2007-11-12, 19:44
|
|
Coming from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
Mazda brukar ligga i topp på bilprovningens lista gällande "bilar utan fel", så sett ur den synvinkeln är det nog ett bra köp. Köp en lätt begagnad, jag skulle nästan påstå att det är ett säkrare köp eftersom ev. fel från fabrik förmodligen åtgärdats.
|
Återkallelser på Mazda är mycket ovanliga; i ett tyskt test var Mazda6 den enda bilen som var helt felfri under 10000 mil.
Stora svagheten vad gäller hållbarheten är rostskyddet enligt min uppfattning. Inte om man jämför med en Mercedes  men väl jämfört med en Audi eller VW.
Bäen på Gerda med Bertbert. Rasande trevlig, kunnig och hjälpsam typ. Passa på innan han tröttnar på att ge bort tips gratis!
|
Citat:
Ursprungligen postat av EMNO
Det var det Thåström sjöng om: Surabaya Berra varför är du så RAW...
|
|
|
|
2007-11-13, 00:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av hultman
Om du nu bara ska färdas i den, och skiter i resten, varför lägger du då ned så mycket pengar på den?
.
|
Enbart för egot och flashighetsfaktorn.
|
2007-11-13, 02:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
Tja,
Eftersom Fiat Punto är en skitbil funderar jag på att köpa helt nytt och nånting i småbilsklassen som runt 100-135kkr.
Det blir högst troligt 86 hästkraftsversionen med 1.3L men Sporten ser lite rolig ut också. Jag provkörde 86-versionen och den var väl inte så värst pigg på låga varv alls faktiskt, så det blir definitivt inte den ännu svagare versionen på 75hk.
Någon som har erfarenhet av Mazda i allmänhet? Svårt att säga något om modellen antar jag eftersom den är så pass ny. Får jag ligga om jag har en Mazda?
|
Mina föräldrar har haft:
Mazda 626, 323, B2000, Premacy och två stycken B-2500.
626an och B2000 var begagnade, resten har köps nya. Ingen av bilarna har haft några som helst fel alls under den tiden de varit i familjens ägo. Har inget annat än varma ord att ge om Mazda.
Har inte Mazda 6 blivit utsedd till den mest problemfria bil flera år i rad av bilprovningarna?
Ligga, ptja. Har fått inviga vår nuvarande B-2500 baksäte. Kan dock inte lämna några garantier.
|
|
|
2007-11-13, 12:33
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av maaherra
Mina föräldrar har haft:
Mazda 626, 323, B2000, Premacy och två stycken B-2500.
626an och B2000 var begagnade, resten har köps nya. Ingen av bilarna har haft några som helst fel alls under den tiden de varit i familjens ägo. Har inget annat än varma ord att ge om Mazda.
Har inte Mazda 6 blivit utsedd till den mest problemfria bil flera år i rad av bilprovningarna?
Ligga, ptja. Har fått inviga vår nuvarande B-2500 baksäte. Kan dock inte lämna några garantier.
|
Fint fint, det lutar åt att bli en mazda av fler än en anledning men jag ska dra och provköra några till bilar i samma prisklass. Jag hoppas ingen är lite bra, jag vill ha mazda tror jag.
|
2007-11-13, 12:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Rent spontant, om skatten på diesel är OK i Storbritannien så fundera på en dieselbil. Blir snålt och du kan även köpa något lite starkare utan att den drar massa bensin (DEN DRAR INGEN ALLS!!11) nej men drar massa bränsle. Kanske 2.0 TDI eller motsvarande.
Vet ej om Mazda har så bra diesel, borde dom väl iofs ha.
|
|
|
2007-11-13, 15:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baan
Rent spontant, om skatten på diesel är OK i Storbritannien så fundera på en dieselbil. Blir snålt och du kan även köpa något lite starkare utan att den drar massa bensin (DEN DRAR INGEN ALLS!!11) nej men drar massa bränsle. Kanske 2.0 TDI eller motsvarande.
Vet ej om Mazda har så bra diesel, borde dom väl iofs ha.
|
Mazda2 med dielser kommer inte förrens efter nyåret, och Mazdas bra finansdealar slutar den 31a December. Jag antar att dom vill sälja så mkt dom kan före jul då folk inte tenderar att köpa bilar utan snarare julkappar kanske.
Jag provkörde precis en Opel Corsa 1.2L och det var nog fan det slöaste jag nånsin kört. Huvva. Jag bad om pris på en 1.4L och det var typ 20-30k mer än på Mazdan och 1.3L (och Mazdan väger mindre) så det blir nog ungefär lika körglädje). Så so far så är det Mazdan som vinner. Jag ska provköra en Fiesta imorgon tror jag. Kanske titta på en Punto också. Men överhuvudtaget så är Corsan och Mazdan snyggare än både Fiestan och Punton....så...mja.
Kul som fan att testa bilar är det hursomhelst så jag har inte så bråttom.
