2008-06-04, 19:08
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag förstår inte vad du vill ha sagt.
Jag har aldrig förespråkat att äta oregelbundet; man kan fortfarande äta regelbundet 3 gånger om dagen, istället för 6.
|
Gällande näringsrekommendationer rekommenderar 3 huvudmål och 2-3 mellanmål per dag, trots allt. Men mellanmålen ska ju vara små, typ en frukt. Sen att det passar vissa individer bättre att äta 3 ggr per dag är ju en annan sak. Faktum är att de patienter jag mött som gått över från att äta 2-3 ggr om dagen till att äta enligt rekommendationerna oftare har lyckats med att gå ner i vikt än de som håller fast vid få måltider.
|
|
2008-06-04, 19:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
Gällande näringsrekommendationer rekommenderar 3 huvudmål och 2-3 mellanmål per dag, trots allt. Men mellanmålen ska ju vara små, typ en frukt. Sen att det passar vissa individer bättre att äta 3 ggr per dag är ju en annan sak. Faktum är att de patienter jag mött som gått över från att äta 2-3 ggr om dagen till att äta enligt rekommendationerna oftare har lyckats med att gå ner i vikt än de som håller fast vid få måltider.
|
kan jo ha med at de blir mer bevist på hva de spiser, og på den måten reduserer energiinntaket. det er ikke sikkert at nedgangen i vekt har med at de spiser oftere
|
|
|
2008-06-04, 19:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
KI-studien dsikuteras här för övrigt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114131
Tycker inte själv den ger några särskilt tydliga tecken. Människor som lever en allmänt hälsosam livsstil tenderar även att äta regelbundet. Självklart syns det i såna här enkätundersökningar. Det är intressant att man kan se så tydliga tecken i hur människor med regelbundenhet i livet oftast måt bättre, men att, som media gjort, lyfta fram det som att regelbundet ätande som sådant är en nästan avgörande faktor är ju en överdrift.
|
|
|
2008-06-04, 19:28
|
|
Triatleten
|
Citat:
Ursprungligen postat av goggen
kan jo ha med at de blir mer bevist på hva de spiser, og på den måten reduserer energiinntaket. det er ikke sikkert at nedgangen i vekt har med at de spiser oftere 
|
Många har problem med att begränsa portionsstorlekarna vid huvudmåltiderna pga att de är väldigt hungriga vid måltiden. Äter man lite oftare hinner man som regel inte bli lika hungrig och resultatet blir ofta att man äter mindre totalt sett. Risken för att stoppa i sig nåt onyttigt mellan måltiderna ökar också om man ofta går runt och är hungrig, vilket ökar sötsug osv.
|
|
2008-06-04, 20:23
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
|
Inte intressant att FFA, free fatty acids, ökade flera gånger om? Borde inte energi från dessa användas procentuellt sätt högre då efter längre fasta, logiskt sett?
|
|
|
2008-06-04, 21:31
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Vad sägs om att äta när man är hungrig, och äta tills man är mätt? Sen så får det bli så många måltider som det blir.
|
|
|
2008-06-04, 21:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det fungerar tyvärr ofta inte, om personen i fråga har ett fast mål för sitt kaloriintag, för att hålla eller nå en viss form. Aptiten är inte alltid direkt kopplad till ett behov, skapat eller inte.
|
|
|
2008-06-04, 21:34
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Många har problem med att begränsa portionsstorlekarna vid huvudmåltiderna pga att de är väldigt hungriga vid måltiden. Äter man lite oftare hinner man som regel inte bli lika hungrig och resultatet blir ofta att man äter mindre totalt sett. Risken för att stoppa i sig nåt onyttigt mellan måltiderna ökar också om man ofta går runt och är hungrig, vilket ökar sötsug osv.
|
... och precis på samma sätt är det inte bra att rekommendera överviktiga, som kan ha rubbad hunger/mättnadskänsla, att äta tre extra gånger per dag...
|
|
2008-06-04, 21:36
|
|
Registered User
|
Citat:
|
För mig blev det motsatt effekt, jag gick upp i vikt när jag försökte äta oftare och mindre... det var just det där med "mindre" som gick snett - älskar mat för mycket helt enkelt... plus att det blev mer småätande - hade ingen koll liksom.
Nu när jag håller mig till max 3 mål per dag och ev ett mellanmål på em om jag tränar efter jobbet, så håller jag mig ifrån småätandet. Dessutom ger det mig mer psykiskt att kunna äta rejäla måltider, jämfört med vad som kändes som enbart aptitretare förut...
Men det beror väl mycket på vad man lärt sig från grunden...
Jag är uppväxt med att äta 3 rejäla mål och lärde mig dessvärre aldrig vad en "lagom" portion innebar. De som kan sluta äta när de är "nöjda", klarar nog bättre av att äta fler ggr per dag.
|
2008-06-04, 21:38
|
|
Registered User
|
Citat:
... och precis på samma sätt är det inte bra att rekommendera överviktiga, som kan ha rubbad hunger/mättnadskänsla, att äta tre extra gånger per dag...
|
+1
Håller helt med som sagt
|
2008-06-04, 21:41
|
|
Triatleten
|
Citat:
|
Det ingår givetvis även att informera om portionsstorlekar, lämpliga livsmedelsval osv. Ingen rekommenderar någon att äta mat 6 ggr per dag. Mellanmålen ska bestå av typ en frukt, inte mer.
Men självklart är det individuellt. Varje patient ska ha råd som passar den individen. Därför är inget helt rätt eller helt fel i den här frågan. För en patient kanske ditt sätt fungerar jättebra, för en annan fungerar det inte alls.
|
|
2008-06-04, 21:42
|
|
Triatleten
|
EDIT: De flesta överviktiga jag mött äter snarare en gång per dag. Tycker ni att det är bättre än att äta fler ggr per dag?
|
|
2008-06-04, 21:46
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det fungerar tyvärr ofta inte, om personen i fråga har ett fast mål för sitt kaloriintag, för att hålla eller nå en viss form. Aptiten är inte alltid direkt kopplad till ett behov, skapat eller inte.
|
Håller med om att om man har ett visst mål så får man bortse från hungern/mättnad. Men om man vill ligga på ett lagom (naturligt? "hälsosamt"?) intag utifrån ens behov känns hungern som en bra måttstock.
|
|
|
2008-06-04, 21:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
EDIT: De flesta överviktiga jag mött äter snarare en gång per dag. Tycker ni att det är bättre än att äta fler ggr per dag?
|
Det brukar väl inte ha någon vidare koll på vad de äter?
|
|
|
2008-06-04, 21:47
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Men blir det verkligen bara en gång per dag? Eller räknar man bara "vettig" mat alt. en sk måltid då och inte allt "smått" som slinker ner däremellan, såsom läsk, godis och dyl?
Krävs extremt energität mat om man ska lyckas bli väldigt överviktig på bara en måltid tycker jag...
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:10.
|

|