Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-21, 17:48   #16
RassK
Registered User

RassKs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Stärk gluteus medius/minimus och stretcha höftböjare och adduktorer som vunnis sa. Testa också om du har skillnad i utåt/inåtrotation eller längdskillnad mellan benen eller fotlederna!

Jag har f.ö. samma problem som du har. Höger höft droppar ner i bottenläget på djupa knäböj. Jag har fått det av överdriven lonboardåkning som ledt till inskränkt utåtrotation på ena benet och inskränkt inåtrotation på andra benet samt obalans i styrka/hypertrofi i rumpa/baksida lår. Och ojämn fotledsrörlighet. Kontenta: Åk inte longboard om du vill göra knäböj rakt.
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 00:34   #17
smalis
what up yo

smaliss avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Stärk gluteus medius/minimus och stretcha höftböjare och adduktorer som vunnis sa. Testa också om du har skillnad i utåt/inåtrotation eller längdskillnad mellan benen eller fotlederna!

Jag har f.ö. samma problem som du har. Höger höft droppar ner i bottenläget på djupa knäböj. Jag har fått det av överdriven lonboardåkning som ledt till inskränkt utåtrotation på ena benet och inskränkt inåtrotation på andra benet samt obalans i styrka/hypertrofi i rumpa/baksida lår. Och ojämn fotledsrörlighet. Kontenta: Åk inte longboard om du vill göra knäböj rakt.
Okej. Jag har stretchat höftböjaren i snart en vecka nu samt mina adduktorer. Kan inte säga än om det har hjälp eller inte, men jag ska testa höften lite lätt nästa benpass dock.

Vet inte hur jag kan mäta skillnad i inåt/utåtrotation eller längdskillnad i benen dock.
Räcker utfall för att stärka gluteus medius och minimus?

Senast redigerad av smalis den 2012-07-26 klockan 00:36.
smalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 16:55   #18
Vunnis
Tunnis

Vunniss avatar

Reg.datum: Apr 2009
Oh. Nu har jag inte hängt med här. Det var lite synd.

Citat:
Ursprungligen postat av smalis Visa inlägg
Jag antar att köra böj, även lätt under denna tiden är en big no-no, men benövningar där jag inte känner smärta eller obehag borde gå bra va?

EDIT: Någon speciell stretch du rekommenderar till adduktorerna?
Inte nödvändigtvis, men det var ju akut obekvämt att böja och då skulle i alla fall jag hålla mig ifrån det... mest för att det var jävligt oskönt.

Mnjaamnja. Tänk dig att du ska försöka gå ner i spagat, mer än så behövs inte... och inte så långt heller.
Citat:
Okej. Jag har stretchat höftböjaren i snart en vecka nu samt mina adduktorer. Kan inte säga än om det har hjälp eller inte, men jag ska testa höften lite lätt nästa benpass dock.

Räcker utfall för att stärka gluteus medius och minimus?
känner du att du har kommit nånstans då? Har du blivit rörligare?
Ge det ett försök! Är det inte det som är problemet så får du tro på någon annan än mig, för då hade jag bevisligen fel och vet inte vad problemet kan bero på.

Gynstol kan funka bra till ända(hah!)målet annars. Där du strävar utåt med fötterna ifrån varandra. Om ni har en sådan på gymmet då vill säga.
Vunnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-26, 19:32   #19
smalis
what up yo

smaliss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
Oh. Nu har jag inte hängt med här. Det var lite synd.

Inte nödvändigtvis, men det var ju akut obekvämt att böja och då skulle i alla fall jag hålla mig ifrån det... mest för att det var jävligt oskönt.

Mnjaamnja. Tänk dig att du ska försöka gå ner i spagat, mer än så behövs inte... och inte så långt heller.
Jo, tänkte bara om jag gjorde skadan värre.

Citat:
känner du att du har kommit nånstans då? Har du blivit rörligare?
Ge det ett försök! Är det inte det som är problemet så får du tro på någon annan än mig, för då hade jag bevisligen fel och vet inte vad problemet kan bero på.

Gynstol kan funka bra till ända(hah!)målet annars. Där du strävar utåt med fötterna ifrån varandra. Om ni har en sådan på gymmet då vill säga.
Jo har blivit mer rörlig i höften och känner inte av något obehag i höften när jag böjer lite hemma, utan vikt, men jag får se på gymmet nästa gång jag kör ben som sagt för att verkligen känna av.

Ang gynstol så får jag väl svälja stoltheten lite och testa köra några set i den efter varje pass.

