 mil, resten 20-26 km).
Resultatet på downhilltävlingen är helt oviktigt, det handlar mer om att ta sig ner för att få cuppoängen.
Jag ska ta mig en funderare men det lutar ändå åt att jag springer och skippar downhilltävlingen i så fall, tvärt emot alla råd .
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.