Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-08-16, 12:42   #26356
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Klockan rör sig i förhållande till huden när man springer, det infraröda ljuset som mäter arteriolernas/kapillärernas expansion vid varje hjärtslag är inte alls lika exakt som något som mäter hjärtats elektriska impulser (som pulsbanden runt bröstkorgen gör). Hudton och eventuella tatueringar i mätområdet spelar in också, mörka hudtoner gör det svårare att mäta.
25-30 slag är såklart hemskt dåligt, då kan man ju lika gärna vara utan. Men man får nog räkna med en felmarginal på ca 4% även om man köper en dyr pulsklocka (4% är en siffra jag läst i studie kring pulsoximetrars kalibrering och noggrannhet och vad jag förstått så använder de samma teknik)
Yes. Vanligtvis är det inte så mycket fel men det har varit några gånger när man undrar hur fan klockan lyckas missbedöma så grovt. Jag hör inga andra, med skapliga klockor, råka ut för den graden av felbedömning.

Jag skrev ju 25-30 slag fel men sanningen är ju att i stunden när klockan visar 180 bpm så är den över 50 slag fel där och då.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-16, 13:45   #26357
CoKEmaN
Registered User

CoKEmaNs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag har en Suunto 9, häromdagen när jag cyklade till jobbet, 13-14km så stod det då och då att jag hade en puls på 80-90. På vägen hem hade jag ett snitt på 175.
Men jag hade inte spänt armbandet på morgonen, det var knappt så den fick en signal antar jag.. Nu är väl Enduro i en prisklass över suunto 9, men suunto 9 är enligt mig ingen dålig klocka i alla fall
Gammal 2024-08-20, 22:08   #26358
caelus
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag har lärt mig att pulszonerna kan vara helt off även med pulsband, eftersom att de är så individuella. Så jag ska göra samma Aktivitus-test som Olle gjorde. För att få någorlunda svart på vitt hur de är. Men visst, blir väl ännu värre om pulsen mäts av helt fel via handleden.

Min klocka är helt sinnessjuk med handledsmätningen. Det är en Garmin Enduro så inget lågbudgetskit. Det absolut värsta jag har varit med om var ett långpass där jag sprang två mil i 6-fart (milen på 38 min). Ansträngningen var så låg att jag hade kunnat somna under passet. Pulsen? 180 bpm (min maxpuls ligger sannolikt kring 190 bpm).

Dagen efter sprang jag samma runda med pulsband. Medelpulsen var 25-30 slag lägre och maxpulsen 30 slag lägre. Det är inte så att man litar blint på klockan efter något sådant

Förstår inte hur det kan bli SÅ fel.
Tycker handledspuls brukar funka ok på lugnare pass. Vid typ hårdare intervallpass däremot är det ju rätt värdelöst. Använder jag handledspuls på min Polar Pacer Pro kan pulsmätaren sticka upp till 200bpm så fort jag springer upp för en backe. Då har jag en maxpuls på ca 184 som uppmätts i labbtest på Aktivitus. Med pulsband däremot händer aldrig det, utan det verkar stämma ganska exakt med mina uppmätta värden.
caelus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-21, 13:07   #26359
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Någon som springer enligt rekommendation från er träningsklocka? Jag testar just nu med en Garmin som ger riktigt mysko program.

Har lagt in sub 38min 10k som mål om 12 veckor. Inne på vecka två. Just nu matar klockan på med korta pass i lugnt tempo. Typ 30-40min i 6.15 varje dag, vissa dagar 30min i 7.15. Inga vilodagar öht. Max ett pass i veckan med lite mer fart (ex 9x15s vid 3.15) och inga riktigt långa pass.

Hade jag själv lagt upp så hade det nog blivit fem pass i veckan :
1 långpass, Ca 2-3h
1 medellångt 1,5 h
1 kortare intervaller
1 tempo eller längre intervaller
1 lungt pass
Nej det är för konstiga förslag på pass. Ibland kan jag justera dagens pass till lättare om jag får svart på vitt att klockan tycker att jag faktiskt ÄR sliten och det inte bara är jag som känner efter.

