Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-03-22, 22:21   #481
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Ja, att springa i 4tim på träning är imponerande oavsett tempo!

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-23, 02:44   #482
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Ojdå, det blev lite längre av jag trodde. Missräkning i min favör, spring 5km extra. Tur att jag tog det lugnt i början så jag slapp lida på slutet, annars hade det kunnat bli galet ledsamt att jag räknade så fel.
Det här var väl väldigt snabbt emot vad du brukar springa? Har för mig att du brukar ha tempo runt 6km/h. Mycket distans här inne. Alltid kul att läsa här
Gammal 2015-03-23, 11:18   #483
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av 944RS Visa inlägg
Ja, att springa i 4tim på träning är imponerande oavsett tempo!
Tänker i etapper, så känns det inte så överväldigande. Skulle nog bli rätt trött om jag tänkte på hela passet i ett svep faktiskt. Det är iofs därför jag så ofta hamnar på helt fel distanser jämfört med vad planen var, men det kan jag ta.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det här var väl väldigt snabbt emot vad du brukar springa? Har för mig att du brukar ha tempo runt 6km/h. Mycket distans här inne. Alltid kul att läsa här
Mellan 7:15-7:30 min/km brukar långpassen gå på, beroende på bana. Om jag aktivt väljer fart. Gör jag som igår, och täcker över klockan och springer på känsla hamnar jag mellan 6:40-7:00 min/km, lite ojämnare men mycket skönare, mer avslappnat än om jag ska försöka springa och "farthålla".

Råkade ut för samma fenomen tidigare i veckan, milen gick på 61 minuter (vanligtvis runt 65-68) men på låg och fin puls (78% av hrm), låg ansträngning och det kändes lätt. Hade täckt över klockan och körde på känn, istället för att försöka hålla en viss fart försökte jag hålla en viss ansträngningsnivå och då gick det helt plötsligt mycket fortare.

Tror absolut att det är bättre att låta kroppen bestämma, till en viss gräns. Hade jag låtit kroppen bestämma på Stockholm ultra hade vi klivit av vid 7 mil.
Gammal 2015-03-23, 21:18   #484
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Styrka ~45min

Så mycket starkare idag än för några veckor sedan! För 14 dagar sedan klarade jag bara 1+1 på lila gummibandet, nu gick det jättebra!

Lila 3+3+2+2+2
Grön 5+5+5+5

Därefter supersettade tricepspressar och bröstpressar (8x3), bentover row och bicepscurl (8x3) samt sidolyft på två sätt (8x3) med exetuben. Avslutade med 10x3 armhävningar & naprapatens magövning.

Fick sno på lite med gummibandsövningarna för att hinna på 45 minuter, eftersom jag gjorde fler räckhäv med pronerat grepp än någonsin!
Gammal 2015-03-24, 17:24   #485
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

12km 1:28:15

Uppvärmning + 3x2000m @ 5:55/km 90s vila + nerjogg

Ett jobbigt sätt att förflytta sig 12km på, det mesta på Spånga IP i solen. Trodde nog att jag skulle vara segare, men det gick utmärkt att hålla halvmarafart på tvåtusingarna. Imorgon 12km lätt jogg, och på torsdag 15km. Kommer att gå utmärkt om jag bara sköter sömn och krubb.
Gammal 2015-03-24, 17:28   #486
spoon
Spån

spoons avatar

Det var mest den här tiden som jag var nyfiken på

"30,1km 2:28:52"

Från inlägg #464.
Gammal 2015-03-24, 17:40   #487
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Det var mest den här tiden som jag var nyfiken på

"30,1km 2:28:52"

Från inlägg #464.
Aha, helgen innan? Ja, då körde jag i samma tempo, ungefär 6:57-6:58/km, oavsiktligt i och för sig. Det verkar som att det är där jag hamnar om jag "bara springer", och inte tänker för mycket på att hålla en viss fart.

Å andra sidan är det fortfarande en bra bit kvar till bästa marafarten (har ju gjort maran på 4:26:25), men det kommer med tid, långpass och tålamod.
Gammal 2015-03-24, 17:50   #488
spoon
Spån

spoons avatar

Jag blev mest förvånad för 30,1 km på 2:28 blir ju ett 4:55 tempo.
Gammal 2015-03-24, 17:54   #489
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Jag blev mest förvånad för 30,1 km på 2:28 blir ju ett 4:55 tempo.
Nu ser jag!!! Det ska stå 3h förstås, inte 2

Det såg jag inte, trots att jag läste ditt inlägg och allt. Snacka om att läsa det man förväntar sig att det ska stå
Gammal 2015-03-24, 17:59   #490
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Nu ser jag!!! Det ska stå 3h förstås, inte 2

Det såg jag inte, trots att jag läste ditt inlägg och allt. Snacka om att läsa det man förväntar sig att det ska stå
Det lät mer logiskt
Gammal 2015-03-24, 18:01   #491
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Citat:
Det lät mer logiskt
Med ett personbästa på 4:34 på 1 000 skulle 4:55/km i 30km vara en sjujäkla bedrift
Gammal 2015-03-25, 16:53   #492
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

14,94km 1:36:08

En sval runda, men ändå ganska skönt att få röra på benen. I början lite stelt, men det gick över. Den kalla blåsten gjorde det inte däremot.
Gammal 2015-03-26, 19:37   #493
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

15km 1:37:28

Lite jobbigare än igår, men då hade jag inte motvind och hagel i ansiktet. Nu ska det bli skönt med ett par dagars löpvila. Förra veckan blev det 64,6km och hittills denna veckan 42km. Om man räknar veckan fredag till torsdag istället så har jag sprungit 86,6km. Så nu tar jag löpvila ett par dagar, och laddar för söndagens långpass (30km står det på schemat, ska se om jag inte kan pricka det för en gångs skull).
Gammal 2015-03-30, 09:49   #494
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

20,3km 2:16:29

På schemat stod det långpass, men det skulle ta ända till sent på eftermiddagen innan jag lyckades masa mig ut. Vi gjorde till och med i ordning så jag skulle kunna cykla motionshoj istället när jag suckade och drog på mig utespringargrejerna. Det var den där delen av mig, den som viskar "du kan ju inte banga nu" som körde ut mig.

