Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-28, 00:41   #16
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Talang; Ovanligt god förmåga att utveckla sitt kunnande inom ett (någorlunda) specifikt område.

Har man inte detta till en viss grad kommer man som sagt, sannolikt inte tycka att den aktiviteten är särskilt givande och hellre göra något annat. Hur pass lätt man har för att lära/utvecklas går givetvis inte att sätta ett mått på, inte heller hur pass stor del av eventuell framgång som kan tillskrivas övning och arbete, respektive ovanligt god utvecklingspotential.
Olegh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:41   #17
Strangerdanger
Banned User

Reg.datum: Feb 2013
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Men skojar du? Tror du att vem som helst kan bli en Magnus Samuelsson eller en Olga Korbut bara man "älskar" det man gör tillräckligt och tränar hårt?
Jag vet inte vilka de är, men nej. Det finns redan en Magnus Samuelsson och en Olga Korbut. De är tränade och alla som har en stark vilja, fokus och är villig att uppoffra och jobba hårt kan bli duktiga på vad de vill.
Strangerdanger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:42   #18
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Strangerdanger
Sluta nu, tror du på riktigt att det inte finns barn som blir drillade hårdare än Mozart eller Zlatan som tidigare nämnts och fortfarande inte blir något? Skulle man bli extremt bra på det man älskar och gör mycket skulle världen vart full av musikaliska genier, golfspelare med 0 hcp, extrema Starcraft-spelare osv.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:43   #19
nyvaken
Registered User

nyvakens avatar

Reg.datum: May 2012
Jo, talang är något påtagligt. Musik är ett ypperligt exempel, begåvade individer tycks ha lätt för att sätta sig in i nya instrument t. ex medans vi andra plinkar på okända ting som treåringar.

Mekanik är ett annat område, tror jag i hemlighet är adopterad med tanke på vilken otrolig förmåga min far har att bara FÖRSTÅ allt som inbegriper en motor. Verkligen allt. Skulle inte vara ett dugg orolig på flyget om tre motorer brann så länge pappsen fått sina insexnycklar genom säkerhetskontrollen.

Jag själv måste konsultera fem internetforum innan jag vågar dra loss en slang.
nyvaken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:44   #20
tp_88
Registered User

tp_88s avatar

Reg.datum: Oct 2004
Nej, det tror jag inte. Jag vet.
tp_88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:44   #21
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Strangerdanger
Sluta nu, tror du på riktigt att det inte finns barn som blir drillade hårdare än Mozart eller Zlatan som tidigare nämnts och fortfarande inte blir något? Skulle man bli extremt bra på det man älskar och gör mycket skulle världen vart full av musikaliska genier, golfspelare med 0 hcp, extrema Starcraft-spelare osv.

Jag har inte sagt att alla kan bli exceptionella. Men det krävs ingen "naturlig talang" för att bli exceptionell. Alla har potentialen, men alla är inte villiga att lägga ner den tid och arbete det krävs.
Gammal 2013-12-28, 00:46   #22
HerrCarlsson
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Kan en dvärg bli världsbra i höjdhopp?
HerrCarlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:46   #23
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Strangerdanger Visa inlägg
Jag har inte sagt att alla kan bli exceptionella. Men det krävs ingen "naturlig talang" för att bli exceptionell. Alla har potentialen, men alla är inte villiga att lägga ner den tid och arbete det krävs.
Tror du en dvärg kan bli exceptionell på 100 meter löpning?
Min bantning just nu!
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:47   #24
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Citat:
Talang är skillnaden mellan att det tar 20 respektive 2000 timmar att ta sig till samma nivå. Båda har potentialen, men vad krävs det att ta sig dit?
Gammal 2013-12-28, 00:51   #25
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Tror du en dvärg kan bli exceptionell på 100 meter löpning?
Intervju med Anders K Ericsson som är ledande expert om "Expert performance" säger:

Q: Do you still hear arguments that talent is paramount to artistic achievement?

A: I hear that to a lesser degree than 10 or 15 years ago. Though it maybe has to do with the audiences I talk to.

When you understand how skilled athletes or musicians achieve their expertise, it becomes even harder to understand where the talent is located. What are the genes?

Predicting who is going to be successful, if you exclude height and body size for certain sports — there isn’t any evidence of a gene, or 200 genes in combination, that would create an advantage. Who knows what’s genetic and what’s not?

http://www.alexawebermorales.com/201...ders-ericsson/
Gammal 2013-12-28, 00:57   #26
Red Apple
Banned User

Reg.datum: May 2013
Citat:
Du har fel. Talang är ingen löst myntad idé som man kan spekulera vilt om huruvida det finns eller inte. Att du tycker att tanken med det hela känns orättvis spelar ingen roll i sammanhanget.

Det finns studier som visar på genetisk överföring av förmåga till saker som kräver övning. Om jag och min partner exempelvis övar gitarrspelande stenhårt hela mitt liv fram till befruktningen så kommer mitt barn förmodligen ha en större fallenhet för gitarrspel än vad vi föräldrar hade.

Edit: Letar reda på en källa imorgon, orkar inte just nu.

Senast redigerad av Red Apple den 2013-12-28 klockan 00:58.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 00:58   #27
Mackan58
High King Latsbrah

Mackan58s avatar

Reg.datum: Apr 2011
Alla är till viss del slavar under sina gener.
Mackan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 01:03   #28
Strangerdanger
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Du har fel. Talang är ingen löst myntad idé som man kan spekulera vilt om huruvida det finns eller inte. Att du tycker att tanken med det hela känns orättvis spelar ingen roll i sammanhanget.

Det finns studier som visar på genetisk överföring av förmåga till saker som kräver övning. Om jag och min partner exempelvis övar gitarrspelande stenhårt hela mitt liv fram till befruktningen så kommer mitt barn förmodligen ha en större fallenhet för gitarrspel än vad vi föräldrar hade.

Edit: Letar reda på en källa imorgon, orkar inte just nu.
Säg det till den svenska psykologen som har studerat det under 25-30 år. Han vet nog det bättre än dig. Sluta tala om saker du inte vet om.

Gammal 2013-12-28, 01:08   #29
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Säg det till den svenska psykologen som har studerat det under 25-30 år. Han vet nog det bättre än dig. Sluta tala om saker du inte vet om.

Och du citerar lösryckt från en psykolog. Sluta tala om saker du inte vet något om. Det finns garanterat minst lika många psykologer och hjärnforskare som anser att naturlig talang finns.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-28, 01:13   #30
Olegh
mjau

Oleghs avatar

Citat:

Träna upp din egen läsförståelse innan du börjar raljera, tack.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:44.