Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-27, 10:50   #1
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Reg.datum: Aug 2010
Tjock & tjej

Ibland behöver man en spark i röven för att komma någonstans. Nu har jag fått den. Och nu är jag hitsläpad.

Mitt mål? Att i mars inte vara tjock & tjej längre. Då ska jag vara spännig & tant istället.

Jag gillar att träna, särskilt när det gör ont och är vidrigt jobbigt. Det är bara det att jag glömmer bort det när jag ligger i världens skönaste soffa med världens bästa vänner och tittar på TV.

Nu har världens starkaste nörd tagit mig under sina vingar beskydd och bestämt sig för att jag ska nå mina mål. Ibland kan det kännas som om att det kommer ske vare sig jag är med på det eller inte ;-)

Jag simmade fram tills jag var runt 15 år, sen har det blivit mycket lallande. Aldrig haft något mål eller någon plan utan mer rört på mig för att man ska. Börjat med kickboxning ett par vändor och tyckter att det är fantastiskt roligt, men av olika skäl stannar det av efter några månader.

Nåja. Det här blir nog bäst. Vågar inte annat.
dazeds är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 11:04   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Tjipp & välkömmen te Kolo - mötesplatsen för oss som tänkt träna men hela tiden fastnar framför datorn!

Citat:
Ursprungligen postat av dazeds
Jag gillar att träna, särskilt när det gör ont och är vidrigt jobbigt.
Yeah! Helt rätt attityd.

Det här kommer bli kul! Ha nu ingen som helst press... ;-)
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-27 klockan 11:10.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 11:09   #3
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tjipp & välkömmen te Kolo - mötesplatsen för oss som tänkt träna men hela tiden fastnar framför datorn!

Yeah! Helt rätt attityd.

Ja. Eftersom jag äntligen kan gå igen sen senast kommer det gå så bra så.
Gammal 2010-08-27, 11:16   #4
rooz
Legimtimerad flaggstång

roozs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Citat:

Yeah! Helt rätt attityd.

+1

Och lyssna inte för mkt på Mikael "Dötshydrater" J, han är busig
Gammal 2010-08-27, 11:23   #5
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
+1

Och lyssna inte för mkt på Mikael "Dötshydrater" J, han är busig
TAck :-D

Nej jag lovar, för senaste gången jag gjorde det fick jag använda mig av en lyftkran för att komma av tåget. Jag lär av mina misstag helt enkelt. :-P
Gammal 2010-08-27, 11:38   #6
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Lycka till!

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 13:27   #7
wesaft
Registered User

wesafts avatar

Reg.datum: May 2008
Kör hårt och smart
Om kickboxningne var fantastiskt rolig så kanske du borde börja igen, men på ny klubb eller kör färre pass, ja eller ändra något så kanske motivationen håller i sig.
Gammal 2010-08-27, 14:28   #8
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Premiär!

Idag hade jag tid att träna på dagen, något som inte kommer hända igen. Bäst att passa på när gymmet är typ tomt tänkte jag och lallade till mitt nya hem med träningspasset jag fått ordinerat.

Väl där inser jag att vanliga träningsställen inte är anpassade riktigt efter passkoordinators önskemål men efter lite letande hittade jag typ rätt saker...

Knäböj.

Vikter:

•Utan stång x 10
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Vikten är inget problem alls. Däremot är stelheten det. Svårt att få känslan var någonstan jag kommer ner utan att automatiskt gå upp på tå eller sätta mig på röven. Lite vingligt därför.

Bänkpress

•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5
•20 kg x 5

Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)

Kroppsviktsrodd

•Kroppsvikt till fail 9
•Kroppsvikt till fail 7
•Kroppsvikt till fail 8

HAHAHAHAHAHA. Vilket skämt. Jag var kass. Mycket beroende på att jag inte har en aning om hur det ska ta när det tar på rätt vis.

Armhävningar

•Kroppsvikt till fail (4/17)
•Kroppsvikt till fail (7/8)
•Kroppsvikt till fail (7/7)

Alltså, det här med armmuskulatur kan jag komma fram till är högst underutvecklat hos mig. Iaf, gjorde först sådana som med god vilja kan räknas som "riktiga" sen tog jag resten på knäna, bara för att vara lite duktig.

