2011-08-21, 16:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S
Mitt råd är att du aldrig mer i hela ditt liv bulkar. Det är samma råd jag ger till alla som vill ha fitnesslooken. Du har ingen eller ytterst marginelle fördel av en bulk(mer än 0,5 kilo i månaden är bulk/grisbulk i mina ögon) om du är väldigt mager och är du inte väldigt mager finns bara nackdelar.
Fettceller du lägger på dig i tonåren och även senare är PERMANENTA och går inte att deffa bort hur du än gör. Det är absolut omöjligt. Dessa nybildade fettceller är något du kommer få kämpa med varje dag resten av ditt liv för att hålla i schack.
|
Då är detta inget problem i mitt fall eftersom jag har varit betydligt mer tjockare än vad jag är nu.
|
|
|
2011-08-21, 17:29
|
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Då kan ju inte jag låta bli att undra hur nybildningen av fettceller fungerar, kommer det inte nybildas några överhuvudtaget förrän alla de man redan har används? I så fall gör det ju inget i det avseendet om man bulkar så länge man håller sig under den högsta fettprocenten man tidigare haft.
Jag förstår i och för sig inte varför hobbybyggare bulkar överhuvudtaget, det är ju roligare att ha en okej fysik året om än att va småfet 9 månader och halvrippad 3.
|
|
|
2011-08-21, 18:04
|
|
|
Räkbesserwisser
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av whalle
Då kan ju inte jag låta bli att undra hur nybildningen av fettceller fungerar, kommer det inte nybildas några överhuvudtaget förrän alla de man redan har används? I så fall gör det ju inget i det avseendet om man bulkar så länge man håller sig under den högsta fettprocenten man tidigare haft.
Jag förstår i och för sig inte varför hobbybyggare bulkar överhuvudtaget, det är ju roligare att ha en okej fysik året om än att va småfet 9 månader och halvrippad 3.
|
+1
Kör nu med ett svagt överskott 100-200kcal per dag. Börjar du ser för fet ut i spegeln, lägg dig på balans eller litet underskott och fortsätt träna.
|
2011-08-21, 20:47
|
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Ju fetare man låter sig bli desto svårare är det sen att hålla sig i form. Så är det bara. Om det inte beror på att fettcellerna blir fler och skriker efter energi när de blir tomma så beror det på att man blivit van vid att äta gott och mycket. Att sitta och trycka i sig käk bara för att man ska bli stor och stark är idiotiskt, man blir inte större och starkare snabbt bara för att man går upp i vikt snabbt, man blir bara fet snabbt vilket spär på de antingen fysiologiska eller mentala nackdelarna med att vara fet vilket gör att det blir ett helvete att hålla sig i form.
Att bygga muskler tar väldigt lång tid. Att lägga på sig fett kan man göra på en kvart.
|
|
|
2011-08-21, 20:57
|
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
I stora drag håller jag med Langster men samtidigt måste man ta hänsyn till den psykologiska aspekten av att hålla stenkoll på intaget. Vissa längre perioder kan jag tycka att det blir omständigt då höftar jag mer och justerar i efterhand, det är inte opti men det kan vara jäkligt skönt att inte a korpöga på maten hela tiden, man har ändå en hyffsat god känning vad det blir i slutändan.
Sen är jag en av säkert många som käkar på lunchresturang när man är på jobbet så det blir en del höftning där, tänker inte gå så långt som att börja med matlådor endast för att ha stenkoll på kcal mängden då ligger jag heldre i överkant/underkant när jag bygger eller deffar.
Konsekvenserna är att man lägger på sig lite mer fett när man bygger och kanske tappar lite mer massa eller går ner lite saktare när man deffar men jag köper läget.
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-08-21, 21:54
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Vad är meningen med att gå upp i vikt några månader för att därefter dra en deff och hålla på som en jojo? Vad tjänar man det till? Har inte förstått det riktigt att man först går upp i vikt - främst kanske under vintern, för att därefter lagom till våren eller liknande börja deffa.
|
|
|
2011-08-21, 22:02
|
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Vad menar du lofito?
