Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-01-04, 14:24   #25951
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Reg.datum: Jan 2017
Hur mycket långsammare tror ni att man springer på is jämfört med tex en bana på asfalt?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-05, 15:27   #25952
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag springer springer 30-60 sekunder långsammare per kilometer på snö.

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Gammal 2024-01-06, 19:19   #25953
upperkatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2013
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg

Samma
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-07, 13:16   #25954
kalasjnikov
Registered User

Reg.datum: Dec 2023
Löpning är min favoritträning utöver självförsvarsträning.

🧠 Nyligen har jag gått igenom att skallen börjat reagera på träningens naturliga adrenalin som om det vore panikreaktioner (jag har bakgrund med ångest deriverad ur agorafobi) vilket i praktiken triggats enbart vid löprundor utomhus (men varit brutalt smärtsamt att genomlida). Jag har försökt lite olika strategier och också fått professionell terapi för att komma över det här hindret. 🪦
Löpbandet på gym har varit lite annorlunda. Det är en tryggare miljö som upplevs lite mer konsekvent; man riskerar till exempel inte att stöta på någon oväntad främling när man väl börjat använda en stationär treadmill.

Nu har jag visserligen flyttat runt så jäkla mycket sista åren att jag inte haft ett hemmagym... vilket jag kommer ha tillgång till från det här vinterslutet och vidare. Så trots att jag verkligen önskar delta i lokala regelbundna löpargrupper (det kan också få fantastisk effekt mot vad som återstår av nämnda panikångest) samt ställa upp i olika regionala lopp: (kanske få tillfälle att pröva lite terräng- och hinderbanelöpning) så är det äntligen dags att börja tänka mer på gymmet och på en faktisk gymrutin. Jag har önskat bygga både muskler och styrka i flera år nu. Däremot kom jag på egen hand upp i halvmaraton-längder och regelbundna milsrundor; ungefär 32km har jag väl varit uppe i som mest.

Jag får väl se hur det går. Löpbandet blir min standardsak på gymmet tills jag vant in mig lite; nu har jag tillgång till ett tillfälligt gym i Bodø innan jag kommer tillbaka hem och får chans att bekanta mig med gymmet och de andra besökarna. Jag har hittills lyft blank stång tre gånger i tyngd, hehe. 🏆 Däremot har jag tränat en del knäböj och greppstyrka - jag tänkte väl att det kunde bli fördelaktigt senare vid träning.

Den stora resan har varit den mot social fobi och torgskräck - och under uppväxten höll jag mig låångt borta från sporten med undantag för rytt och lite rodd. Jag var en av de som uteblev den övervägande delen av skolgymnastiken också.
Nu ser jag fram emot att börja springa en regelbunden halvtimme på löpbandet iallafall, i gymmiljö. En miljö jag mot förmodan är väldigt trygg med. 🧱

Gott nytt år,
och med vänliga hälsningar
Gammal 2024-01-07, 13:21   #25955
kalasjnikov
Registered User

Reg.datum: Dec 2023
Löpning med isdubbar?

Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Hur mycket långsammare tror ni att man springer på is jämfört med tex en bana på asfalt?
❄️ För ett par år sen försökte jag springa min första maratonlängd på finska självständighetsdagen. Trots att jag bara klarade tre fjärdedelar av mållängden så blev jag febrig i två-tre dagar... jag har fortfarande ett ärr i underläppen för att läppen sprack. Det tog flera timmar alltså... is? - nja, visst var det isigt men bara det att det var kraftigt vinterväder och kallt ute gjorde att det tog braa mycket längre tid än vad det annars hade gjort. ❄️
Gammal 2024-01-07, 15:21   #25956
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Samma
Ah, kan hända att jag haft lite hybris med mitt mål för halvmara i mars. Men det är lätt reviderat.
Gammal 2024-01-07, 15:22   #25957
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalasjnikov Visa inlägg
❄️ För ett par år sen försökte jag springa min första maratonlängd på finska självständighetsdagen. Trots att jag bara klarade tre fjärdedelar av mållängden så blev jag febrig i två-tre dagar... jag har fortfarande ett ärr i underläppen för att läppen sprack. Det tog flera timmar alltså... is? - nja, visst var det isigt men bara det att det var kraftigt vinterväder och kallt ute gjorde att det tog braa mycket längre tid än vad det annars hade gjort. ❄️
Får hoppas att det inte är så kallt i övrigt. Runt fem minus blir lagom. Loppet är på is/snö.
Gammal 2024-01-08, 12:21   #25958
smerk
Lägg in nått kul

smerks avatar

Reg.datum: Nov 2016
Upplever ni att löpband är långt ifrån verkligheten gällande hastighet? Något man kan göra parametermässigt för att komma närmre verkligheten?

Jag är mycket snabbare i verkligheten än på löpband. En given hastighet på löpband ger mig runt 20-30 högre puls än ute i spåret.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 12:35   #25959
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Upplever ni att löpband är långt ifrån verkligheten gällande hastighet? Något man kan göra parametermässigt för att komma närmre verkligheten?

Jag är mycket snabbare i verkligheten än på löpband. En given hastighet på löpband ger mig runt 20-30 högre puls än ute i spåret.

