2008-07-14, 17:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2005
|
Måndag 14 juli 2008: pass 5/16
Bänkpress
60kg x 5
72,5kg x 4
85kg x 2 x 3
95kg x 3 x 3
102,5kg x 3 x 2
Knäböj
90kg x 5
105kg x 4
122,5kg x 2 x 3
140kg x 5 x 3 - nemas problemas, kass teknik på fjärde setet sen skärpte jag till mig inför femte. Men böjarna börjar gå lättare nu!
Bänkpress
65kg x 4
80kg x 2 x 4
90kg x 4 x 4 - tyvärr lite sega men så blir det väl med denna volymen, hade en del bänk igår med ^_^
Hantelpress
Inte en chans att jag kör tungt här. Småont i vänstra axel och handled efter bänk och böj. Kör med fötterna uppe och extra djup.
26kg x 5 x 10
Sidebends med hantel
51kg x 3 x 6-7
Samt face-pulls och lite höga roddar. Avslutade med 50 x 30-35 (tappade räkningen) mot övre bröst. Fin pump i biceps
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-07-14, 18:36
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Bra pulande med vikterna idag. Även du bidrager till att lura ner mig i Sheikos geggiga volymträsk. Vi får se hur det går.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-07-14, 20:24
|
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Härligt pass!
|
|
|
2008-07-16, 17:47
|
|
|
Registered User
|
Haha tack
Onsdag 16 juli: pass 6/16
Mark på plattform
110kg x 3
130kg x 2 x 3
140kg x 4 x 2
Bänkpress
60kg x 5
72,5kg x 4
85kg x 2 x 3
90kg x 2 x 3
95kg x 3 x 2 - mycket mycket lätta bänkpressar, gränsande mot explosiva, skulle kanske haft 5kg över verkliga 1RM som jag hade i böj/mark, alltså 125 istället för 120
90kg x 2 x 3
85kg x 4
72,5kg x 6
60kg x 8
Marklyft
110kg x 4
130kg x 4
150kg x 2 x 3
172,5kg x 5 x 3 - cptunga... riktigt, riktigt tunga.. hatar sheikos mark... inga vikter att tala om men svag som en fluga blir man
Flies
11kg x 5 x 10 - äntligen tior i denna övningen
Good-mornings
90kg x 3 - motherf.... ont i korsryggen... finns en gräns för allting
Lattjade med pull-throughs (pump i korsryggen) och stångrodd.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
|
Citat:
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
|
|
|
|
2008-07-16, 18:45
|
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
|
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
172,5kg x 5 x 3 - cptunga... riktigt, riktigt tunga.. hatar sheikos mark... inga vikter att tala om men svag som en fluga blir man
|
Man blir alltså nedtränad ordentligt i marken av sheiko? Intressant!
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2008-07-16, 18:55
|
|
|
Registered User
|
Långa marken var mycket lätta. Även uppvärmningen och första setet i reguljära mark. Sen tar volymen helt enkelt ut sin rätt.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-07-16, 18:59
|
|
|
Registered User
|
Precis som förra vändan börjar bänk och böj däremot gå lättare. Har nog aldrig varit så stark i bänk som jag var idag. När jag fick in pressarna på 95 rätt så kändes det som styrka för 125+ med stopp.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-07-17, 16:55
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Marklyften var otroligt tunga som nybörjare till Sheiko. Det är även det moment där man verkligen måste ha en korrekt maxvikt i min erfarenhet. Både böjen och bänken kan man salta ett par procent extra; gör man det i marken så får man tugga sur kudde.
Ett tips kan vara att gå lite lättare i GM:en och istället (jag vet inte hur du utför dem) göra dem ordentligt djupt och kanske tom runda ryggen något. Kör alltså inte den övningen i början lika tungt/med samma relativa intensitet som du gör huvudmomenten. Jag fick gå ner gott och väl 20kg där i början och först nu kan jag träna med ordentliga vikter där.
Bra val i hantelpressen också. Jag har periodvis tränat dem lite för tungt också. Det är säkert bra med omväxling - kanske tungt varannan vecka - men enligt hans bok är huvudsyftet med bröstövningen genomströmning, omväxling (från bänkpressen) och att sträcka ut allting som är inblandat i bänkpressen. (Han säger dock själv även att det är otroligt viktigt att träna rattarna för bänkpressen).
Intressanta erfarenheter i övrigt om tröjpressen. Fundera och ta in intrycken du får av tröjan och öva mycket på den. Jobba på att nå ett utgångsläge där du "bekvämt" lyfter godkänt och sug i dig allt som är svårt så att du sedan kan ta ett rejält avstamp där du jobbar bort dem [svagheterna]*en efter en. Börja inte springa efter nya/hårdare tröjor, för tunga klossbänkar till jättehöga klossar eller bandpress innan du ser var det är just du slarvar bort lyften. Det där med att hitta en set up och att få in skulderbladen är en sak som jag själv också tycker är assvårt. Axlarna blir upptrycka till kinderna vilket... inte direkt är opti-läget för bra pressning.
