Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-17, 13:38   #31
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Folk som lurar folk är oftast klyftiga nog att använda kontantkort och fakeuppgifter.

Sedan är det ett jättehopp från att folk pratar om att skippa egen rättvisa till att göra det, för påföljderna kan många gånger vara sämre än belöningen.

Risk/reward
Citat:
Men tänk lite. Om du satt och blåste folk på pengar regelbundet på nätet, hade du bott på den adressen som vem som helst hade kunnat googla sig fram till?
Tittar man på omdömen och ser att personen tagit emot paket på den adressen så bör den stämma, inte sant?

Senast redigerad av cero den 2014-11-17 klockan 13:42.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 16:29   #32
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg

Sedan är det ett jättehopp från att folk pratar om att skippa egen rättvisa till att göra det, för påföljderna kan många gånger vara sämre än belöningen.

Risk/reward
+1. Jag förstår att tanken är lockande, men polisen skulle lägga resurser på en våldsam "rättviseaktivist" och bryr sig väldigt lite om nån som blåser dig på några tusenlappar. Orättvist, men det är något att tänka på innan man plockar fram sin innre vigilant.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 16:45   #33
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av SGW Visa inlägg
Men tänk lite. Om du satt och blåste folk på pengar regelbundet på nätet, hade du bott på den adressen som vem som helst hade kunnat googla sig fram till?

Det är ju oftast inte samhällets elit som håller på såhär. Hon som blåste min tjej t.ex. var en 20ish-årig brud som hade 20-talet anmälningar på sig, bodde inte på adressen som internet sa och hade några hundratusentals kronor i skulder hos kronofogden.

Anekdot: en kollega gjorde ett hembesök när hans dotter blev blåst på pengar i samband med ett hundköp. Paret som gjorde det bodde inte på adressen de uppgav men de bor i en by där det är lite alla-känner-alla, så det var inte svårt för honom att ta reda på vart de egentligen var. Han var inte direkt hotfull men mycket tydlig med att "ni SKA betala tillbaka pengarna". Resultatet blev att han blev polisanmäld för olaga hot, förhörd och kraftigt rekommenderad av polis att absolut inte åka dit igen. Fallet nedlagt och paret klarade sig. Även dessa hade kraftiga skulder så några pengar lär ändå inte finnas kvar några dagar efter blåsningen.
Det låter väl snarare som att det inte finns en medelväg. Antingen skriver du upp det på blåskontot eller om du tänker bemöta skurken så får du vara beredd att ta i med hårdhandskarna.
Gammal 2014-11-17, 17:18   #34
SGW
Banned User

Reg.datum: Aug 2014
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Det låter väl snarare som att det inte finns en medelväg. Antingen skriver du upp det på blåskontot eller om du tänker bemöta skurken så får du vara beredd att ta i med hårdhandskarna.
Tja, det går ju att få tillbaka pengar den gamla hederliga vägen (som för min tjej) men det är nog ovanligt. Men ja, ska man åka och "knacka på" lär man nog vara beredd att bryta några fingrar för att det ska ha önskad effekt. Min kollega är president i ortens bikergäng, kom i full mundering och det funkade ändå inte
SGW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 17:37   #35
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Citat:
Tja, det går ju att få tillbaka pengar den gamla hederliga vägen (som för min tjej) men det är nog ovanligt. Men ja, ska man åka och "knacka på" lär man nog vara beredd att bryta några fingrar för att det ska ha önskad effekt. Min kollega är president i ortens bikergäng, kom i full mundering och det funkade ändå inte
Rågsved hellmoppers?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 17:53   #36
SGW
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Rågsved hellmoppers?
Värt inlägg. Jag har bott i Rågsved.

Nej de är inga Hells Angels, det är nog alla överens om. Men det är väl lite det som är grejen, vad ska du göra som en vanlig Svensson? Tror inte så många kommer räcka över pengarna om du knackar på dörren. Och det är förutsatt och att de bor där de sagt samt öppnar för en okänd...
Gammal 2014-11-17, 18:20   #37
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Värt inlägg. Jag har bott i Rågsved.

Nej de är inga Hells Angels, det är nog alla överens om. Men det är väl lite det som är grejen, vad ska du göra som en vanlig Svensson? Tror inte så många kommer räcka över pengarna om du knackar på dörren. Och det är förutsatt och att de bor där de sagt samt öppnar för en okänd...
Det du "skall" göra som vanlig Svensson är att gå lös på vederbörande med knytnävarna eller tillhygge och slå honom blodig om han är kaxig. Med resultatet att du hamnar i häkte och sedan blir fälld för grov misshandel. Lets face it, det här är som en cyckelstöld, polisen bryr sig inte om att du blivit bestulen men de bryr sig definitivt om du ger igen.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 18:28   #38
SGW
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Det du "skall" göra som vanlig Svensson är att gå lös på vederbörande med knytnävarna eller tillhygge och slå honom blodig om han är kaxig. Med resultatet att du hamnar i häkte och sedan blir fälld för grov misshandel. Lets face it, det här är som en cyckelstöld, polisen bryr sig inte om att du blivit bestulen men de bryr sig definitivt om du ger igen.
Ja, precis. De flesta tycker inte det är värt det för några tusenlappars skull.

