2022-10-01, 12:23
|
|
"Registrerad Användare"
Reg.datum: May 2014
|
Varför får jag så mycket mjölksyra när jag tränar militärpress? det förstör hela mitt arbetsset när jag tränar lite mer hög reps. Kan tex bara göra 9 reps på 50 kg men 6 reps på 60 kg. Efter cirka 7-8 reps tar det bara tvärstopp.
|
|
|
2022-10-05, 15:52
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2013
|
Har kommit igång med träningen igen, nu 35kg lättare än sist och helt kolhydrats lös sen typ 2 år tillbaka. Fått för mig att köra marklyft varje pass (5-7 dagar/v). Dumt? Tänker mig att man kör ett tungt pass i veckan, sen fokus på volym/variationer resterande dagar.
Kört såhär i typ 2v nu och det känns riktigt bra, något jag borde ändra?
|
2022-10-23, 20:39
|
|
"Registrerad Användare"
|
Hur räknar ni volymen per vecka med flerledsövningar? Tar man bänkpress som exempel, 1 set bänkpress blir det 1 set för bröst och triceps? Militärpress 1 set för axlar och triceps? osv.
|
|
|
2022-10-23, 20:48
|
|
"Registrerad Användare"
|
Tack! och hur brukar dom resonera i träningsstudier då som tittar på träningsvolym?
|
|
|
2022-10-23, 20:51
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det gör man inte. Det finns nästan inga sådana studier, bara några på biceps. En översikt föreslog 1:1 och justera baserat på sunt förnuft och erfarenhet (som jag just gjorde ovan). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6681288/
|
|
|
2022-10-26, 11:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Finns det bra studier på hur Yoga påverkar hälsan, eller inte påverkar hälsan? Ger det något mer än rörlighet och avkoppling?
|
|
|
2022-10-26, 13:29
|
|
Världens Största Kyk®
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage
Finns det bra studier på hur Yoga påverkar hälsan, eller inte påverkar hälsan? Ger det något mer än rörlighet och avkoppling?
|
Borde vara extremt individuellt. En person som har balans i sitt liv och en sund livsstil kanske inte får så mycket ut av yoga, men för en sönderstressad och otränad person kanske det är räddningen.
|
|
|
2022-10-27, 09:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief
Borde vara extremt individuellt. En person som har balans i sitt liv och en sund livsstil kanske inte får så mycket ut av yoga, men för en sönderstressad och otränad person kanske det är räddningen.
|
Absolut, men jag tänkte själva träningen. Vissa gör den istället för pulshöjande, istället för byggande.
|
|
|
2022-10-27, 10:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Och sittande pullovermaskin, typ Nautilus = räknar jag som ett fullgott set för det långa tricepshuvudet. Sjuk träningsvärk efter en sån session.
Latsen fick sin stimulans men mage och triceps fick det mesta.
|
|
|
2022-11-01, 10:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Har en fråga: jag kör lowbar böj och det är knappast bekvämt för handlederna. Det funkar men jag vågar väl inte riktigt lägga stången så lågt som jag egentligen vill för att det gör ont. När jag ska racka stången så är det lite småpanik då handlederna skriker och det enda man vill är att bli av med trycket på dom.
Är detta enbart en vanesak? D.v.s. sättet att komma runt detta är att helt enkelt träna lowbar, utmana handlederna och så blir det gradvis bättre och bättre?
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2022-11-01, 10:07
|
|
Längtar till jul.
Reg.datum: Nov 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Har en fråga: jag kör lowbar böj och det är knappast bekvämt för handlederna. Det funkar men jag vågar väl inte riktigt lägga stången så lågt som jag egentligen vill för att det gör ont. När jag ska racka stången så är det lite småpanik då handlederna skriker och det enda man vill är att bli av med trycket på dom.
Är detta enbart en vanesak? D.v.s. sättet att komma runt detta är att helt enkelt träna lowbar, utmana handlederna och så blir det gradvis bättre och bättre?
|
Jag tror det handlar om hur man positionerar handlederna. Har läst att om man får ont, så kan man testa köra tumlöst med handflatorna lite mer "ovanpå" stången än under/bakom stången.
Fungerade dom få gångerna jag körde det för herrans många år sedan. Så kan vara värt att testa om du inte redan kör så
|
|
|
|
2022-11-01, 11:13
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
|
handledslindor var det enda som funkade för mig.
Har rätt långa underarmar men ville ändå hålla tätt grepp och då ligger mycket belastning i händerna.
Kan man bredda greppet så blir ju underarmen "kortare" och mer belastning ligger på ryggen.
|
|
2022-11-01, 14:15
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
|
Handledslindor är grymt, ingen idé att förstöra handlederna i böj. Kan också vara med med ökad rörlighet + alla fingrar på samma sida.
|
|
|
2022-11-02, 07:59
|
|
fr3ed0mf1gh73r
Reg.datum: May 2011
|
ss bar or bust säger jag för böj med fri stång
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.
|

|