Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-09, 08:02   #256
Elgreco
Registered User

Elgrecos avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MathiasF Visa inlägg
Anders Borg och Fredrik Reinfeldt är en källa,
Undra vad socialkommunisterna i tråden gör med den infon.
Måste ha missat när de sa det. Kan du ge mig en källa. Känns inte särkilt relevant att spotta ut några namn.

Men hade föredragit om folket här kunde kommentera:

(Zorbaugh, Harvey Warren: The gold coast and the slum. A sociological study of chicago's near north side. Chicago 1929).
Där man bland annat pekade på, invandrarnas benägenhet till arbetslöshet (lata varleser), benägenhet till våld o kriminalitet. Här talades en hel del om den svenska invandringen. Fanns tydligen ett Svenskt getto, där kriminaliteten var enomrt hög. Gjordes liknelser vid aggresiva och ociviliserade vikingar,därav anledningen till att Svensken gärna tog till våld, och inte ville jobba för sina pengar.

Känns som att denna diskussion är den samma som fanns då.... Är Svensken verkligen mer benägen till våld, och är vi lata?
Elgreco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:10   #257
Elgreco
Registered User

Elgrecos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av thunder Visa inlägg
1. Om det visade sig att invandringen kostar pengar. Vad skulle du göra med den informationen?

2. Provocera? Eller nedvärdera åsikter som inte stämmer överrens med dina. Dvs, alla som inte håller med dig är rastister eller "ny nazister"

3. Det var de tre fetmarkerade jag menade. Men om vi säger att detta med svenskarna stämmer. Då är inte det något jag skulle sitta och ignorera och försöka snacka bort. Utan jag skulle försöka komma fram till någon lösning alternativt helt stoppa invandringen av svenskar för att bli av med problemet. Vad tycker du?
1. Det jag vill poängtera, att Sverige genom invandring i sin helhet har tjänar på det. Jag är inte en av dem, som tycker att man ska ta in obegränsat med folk. Sen om det kostar pengar i dags läget. Mycket möjligt. Enligt SCB så står arbetsrelaterad invandring för 40% av alla invandrare som kommer hit.

2. Hahaha, jag sa inte att alla är rasister som inte håller med mig. Jag tycker att man ska få vara stolt över sitt land, eller snarare att det är ens plikt att vara det. Men så fort man har en diskussion hurvida invandringen är ett problem (en helt okej diskussion), så tas den över av folk som generaliserar o kommer med rasistiska påstånde (exakt samma påstånde som gjordes av forskarna i chicago.

3. Som jag nämnde tidigare, så tycker jag att man ska kunna beröra problemet. Vilket i sig är ett problem i sverige då man helst inte ska prata om det. Enligt mig ska invandrigen spegla landets behov. Möjligen ska man hjälpa en viss del.
Elgreco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:16   #258
Chrulle
Registered User

Chrulles avatar

Men jag tycker SD grinar mycket över att det är så "orättvist" att Sverige måste ta emot 25% av alla flyktingar som kommer till Europa, jag ser det som en jävla plikt att hjälpa medmänniskor, sen om resten av länderna inte tar sitt ansvar så får det stå för dom.

Tycker det blir lite för mycket dagis över det hela. "Men Per behöver ju inte ta undan disken efter sig, varför måste jag? FML."
Chrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:21   #259
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius72 Visa inlägg
Många säger det, men det syns inte. Har man minsta möjlighet så väljer folk områden som är mycket dyrare för att komma ifrån förortsproblemen. Oavsett politisk ideologi. I praktiken så möter medelklassen ändå bara förortsproblemen i media.
Men. Stämmer detta verkligen? Borde då inte lägenhetspriserna i exempelvis Hörby och Trelleborg (för att ta två ganska olika exempel) långt överskrida priserna på bostäderna på Rosengård med omnejd, till exempel?

Så är inte fallet. Tvärt om. Min gissning är att det beror just på det du är inne på: De som bor där upplever inte bara "förortsproblematiken" i media.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 08:51   #260
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Chrulle Visa inlägg
Men jag tycker SD grinar mycket över att det är så "orättvist" att Sverige måste ta emot 25% av alla flyktingar som kommer till Europa, jag ser det som en jävla plikt att hjälpa medmänniskor, sen om resten av länderna inte tar sitt ansvar så får det stå för dom.

