Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-07, 04:47   #16
jmkdavid
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av EkarN Visa inlägg
Är det inte någon av bröderna Berglund(per tror jag) som kan linda så hårt att han får blödande sår på sig själv. Fast den förmågan besitter ju självklart in de flesta
Lindar han så hårt så han börjar blöda? Hur går det till? Antingen måste han ju ha lös hud och linda fast något veck som slits sönder eller så rör sig lindan under böjen så den skrubbar upp huden? Inget av alternativen låter ju speciellt bra tycker jag.
jmkdavid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-07, 11:07   #17
EkarN
Registered User

EkarNs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av jmkdavid Visa inlägg
Lindar han så hårt så han börjar blöda? Hur går det till? Antingen måste han ju ha lös hud och linda fast något veck som slits sönder eller så rör sig lindan under böjen så den skrubbar upp huden? Inget av alternativen låter ju speciellt bra tycker jag.
Var bara vad jag hörde någonstans ifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 12:55   #18
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006

Ser okej ut?
Gammal 2011-06-09, 13:33   #19
Sidén
Art Vandelay

Reg.datum: Apr 2008
Det är lite svårt att se. Men det ser ut som att du börjar linda lite väl långt ner på smalbenet. Där gör lindan ingen nytta. Det är också lätt att man börjar tappa känseln i fötterna om man lindar för långt ner, och det tycker jag är obehagligt.
Däremot kan du kanske linda lite högre upp på låret. Det tycker jag om i alla fall.

Kommer du ha tillgång till upplindare på träning? Det blir en jäkla skillnad mot för att sträcka lindan allt eftersom, som du gör nu. Kan säkert få 1-2 extra varv.
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 14:30   #20
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sidén Visa inlägg
Det är lite svårt att se. Men det ser ut som att du börjar linda lite väl långt ner på smalbenet. Där gör lindan ingen nytta. Det är också lätt att man börjar tappa känseln i fötterna om man lindar för långt ner, och det tycker jag är obehagligt.
Däremot kan du kanske linda lite högre upp på låret. Det tycker jag om i alla fall.

Kommer du ha tillgång till upplindare på träning? Det blir en jäkla skillnad mot för att sträcka lindan allt eftersom, som du gör nu. Kan säkert få 1-2 extra varv.
Tack för input

Har tyvärr inte tillgång till upplindare på träningen. Jag tar sikte på att starta lindnngen med den övre delen av lindan på undersidan av knäskålen och sen tar jag 4 varv uppåt och sedan kryss och efter det så många som möjligt på vägen ned.
Gammal 2011-06-09, 15:21   #21
Ahead Of The Pack
Registered User

Ahead Of The Packs avatar

Reg.datum: Dec 2007
Du lindar knät åt fel håll, linda så knäskålarna trycks utåt på bägge benen. Jag tycker att det känns bäst.
Vidare tycker jag att man får mer kraft om man lägger upp benet när man lindar. Tex man sitter på en stol och har benet upplagt på en annan stol.
Det bästa är att ha lindan hårt uppdragen och inte dra ut lindan för mycket när du lindar på då det blir mer linda att spänna ut. Och när du får fram lindan från undersidan på insidan så sträck ut lindan maximalt och behåll den i utspännt läge till du kommer ner mot undersidan på utsidan, där spänner du upp lindan en gång till och upprepar proceduren på nytt. Alltså två maximala utspänningar per varv, upp från baksidan och ner mot baksidan. Och ha ca 20 cm max mellan knä och där du håller på lindan för att inte tappa spänningen när du byter grepp under knät.

Kanske inte den mest lättförståeliga texten som skrivit men det är inte så lätt att förklara i text.....

Hur faan kunde jag missa hundra???

Det är alltid lika roligt när det går bra för någon annan.

Senast redigerad av Ahead Of The Pack den 2011-06-09 klockan 15:25.
Ahead Of The Pack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 15:53   #22
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ahead Of The Pack Visa inlägg
Kanske inte den mest lättförståeliga texten som skrivit men det är inte så lätt att förklara i text.....
Jodå jag är med

Har ju blivit lindad innan men inte tänkt på hur det har blivit gjort. Nu fick jag en bra och förklarande text.
Gammal 2011-06-10, 06:16   #23
Bazti
Registered User

Baztis avatar

Reg.datum: Mar 2010
Vad är att föredra?Att linda utåt eller inåt?De gör ju på båda vis på filmerna.Själv har jag blivit "lärd" att alltid linda utåt.
Bazti är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-24, 23:45   #24
Nizze_
Registered User

Nizze_s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Väldigt gammal tråd. Men jag vill inte starta en ny.