Vissa hävdar att löpband är så mycket snabbare. Samtidigt är det få som har sina PB på löpband.

Det finns några skillnader med verkligheten. Du har inget luftmotstånd vilket märks av vid högre hastigheter. Du har inga nedförsbackar, kan få uppför med lutning på bandet dock. Du använder lite andra muskler vid fotisättningen på löpbandet, mins inte exakt hur det påverkade.

Sen kan ju ditt löpband vara felkalibrerat. Att det visar snabbare eller långsammare än det verkligen går. Jag har svårt att jämföra de två, ser det som en annan typ av träning. Bra på olika saker, men stör mig på att klockan sällan visar samma som löpbandet, av naturliga skäl.

Här finns lite info om det
https://www.intensivept.se/blogg/202...ing-pa-lopband

https://www.fredrikzillen.se/far-man...-av-lopbandet/
Gammal 2024-01-08, 13:32   #25960
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:

Löpband är lättare. Det är inget luftmotstånd, inget upp och ner och inga kurvor. För att kompensera för luftmotståndet kan man ha lite lutning på bandet, 1 % eller något i den stilen.

Min upplevelse är dock att det där med lite lutning på bandet var mer utav en sanning för några år sedan. Tror det är rätt vanligt även bland duktiga att de kör bandet helt plant. Jag gör själv så i.o.m. att jag inte ser värdet av att försöka komma så nära utomhuslöpning som möjligt. Bättre att acceptera att det är löpning men på ett lite annat sätt.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-01-08, 13:38   #25961
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:

Vissa löpband är helt olika mot verkligheten. Det kan variera mycket från band till band.

Jag använder mig av en pulsmätare som också uppskattar hastigheten när man springer. Garmin hrm pro. Jag brukar gå efter hastigheten på den, puls och upplevd känsla.

Sen brukar jag jämföra mig mot tidigare pass. Klarade jag 5x5 min med 1 min ståvila på hastighet 13 förra veckan med en högsta uppmätta puls på 180. Så kan jag försöka matcha det.

Jag har iallafall en referens. Ett löpband varierar inte i hastighet under ett pass men olika band visar olika värden.

Det finns stryd footpood som eliminerar allt tvivel. Men dom är för dyra för min smak.

Gammal 2024-01-08, 13:42   #25962
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Här är en bra video som tar upp ämnet, om folk som tror att det är lättare att springa på löpband bl.a. Kurvor och branta uppförsbackar gör såklart sitt.

https://www.youtube.com/watch?v=rAl64tdhzpA
Gammal 2024-01-08, 13:43   #25963
spoon
Spån

spoons avatar

Jag är förövrigt också mycket långsammare på löpband än i verkligheten.

Misstänker att det beror på att jag inte lyckas ta ut lika långa steg på löpbandet och att löpbandet fjädrar lite. Fjädringen ger dämpning men äter upp fart.

Jag har inte en chans att matcha samma fart på löpband som i verkligheten.

Jag får leva med det och gå efter puls och upplevd ansträngning istället.

Gammal 2024-01-08, 13:49   #25964
Ribcage
Registered User

Ribcages avatar

Citat:
Jag är förövrigt också mycket långsammare på löpband än i verkligheten.

Misstänker att det beror på att jag inte lyckas ta ut lika långa steg på löpbandet och att löpbandet fjädrar lite. Fjädringen ger dämpning men äter upp fart.

Jag har inte en chans att matcha samma fart på löpband som i verkligheten.

Jag får leva med det och gå efter puls och upplevd ansträngning istället.

De stora fördelarna med löpband tycker jag är att man kan hålla en jämn hastighet utan att tänka på det, eller hålla en särskild lutning hur länge som helst utan att hitta en perfekt backe. Utöver vädret då. Men snabbast är jag på bana eller asfaltraka helt klart. Undrar hur mycket miljön gör också, att känna att man springer framåt.
Gammal 2024-01-08, 14:12   #25965
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Här är en bra video som tar upp ämnet, om folk som tror att det är lättare att springa på löpband bl.a. Kurvor och branta uppförsbackar gör såklart sitt.

https://www.youtube.com/watch?v=rAl64tdhzpA
Jag tittade på videon, den motsäger ju inte att det är lättare att springa på band. Allt den tog upp är att bandet inte gör jobbet åt en (har jag aldrig påstått) och att luftmotståndet inte är en faktor när man springer långsamt (långsammare än 4:20 min/km). Så när jag t.ex. springer intervaller på löpband har jag följande fördelar kontra utomhuslöpning:

- Noll kupering
- Noll luftmotstånd
- Noll kurvor
- Noll ojämnheter i underlaget
- Noll energi spenderat på att hitta rätt hastighet

Jag är nog tämligen svår att övertyga att det inte skulle göra det lättare än att göra motsvarande pass utomhus på t.ex. asfalt. Har man inte t.ex. hört John Kingstedt flera gånger "ursäkta sig" när han har gjort något bra kvalitetspass på band för att det var just på band och därmed lite missvisande bra? Min bild är att det är en universell sanning att löpband är lättare. Sen kanske det finns myter kring exakt vad som gör det lättare, som att bandet "gör jobbet åt en". Att det inte skulle vara lättare att springa på band är något helt nytt för mig.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.