Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-04-26, 18:04   #26176
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Har börjat få lite ont i yttre delen av ena knät sedan jag körde abductor-maskinen. Smärtan kommer när jag sitter på knä och ska ställa mig upp. Förmodligen för tajt kring IT-banden.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-27, 08:14   #26177
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Jag har haft ett riktigt irriterande problem sedan mitten av januari som tvingar mig till total vila från löpning.

Efter ca 3-4 km börjar en molande känsla, kommer främst från vad och utsida knä som sedan växer till en skarpare smärta i hela knät om jag pressar igenom det.
När jag svalnat av några timmar tilltar smärtan och är som värst när jag går ner för trappor och stödjer på det ben (knä) som smärtan kommer ifrån.
Så långt låter det ju mycket som löparknä.

Det som är spännande i ekvationen att inom 24 timmar är smärtan helt borta. Känner absolut ingenting - från en smärta som gör att jag vill stödja mig med armen i trappor och går (haltar i värsta fall) med smärta på plant underlag.

Jag har varit hos naprapat 8 gånger som inte kan hitta orsaken - hon ser att knä och vad stelnar till och "skyddar något" bara att hon inte kan lista ut vad.
Löparknä har åtminstone hon uteslutit, även om vissa symtom verkligen stämmer in.
Inga uppenbara skador i knä eller vad som hon kan "se"/känna.

Jag har varit på MR på knät och det visar ingenting. Inga meniskskador, korsband eller ligamentskador.

Har på egen hand kört balansövningar, stärkt fötter, vader, stretchat både specifikt för löparknä men också jobbat med rörlighet i hela höft och nedanåt. Framsteg i rörlighet men noll resultat i löpningen.
Har totalt löpvilat 5 veckor som max, provat ett antal olika uppstegringsmetoder etc.

Är helt slut på idéer, har ingen aning om vad jag ska göra härnäst.

Ska tilläggas att jag kan stödja på knät utan problem i vardagen, köra tunga knäböj, utfall, marklyft. Till och med brottning/jiu-jitsu som jag lekt med lite under tiden fungerar utmärkt. Har inga som helst problem förutom just vid löpning.

Någon som har... något? Någon idé att testa? Lutar åt att få en tredje bedömare men både naprapat och kirurg har ingen aning om vart smärtan kommer ifrån. "Full frisk och alla funktionella tester visar på ett helt knä" var kirurgens bedömning.
Med annat uteslutet är det förmodligen bara överbelastning från monotont arbete. Har du testat att jogga i lite tunnare skor på mjuka motionsspår och stigar?

När du springer annars, varierar du med olika skor?
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-28, 14:42   #26178
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Jag har haft ett riktigt irriterande problem sedan mitten av januari som tvingar mig till total vila från löpning.

Efter ca 3-4 km börjar en molande känsla, kommer främst från vad och utsida knä som sedan växer till en skarpare smärta i hela knät om jag pressar igenom det.
När jag svalnat av några timmar tilltar smärtan och är som värst när jag går ner för trappor och stödjer på det ben (knä) som smärtan kommer ifrån.
Så långt låter det ju mycket som löparknä.

Det som är spännande i ekvationen att inom 24 timmar är smärtan helt borta. Känner absolut ingenting - från en smärta som gör att jag vill stödja mig med armen i trappor och går (haltar i värsta fall) med smärta på plant underlag.

Jag har varit hos naprapat 8 gånger som inte kan hitta orsaken - hon ser att knä och vad stelnar till och "skyddar något" bara att hon inte kan lista ut vad.
Löparknä har åtminstone hon uteslutit, även om vissa symtom verkligen stämmer in.
Inga uppenbara skador i knä eller vad som hon kan "se"/känna.

Jag har varit på MR på knät och det visar ingenting. Inga meniskskador, korsband eller ligamentskador.