Kör på hela cykeln med vikterna du har nu så har du ju utmärkta möjligheter till bra ego-boost i bänkpressen till nästa. Jag vill gärna tro att tekniken ändå utvecklas trots att du upplever vikterna som lätta.
|
|
|
2008-07-18, 07:09
|
|
|
Mjäll & SL
|
Bra tröjobservationer av jwzrd där. Läs och ta till dig.
|
|
|
2008-07-18, 11:33
|
|
|
Registered User
|
Jag tackar och tar emot. Tröjan älskar jag och den kommer jag inte byta ut. Det jag behöver jobba på är som jwzrd säger att hitta just "mitt" lyft. Nu blir alla lyft olika och jag vet inte riktigt hur ett perfekt lyft ska se ut för mig. Ett annat problemområde är att trycka tillbaka axlarna och behålla spänningen i bröstryggen. Imorgon blir nästa tröjpass och det kommer bli mycket intressant!
|
Citat:
|
|
|
|
2008-07-18, 11:52
|
|
|
Mjäll & SL
|
Ja, det man får lägga mycket tid på i början med tröjan är de grundläggande tekniska sakerna för att få den att funka.
|
|
|
2008-07-18, 16:48
|
|
|
Registered User
|
Fredag 18 juli: pass 7/16
Knäböj
90kg x 5
105kg x 4
122,5kg x 2 x 3
140kg x 5 x 3
Bänkpress
65kg x 5
77,5kg x 4
90kg x 5 x 3
Knäböj
90kg x 5
105kg x 5
122,5kg x 4 x 4
Hantelpress
33,5kg x 5 x 10 - Woho!! Första gången jag klarar serien 10-10-10-10-10 på denna vikt.
Sen avrundade jag passet med massa olika face-pulls/roddar med brett grepp samt magmaskin.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-07-19, 13:49
|
|
|
Registered User
|
Lördag 19 juli: pass 8/16
Press bakom nacke
40kg x 5
50kg x 4 x 5 PB
Lutande bänk
85kg x 3 x 4 - blev för tungt efter 3 set, måste spara till tröjbänk
70kg x 3 x 4
Dips
5 x 8
Mark till knäna
110kg x 4
130kg x 4
150kg x 2 x 3
160kg x 5 x 2
Sen körde jag hyperextensions med hantlar samt lårcurl istället för good-mornings.
Tröjbänk
Gick inte så bra som jag ville idag. Tröjan var tightare idag, har gått upp 0,5-1kg sen senast tror jag, börjat med kreatin samt muskeltonus från gårdagens rygg- och bröstträning som var högreppare.
Gjorde flera försök, det bästa var med 140kg mot två plankor. Det var mycket bra och inte så tungt. Att hantera vikten i början var dock nästan helt omöjligt. Kom jag några cm för fel i sidled tappade jag stången bakåt helt. Det tyngsta jag bänkat, klossbänk inräknat, är 120 så 140 är verkligen tungt för mig.
Efter 2-plankförsöket på 140 ville jag gå ner mot bröstet. Detta blev det sämsta försöket under dagens pass. Kom kanske 1/3 sen tog det totalstopp. Tror tröjan åkte av lite under vilan samt att psyket satte stopp. När jag hade plankor så hade jag ett lättare mål att arbeta mot, medan bröstet var jag evigheter från att nå.
Coachen sa att jag skulle beställa en lite större tröja, en ny, som jag kan öva på, eftersom jag är ny med det här. Den här tröjan är så j*vla tight så det är roulette att träna på den. Ibland går det ibland inte. Dessutom märkte vi att några sömmar gått upp. Skulle det vara så att jag går ner i vikt framåt DM så ger jag den ett nytt försök. Något jag också måste göra är tunga klossbänkar så jag får in lite viktkänsla också.
|
Citat:
|
|
|
|
2008-07-19, 13:55
|
|
|
-Frank-
|
Du vet var du har en sprillans 42:a när det blir dags för tävling
|
Balkantrappan
|
|
|
2008-07-19, 21:47
|
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Ha lite tålamod så här i början och låt den inte besegra dig tidigt. En sak jag märkt som orsak ibland när stången stannar väldigt tidigt när man sänker är att den inte sitter på axlarna helt. Se till att få mer hjälp att dra den mer upp på/över/förbi axlarna genom att din kompis drar i tyget precis vid bakre delta.
Vikten kommer du att bemästra ganska mycket bättre varje pass och då tänker jag på hur stången ligger i händerna; känslan av att stången när som helst ska bryta sig ur händerna alltså. Var "ofin och oartig" med stången och forsera den dit den måste röra sig - du har ändu fuck up-pinnarna uppfällda och en träningskamrat (eller två) som håller kring stången. Inget kan hända.
Något du kan testa - förutom klosspressarna - är att helt sonika "gunga" stången mot tröjan. Sänk stången tills den stannar, pressa upp igen [och samla ihop liv och lem] och sänk den sedan omedelbart igen. Här kan du (med träningskamratens hjälp och räddning naturligtvis) göra flera reps. Tröjan kommer att flytta sig lite, du har stången i händerna lite längre och får fler reps att känna på. Jag inbillar mig att man förlorar en del av den respekt/rädsla man helt naturligt hyser för vikter man inte hanterar utan just tröja, fuck up-pinnar och kamrater.
Skit i siffrorna - det som pressas är jordgubbar/soucialdemokrater, borgare och frimärken. Inte 25:or, 20:or och 2.5/1.25:or. Orka bli ägd av en sousse.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:33.
|

|