För övrigt fick jag ett bud om 10K för punton om jag trejdar in den. Jag köpte den för 25K. Kanske ska försöka sälja skiten privat istället om jag orkar...
|
2007-11-13, 15:56
|
|
Registered User
|
Förlåt, jag ska alltså inte titta på en till Punto utan jag menar att jag ska titta på en VW Polo. Men dom ser tradiga ut.
|
2007-11-13, 16:29
|
|
Registered User
|
Mitt tips var mer generellt att du vågar titta på andra bilar än just Mazda för att hitta någon schysst dieselvariant. En ny bil är alltid en ny bil och det mesta idag lär du inte ha så mycket problem med dom första åren. Finns säkerligen undantag men om man vill generalisera. På samma sätt så kan även "kvalitestsbilar" strula när dom är begagande. Ju äldre desto mer problem.
|
|
|
2007-11-13, 23:33
|
|
Registered User
|
UPDATE:
Nu kanske jag bara är helt ...bakom flötet men efter jobbet idag provkörde jag en Ford Fiesta 1.4L och dra åt pipsvängen vad den var pigg. Riktigt skönt drag i den var det, helt klart roligare att köra än Mazda2:an och till ungefär samma pris. Nackdelen är att en Fiesta är en Fiesta och inte så ball, men rolig att köra var den iaf.
Jag kanske ska köpa sportversionen av Mazdan istället, 1.5L och 105hästar på 1000kg bil...
Och jag som bara hade tänkt spendera 100K, sen blev det 135 och nu kanske det blir 160k. Att man aldrig blir nöjd :P
|
2007-11-13, 23:47
|
|
Registered User
|
Jo, många Ford går bra, en del körgjädle även i dom mindre, klena modellerna. Det är dom väl lite "kända" för...
|
|
|
2007-11-13, 23:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snafu
UPDATE:
Nu kanske jag bara är helt ...bakom flötet men efter jobbet idag provkörde jag en Ford Fiesta 1.4L och dra åt pipsvängen vad den var pigg. Riktigt skönt drag i den var det, helt klart roligare att köra än Mazda2:an och till ungefär samma pris. Nackdelen är att en Fiesta är en Fiesta och inte så ball, men rolig att köra var den iaf.
Jag kanske ska köpa sportversionen av Mazdan istället, 1.5L och 105hästar på 1000kg bil...
Och jag som bara hade tänkt spendera 100K, sen blev det 135 och nu kanske det blir 160k. Att man aldrig blir nöjd :P
|
Jag personligen skulle helt klart valt Mazdan framför Forden. Men hade jag varit ute efter en ny och pålitlig småbil hade det lätt blivit en GOLF. Är jag ute efter lite extra tryck väljer jag en GOLF GTI.
|
|
|
2007-11-14, 00:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Kolla in Toyota Yaris med den lite större motorn, mycket trevlig bil för storleksklassen. Extremt nöjda ägare, nästan helt problemfri.
Opel Corsa är också en trevlig bil i klassen som är värd en titt. Ford skulle jag undvika av kvalitetsskäl även om de är väldigt kul att köra.
|
|
|
2007-11-14, 00:29
|
|
Registered ulcer
Reg.datum: Jul 2007
|
en liten fråga om ford och mazda: jag vet att fiestorna som såldes i slutet av 90-talet (början av 2000?) såldes som mazda 121 i vissa länder. enligt wikipedia så kommer nästa modell fiesta (2008) byggas i samma fabrik som mazda 2 ska byggas i:
"Recently it was announced that the MKVIII Fiesta will be built by AutoAlliance Thailand, a JV factory between Ford and Mazda. From 2009, Mazda will also start to build the Mazda 2 small hatchback from the same factory. Both Ford Australia and Mazda Australia will source the Fiesta and 2 from Thailand, taking advantage of the FTA between Australia and Thailand."
Hittar inget om dagens fiesta har nått med mazda att göra men det låter ju rimligt?
Fiestan ligger etta i sitt segment enligt bilprovningen när det gäller tre år gamla bilar (antal anmärkningar):
1. Fiesta 15
2. Yaris 16
3. Corsa 20
4. Colt 22
5. C3 26
|
2007-11-15, 12:48
|
|
Registered User
|
UPDATE:
Toyota Aygo: Jag satte mig i en Toyota Aygo men den var jag för stor för. Jag kunde inte sänka sätet så jag slog i benen i ratten om jag typ rörde benen det minsta lilla. Jag är ändå bara 185cm lång.
Toyota Yaris Jag satte mig i en Yaris men fick ingen "vill ha" känsla alls. Väldigt tråkig bil och jag är inte en så jävla spännande person så det är ett hård omdöme från mig. Sen gillade jag fan inte att hela instrumentbrädan sitter i mitten, inte rakt framför mig. Jag måste vara väldigt konservativ. Sen hade dom bara en 1L motor på den där jag var och utseendet var inte så sexigt.
Mazda2 sport
Jag drog och provkörde 1.5L Mazda Sport. Helt klart bättre power än Mazdan TS2 (modellen under) och den hade tydligen traction control och mumbo jumbo men den låg inte perfekt på vägen, kanske beror på de större hjulen eller nåt. Jag trodde Sporten skulle ligga som ett strykjärn på ett smörpaket men icke! Ts2an låg nästan bättre. Powermässigt var den ändå snäppet under Ford Fiesta 1.4 vilket stör mig så in i helvete!
Det lutar dock åt Mazda2 sport men jag ska nog provköra en Renaul Clio. Min flatmate har en sån och den har tydligen 100 hästar och skall vara jävligt pigg.
To be continued.
Panzerpig Ang Ford och Mazda så har jag hört nåt liknande, visste dock inte att Mazdan skulle börja produceras i Thailand också, eller vart det nu var.
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:32.
|

|