Fast tidigare i veckan kände jag av mina vader, inte mycket men tillräckligt för att jag ska boka en tid hos en idrottsmassör. Så jag skulle bara springa ett kort långpass, det var planen och jag höll mig till den. Istället för att vika av och välja 3-milsrundan höll jag mig till min 20km-runda och när jag kom hem och stoppade klockan hade jag en flera minuter lång debatt med mig själv. För jag skulle ju kunna ta milrundan. Jag kände mig ju så fräsch i benen. Och det hade slutat regna. Jag hade hållit mig till i snitt 76% av maxpuls, så det fanns gott om krut kvar.

Innan regnade det och blåste i två timmar, men nu var det uppehåll i det gråblöta. Vaderna var varken mer eller mindre ömma än tidigare, trots att jag trampade på i 20km. Med en lång blick mot Akalla och 10km-rundan jag brukar springa, som hade kunnat fungera som tillägg för att det skulle bli 3 mil, stängde jag slutligen av klockan och sparade passet. Det gäller att sluta när det är kul.

I gengäld stannade jag på crosstrainern en timma, i värmen i vardagsrummet. Dr Who är rätt bra som distraktion, man kan baske mig inte tänka på att man trampar på en dödstråkig maskin om man ska hänga med i alla förvecklingar och intriger. Så 60 minuter gick rätt fort, trots allt. Skonsammare för vaderna, jag fick mina 3 timmars konditionsträning och jag är rätt nöjd med min insats på det hela taget. En god natts sömn senare är vaderna nästan helt mjuka igen. Så visst gjorde jag rätt.

Jag sprang många, långa och jättetuffa pass förra veckan. Vi promenerade flera mil i veckan, något jag inte ens loggat som träning, bara för att jag har en idé om att jag vill gå mina dagliga 12 000 steg eller vad det nu är klockan får för sig till nästa gång (den sätter upp nya mål baserat på de jag nått tidigare). Jag kanske borde registrera sånt också..?

Den del av mig som bara vill ha mer, springa mer, göra mer och allting fortare är förstås skitsur. "Du skulle ju förstås tagit det ännu lite lugnare och så tagit en 4-milsrunda istället." - typ

Men den rationella delen, den som faktiskt bestämmer ibland, är nöjd över ett klokt beslut. Det kommer fler helger, fler långpass och jag har fortfarande 1,5 vecka tuff träning kvar innan jag får ett par lugna veckor då jag kan tagga ner och slappna av, låta kroppen hämta in den träning jag gjort så jag blir starkare.

Jag antar att det är den där oviljan att chansa, oviljan att prova och pressa kroppen lite mer (som jag kanske skulle gjort idag) som är anledningen till varför jag aldrig kommer att bli jättesnabb eller superstark. Det ligger inte för mig att ta risker hur som helst, och ska man bli riktigt bra måste man våga chansa.

Men jag vill ju egentligen bara vara frisk och springa, mycket. Så då gör jag väl det

Senast redigerad av LadyG den 2015-03-30 klockan 09:50.
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-03-30, 17:06   #495
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Styrka ~45min

Jag har blivit starkare igen känns det som. Jag gör fler repetitioner på det lila gummibandet innan jag måste byta till gröna, som ger mer hjälp. Idag tog axlar och rygg slut väldigt abrupt kändes det som, de två sista setten på lila blev det bara en pullup och det var baske mig på håret att jag lyckades ta mig upp. Men sen när jag bytte till gröna kändes det som att jag fick väldigt mycket hjälp och jag bara flög upp. Därefter, när jag är klar med det gröna, avslutar jag med exetube-övningar för att klämma ur det sista ur de stackars musklerna.

Det går ganska fort om man alternerar mellan två övningar, vilan blir i och för sig obefintlig men det gör inget. Det svider bra i musklerna då. Jag är nöjd med armhävningarna också, raka och fina, låren och näsan nuddar golvet, ganska brett mellan händerna så jag får bra träff på bröstmusklerna. Det som är jobbigast är inte att räta armarna längre, dvs att göra själva armhävningen, utan att hålla kroppen i rätt (rak) position). Fast det som tar hårdast på magen är naprapatens magövning (den ser ut som kissande hunden, fast man ligger på rygg på golvet istället och klämmer fast en handduk i korsryggen mot golvet, man får absolut inte tappa pressen mot golvet). "Jävla Martin" brukar jag utbrista när magen svider som mest, med lika delar irritation och tacksamhet. Irritation över att jag fortfarande blir så trött av den, och tacksamhet för att han lärde mig den. Det är uppenbarligen något jag behöver jobba med. 45 minuter tog dagens pass, jag börjar bli bra på att pricka det nu.

lila 4 + 4 + 3 + 1 +1
grön 5 + 5 + 5 + 5
bröstpress/tricepspress 8x3
bentover row/bicepscurl 8x3
sidolyft/shrugs 8x3
Armhävningar 10x3
naprapatens magövning 8x3

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:56.