Omvänd situp

•Lyft x 12
•Lyft x 12
•Lyft x 12

Antingen är jag sjukt stark i magen eller så gjorde jag galet fel. Tog inte ett jäkla skit. Blev inte ens trött. Fick testa lite andra varianter bara för att få till den där härligt brännande känslan i magen.

Överlag gick det bra. Benen krånglade inte lika mycket som jag trodde. Känner av höger höft nu, men det känns mer som kramp än som inflammation. Stretchade en del och det gör att det känns bättre ett par minuter, vilket det inte borde om det är en inflammation. (mitt ena ben är kortare än det andra vilket orsakar korta lårmuskler och stel ländrygg osv osv. Om jag har mycket träningsvärk blir det att jag går konstigt för att avlasta och musklerna blir förvirrade)
Gammal 2010-08-27, 14:29   #9
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Kör hårt och smart
Om kickboxningne var fantastiskt rolig så kanske du borde börja igen, men på ny klubb eller kör färre pass, ja eller ändra något så kanske motivationen håller i sig.
I know. Jag har en klubb jag gillar men de tar in sjukt många nybörjare i början och jag gillar inte att träna i en överfull lokal...sen rinner det bara ut i sanden. Men jo, jag borde ta tag i det.
Gammal 2010-08-27, 18:32   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dazeds Visa inlägg
Knäböj.

Vikten är inget problem alls. Däremot är stelheten det. Svårt att få känslan var någonstan jag kommer ner utan att automatiskt gå upp på tå eller sätta mig på röven. Lite vingligt därför.
Hur många set kändes det helt stabilt att sätta sig på huk med stången utan att gå upp på tå?

Citat:
Bänkpress

Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)
Haha, humor. Vad lyfte de för grejer?

Svagare i vänster och vingel på de vikterna, kan vara en bra idé att fortsätta på den vikten med teknikbaning. Vikterna kommer senare utan problem.

Citat:
Kroppsviktsrodd

HAHAHAHAHAHA. Vilket skämt. Jag var kass. Mycket beroende på att jag inte har en aning om hur det ska ta när det tar på rätt vis.
Det är lite som plankan i det att du behöver spänna i stort sett hela kroppen, plus att det mer specifikt skall kännas vid skulderbladen eftersom hela rörelsen är just roddliknande.

Här är det själva rodden som är det viktigaste, så om formen inte riktigt hänger med (= helt rak kropp) är det nog inte hela världen. Även om det nog kan se lite lustigt ut annars. :-)

Citat:
Armhävningar

Alltså, det här med armmuskulatur kan jag komma fram till är högst underutvecklat hos mig. Iaf, gjorde först sådana som med god vilja kan räknas som "riktiga" sen tog jag resten på knäna, bara för att vara lite duktig.
Ah, bra tänkt! Få ut så mycket som möjligt av armhävningsrörelsen.

Tänk på att alla de här rörelserna är väldigt ovana. Till en början kommer det nog handla mycket om att bara hitta rätt muskler att använda. Tillräckligt mycket protein i maten bara så bygger du upp styrkan till nästa träningspass!

Citat:
Omvänd situp

•Lyft x 12
•Lyft x 12
•Lyft x 12

Antingen är jag sjukt stark i magen eller så gjorde jag galet fel. Tog inte ett jäkla skit. Blev inte ens trött. Fick testa lite andra varianter bara för att få till den där härligt brännande känslan i magen.
Experimentera lite med vilket utförande som känns bäst. Det är snudd på omöjligt att frikoppla mage från höftböjare när man gör den här och exvis. benlyft.

Citat:
Överlag gick det bra. Benen krånglade inte lika mycket som jag trodde. Känner av höger höft nu, men det känns mer som kramp än som inflammation. Stretchade en del och det gör att det känns bättre ett par minuter, vilket det inte borde om det är en inflammation. (mitt ena ben är kortare än det andra vilket orsakar korta lårmuskler och stel ländrygg osv osv. Om jag har mycket träningsvärk blir det att jag går konstigt för att avlasta och musklerna blir förvirrade)
Här har jag inte superbra koll. Någon i publiken som kan ge lite synpunkter på det här? (samt själva träningen ovan)

Skriv gärna ner hur lång tid passet tog också, så märker du om det blir jobbigare eller om du var i toppenbra dagsform så att du drog av det på halva tiden eller nå't. All sån statistik är nyttig att ha med. Ha gärna med kommentarer på själva seten om det var något särskilt du kände/märkte.