Men det blir svårt att ta klockan på allvar när den tror jag gör 5k på 18:19 trots att klockan uppmätt snabbare tempo på 10k
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-21, 14:04   #26360
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Ibland kan jag justera dagens pass till lättare om jag får svart på vitt att klockan tycker att jag faktiskt ÄR sliten och det inte bara är jag som känner efter.
Jag har aldrig lyssnat på klockan, tycker den är ute och cyklar nästan varje gång. Kan göra något (förvisso långt eller snabbt) som inte på något sätt känns superslitigt och klockan anser att jag bör vila i flera dygn.

Gammal 2024-08-24, 09:15   #26361
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Sista långpasset innan HM (om 2v)?
Har följt Garmins rekommenderade pass baserat på puls och tid i 8 veckor. Sprang 18km förra söndagen (dvs drygt 3v innan). Har ställt in mina långpass på lör/sön, så mitt sista långpass blir eventuellt nästa helg (kan ej se ännu). Blir detta isf för tätt inpå? Jag kan ändra dag för långpasset och få föreslaget på tid/ons kommande vecka, är detta mer rimligt för ett sista långpass? Klockan föreslår för detta pass 1h 23 min vilket för mig blir runt 15 km.
Eller följer man passen som tidigare och därför kör sitt sista långpass ev 3 veckor innan men kanske så sent som 1v innan om klockan föreslår det?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-24, 09:24   #26362
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Yes. Vanligtvis är det inte så mycket fel men det har varit några gånger när man undrar hur fan klockan lyckas missbedöma så grovt. Jag hör inga andra, med skapliga klockor, råka ut för den graden av felbedömning.

Jag skrev ju 25-30 slag fel men sanningen är ju att i stunden när klockan visar 180 bpm så är den över 50 slag fel där och då.
Jag har en forerunner 965 och jag upplever också att klockan kan balla ur under snabbare pass. Om jag kör 4st 8min-intervaller där jag ska ligga på 180bpm (zon 4) följt av 3 min vila i 140 bpm (zon 1), så ligger jag ofta på 150bpm (zon 2) under arbetstiden och sedan sticker pulsen ev iväg under vilotiden av någon anledning…
Men det kan även vara så att pulsen aldrig lämnar zon 2.. ibland sker detta under min sista 3-minutersvila på sista intervallen..

Sen det här med pulszoner är också intressant. Har ni utfört ett LTHR-test? Jag har inte gjort det men tog min medelpuls sista 20 min under mitt senaste 10k, vilket blev 192. Jag upplever att detta känns mycket träffsäkrare än att köra den klassiska formeln eller även HRR (även om den är rätt nära).

Min zon 2 är nu mellan 150-165 bpm jämfört med 120-140 bpm. Hade jag utgått från den senare formeln så hade mina träningspass varit på typ 7min/km när jag springer halvmara på 4:30 min/km..

Senast redigerad av smerk den 2024-08-24 klockan 09:28.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-24, 09:53   #26363
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Jag har en forerunner 965 och jag upplever också att klockan kan balla ur under snabbare pass. Om jag kör 4st 8min-intervaller där jag ska ligga på 180bpm (zon 4) följt av 3 min vila i 140 bpm (zon 1), så ligger jag ofta på 150bpm (zon 2) under arbetstiden och sedan sticker pulsen ev iväg under vilotiden av någon anledning…
Men det kan även vara så att pulsen aldrig lämnar zon 2.. ibland sker detta under min sista 3-minutersvila på sista intervallen..

Sen det här med pulszoner är också intressant. Har ni utfört ett LTHR-test? Jag har inte gjort det men tog min medelpuls sista 20 min under mitt senaste 10k, vilket blev 192. Jag upplever att detta känns mycket träffsäkrare än att köra den klassiska formeln eller även HRR (även om den är rätt nära).

Min zon 2 är nu mellan 150-165 bpm jämfört med 120-140 bpm. Hade jag utgått från den senare formeln så hade mina träningspass varit på typ 7min/km när jag springer halvmara på 4:30 min/km..
Det absolut minsta du ska göra är ju att köpa ett pulsband, det är inga pengar. Baserar du all din träning på zoner hade jag även gjort ett test, annars blir det ju mest gissningar i.o.m. att zonerna är väldigt individuella.

