2006-11-30, 11:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
"Kroppsminne" för fettinlagring
Ibland har jag hört folk diskutera fenomenet jojo-bantning där någon först går ned ett visst antal kilon och sedan relativt fort återtar samma mängd.
Den mest logiska förklaringen på detta bör vara att denne återgår till sina tidigare mat- och motionsvanor (som ledde till övervikten) och på det sättet återtar sin vikt sakta men säkert.
Dock finns det alternativa förklaringar som jag undrar stämmer på något sätt eller är myter:
1. Efter att kroppen har gått ned i vikt ("svält") så kommer den att vilja lagra på sig så mycket som möjligt snabbt när det väl finns mat igen.
2. Kroppen har ett "minne" gällande fettmängden som gör att den minns sin tidigare fettmängd och strävar efter att återta den tidigare vikten.
Sant eller falskt?
|
|
|
2006-11-30, 11:36
|
|
WTF?
Reg.datum: Jan 2004
|
|
|
2006-11-30, 11:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Samt att tjocka personer kan få fler fettceller:
|
Är det så att den större mängden fettceller (om än krympta efter bantning) gör att man lättare äter tillbaka sig?
Hur förhåller det i så fall till regeln om "energi-in-ut"?
|
|
|
2006-11-30, 11:59
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
1 + 2. Sant och sant. Det är fortfarande energireglerna som gäller, men har man förlorat stora mängder fett fort, kommer viktuppgången vid återgång till normal kost också bestå till största delen av i fettvikt, dvs man först och främst lägger på sig fettvikt igen, inte fettfri massa. Först när fettdepåerna är återställda normaliseras termogenes o fettoxidation.
Den som började med mycket kroppsfett före dieten (svält om du pratar om det), återfår också fett lättast.
http://cat.inist.fr/?aModele=afficheN&cpsidt=3086592
http://www.bodyrecomposition.com/Mis...s/bodyfat.html
|
|
|
2006-11-30, 12:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
kommer viktuppgången vid återgång till normal kost också bestå till största delen av i fettvikt, dvs man först och främst lägger på sig fettvikt igen, inte fettfri massa.
|
Tack för svaret!
Om det är så att kroppen hellre lägger till sig fett efter en diet, vad är det som gör att den inte alltid ökar vikten som fett? Det vill säga, antag att mitt energiintag ligger över min förbränning och jag inte har bedrivit någon form av träning som skulle kunna ge muskelökning - kan då mitt överskott bli något annat än fett?
Blir detta annorlunda beroende på om jag tidigare minskat i fettvikt eller inte?
|
|
|
2006-11-30, 12:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
En del av ett energiöverskott bildar alltid fettfri massa, muskelmassa, även helt utan styrketräning. En smal person som aldrig varit tjock, får en mycket större del av överätningsresultaten i form av fettfri vikt, jämfört med en överviktig person, en nyligen nedbantad person, eller en tidigare kraftigt överviktig person, vilkas viktuppgångar till större del kommer att vara rent kroppsfett. För någon som aldrig varit överviktig kan överätningen resultera i att 60% eller mer av energiöverskottet bildar fettfri massa.
Har man aldrig varit tjock och har ett stort antal muskelfibrer av typ-I, är man skyddad mot överätning och fettinlagring, även vid långvarigt energiöverskott, genom en större oxidativ kapacitet.
|
|
|
2006-11-30, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Hur lång tid tar det för kroppen att ställa om sig?
Dvs om någon går ned 20 kilo, hur lång tid tar det för kroppen att acceptera den nya vikten som den vikt kroppen ska ha?
Kan man minska ned på fettcellerna genom cardio eller försvåra inlagringen via cardio?
|
|
|
2006-11-30, 12:50
|
|
Registered User
|
Citat:
En del av ett energiöverskott bildar alltid fettfri massa, muskelmassa, även helt utan styrketräning.
|
Först en snabb definitionsfråga: när man säger fettfri massa, menar man då alltid muskelmassa?
Samt, det är alltså så att musklerna automatiskt växer vid viktuppgång, oavsett hur denna har åstadkommits? Är det genom det som musklerna orkar bära kroppen även om den växer kraftigt i vikt?
Citat:
En smal person som aldrig varit tjock, får en mycket större del av överätningsresultaten i form av fettfri vikt, jämfört med en överviktig person, en nyligen nedbantad person, eller en tidigare kraftigt överviktig person,
|
Nu vet jag att det säkert är svårt att ge några exakta kilohänvisningar, men finns det någon ungefärlig gräns hur många kilos övervikt det handlar om? Rör det sig lite grovt om 20 kg eller mer upp mot 50?
Själva anledningen att dessa personer lägger på sig lättare och mer, handlar det om att den tidigare större mängden fettceller finns kvar?
|
|
|
2006-11-30, 13:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av larre
Hur lång tid tar det för kroppen att ställa om sig?
Dvs om någon går ned 20 kilo, hur lång tid tar det för kroppen att acceptera den nya vikten som den vikt kroppen ska ha?
Kan man minska ned på fettcellerna genom cardio eller försvåra inlagringen via cardio?
|
Om du menar att den ställer om sig till att den senare skulle bete sig som kroppen innan de blev överviktig första gången så är svaret aldrig.
Fettceller blir mindre när du går ner i vikt. Dem försvinner aldrig. Som King Grub skrev i inlägget ovan så hjälper typ-I fiber en från att öka så mycket i vikt vid överätning. Det finns även en del belägg för att motion skulle hjälpa till att kontrollera hungern och således energiintaget.
|
|
|
2006-11-30, 15:32
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
...men har man förlorat stora mängder fett fort...
|
Spelar hastigheten roll, och isåfall vilken?
|
|
|
2006-11-30, 15:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är visat att överviktiga som snabbt gått ned oftare återfår sin fettvikt vid återgående till "normalt" liv än överviktigare vars viktnedgång skett långsammare.
|
|
|
2006-11-30, 15:51
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Beror det på att kroppen vill lägga på sig mer fett efter en snabb viktnedgång, eller kan det vara att snabbare viktnedgångar inte lika ofta beror på livstilsförändringar?
|
|
|
2006-11-30, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Det är visat att överviktiga som snabbt gått ned oftare återfår sin fettvikt vid återgående till "normalt" liv än överviktigare vars viktnedgång skett långsammare.
|
Jag har läst precis tvärt om. De som gått ner snabbast är ofta de som på längre sikt behåller mer av viktnedgången, kanske för att de är mer motiverade.
|
|
|
2006-11-30, 15:56
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Individuals who create large daily deficits to lose weight more rapidly tend to regain the weight compared to those who lose weight at a slower rate.
|
Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance. McArdle, Katch & Katch. Lippincott Williams & Wilkins; 6th edition 2006.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:22.
|

|