Jag har sett många Tyngdlyftare som har en liten linda under knät. Vad gör detta för nytta?
Nizze_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 22:38   #25
PowerSlize
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
mina ben somnde när ja provade lindor.. Lindade jag för långt ned eller vad beror de på?
PowerSlize är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-26, 22:57   #26
PowerSlize
Registered User

är de dumt o linda utanpå träningsbyxorna? =)
Gammal 2012-12-26, 23:56   #27
Herman H
Garagegorilla

Herman Hs avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize Visa inlägg
mina ben somnde när ja provade lindor.. Lindade jag för långt ned eller vad beror de på?
Om du inte släpper lindorna efter varje lyft så somnar benen, det stasar liksom... Dumt svar eller skumt ställd fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av PowerSlize Visa inlägg
är de dumt o linda utanpå träningsbyxorna? =)
Ja det är rätt dumt. Jag gjorde det ett par gånger i min dumma ungdom och lindorna kasade och så blev det veck innanför lindorna. Jag skådade dock ljuset och blev medlem i Lunds TK, jag har gjort betydligt färre korkade saker de senaste 15 åren tack vare det.
Det finns säker fler anledningar men eftersom jag inte tävlar i böj och mark längre och jag aldrig känt ett behov av att undersöka saken så lämnar jag över det till någon annan som är kunnig i ämnet.

Föresten, varför lindar du?

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 12:57   #28
PowerSlize
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
Om du inte släpper lindorna efter varje lyft så somnar benen, det stasar liksom... Dumt svar eller skumt ställd fråga?

Ja det är rätt dumt. Jag gjorde det ett par gånger i min dumma ungdom och lindorna kasade och så blev det veck innanför lindorna. Jag skådade dock ljuset och blev medlem i Lunds TK, jag har gjort betydligt färre korkade saker de senaste 15 åren tack vare det.
Det finns säker fler anledningar men eftersom jag inte tävlar i böj och mark längre och jag aldrig känt ett behov av att undersöka saken så lämnar jag över det till någon annan som är kunnig i ämnet.

Föresten, varför lindar du?
Okej okej. Nja provade mest för o se om de blev nån skillnad för jag fick lite ont i knäna utan. Och det kändes betydligt stabilare o då kunde jag pressa ur låren ordentligt.
tror dock jag lindade för löst om man ser på videosen.
Gammal 2012-12-27, 13:37   #29
Herman H
Garagegorilla

Herman Hs avatar

Reg.datum: Dec 2011
Om det är värme och aningens stöd du är ute efter så är neoprenskydden ofta tillräckligt. Men det är klart, om du lindar dina knä så pass lätt att du behåller cirkulation så behöver du ju inte släppa lindorna efter varje set.

Ska du lyfta med lindor typ SL på tävling snackar vi kraftig smärta och blåmärke, ofta inte en chans att bocka benen mer än ytterst få grader om du är utan belastning. Men den formen av lindning hjälper rätt så rejält mycket.

Ärkefetto
Filmtajm
Herman H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-27, 15:22   #30
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Herman H Visa inlägg
Om det är värme och aningens stöd du är ute efter så är neoprenskydden ofta tillräckligt. Men det är klart, om du lindar dina knä så pass lätt att du behåller cirkulation så behöver du ju inte släppa lindorna efter varje set.

Ska du lyfta med lindor typ SL på tävling snackar vi kraftig smärta och blåmärke, ofta inte en chans att bocka benen mer än ytterst få grader om du är utan belastning. Men den formen av lindning hjälper rätt så rejält mycket.
Kan hålla med här. För SL är det lika bra att bara vänja sig, det känns jobbigt i början men är man bara motiverad så kommer snart klämmandet och de röda märkena vara som en piss i nilen jämfört med de vikter man kan lyfta

Sen ska sägas att för en krigsskadad fd knäböjare med hopparknä som har släppt ambitionerna att bli bra i SL så händer det att jag faktiskt bara drar på lindorna löst utanför byxorna ibland bara för att testa knähälsan.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:42.