Hur du gör din kropp mer bekväm, Skynda dig, gå, Tycker du det, man?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2011-08-21, 22:04
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn
Vad menar du lofito?
|
Just det jag skrev. Verkar som att man först bulkar - därefter drar en deff och håller på så fram och tillbaka istället för att gå ner till en vikt man är nöjd med och därefter går upp i vikt långsamt för att dra på sig så mycket kvalitativ muskelmassa som möjligt och inte bli för fet. När man nått sitt slutmål så stannar man där och fortsätter att träna på som vanligt och käka bra och rätt med kcal-balans.
|
|
|
2011-08-21, 22:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
Ju fetare man låter sig bli desto svårare är det sen att hålla sig i form. Så är det bara. Om det inte beror på att fettcellerna blir fler och skriker efter energi när de blir tomma så beror det på att man blivit van vid att äta gott och mycket. Att sitta och trycka i sig käk bara för att man ska bli stor och stark är idiotiskt, man blir inte större och starkare snabbt bara för att man går upp i vikt snabbt, man blir bara fet snabbt vilket spär på de antingen fysiologiska eller mentala nackdelarna med att vara fet vilket gör att det blir ett helvete att hålla sig i form.
Att bygga muskler tar väldigt lång tid. Att lägga på sig fett kan man göra på en kvart.
|
Kan någon förklara detta mer detaljerat, hur mycket det egentligen påverkar fettmassan på kroppen?
Så t ex om x har > 30% fett och deffar till < 15% fett så kommer han ha svårare med att inte lägga på sig fett, men hur mycket svårare? När slutar fettcellerna "skrika efter energi", hur många år?
Detta är sånt som får mig att tappa motivationen, tanken att aldrig kunna få en slimmad kropp bara för att man en gång varit fet...
|
|
|
2011-08-21, 22:37
|
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Philosophic
Så t ex om x har > 30% fett och deffar till < 15% fett så kommer han ha svårare med att inte lägga på sig fett, men hur mycket svårare? När slutar fettcellerna "skrika efter energi", hur många år?
|
Aldrig.
|
|
|
|
2011-08-21, 22:38
|
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
|
|
|
|
2011-08-21, 22:43
|
|
|
Registered User
|
Så utifrån hela frågeställningen - vad är mest optimalt att göra i så fall om man efter en deff vill bli starkare och få mer volym? Gå sakta upp i vikt några kg för att bygga kvalitativ muskelmassa och därefter stanna vid en vikt för att hålla sig kvar vid den eller vad?
|
|
|
2011-08-21, 23:45
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av lofito
Så utifrån hela frågeställningen - vad är mest optimalt att göra i så fall om man efter en deff vill bli starkare och få mer volym? Gå sakta upp i vikt några kg för att bygga kvalitativ muskelmassa och därefter stanna vid en vikt för att hålla sig kvar vid den eller vad?
|
Bulka inte, det skulle inte jag gjort. Riskera inte att fettcellerna växer sig fler.
|
|
|
2011-08-22, 01:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
har en till fråga
Om man går ner ~0,8kg per vecka i 25 veckor = -20kg.
Hur många kg i rent fett skulle man bränna och hur många procent i BF skulle man sjunka?
|
|
|
2011-08-22, 05:20
|
|
|
Förslag?
Reg.datum: Aug 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av lofito
Just det jag skrev. Verkar som att man först bulkar - därefter drar en deff och håller på så fram och tillbaka istället för att gå ner till en vikt man är nöjd med och därefter går upp i vikt långsamt för att dra på sig så mycket kvalitativ muskelmassa som möjligt och inte bli för fet. När man nått sitt slutmål så stannar man där och fortsätter att träna på som vanligt och käka bra och rätt med kcal-balans.
|
Ju större överskott desto mer muskler (upp till en gräns vi inte känner) plus att man slipper ha stenkoll på intaget om man äter vad man känner för, när man känner för det. Där har du svaret på varför begreppen bulk och deff fortfarande är aktuella. Man hade kunnat leva hela sitt liv i en matlåda och med köksvågen i högsta hugg, nu är det lyckligtvis så att de flesta inte tolererar det utan kräver perioder där man kan leva mer som folk.
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.
|

|