Har på egen hand kört balansövningar, stärkt fötter, vader, stretchat både specifikt för löparknä men också jobbat med rörlighet i hela höft och nedanåt. Framsteg i rörlighet men noll resultat i löpningen.
Har totalt löpvilat 5 veckor som max, provat ett antal olika uppstegringsmetoder etc.

Är helt slut på idéer, har ingen aning om vad jag ska göra härnäst.

Ska tilläggas att jag kan stödja på knät utan problem i vardagen, köra tunga knäböj, utfall, marklyft. Till och med brottning/jiu-jitsu som jag lekt med lite under tiden fungerar utmärkt. Har inga som helst problem förutom just vid löpning.

Någon som har... något? Någon idé att testa? Lutar åt att få en tredje bedömare men både naprapat och kirurg har ingen aning om vart smärtan kommer ifrån. "Full frisk och alla funktionella tester visar på ett helt knä" var kirurgens bedömning.
Jag hade tänkt säga "gör en MR" men det har du ju gjort... Händer absolut ingenting med smärtan när du vilar, gör övningar etc? Det har varit exakt samma sedan januari?

Jag hade nog skickat MR bilderna och bett om en second opinion från en annan ortoped.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-04-30, 12:07   #26179
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Dyker upp ibland och oftast tänker jag att det är någon form av överbelastning som tex beror på ökad volym. Brukar bli bättre av att träna på motionsspår en tid. Har aldrig lyckats rehaba bort sånt där. En vacker dag är det bara borta.
Jag sprang 18km igår och efter det försvann smärtan. Kroppen är märklig

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-01, 15:02   #26180
StarkaUlf
Längtar till jul.

StarkaUlfs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Stadium outlet har bra rea på Hoka just nu, t.ex speedgoat. Är väl några här inne som brukar köra dom
Drog iväg en beställning på ett par Rocket X U för att testa.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-01, 19:18   #26181
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Stadium outlet har bra rea på Hoka just nu, t.ex speedgoat. Är väl några här inne som brukar köra dom
Jag kör hoka speedgoat. Den senaste modellen är riktigt mjuk och skön. Perfekt för grusvägar och stig. Inte snabb men det är ju inte syftet.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Gammal 2024-05-03, 10:09   #26182
forslund
Registered User

forslunds avatar

Reg.datum: Nov 2007
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Med annat uteslutet är det förmodligen bara överbelastning från monotont arbete. Har du testat att jogga i lite tunnare skor på mjuka motionsspår och stigar?

När du springer annars, varierar du med olika skor?
Jag har provat både mjukare och hårdare skor och upplever inte att det blir någon skillnad. Inte heller underlag verkar göra någon skillnad, det enda som jag märker är att smärtan kommer snabbare om det är mycket uppför.

Smärtan uppstår nästan alltid efter samma sträcka, runt 3-4 km.

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag hade tänkt säga "gör en MR" men det har du ju gjort... Händer absolut ingenting med smärtan när du vilar, gör övningar etc? Det har varit exakt samma sedan januari?

Jag hade nog skickat MR bilderna och bett om en second opinion från en annan ortoped.
Ja, det kanske är det jag får göra.

Det händer ingenting med smärtan med vila. Själva akuta smärtan efter ett löppass är ju borta efter 24 timmar och sen lever jag på smärtfritt fram till nästa löppass.
Som mest har jag vilat 5 veckor men smärtan var oförändrad när jag började springa igen (redan efter 2 km kom det då).
Smärtan har varit mer eller mindre samma, i alla fall efteråt så beter sig smärtan precis likadant som jag tidigare beskrev - smärtan under själva löpningen har vandrat lite, från utsida knä till mer baksida, till hela knäskålen. Men mestadels utsida som om det vore löparknä.

Mitt senaste experiment är att hantera det som om det vore löparknä ändå. Har stretchat IT-bandet rigoröst (3 ggr/dag) tillsammans med rörlighetsträning för höft och nedåt minst varannan dag. Tung styrketräning tre dagar i veckan också.
Kunde få ihop 5 km hyfsat smärtfritt i onsdags, ska prova igen - men är inte vidare hoppfull för jag har lyckats få ihop något smärtfritt pass här och där för att det sedan återvänder med full kraft passet efter.

