2023-09-24, 17:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2017
|
Ser ut som ett vettigt pass macke. Jag är för novis för att veta vad som egentligen ger till löpningen. Förstår också din tanke om magträning med tanke på den videon. Tror själv inte att jag behöver mer magmuskler, fokuserar på löpningen. Stabilitet kanske är bra, men jag har aldrig varit överens med statisk träning. Inte läst mycket om det heller, men övriga kroppen tränar man sällan statiskt.
På tal om att jag borde träna långsamt ibland. Inspirerad av Kipchoge så persade jag på halvmara. Höger knä tjurade mot slutet men annars en fin runda som jag avslutade med 4 min tempo. Hoppas att det gav mer än det slet. Tänkte persa på milen nästa helg och jag kan ha ordnat mig en bra bortförklaring om det går dåligt.
|
|
|
2023-09-26, 05:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2023
|
Hej!
Vilka stretch-övningar för benen skulle ni rekommendera?
|
|
|
2023-09-26, 06:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Thunde12
Hej!
|
Beror på syfte, men denna är en som jag gillar för att förbättra steglängden för mig som lätt blir stel i höftböjare.
Sen fram med bäckenet för att öka stretchen.
|
2023-09-26, 07:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Hej!
|
Enbart dynamisk stretch skulle jag rekommendera.
|
|
|
2023-09-26, 07:09
|
|
Greppmongo
Reg.datum: Jan 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Beror på syfte, men denna är en som jag gillar för att förbättra steglängden för mig som lätt blir stel i höftböjare.
[/IMG]
Sen fram med bäckenet för att öka stretchen.
|
Vad är en bra steglängd?
|
|
|
2023-09-26, 07:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2023
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage
Enbart dynamisk stretch skulle jag rekommendera.
|
Tack! Varför endast dynamisk stretch? Och vilka skulle du rekommendera att göra?
|
|
|
2023-09-26, 07:23
|
|
Registered User
|
Citat:
Tack! Varför endast dynamisk stretch? Och vilka skulle du rekommendera att göra?
|
Finns massa trevliga övningar för att sträcka ut hamstring, ljumskar, gluteus med mer.
Här är en video
https://www.youtube.com/watch?v=QQ_Qp53lck8
Skulle kanske köra statisk för baksida lår om den var så kort att jag fick ryggproblem dock. Personligen.
|
|
|
2023-09-26, 08:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix
Vad är en bra steglängd?
|
Jag definierar det som en steglängd som inte hindrar mig i löpningen, är jag för stel i höftextension så kan jag inte trycka ifrån tillräckligt utan behöver ta kortare steg.
|
2023-09-26, 08:24
|
|
Greppmongo
|
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN
Jag definierar det som en steglängd som inte hindrar mig i löpningen, är jag för stel i höftextension så kan jag inte trycka ifrån tillräckligt utan behöver ta kortare steg.
|
Okej! Varför jag undrade var att garmin specificerar steglängd och kadens därför var jag nyfiken på om någon vet vad som är en bra steglängd och om det spelar roll eller om det bara är en personlig siffra som varierar mycket beroende på anatomi (vilket jag gissar)
|
|
|
2023-09-26, 08:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej! Varför jag undrade var att garmin specificerar steglängd och kadens därför var jag nyfiken på om någon vet vad som är en bra steglängd och om det spelar roll eller om det bara är en personlig siffra som varierar mycket beroende på anatomi (vilket jag gissar)
|
Jag skulle tro att längden är beroende på din längd och dina proportioner. Kadens och steglängd kan ju användas till att beräkna sträcka och det är så att du tappar GPS-signal.
Jag har bekanta som är ca 25-30cm kortare än mig som springer lika snabbt/snabbare än mig, då har de förmodligen en kortare steglängd men en högre kadens.
|
2023-09-26, 08:40
|
|
Greppmongo
|
Då är jag nyfiken på hur det ser ut här på kolozzeum!
Hur ser er kadens/löpstegslängd ut på er bästa 10km? Och vilket tempo osv.
Mitt PB på 10km är med 5.32 tempo då hade jag en kadens på 158spm och då en medelsteglängd på 1,14meter.
192cm lång
|
|
|
2023-09-26, 08:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Mitt PB på 10km är med 5.32 tempo då hade jag en kadens på 158spm och då en medelsteglängd på 1,14meter.
192cm lång
|
180 kadens, 1,24 steglängd.
Det finns inget generellt att den här kadensen ska du ha, men ser ändå ut som att du har relativt låg kadens. Sen ökar kadensen för många vid högre hastighet.
Om man skulle se det som att 180 är en bra kadens för just mig så är det ju enbart steglängden jag kan öka för att bli snabbare. Hur jag gör det är nyckeln till att bli snabb. Löpsteg, styrka, uthållighet och som ovan nämnt rörligthet är väl pusselbitarna.
|
|
|
2023-09-26, 08:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
Hej!
|
Jag skulle rekommendera att stretcha om du känner behovet av det, inte annars. Mina höftböjare blir t.ex. ofta tighta, då kör jag en stretch likt den Cokeman tipsade om(fast utan boll). Jag hade känt att det var lite slöseri med tid att stretcha något som inte behöver stretchas.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2023-09-26, 09:00
|
|
Greppmongo
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage
180 kadens, 1,24 steglängd.
Det finns inget generellt att den här kadensen ska du ha, men ser ändå ut som att du har relativt låg kadens. Sen ökar kadensen för många vid högre hastighet.
Om man skulle se det som att 180 är en bra kadens för just mig så är det ju enbart steglängden jag kan öka för att bli snabbare. Hur jag gör det är nyckeln till att bli snabb. Löpsteg, styrka, uthållighet och som ovan nämnt rörligthet är väl pusselbitarna.
|
intressant!
Min medellöpkadens på 5km PB är bara 162 men har då tagit ut steget till 1.20 enligt appen. 5.08 tempo.
|
|
|
2023-09-26, 09:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Citat:
|
Jag skulle inte ägna kadensen en tanke. Skulle säga att det är individuellt.
Citat:
192cm lång
|
185 cm, 10 km@3:47 min/km, medelkadens 176 spm, medelsteglängd 1,50 m. Det sistnämnda låter konstigt högt. Men kanske stämmer, verkar ha längre steglängd ju snabbare jag springer.
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.
|

|