Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-27, 12:50   #31
Bryggan
Registered User

Bryggans avatar

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush82 Visa inlägg
Löpning kräver väl lite mer kalorier än en promenad på samma sträcka, då "löpsteget" i sig ser liteannorlunda ut och belastar musklerna lite mer.
Vid cykling borde fysikens lagar vara med plicerbara då du utför lika stort arbete om du cyklar 1 mil på ex. 30 eller 50 min.
Nu är jag inte säker men jag tror inte det ska vara någon större skillnad faktiskt...det känns inte så. Det du förlorar i tid vinner du i energi och vise versa. Det borde inte vara ngn större skillnad.
Går jag 5 km/h så kommer jag 5 km på 60 min och gör av med en viss energi och springer jag samma sträcka i 10 km/h så går det på halva tiden men jag borde i runda slängar gjort av med samma antal kalorier. Fast lite skillnad är det nog...eller jag vet inte, magkänsla endast.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 13:56   #32
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Reaper123 Visa inlägg
Man brukar säga att kroppsvikten*distansen = antalet kcal man förbränner vid löpning.

Denna siffra stämmer ganska så bra med vad min garminklocka (med pulsband + alla mina paramterar) säger och en promenad med samma avstånd förbränner lite mindre (typ 80% av löpningens siffra) om man ska gå på de uppmätta siffrorna jag gjort...

Har ingen koll på cykling däremot, men det var mina 50 cent!
Ingen aning om det stämmer, men 20% mindre låter spontant som en väldigt stor skillnad.
Det är möjligt att verkligheten är just sådan, jag hade gissat (baserat på egen träning, en ingenjörsutbildning och vad jag läst) att skillnaden skulle ligga någonstans 5%. Dessa 5% skulle kunna härledas till att man "trycker ifrån" lite mer och genom detta har båda fötterna i luften på ett annat sätt än när man går samt att armarna rör sig mer.

Men som sagt det är bara en gissning från min sida.

Skulle vara intressant att läsa mer om det, någon som redan har läst in sig på ämnet som har någon kommentar eller kanske någon matnyttig länk, pallar inte googla =)=)
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-27, 20:21   #33
Eenyaa
Registered User

Reg.datum: Nov 2012
Marygirl, jag är tjej och håller med de killar här som skriver att det inte låter som deff utan lite mer snedvriden syn på kost och rädsla för att gå upp i vikt.

Jag tränar ganska friskt och i början av min träning så var jag väldigt noga med vad jag åt och blev nästan förstörd om vågen visade för mycket någon dag. Någon lärde mig att sluta väga mig, äta bättre och börja mäta (om jag ville) och ta kort någon dag varje/varannan vecka för att jämföra och ffa se långsiktigt. Det var först när jag lärde mig att bra, balanserad mat gör att man orkar träna hårdare och det inte gjorde att jag gick upp i vikt - tvärtom, som jag kom på hur man gör. Att banta och träna hårt fungerar inte, då tar energin slut och kroppen ställer dessutom in sig på svält och tar upp allt du stoppar i dig. Att du diffat 3 kg på en dag är inget konstigt, det kan jag också göra - speciellt under perioden jag har tjejveckan. Muskler väger dessutom mer än fett, så om det känns som du står still i vikt ett tag kan det lika gärna vara fettet som försvinner och musklerna som ökar. Så var det på mig när jag började träna.

Andas, träna på, börja ät bra mat regelbundet och strunta i vågen ett tag. Du kommer må bättre i slutändan då
Gammal 2013-02-28, 11:45   #34
Marygirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eenyaa Visa inlägg
Marygirl, jag är tjej och håller med de killar här som skriver att det inte låter som deff utan lite mer snedvriden syn på kost och rädsla för att gå upp i vikt.

Jag tränar ganska friskt och i början av min träning så var jag väldigt noga med vad jag åt och blev nästan förstörd om vågen visade för mycket någon dag. Någon lärde mig att sluta väga mig, äta bättre och börja mäta (om jag ville) och ta kort någon dag varje/varannan vecka för att jämföra och ffa se långsiktigt. Det var först när jag lärde mig att bra, balanserad mat gör att man orkar träna hårdare och det inte gjorde att jag gick upp i vikt - tvärtom, som jag kom på hur man gör. Att banta och träna hårt fungerar inte, då tar energin slut och kroppen ställer dessutom in sig på svält och tar upp allt du stoppar i dig. Att du diffat 3 kg på en dag är inget konstigt, det kan jag också göra - speciellt under perioden jag har tjejveckan. Muskler väger dessutom mer än fett, så om det känns som du står still i vikt ett tag kan det lika gärna vara fettet som försvinner och musklerna som ökar. Så var det på mig när jag började träna.

