Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlande/aktiva

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-28, 07:23   #3661
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Vet inte om jag håller med angående sumo/smal mark. Tror nog det räcker att fokusera på den varianten du vill bli bra på, oftast den som man är starkast i (om det bara är så mycket vikt som möjligt man är ute efter). Men vi får väl avvakta facit från någon markgud
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 09:14   #3662
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Mikke, är Rikard din son?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167354

Eller kanske din bror?

Your brother from another mother?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 10:14   #3663
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Brinkhoff Visa inlägg
Lätt framåtlutning kan vara bra, men om den forceras är det inte säkert det blir bättre. För min del försöker jag förbättra rörligheten i höftböjarna, stärka rumpmusklerna, samt stå och gå med "hög höft". (Det märks att höftpositionen är viktig när man står också, stor skillnad i ländryggen.)
Hmm, det där får du gärna visa för mig. Jag hänger inte riktigt med.

Citat:
Ja, långsam eller avslappnad sprint brukar rekommenderas för teknikarbete. Om man lär sig att springa avslappnat och stilfullt vid högre farter, blir det mycket lättare att springa dito vid lägre farter. Ungefär som att när man börjar lära sig jonglera med fem bollar, känns tre som en barnlek.
Är det rentav en bra idé att sprinta för att lära sig god teknik? Problemet är att det inte verkar överföras särskilt bra. Nå, mer om det imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av Adama Visa inlägg
Vet inte om jag håller med angående sumo/smal mark. Tror nog det räcker att fokusera på den varianten du vill bli bra på, oftast den som man är starkast i (om det bara är så mycket vikt som möjligt man är ute efter). Men vi får väl avvakta facit från någon markgud
Jämför bänk med smalbänk. Bakböj mot frontböj. Kronlyft och långa mark. Nog kan man ägna sig åt komplementträning?

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
Mikke, är Rikard din son?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=167354

Eller kanske din bror?

Your brother from another mother?
Man vet aldrig. Han heter ju också Jansson, äran och hjältarnas namn. Han har definitivt mycket krigarinställning, gissningsvis ärvt från mig.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 10:48   #3664
Lars Brinkhoff
Registered User

Lars Brinkhoffs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Lästips:
http://www.scienceofrunning.com/2009...e-runners.html
Lars Brinkhoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-28, 11:29   #3665
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Man vet aldrig. Han heter ju också Jansson, äran och hjältarnas namn. Han har definitivt mycket krigarinställning, gissningsvis ärvt från mig.
Ja, precis det jag tänkte också. Plotten tjocknar.

TK Trossö
Gammal 2011-06-29, 08:23   #3666
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Hmm, det där får du gärna visa för mig. Jag hänger inte riktigt med.
Inte heller jag är någon expert men har åtminstone löpt mycket förr och även genomgått viss löpskolning.

I ditt löpsteg är du snarare bakåtlutad än framåtlutad, och sitter nästan bakåt. Din höft är "låg" i förhållande till vad den kan vara om du sträckte på dig och försökte trycka fram den allt vad du kan, då skulle den vara så hög som möjligt. Det är kanske inte exakt i den positionen man bör springa heller, men MER åt det hållet. Får du upp höften blir det också lättare att naturligt falla framåt, och på så vis få ett bättre driv i löpsteget. Det blir då också enklare att få ett bra avtramp på framfoten och inte alls lika arbetsamt att lyfta knäna.

// Milkman som säkert får sina fiskar varma i eftermiddag på valhalla :P
Gammal 2011-06-29, 08:25   #3667
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Jämför bänk med smalbänk. Bakböj mot frontböj. Kronlyft och långa mark. Nog kan man ägna sig åt komplementträning?
Klart att man kan. Det kanske t.o.m. är bra?

TK Trossö
Gammal 2011-06-29, 08:49   #3668
Adama
Registered User

Adamas avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Kanske, vet du inte?

Ne men visst, sumomark kanske stärker upp någon svaghet som gör att smalmarken blir bättre?
Adama är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 09:48   #3669
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Citat:
Ne men visst, sumomark kanske stärker upp någon svaghet som gör att smalmarken blir bättre?
Nä, där är det nog smalmark som hjälper sumo...

Sumon kan nog ha viss "transfer" till böj, beroende på stil.

Men visst hjälper sumo och smalmark varandra till viss del iaf.

TK Trossö
Gammal 2011-06-29, 21:45   #3670
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
*noterar*

Citat:
Ja, precis det jag tänkte också. Plotten tjocknar.
Som filmjölk? Eller yoghurt? Yoghurt är tjockare än vatten, sägs det. Hmm..

Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Inte heller jag är någon expert men har åtminstone löpt mycket förr och även genomgått viss löpskolning.

I ditt löpsteg är du snarare bakåtlutad än framåtlutad, och sitter nästan bakåt. Din höft är "låg" i förhållande till vad den kan vara om du sträckte på dig och försökte trycka fram den allt vad du kan, då skulle den vara så hög som möjligt. Det är kanske inte exakt i den positionen man bör springa heller, men MER åt det hållet. Får du upp höften blir det också lättare att naturligt falla framåt, och på så vis få ett bättre driv i löpsteget. Det blir då också enklare att få ett bra avtramp på framfoten och inte alls lika arbetsamt att lyfta knäna.

// Milkman som säkert får sina fiskar varma i eftermiddag på valhalla :P
Du var snabb som attan! Japps, jag märkte också rätt mycket i dagens filmer.

Citat:
Citat:
Kanske, vet du inte?

