Citat:
Ursprungligen postat av dazeds
Knäböj.
Vikten är inget problem alls. Däremot är stelheten det. Svårt att få känslan var någonstan jag kommer ner utan att automatiskt gå upp på tå eller sätta mig på röven. Lite vingligt därför.
|
Hur många set kändes det helt stabilt att sätta sig på huk med stången utan att gå upp på tå?
Citat:
Bänkpress
Vikten är inget problem alls. Däremot att jag är svagare i vänster. Blir lite vingligt bara därför. Tror jag fick till det hyfsat på slutet (trots att två farbröder lyfte tunga saker bredvid mig och jag kände att jag var med i en bögporris)
|
Haha, humor. Vad lyfte de för grejer?
Svagare i vänster och vingel på de vikterna, kan vara en bra idé att fortsätta på den vikten med teknikbaning. Vikterna kommer senare utan problem.
Citat:
Kroppsviktsrodd
HAHAHAHAHAHA. Vilket skämt. Jag var kass. Mycket beroende på att jag inte har en aning om hur det ska ta när det tar på rätt vis.
|
Det är lite som plankan i det att du behöver spänna i stort sett hela kroppen, plus att det mer specifikt skall kännas vid skulderbladen eftersom hela rörelsen är just roddliknande.
Här är det själva rodden som är det viktigaste, så om formen inte riktigt hänger med (= helt rak kropp) är det nog inte hela världen. Även om det nog kan se lite lustigt ut annars. :-)
Citat:
Armhävningar
Alltså, det här med armmuskulatur kan jag komma fram till är högst underutvecklat hos mig. Iaf, gjorde först sådana som med god vilja kan räknas som "riktiga" sen tog jag resten på knäna, bara för att vara lite duktig.
|
Ah, bra tänkt! Få ut så mycket som möjligt av armhävningsrörelsen.
Tänk på att alla de här rörelserna är väldigt ovana. Till en början kommer det nog handla mycket om att bara hitta rätt muskler att använda. Tillräckligt mycket protein i maten bara så bygger du upp styrkan till nästa träningspass!
Citat:
Omvänd situp
•Lyft x 12
•Lyft x 12
•Lyft x 12
Antingen är jag sjukt stark i magen eller så gjorde jag galet fel. Tog inte ett jäkla skit. Blev inte ens trött. Fick testa lite andra varianter bara för att få till den där härligt brännande känslan i magen.
|
Experimentera lite med vilket utförande som känns bäst. Det är snudd på omöjligt att frikoppla mage från höftböjare när man gör den här och exvis. benlyft.
Citat:
Överlag gick det bra. Benen krånglade inte lika mycket som jag trodde. Känner av höger höft nu, men det känns mer som kramp än som inflammation. Stretchade en del och det gör att det känns bättre ett par minuter, vilket det inte borde om det är en inflammation. (mitt ena ben är kortare än det andra vilket orsakar korta lårmuskler och stel ländrygg osv osv. Om jag har mycket träningsvärk blir det att jag går konstigt för att avlasta och musklerna blir förvirrade)
|
Här har jag inte superbra koll. Någon i publiken som kan ge lite synpunkter på det här? (samt själva träningen ovan)
Skriv gärna ner hur lång tid passet tog också, så märker du om det blir jobbigare eller om du var i toppenbra dagsform så att du drog av det på halva tiden eller nå't. All sån statistik är nyttig att ha med. Ha gärna med kommentarer på själva seten om det var något särskilt du kände/märkte.
Bra början!