Bra början!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-08-27, 19:43   #11
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Höhö.

Citat:

Jag simmade fram tills jag var runt 15 år, sen har det blivit mycket lallande. Aldrig haft något mål eller någon plan utan mer rört på mig för att man ska. Börjat med kickboxning ett par vändor och tyckter att det är fantastiskt roligt, men av olika skäl stannar det av efter några månader.
Nåja. Det här blir nog bäst. Vågar inte annat.
Näe man skall hoppa in i elitgruppen efter ett uppehåll, det är tuffast så.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 19:52   #12
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Hur många set kändes det helt stabilt att sätta sig på huk med stången utan att gå upp på tå?
alla skulle jag säga. jag kände ju direkt efter första böjen om jag behövde korrigera när jag kom upp.

Citat:
Haha, humor. Vad lyfte de för grejer?
Hantlar. De turades om att stöna och titta på varandra. Jättemysigt. Varm i kroppen blev jag.

Citat:
Svagare i vänster och vingel på de vikterna, kan vara en bra idé att fortsätta på den vikten med teknikbaning. Vikterna kommer senare utan problem.
Ja vikten är inget problem. Jag är väl ingen tönt heller?! ;-P

Citat:
Det är lite som plankan i det att du behöver spänna i stort sett hela kroppen, plus att det mer specifikt skall kännas vid skulderbladen eftersom hela rörelsen är just roddliknande.

Här är det själva rodden som är det viktigaste, så om formen inte riktigt hänger med (= helt rak kropp) är det nog inte hela världen. Även om det nog kan se lite lustigt ut annars. :-)
Nu var det mer "bananen". En övning som främst är till för att framstå som mentalt utmanad på gym.

Citat:
Ah, bra tänkt! Få ut så mycket som möjligt av armhävningsrörelsen.

Tänk på att alla de här rörelserna är väldigt ovana. Till en början kommer det nog handla mycket om att bara hitta rätt muskler att använda. Tillräckligt mycket protein i maten bara så bygger du upp styrkan till nästa träningspass!
Ja, jag antog att du inte skulle ha låtit mig komma undan om du hade varit med...

Citat:
Experimentera lite med vilket utförande som känns bäst. Det är snudd på omöjligt att frikoppla mage från höftböjare när man gör den här och exvis. benlyft.
Som det känns nu tog det för högt upp. FAst jag vill nog hålla fast vid att det handlar om en grymt stark mage. Min självkänsla säger att det är ett mer bejakande synsätt.

Citat:
Här har jag inte superbra koll. Någon i publiken som kan ge lite synpunkter på det här? (samt själva träningen ovan)

Skriv gärna ner hur lång tid passet tog också, så märker du om det blir jobbigare eller om du var i toppenbra dagsform så att du drog av det på halva tiden eller nå't. All sån statistik är nyttig att ha med. Ha gärna med kommentarer på själva seten om det var något särskilt du kände/märkte.

Bra början!
Men seriöst? Mer svammel? Jag var ju jätteinformativ nu. Som ett lexikon.
Gammal 2010-08-27, 19:54   #13
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Höhö.

Näe man skall hoppa in i elitgruppen efter ett uppehåll, det är tuffast så.
Du, efter ditt "Nej, det här klarar hon" när jag höll på att döööö i bänkpressen kommer jag aldrig någonsin ta tips och goda råd från dig :-P
Gammal 2010-08-27, 19:56   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dazeds
Men seriöst? Mer svammel? Jag var ju jätteinformativ nu. Som ett lexikon.
Till själva setet. Var det inget särskilt så behöver du förstås inte skriva något.

Håller med, informativt. Gav bra bild av vad du gjorde. Det är framförallt till för dig själv. Nyttigt att kunna titta tillbaka på tidigare träningspass och se vad man tyckte om hur det gick snarare än enbart vikterna.

Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-27 klockan 19:59.
Gammal 2010-08-27, 19:59   #15
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Citat:
Till själva setet. Var det inget särskilt så behöver du förstås inte skriva något.

Håller med, informativt. Gav bra info om vad du gjorde.
Ja och i och med att du allti har rätt är det lika bra att jag gör som dig, dvs rätt ;-)

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.