Tycker det blir lite för mycket dagis över det hela. "Men Per behöver ju inte ta undan disken efter sig, varför måste jag? FML."
Grannen kommer in med sin disk till dig för du har diskmaskin,
ser du det fortfarande som din plikt att diska den åt honom?

Ungefär i stil med den liknelsen ser vi andra på det hela.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:03   #261
TomasB
Registered User

TomasBs avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Men. Stämmer detta verkligen? Borde då inte lägenhetspriserna i exempelvis Hörby och Trelleborg (för att ta två ganska olika exempel) långt överskrida priserna på bostäderna på Rosengård med omnejd, till exempel?

Så är inte fallet. Tvärt om. Min gissning är att det beror just på det du är inne på: De som bor där upplever inte bara "förortsproblematiken" i media.
Fast media är väl iaf de värsta påhejarna av multikultisamhället?
Gammal 2012-08-09, 09:04   #262
Bailah
Registered User

Bailahs avatar

Reg.datum: Sep 2006
Du jämför disk med flyktingar?
Hade grannen kommit in med disk till mig hade jag dock skrattat rätt hårt och sagt "visst fyller du den och tömmer den efter så inga problem!"
Gammal 2012-08-09, 09:18   #263
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Fast media är väl iaf de värsta påhejarna av multikultisamhället?
Fast det var inte min poäng. Hade jag byggt min bild av vad exempelvis Malmö är genom vad man läser i tidningar, ser på TV och läser på internet, så hade jag fan inte vågat lämna lägenheten.

Men som tur är har jag möjligheten att lämna lägenheten och konstatera att det inte är någon krigszon utanför porten, bilarna brinner inte och jag överlever antagligen även denna dagen. Hade jag bott i Hörby så hade jag inte haft den möjligheten, och antagligen hade jag blivit livrädd för staden då.

Senast redigerad av PowPow den 2012-08-09 klockan 09:21.
Gammal 2012-08-09, 09:22   #264
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
"media" spelar ju båda planhalvorna, skapar rädslan och hytter med pekpinnen......
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:24   #265
MathiasF
Banned User

Reg.datum: Sep 2010
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bailah Visa inlägg
Du jämför disk med flyktingar?
Hade grannen kommit in med disk till mig hade jag dock skrattat rätt hårt och sagt "visst fyller du den och tömmer den efter så inga problem!"

Läs inlägget jag citerar innan du kommenterar mitt inlägg.
MathiasF är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:34   #266
tjabolabo
Banned User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:

Har du tagit ditt ansvar i din kommun och erbjudit ditt hem som familjehem till nåt ensamkommande flyktingbarn? Eller det kanske bara gäller andra och ta ansvar?
tjabolabo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:45   #267
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjabolabo Visa inlägg
Har du tagit ditt ansvar i din kommun och erbjudit ditt hem som familjehem till nåt ensamkommande flyktingbarn? Eller det kanske bara gäller andra och ta ansvar?
Antagligen har han inte det. Precis som du antagligen inte har varit ute och byggt vägar, organiserat vårdcentraler eller vårdat psykiskt funktionshindrade. Frivilligarbete i all ära, men vi har ett system som fungerar genom att folk betalar skatt istället för att alla går ut och gör random insats.

Senast redigerad av PowPow den 2012-08-09 klockan 09:47.
Gammal 2012-08-09, 09:47   #268
tjabolabo
Banned User

Reg.datum: Sep 2011
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Antagligen har han inte det. Precis som du antagligen inte har varit ute och byggt vägar eller organiserat vårdcentraler.
Jag förespråkar inte heller hans ideologi eller politiska åsikt allt till alla.
tjabolabo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-08-09, 09:48   #269
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjabolabo Visa inlägg
Jag förespråkar inte heller hans ideologi eller politiska åsikt allt till alla.
Men vadå, har du något emot vägar? Ska vi ha alla dessa jävla vägar så får du väl se till att ta ditt ansvar och ta hand om dem?
Gammal 2012-08-09, 09:53   #270
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Grannen kommer in med sin disk till dig för du har diskmaskin,
ser du det fortfarande som din plikt att diska den åt honom?

Ungefär i stil med den liknelsen ser vi andra på det hela.
Citat:

Läs inlägget jag citerar innan du kommenterar mitt inlägg.
Läste det tio gånger och antingen har du skrivit det väldigt otydligt eller så är din liknelse fortfarande helt jävla blåst.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.