Andas, träna på, börja ät bra mat regelbundet och strunta i vågen ett tag. Du kommer må bättre i slutändan då

Jag skall ta till mig av dina råd, tack!!
Marygirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 13:18   #35
clavain
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Ingen aning om det stämmer, men 20% mindre låter spontant som en väldigt stor skillnad.
Det är möjligt att verkligheten är just sådan, jag hade gissat (baserat på egen träning, en ingenjörsutbildning och vad jag läst) att skillnaden skulle ligga någonstans 5%. Dessa 5% skulle kunna härledas till att man "trycker ifrån" lite mer och genom detta har båda fötterna i luften på ett annat sätt än när man går samt att armarna rör sig mer.

Men som sagt det är bara en gissning från min sida.

Skulle vara intressant att läsa mer om det, någon som redan har läst in sig på ämnet som har någon kommentar eller kanske någon matnyttig länk, pallar inte googla =)=)
Du bränner upp emot 30% mer med löpning jämfört med gång på samma distans. Har diskuterats flera gånger på Kolo, här är en av de senaste http://www.kolozzeum.com/forum/showt...F6pning&page=2
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 15:05   #36
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Du bränner upp emot 30% mer med löpning jämfört med gång på samma distans. Har diskuterats flera gånger på Kolo, här är en av de senaste http://www.kolozzeum.com/forum/showt...F6pning&page=2
Om det som står i tråden (eller rättare sagt den rapport som det länkas till i densamma) stämmer så kan jag inget annat än säga "i stand corrected".
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 15:39   #37
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Eenyaa Visa inlägg

Ligger nåt i det du säger men likt förbannat måste du ligga på kaloriminus för att tappa ditt fett
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-03, 01:38   #38
Marygirl
Registered User

Senaste dagarna har jag inte kunnat träna pga smärta, har heller inte tänkt på vad jag ätit (har dock kanske inte ätit så mycket alla dagar, men inte räknat kalorier av någon konstig anledning..)!
I vilket fall så går jag ner i vikt varje dag ändå.. Lite konstigt tycker jag..
Gammal 2013-03-04, 10:18   #39
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Marygirl Visa inlägg
Senaste dagarna har jag inte kunnat träna pga smärta, har heller inte tänkt på vad jag ätit (har dock kanske inte ätit så mycket alla dagar, men inte räknat kalorier av någon konstig anledning..)!
Kanske har din viktnedgång att göra med mindre stress för din kropp men det
är bara spekulationer från in sida.
Är själv hemma från jobbet pga.feber mm.och har varit kass hela helgen.
Har själv märkt en vikt nedgång då träningen har uteblivit och jag håller samma kaloriunderskott som i vanliga fall.
Jag skulle dock tro att TID är den viktigaste faktorn och TÅLAMOD.
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 13:25   #40
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Marygirl Visa inlägg
Jag tror likt J3T69, att det har med mindre stress att göra. Om du läser på om stresshormoner så kommer du åtminstone få lite mer inbilick i vad jag syftar på.

För jag kan märka stor skillnad på mindre stress, jag väger tex i 9 fall av 10 0,5-1kg mindre lördag->söndag mot resten av veckans snittvikt och då jobbar jag måndag->fredag + har alla mina träningspass under dessa dagar!

Edit: Till det jag fetstilade: Bara för att du inte äter enligt en diet går du per automatik inte upp i vikt, man blir inte fet över en natt! Däremot kan ett varierat kolhydrat/salt/vätskeintag påverkar vikten ganska akut och detta är det dom flesta ser på vågen och tror dom gått upp i vikt trots kcalunderskott!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!

Senast redigerad av Reaper123 den 2013-03-04 klockan 13:26.
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 13:39   #41
Marygirl
Registered User

Ja, så kan det vara.. för det är ju inte så att jag trycker i mig massor med mat o godis bara för att jag inte tänker på vad det är ja stoppar i mig.
nu har jag dessvärre också åkt på nån influensa o ligger hemma med feber o hosta. lever på blåbärssoppa, grönt te o rostat bröd med ost på...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:38.