Jag har inte gjort något test eftersom jag i grunden är helt ointresserad av pulsbaserad träning. Överväger dock att göra ett nu när jag har börjat med dubbeltröskel där rätt intensitet blir lite extra viktigt. Samtidigt upplever jag att jag kan avgöra rätt ansträngning utan den vetskapen. Är lite velig. Just nu lutar det åt att skippa testet.

Skickat från min SM-S711B via Tapatalk

Gammal 2024-08-25, 17:16   #26364
Baskagge
Registered User

Baskagges avatar

Reg.datum: Jul 2005

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-26, 08:52   #26365
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Riktigt häftigt. Den där kanalen är f.ö. riktigt bra om man är löpintresserad men nöjer sig med highlights snarare än att sitta bänkad framför hela tävlingar.

Gammal 2024-08-26, 09:08   #26366
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Tycker alltid det är intressant att se hur olika löpteknik många i eliten har. Tydligt tecken på att man måste anpassa sig efter hur man är byggd.

Skulle man däremot fråga randoms på ett löparforum så springer 80% av alla proffsen fel...

Senast redigerad av StarkaUlf den 2024-08-26 klockan 09:10.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2024-08-26, 11:53   #26367
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Jag sprang intervaller på bana i helgen. Vi körde 4(1200-800-400 m) där den sista fyrahundringen var nära max för mig. Då var jag så klart uttröttad av det jag hade gjorde innan men den gick på 1:18.

Jacobs nya världsrekord på 3000 m innebär ca 58 sek/400 m. Det fick mig att fundera på vilket världsrekord jag fixar på 400 m. Det är väl så pass illa att jag ö.h.t. skulle ha problem att lösa maratonfarten?

Maraton: 1:08,6
Halvmaraton: 1:05,4
10 000 m: 1:02,8
...
3000 m: 58,3

Jag körde intervallerna med en som är ca två min snabbare än mig på milen. Bara oss emellan var klasskillnaden tydlig. Han drog ifrån på sista fyrahundringen och sprang kontrollerat, jag tappade honom och gick på max.

Gammal 2024-08-26, 20:52   #26368
Baskagge
Registered User

Baskagges avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Jag sprang intervaller på bana i helgen. Vi körde 4(1200-800-400 m) där den sista fyrahundringen var nära max för mig. Då var jag så klart uttröttad av det jag hade gjorde innan men den gick på 1:18.

Jacobs nya världsrekord på 3000 m innebär ca 58 sek/400 m. Det fick mig att fundera på vilket världsrekord jag fixar på 400 m. Det är väl så pass illa att jag ö.h.t. skulle ha problem att lösa maratonfarten?

Maraton: 1:08,6
Halvmaraton: 1:05,4
10 000 m: 1:02,8
...
3000 m: 58,3

Jag körde intervallerna med en som är ca två min snabbare än mig på milen. Bara oss emellan var klasskillnaden tydlig. Han drog ifrån på sista fyrahundringen och sprang kontrollerat, jag tappade honom och gick på max.
Du får börja med sprintträning tre gånger i veckan.

Snittfarten på 3000m blir ju 2:26 min/km så där har man en bit kvar.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-08-26, 20:56   #26369
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Du får börja med sprintträning tre gånger i veckan.

Snittfarten på 3000m blir ju 2:26 min/km så där har man en bit kvar.
Ja, perfekt för mig som primärt är inriktad på ultralöpning Ae det är vansinne att man på sin höjd hade hängt på Kiptum i 0,4 av 42,2 km.

Skickat från min SM-S711B via Tapatalk

Gammal 2024-08-27, 00:24   #26370
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Synd att det inte tävlas i 1000 m. Det hade många kunnat relatera till lättare.

Jag sprang också på bana en gång i somras och klarade väl mellan 90-100 sek på 400m.

Eliten är otroligt snabb !

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:57.