Citat:
Nä, där är det nog smalmark som hjälper sumo...

Sumon kan nog ha viss "transfer" till böj, beroende på stil.

Men visst hjälper sumo och smalmark varandra till viss del iaf.
Om sumo hjälper böjen är det alla argument jag behöver! :-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2011-06-29, 22:01   #3671
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Onsdag 29 juni 2011: Löpteknik och snabbcykeltransport

Löpteknik
Valhalla 17-~18.30. Lars Brinkhoff, MilkmaN, espeto & jag.

Vi blev inte insläppta p g a Iron Maiden så vi fick hålla till på cykelbanan. Funkade fint det med!

Lars hade höghastighetskamera med sig. Började med uppvärmning och några löpteknikgrejer, som höga fötter och sparka bak. Henrik (espeto) visade en smart grej med att trycka ned min fot samtidigt som jag höll emot, som en lårcurl. Plötsligt fick jag upp bakre foten mycket bättre.

Filmade och sprang och pratade och korrigerade. Kom fram till ett gäng punkter:
* Min höft skall fram (motsatsen mot svank) så att jag inte "sitter ned" när jag springer.
* Jag sätter i foten lite för långt fram vilket gör att vinkeln mark<->underben blir strax över 90 grader. Tanken är att sätta 90 grader.
* Underbenen är oftast inte parallella. Jag vet inte exakt hur det påverkar löpningen. Gissar på att det blir för mycket rörelse (för stort "hjul") samt att det gör att jag drar fram foten för mycket.

Det var verkligen svårt att försöka fixa det jag hade problem med. Särskilt när det är svårt att säga vad som är orsak och verkan! Löpning är väldigt tekniskt om man bara vill. :-)
Kul att få ansikten på fler Koloiter också!

Bilder/filmer kommer senare när jag klippt ihop snuttarna.

Snabbcykeltransport
Lindome, 21-tiden, 20 km.

Lånade Jimmys snabbcykel! Det är en "under 9:30-på-VR"-cykel, samma som jag provade häromdagen. Skall ha den till Halmstad nu på söndag. Övade på att stanna till och klicka ur samt göra lite tvärare vändningar. Hittade två cyklister och hängde på dem.

De höll antagligen ganska konstant fart. Istället var det jag som pendlade fram och tillbaka. Genomgående problem även i löpningen: om jag känner att jag kan ta i mer så gör jag gärna det. Vilket leder till att jag får sänka farten till långsammare än den var innan... Tänkte på kadensen också. Känns som att jag tippar framåt? Kanske behöver sänka sadeln.

En annan sak jag märkte var att jag gärna reser på mig och pressar när jag blir trött. (Mjölksyra?) Det är som att jag har sparad kraft att utnyttja när jag reser mig.

Senaste tidens träning har ihop med annat som hänt med jobb & privatliv varit för mycket. Igår och i förrgår har jag varit så trött att jag knappt orkat lyfta på fötterna framför mig, som om jag hade sprungit Göteborgsvarvet, fast hela tiden. Har tagit det lugnt och märkte skillnad idag. Utöver dagens träning skall jag vila tills tävlingen. Märker att jag har begränsat med resurser (mentalt, framförallt), något jag inte reflekterat över tidigare, som dessutom påverkas av fysisk aktivitet. Och tvärtom. Det kluriga är att det inte är en sak som är för mycket, utan den sammanlagda effekten av olika sorters träning, mycket tankearbete på jobbet m.m. som ger det totala tillståndet.
Märkte skillnad väldigt snabbt bara genom att inte anstränga mig över promenadtakt i en dag.

Bra att veta vad det beror på. Nästa gång kan jag kan bromsa in direkt.
Gammal 2011-06-29, 22:07   #3672
MilkmaN
Mjölkad användare

MilkmaNs avatar

Reg.datum: Feb 2005
Kul att träffas och jag tycker att det är stor skillnad på den film som finns här och det vi såg i slutet av löpningen idag. Låt oss göra om det i framtiden!
Gammal 2011-06-29, 22:30   #3673
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Reg.datum: Aug 2010
Kul att du hittar saker som orsakar din något sittande ställning i löpning! Svårt för oss oinvigda att se vad det är vi håller på med vissa gånger

Jag såg massa massa five fingers idag. Både som träningssko och som löpsko. Du är en trendsetter i Solna, det du!

- Frans G Bengtsson

Tjock & tjej
dazeds är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-29, 23:02   #3674
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Häftigt med höghastighetskamera
Vila dig i form nu så blir loppet kalas sen
Gammal 2011-06-30, 07:35   #3675
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MilkmaN Visa inlägg
Kul att träffas och jag tycker att det är stor skillnad på den film som finns här och det vi såg i slutet av löpningen idag. Låt oss göra om det i framtiden!
Om man vet vad man gör fel och har möjlighet att förbättra det går det nog att se resultat ganska snabbt.

Instämmer! Teknikträning är roligt. Man borde göra samma sak i knäböj, bänk och marklyft också, tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av dazeds Visa inlägg
Kul att du hittar saker som orsakar din något sittande ställning i löpning! Svårt för oss oinvigda att se vad det är vi håller på med vissa gånger

Jag såg massa massa five fingers idag. Både som träningssko och som löpsko. Du är en trendsetter i Solna, det du!
Ja, verkligen. Känner mig som Bambi. :-)

Wohoo, fothandskarna tar över!

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Häftigt med höghastighetskamera
Vila dig i form nu så blir loppet kalas sen
Japps, det är planen. Mycket mat och mycket vila.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.