2016-05-21, 08:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2013
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Spontant tänker jag mig att det går åt mycket tid på enbart teknikträning innan dom andra fördelarna spelar in.
|
Självklart!! Man kan alltid hitta nya sätt, det är en fascinerande del med tyngdlyftningen.
|
Ozziking lyfter och tränar på
/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
|
|
|
2016-05-23, 07:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL
Vad är eran uppfattning om det är värt tiden och mödan att lära in sittryck/vändning, för atleter som styrketränar för allmänstyrka?
Jag tänker mig "styrkemotionärer" eller som komplement för annan idrott eller yrke (tex rugby, hockey, kampsport, brandmän etc).
Förutsättningen att man även tränar bla knäböj och marklyft, samt att man på sin höjd kan köra ett intropass med en kunnig tränare, alt lära sig själv, därefefter träna på egen hand.
Ni som tycker det är värt att satsa på fullsitt- resp. styrke-, hur resonerar ni?
Helt enkelt om man vill få de positiva effekterna på styrka av TL men inte tävla i momenten.
Mvh
|
Är aldrig negativt att ha rörligheten och kordinationen som krävs för att kunna göra "fullständiga lyft".
Det är värt tiden, investera 6 - 12 månader i teknikträning (och ja atleten blir starkare då under den tiden också), min erfarenhet säger att du slipper dem där 12 - 18 månaderna av rehabträning du annars får för träning med halvtaskig teknik.
Skynda långsamt som någon skrek här tidigare.
|
|
|
2016-05-23, 14:54
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Anser ni att det är ett måste att använda sig av lyftarskor när man bara tränar på hobbynivå?
Jag kör i princip bara styrkehängvändning och styrkeryck, och jag upplever mig få en betydligt bättre och mer följsam rörelse/teknik när jag använder vanliga platta skor istället för mina lyftarskor med klack. Detta beror säkert på att jag är väldigt van att just springa och hoppa flera gånger i veckan med just vanliga skor.
|
|
|
|
2016-05-23, 14:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Om det känns bättre i vanliga skor, kör i vanliga skor. Ska du däremot börja köra fullständiga rörelser är det absolut rekommenderat med lyftarskor.
|
|
|
2016-05-23, 15:00
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf
Om det känns bättre i vanliga skor, kör i vanliga skor. Ska du däremot börja köra fullständiga rörelser är det absolut rekommenderat med lyftarskor.
|
Absolut  Det måste jag ha för rörligheten om jag ska ta mig ner i en bra position i bottenläget.
|
|
|
|
2016-06-05, 11:44
|
|
Spån
Reg.datum: Nov 2006
|
http://m.inform.kz/en/article/2910831
Är visst inte bekräftat från IWF eller WADA ännu. Så det ska kanske tas med en nypa salt.
Senast redigerad av spoon den 2016-06-05 klockan 11:53.
|
|
|
2016-06-05, 11:49
|
|
Registered User
|
Satan. Där försvann tyngdlyftningens största namn.
|
|
|
2016-06-05, 17:54
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL
Vad är eran uppfattning om det är värt tiden och mödan att lära in sittryck/vändning, för atleter som styrketränar för allmänstyrka?
Jag tänker mig "styrkemotionärer" eller som komplement för annan idrott eller yrke (tex rugby, hockey, kampsport, brandmän etc).
Förutsättningen att man även tränar bla knäböj och marklyft, samt att man på sin höjd kan köra ett intropass med en kunnig tränare, alt lära sig själv, därefefter träna på egen hand.
Ni som tycker det är värt att satsa på fullsitt- resp. styrke-, hur resonerar ni?
Helt enkelt om man vill få de positiva effekterna på styrka av TL men inte tävla i momenten.
Mvh
|
Under de förutsättningarna är det sällan värt det. Har man däremot en tränare blir den en annan fråga men det är svårt för de flesta idrottarna att motivera tidsåtgången om de inte började tidigt och har med sig en bra grundteknik. I de flesta fallen skulle idrottaren tjäna mer på att utföra mer idrottsspecifik träning under den tiden. Att bygga upp en tillräckligt stor styrka är sällan något som kräver något speciellt.
|
|
2016-06-05, 17:59
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
|
Hoppas det inte stämmer 
Fast på den nivån är det väl nästan inte frågan om vem som fuskar, utan snarare vem som åker dit.
Nåja, jag har alltid farbror Klokov kvar att idolisera
Varför kom resultatet fram så sent förresten om det var taget 2012?
|
|
|
2016-06-05, 18:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Varför kom resultatet fram så sent förresten om det var taget 2012?
|
Då testmetoderna hela tiden förbättras så går man tillbaka och testar gamla prover på nytt. På så sätt kan man upptäcka doping som man vid tidpunkten för testet inte hade metoder för att hitta.
|
|
|
2016-06-05, 20:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av spoon
|
Hur fan kan detta uppdagas 4 år efteråt? Är dock inte förvånad alls med tanke på den massa han lade på sig inför OS 2012.
|
|
2016-06-05, 20:48
|
|
?
|
Citat:
Ursprungligen postat av -squat-
Då testmetoderna hela tiden förbättras så går man tillbaka och testar gamla prover på nytt. På så sätt kan man upptäcka doping som man vid tidpunkten för testet inte hade metoder för att hitta.
|
Åh fan, tänkte jag inte på.
Är det blodprov man använder sig av? Lär ju kosta en del att hålla det "o-koagulerat" så att säga.
|
|
|
2016-06-10, 12:03
|
|
Knäböj under vattnet?
Reg.datum: Nov 2010
|
Hej allesamman! Jag ska nu köra en lite seriösare satsning på att bli bättre på tyngdlyftning. Är knappast någon talang men jag börjar få in hummet för hur det går till.
Kört en frivändning på 100, överstöt på 90 och ryckt 60. Har tidigare tränat Sheiko styrkelyftsprogram och undrar om det finns något liknande för tyngdlyftning? typ excel, knappa in stats och mata på.
MVH
|
|
|
2016-06-10, 12:24
|
|
Registered User
|
Du kan kika på Catalyst Athletics och deras program.
California Strength har personlig programmering som man får betala en slant för.
Anders T. Bergström lägger upp träningspass för i princip varje dag i veckan. Det kan du hitta här.
Min spontana tanke är att din stöt ligger före ryck just nu.
|
|
|
2016-06-10, 16:13
|
|
?
|
Någon som hört något nytt angående ilyins (påstådda) dopingsituation?
Kan inte hitta något på ze interwebs.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.
|

|