Senast redigerad av forslund den 2024-05-03 klockan 10:10.
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-03, 10:31   #26183
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Fan, borde ju slå till. Mina Speedgoat har 110 mil i sig, de är dock hela och ser just nu ut att leva vidare ett tag till. Men jag snål-avvaktade med Salomon ADV Skin 12 set (väst) för några veckor sedan när den fanns för kanonpris och när jag väl hade velat klart och bestämt mig för att köpa en ny så var den slutsåld. Min väst är trasig men fungerar fortfarande efter lite påhittade nödlösningar. Borde kanske bara klicka hem ett par Speedgoat för att ha det gjort.

Det som får mig att tveka lite är om jag skulle ge Altra en ny chans för att få den bredare tåboxen. Men då ska jag sätta mig in i vilken Altra-sko jag ska ha och det vet jag inte om jag orkar. Speedgoat var trots allt helt okej.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-03, 13:09   #26184
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

När springer ni sista långpasset inför ett halvmara? Körde 18km i måndags, och tänkte prova 20km kommande måndag (6/5). Sedan är göteborgsvarvet den 18e, dvs 12 dagar senare, för långt?

Funderar även på vilka pass man kan lägga in under samma vecka som loppet?

Gammal 2024-05-03, 13:43   #26185
upperkatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
När springer ni sista långpasset inför ett halvmara? Körde 18km i måndags, och tänkte prova 20km kommande måndag (6/5). Sedan är göteborgsvarvet den 18e, dvs 12 dagar senare, för långt?

Funderar även på vilka pass man kan lägga in under samma vecka som loppet?

Kör mitt sista långpass torsdag nästa vecka. Låter inte som för lång tid

Samma vecka skulle jag minska volymen med 50%, kanske veckan innan också. Kör som vanligt, distanspass och något tröskelpass. T.ex. om man brukar köra 4x1000m kan man köra 2x1000m. Dagen innan brukar jag köra 5 km med lite stegringar/fartlek.
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-04, 22:51   #26186
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Tog pb på 5 på årets första tävling. Kunde tagit i mer på slutet, men ändå nöjd.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-05, 10:43   #26187
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Tog pb på 5 på årets första tävling. Kunde tagit i mer på slutet, men ändå nöjd.
Vad blev det för tid? Vilken tävling var det?

Gammal 2024-05-05, 14:05   #26188
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Vad blev det för tid? Vilken tävling var det?

Ett lokalt 5 km platt motionslopp. Jag var väldigt nära 20 minuter, så när som en slutspurt.

Senast redigerad av Ribcage den 2024-05-05 klockan 14:12.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-05, 15:09   #26189
Dåren
Tuff Knutte

Dårens avatar

Reg.datum: Mar 2015
Citat:
Recension? Fanns i min storlek men slog inte till. Nu är de slutsålda.
Doctors are always changing their minds. One week bacon grease is bad for you, the next week we're not getting enough of it!

My path from obesity begins right here!
Dåren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-05-05, 17:07   #26190
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Testade 21km idag (merparten av göteborgsvarvet), blev 1:49:00. Kändes rätt behagligt under hela turen, jag låg på 170 i puls, maxpuls runt 203. Målet är 1:39:59, bör gå med lite vila samt med superskorna tycker jag.

Lite intressant det här med värme och puls. Min klocka tyckte nu att jag var helt död efter passet, samtidigt som det kändes som ett medeljobbigt pass. Antagligen för att jag låg på 150 i puls när jag sprang 18km i ett något snabbare tempo förra veckan när det var 13 grader istället för 20.

Har man högre maxpuls när det är värmare, eller är man bara sämre helt enkelt därav högre puls? Eller är man lika bra/dålig bara att pulsen är högre?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:29.