Det känns dock som om stretchingen har gjort nytta, så jag håller verkligen tummarna.
Gammal 2013-09-04, 12:06   #20
smalis
what up yo

smaliss avatar

Bump!

Nu ganska exakt år senare har problemet uppstått igen! Jag har nu vilat från knäböj i ca en månad, samt stretchat lite lätt i höftböjare samt rectus femoris.

När jag ligger på rygg i sängen och drar upp båda knäna mot bröstkorgen så smärtar det rejält när jag når ca 110 graders vinkel i höftleden. Smärtan sitter någonstans runt framsidan av låret, kanske några cm in mot mitten av kroppen.
Det smärtar även rejält om jag sitter på en stol med 90 graders vinkel i höftleden och lyfter överbenet något så jag aktiverar höftflektorerna(?) och för benet ut från kroppen så mycket jag kan. Då gör det ont på exakt samma ställe som det gör i ovanstående exempel.

Vad är det som gör ont egentligen? Är det en brusten/överansträngd höftböjare eller något annat?

Kan tillägga att det är i djupa knäböj som smärtan har orsakats.

MVH
Gammal 2013-09-04, 16:15   #21
tearz
Registered User

tearzs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Stretchar och rullar på foam roller och lyckas hålla exakt samma problem hyfsat under kontroll.

Att vila ett tag kan också vara ett alternativt (jag provade detta) men stretcha och träna rörligheten samt se över själva knäböjs tekniken tycks vara det som fungerar för mig.

Strechar höften oftast,sedan även röven och baksida lår

<<< Lé Journalé

Senast redigerad av tearz den 2013-09-04 klockan 16:17.
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-05, 16:47   #22
smalis
what up yo

smaliss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tearz Visa inlägg
Stretchar och rullar på foam roller och lyckas hålla exakt samma problem hyfsat under kontroll.

Att vila ett tag kan också vara ett alternativt (jag provade detta) men stretcha och träna rörligheten samt se över själva knäböjs tekniken tycks vara det som fungerar för mig.

Strechar höften oftast,sedan även röven och baksida lår
Okej, har en foam roller hemma så ska testa och rulla området kring höften med den.

Jag har hört det där med att ändra tekniken, men vilken teknikförändring är det som funkat för dig? Bredat/smalat fotpositionen, tåriktning, ut mer med knäna eller kanske in?

Tack för svar, all input och tips är välkommna.
Gammal 2013-09-05, 19:50   #23
tearz
Registered User

tearzs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Okej, har en foam roller hemma så ska testa och rulla området kring höften med den.

Jag har hört det där med att ändra tekniken, men vilken teknikförändring är det som funkat för dig? Bredat/smalat fotpositionen, tåriktning, ut mer med knäna eller kanske in?

Tack för svar, all input och tips är välkommna.
Höften är svår att komma åt bra med den större modellen foam roller.
Prova en tennisboll eller dylikt Funkar bra för svåråtkomliga ställen

För mig har det fungerat att skaffa "lyftarskor" med över 3 cm klack samt att istället för att böja brett som förut stå ungefär axelbrett.
Samt försöka få mer av vikten på framsida lår än rakt på höften om du förstår vad jag menar.
Mindre "duck stance" för min del numera och försöker vinkla ut knäna mer Sedan går jag aldrig djupare än vad jag "klarar av" , då jag efter en viss gräns endast tycks belasta höften

<<< Lé Journalé

Senast redigerad av tearz den 2013-09-05 klockan 19:53.
tearz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-09-06, 16:42   #24
smalis
what up yo

smaliss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tearz Visa inlägg
Höften är svår att komma åt bra med den större modellen foam roller.
Prova en tennisboll eller dylikt Funkar bra för svåråtkomliga ställen

För mig har det fungerat att skaffa "lyftarskor" med över 3 cm klack samt att istället för att böja brett som förut stå ungefär axelbrett.
Samt försöka få mer av vikten på framsida lår än rakt på höften om du förstår vad jag menar.
Mindre "duck stance" för min del numera och försöker vinkla ut knäna mer Sedan går jag aldrig djupare än vad jag "klarar av" , då jag efter en viss gräns endast tycks belasta höften
Aha, då förstår jag. Jag har kört nu med lyftarskor med hög klack samt ungefär axelbrett stance, så jag antar att våra höftkonstruktioner skiljer sig då. Jag får testa när jag blivit bättre i höften av bredda lite på fötterna och kanske inte gå lika djupt som innan. Förut gick jag i princip ATG (nästan så att låren slog i vaderna).

Ska testa tennisbollen också. Körde lite med en baseball igår men den va så jävla hård, hehe...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:55.