Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-29, 14:43   #31
BigSpawn
Chest&CO

BigSpawns avatar

Reg.datum: May 2004
Men jag körde DC(dogcrapp) ett tag och planerar att köra det igen, och de förestpråkar väl extremstretch(med vikt för att tänja till yttersta läget) för att tänja ut fascian och jag tycker det funkade ganska bra och använder det fortfarande till vissa muskelgrupper.
jaja, oavsett vad denna studien säger kommer jag att fortsätta med detta då det känns bra
Gammal 2011-09-18, 22:55   #32
Ondskapelsen
Registered User

Ondskapelsens avatar

Reg.datum: Dec 2007
Har vi fått någon uppföljare på detta? Någon studie med längre mättid etc?
Ondskapelsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 08:21   #33
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Nej.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 08:39   #34
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ondskapelsen Visa inlägg
Har vi fått någon uppföljare på detta? Någon studie med längre mättid etc?
Är bizarrt svårt att studera sådant.

För mig räcker det att de flesta av mina förbilder förespråkar/använder sig av mycket stretch king grub, Frank zane, kevin levrone bland andra.

Detta i kombination av personligt upplevd bättre hållning och rörlighet kring axelled skuldror, knä och höftled samt minskning av kroniska spänningsproblem.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 09:01   #35
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_S Visa inlägg
Är bizarrt svårt att studera sådant.
Just stretcha eller inte stretcha är ju inte direkt svårt att följa iofs. Man ordinerar ett stretchprogram till ena gruppen och sedan en kontrollgrupp utan stretch. Samma träning och ett försök att kontrollera kostintaget. Om det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader efter perioden (typ 12 veckor eller nåt) så kan man ju anta att stretchingen inte är katastrofal för muskeltillväxt i alla fall.

Och dessutom är ju stretching knappast något obeprövat heller, och många har blivit grova och starka "trots" sin stretching. Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 11:17   #36
daloatf
Räkbesserwisser

daloatfs avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Just stretcha eller inte stretcha är ju inte direkt svårt att följa iofs. Man ordinerar ett stretchprogram till ena gruppen och sedan en kontrollgrupp utan stretch. Samma träning och ett försök att kontrollera kostintaget. Om det inte finns några statistiskt signifikanta skillnader efter perioden (typ 12 veckor eller nåt) så kan man ju anta att stretchingen inte är katastrofal för muskeltillväxt i alla fall.

Och dessutom är ju stretching knappast något obeprövat heller, och många har blivit grova och starka "trots" sin stretching. Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.
Strechningen görs på uppvärmningsvikten!
Gammal 2011-09-19, 14:22   #37
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av daloatf Visa inlägg
Strechningen görs på uppvärmningsvikten!
Det är samma sak som jag ser det. Det är ju fortfarande inför arbetsseten.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 14:36   #38
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Det är samma sak som jag ser det. Det är ju fortfarande inför arbetsseten.
Det gör ju iofs att, förutsatt att man bara stretchar så mycket som krävs för att utföra de böjar man vill utföra, stretchande inte har någon betydelse. Stretchar man inte så kommer själva träningen göra det stretchandet, och summan blir lika.

Personligen tror jag att jag lyfter mer om jag stretchar innan. Styrkan vet jag inte hur det blir med, men den negativa effekten verkar inte vara så stor iaf.
Gammal 2011-09-26, 16:48   #39
Rikard Jansson
Coach

Rikard Janssons avatar

Reg.datum: Oct 2010
Citat:
Det enda jag själv undviker är att stretcha före eftersom det påverkar styrkan. Ingen töjning av lår och arsle innan böj exempelvis.
Är det något du märkt bara just för dig eller är det något studieresultat?
Gammal 2011-09-26, 16:49   #40
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är väl dokumenterat att maximal kraftutveckling är nedsatt en antal timmar efter stretching.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-26, 16:58   #41
KaptenKnäsvag
tunnast här sen 2007

KaptenKnäsvags avatar

Reg.datum: Apr 2007
Citat:
Ursprungligen postat av 1911 Visa inlägg
Ponera att man låter bli att stretcha och då drar på sig en sträckning/muskelbristning och får vila 2-3 veckor, då har man snabbt förstört vitsen med att inte stretcha. Ingen stretching = större skaderisk
större skaderisk = större risk för uppehåll i träningen
uppehåll i träningen = minskad muskeltillväxt

Och jag tror att det är mer fatalt att vila några veckor än att stretcha efter passen.

Intressant studie!
Ponera att stretching inte gör ett jävla skit för skadeförebyggning.
Gammal 2012-11-01, 22:50   #42
Allstar Übereem
Banned User

Reg.datum: Sep 2012
Tror ni detta (alltså nettoresultatet) skulle gälla även om man stretchade direkt efter styrketräning? Jag vill bli vigare, men samtidigt bygga mer muskler.

Tror ni att det är som konditiosnträning, att man bör placera det så långt från styrketräningspassen som möjligt är?

Eller kan man lika gärna köra direkt efter, eftersom proteinsyntesen ändå är undertryckt direkt efter styrkepass av själva styrketräningen, men om man stretchar sig 24 h efter styrketräningen, så bryter man ju av proteinsyntesen (som fortf kan vara "igång" efter 24 h efter styrketräning).

Hur resonerar ni?
Allstar Übereem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 22:55   #43
Fishtank
Banned User

Reg.datum: Apr 2010
Jag stretchar efter löpning eller när jag börjar bli för stel, eventuella effekter på proteinsynteser ignorerar jag då jag prioriterar en funktionell vighet.
Tror nog man kan bli ganska grov med mycket stretching ändå, kolla Fredrik_S
Fishtank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-01, 23:29   #44
Akagi
Registered User

Akagis avatar

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Liven Visa inlägg
Mer muskler eller gå runt och ha ont? Hm, väljer nog det sistnämnda.

Jag måste stretcha annars får jag ont i rygg och magmuskulatur. Hur mycket stretchningens roll har i praktiken för muskeluppbyggnad lär ju inte vara så märkbart befintlig.
Fan va ja garva när ja läste detta
Gammal 2012-11-05, 11:25   #45
EeJay
Registered User

Reg.datum: Feb 2011
Citat:
Ursprungligen postat av birra_peroni Visa inlägg
Det finns väl inga studier på att utebliven stretching ökar risken för skador?
Det finns en mängd studier om stretchings påverkan vid skadeprevention och dem brukar resultera i att stretching kan verka förebyggande mot vissa typer utav skador (så som stukning och sträckningar, "sprains" och "strains").
Det finns även en mängd studier om stretchings påverkan på prestationsförmågan och dem brukar resultera i att stretching sänker prestationsförmågan i de allra flesta avseenden om man stretchar för närpå en prestationsutövning.
Det finns även en mängd studier om stretchings påverkan på återhämtning och träningsvärk och dem brukar resultera i att det varken gör av eller till.

Helt enkelt finns det en massa studier kring stretching så om det är något man är intresserad av är det ganska roligt att söka runt.

När det kommer till skadeprevention så brukar slutsatsen ofta vara att man ska ha ett idrottsspecifikt rörelseomfång för att löpa så liten risk som möjligt för skada. Har man därmed ett begränsat rörelseomfång så skulle stretching kanske kunna ge en det omfång som krävs och på så sätt minska risken för skada? Att ligga i ett specifikt rörelseomfång innebär också att man kan ligga över det (s.k. "överrörlig"). Många studier visar att överrörlighet är precis lika stor skadefaktor som underrörlighet.

Senast redigerad av EeJay den 2012-11-05 klockan 11:27.
EeJay är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.