Så det du egentligen ska göra om du är smart är att anmäla och hoppas på att det finns en gud.

Senast redigerad av SGW den 2014-11-17 klockan 18:30.
Gammal 2014-11-17, 18:29   #39
cero
Registered User

ceros avatar

Reg.datum: Mar 2010
Lugna er nu. Det är ingen som föreslår våld.
cero är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 18:52   #40
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av cero Visa inlägg
Lugna er nu. Det är ingen som föreslår våld.
Tråkiga i dagens samhälle är att insinuerar du någon slags problematik för den andra parten så kan du åka på det också.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 20:50   #41
Cooks
Budget Axon

Reg.datum: Nov 2014
Hur kommer det sig att polisen inte bryr sig? Om jag ger någon 10,000 kronor men inte får det jag blivit lovad bör det ju vara lika illa som att jag går ut på gatan och rånar en person på 10,000? Polarn blev av med sin telefon på krogen, tog tag i en polis direkt (trots att han var full) och de spårade hans lur till en snubbe som åkte taxi ifrån platsen, snubben blev gripen och polarn fick sin lur, ska det vara så svårt att göra EN DEL av sitt jobb när man lägger upp mer bevis än de möjligtvis kan behöva? Blir ju som att man gör deras jobb åt dem.
Cooks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-17, 21:27   #42
Kimball
Registered User

Kimballs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Varit i samma sits, faktiskt lyckats få 2 pers fällda (en av gångerna lyckades jag faktiskt gissa säljarens lösenord på hotmail pga en grymt korkad "säkerhetsfråga" xD) för vad de gjort mot mig plus xx antal andra, men personerna i fråga har ju aldrig pengar som de kan betala skadestånden med, därav uteblir pengar. Brottsofferfonden som finns att tillgå täcker inte bedrägerier och liknande, så det är inget att hämta där heller.

Blocketpaket / blockets direktbetalning / payson / paypal är de enda säkra sätten. Går inte blocketannonsörer med på något av dessa struntar jag helt i affären.

Tradera tycker jag har blivit värre och värre, där har man inte heller möjlighet att föreslå blockets tjänster oftast och det hör inte heller till vanligheten att folk erbjuder sig att ta betalningen via Payson. Så även om Traderakonton är bundna till personnummer är det inte speciellt svårt eller dyrt att skaffa konton "reggade på andra", så det är ingen säkerhet längre heller.

Ebay och paypal är däremot väldigt säkert, tror man har 2-3 gånger per år då man kan skapa ärenden i fall då man inte fått varan av säljaren och därmed få pengarna tillbaks.

Senast redigerad av Kimball den 2014-11-17 klockan 21:28.
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 01:56   #43
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Lånar tråden för att på bästa sätt försäkra mig om att få min vara jag vunnit på tradera.

Är den äkta är den värd ca 10 ggr pengarna jag gav, men framförallt är det en sak jag höll i mina händer för 13 år sedan och den liksom har ett slags affektionsvärde för mig så det är inte så mkt pengarna, utan att jag VILL ha den i min ägo.

Är ingen prylbög annars men denna vill jag inte förlora på något sätt alltså. Det är en timmes tågresa dit säljaren bor, bra eller anus att försöka mötas upp och köpa? Säljaren har skrivit ut porto via posten i annonsen men jag känner lite "hell no" då saker försvunnit där (även när jag själv skickat).

Tack på förhand.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-18, 03:57   #44
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
En timme hade jag åkt för att köpa en sak som betydde så mycket för mig. Jag litar inte på den norska posten (vet inte hur det är i Sverige) och efter att ha läst den här tråden så hade jag gjort det.
Gammal 2014-11-18, 09:33   #45
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Lellan Visa inlägg
Lånar tråden för att på bästa sätt försäkra mig om att få min vara jag vunnit på tradera.

Är den äkta är den värd ca 10 ggr pengarna jag gav, men framförallt är det en sak jag höll i mina händer för 13 år sedan och den liksom har ett slags affektionsvärde för mig så det är inte så mkt pengarna, utan att jag VILL ha den i min ägo.

Är ingen prylbög annars men denna vill jag inte förlora på något sätt alltså. Det är en timmes tågresa dit säljaren bor, bra eller anus att försöka mötas upp och köpa? Säljaren har skrivit ut porto via posten i annonsen men jag känner lite "hell no" då saker försvunnit där (även när jag själv skickat).

Tack på förhand.
Vad är det för vara?
Jag har blivit rätt skarp på att avgöra sånt efter alla år jag handlat klockor, väskor och prylar online. Framförallt har jag lärt mig vart jag ska vända mig med sånt. Finns människor som är otroligt duktiga på att avgöra det och ofta finns de på forum (likt detta) men specifikt för just den kategorin varor.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.