Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-19, 07:31   #24946
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag tycker att jag har tagit mig igenom dom sista 5 åren med småbarn ganska bra. Jag har joggpendlat och tränat styrka i hemmagymmet. Har nog snittat på 3-6 pass i veckan. Detta utan att det har gått ut över familjen. 1h kan man oftast hitta någonstans. Det har däremot gått ut över min sömn. Det har blivit många pass vid 04-05 på morgonen. Men jag jobbar skift och tjejen jobbar 50% Så jag har väl haft bra möjligheter till träning.

Det jobbigaste är väl att man känner sig otillräcklig. Man vill få in träning, vara bra pappa, trevlig sambo och göra bra ifrån sig på jobbet. Detta på 4-5h sömn kan vara lite slitigt. Men det blir lättare ju äldre ungarna blir.

Grattis med tillskottet förresten

Skickat från min SM-A127F via Tapatalk
Gammal 2022-02-19, 07:34   #24947
spoon
Spån

spoons avatar

Nytt världsrekord inomhus på 1500m för Jacob Ingebriktsen! 21 år gammal är han nu. Ser fram emot den kommande säsongen och se vad han kan hitta på. Han är otroligt bra och fortsätter han så här så kan han bli en av dom största löparna genom tiderna.

Gammal 2022-02-19, 07:36   #24948
spoon
Spån

spoons avatar

Sen hörde jag att podcasten I det lange löp ska göra ett avsnitt om Van der pool och hans träningsmanifest. Ska bli kul att höra.

Bra podcast om ni inte har hört den.

Gammal 2022-02-21, 09:03   #24949
sjövärdig
Registered User

sjövärdigs avatar

Reg.datum: Jan 2019
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Efter 6 månader är det ju bara att springa med barnvagn.
Tog en premiärtur förra veckan med min minsta grabb som är 3,5 månad i joggvagn. Det gick fint. La i en rejäl åkpåse och någon filt så att inte huvudet krängde.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-22, 07:22   #24950
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Reg.datum: May 2005
Skulle vilja kunna jogga mer men 1-2 ggr i veckan är ungefär vad mina inre benhinnor klarar av. Jag har dragits med det i säkert 10 år nu. Har ni några tips på hur man kan bli av med det?

Har ibland haft uppehåll på 6 mån+ sen börjar trappa upp succesivt men det kommer alltid tillbaka, så vila är inte lösningen i mitt fall.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-22, 08:38   #24951
Wain
Three apples high and rising

Wains avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Tog en premiärtur förra veckan med min minsta grabb som är 3,5 månad i joggvagn. Det gick fint. La i en rejäl åkpåse och någon filt så att inte huvudet krängde.
6 månader brukar man annars prata om...
Gammal 2022-02-22, 08:47   #24952
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillee Visa inlägg
Skulle vilja kunna jogga mer men 1-2 ggr i veckan är ungefär vad mina inre benhinnor klarar av. Jag har dragits med det i säkert 10 år nu. Har ni några tips på hur man kan bli av med det?

Har ibland haft uppehåll på 6 mån+ sen börjar trappa upp succesivt men det kommer alltid tillbaka, så vila är inte lösningen i mitt fall.
En faktor kan vara skorna/inlägg. Har du pronationsskor eller pronationsstöd?

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-22, 12:10   #24953
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:

Jag har inget svar på frågan men jag kan dela min erfarenhet.

Jag har alltid haft problem med benhinnor. När jag började om med att springa så tog det 6 månader innan jag var tvungen att vila 6 månader igen...

Nästa gång som jag började om så startade jag med att springa 10 km fördelat på en vecka. Nästa vecka sprang jag 11 km. Så höll jag på tills jag kom till 20 km. Detta gjorde jag i mjuka hoka-skor på grusvägar eller elljusspår. Sedan höll jag mig på 20 km I veckan i 1 år. Jag hade också möjlighet att byta tjänst till ett mer stillasittande jobb. Förut så gick jag säkert 15k steg per arbetsdag. Nu går jag kanske 5k steg.

Förra året stegrade jag upp till 30 km I veckan och i vinter har jag varit uppe på 40 km I veckan.

Jag trodde aldrig att jag kunde bli av med benhinne problemen. Men det gick. Så ge inte upp.

Gammal 2022-02-22, 22:14   #24954
PerLedin
Registered User

Reg.datum: Dec 2014
Citat:
Det finns ju Thule Infant Sling som man kan sätta i, en hammock typ så de kan ligga ned. Kört från ca 4 månader då. Låter inte som att Sjövärdig hade en sån.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-23, 07:37   #24955
BreeceDJPancake
Registered User

Reg.datum: May 2021
Citat:

Jag hade stora problem med benhinnorna tidigare. Kunde då bara springa några kilometer innan det började göra för ont. Hade de problemen i flera år. Egentligen ända fram till jag gick ned ordentligt i vikt. Efter det har jag inte haft några som helst känningar i benhinnorna. Idag springer jag 10-12 timmar i veckan.
BreeceDJPancake är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-23, 08:52   #24956
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Det finns ju Thule Infant Sling som man kan sätta i, en hammock typ så de kan ligga ned. Kört från ca 4 månader då. Låter inte som att Sjövärdig hade en sån.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Jag hade en sån "sling" i min Thulevagn och började springa med min dotter när hon var 6 veckor. Fungerade utmärkt.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-23, 10:40   #24957
jimmitjoo
Registered User

Reg.datum: Mar 2021
Citat:

Korta ner steget så varje steg får lägre impact. Riktmärke ca 180 steg i minuten, finns tydligen nån funktion i spotify som gör att man får musik i det tempot har jag hört. Kanske värt att prova?
5km 16:41, 10km 34:23. Löpning.se
jimmitjoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-02-23, 11:17   #24958
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BreeceDJPancake Visa inlägg
Jag hade stora problem med benhinnorna tidigare. Kunde då bara springa några kilometer innan det började göra för ont. Hade de problemen i flera år. Egentligen ända fram till jag gick ned ordentligt i vikt. Efter det har jag inte haft några som helst känningar i benhinnorna. Idag springer jag 10-12 timmar i veckan.

Min erfarenhet med. Nu vet jag inte vad du väger, men för mig gjorde det en enorm skillnad att skala bort 25kg överflöd!
Gammal 2022-02-25, 02:26   #24959
spoon
Spån

spoons avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Min erfarenhet med. Nu vet jag inte vad du väger, men för mig gjorde det en enorm skillnad att skala bort 25kg överflöd!
När jag tänker efter så var det en bidragande faktor för mig med. 20 kg lättare gjorde skillnad.

Gammal 2022-02-25, 12:30   #24960
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
En faktor kan vara skorna/inlägg. Har du pronationsskor eller pronationsstöd?
Nej, inte i nuläget. Jag har dock köpt dyra skor förr som är anpassade för pronation men upplever inte att det har hjälpt.

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Jag har inget svar på frågan men jag kan dela min erfarenhet.

Jag har alltid haft problem med benhinnor. När jag började om med att springa så tog det 6 månader innan jag var tvungen att vila 6 månader igen...

Nästa gång som jag började om så startade jag med att springa 10 km fördelat på en vecka. Nästa vecka sprang jag 11 km. Så höll jag på tills jag kom till 20 km. Detta gjorde jag i mjuka hoka-skor på grusvägar eller elljusspår. Sedan höll jag mig på 20 km I veckan i 1 år. Jag hade också möjlighet att byta tjänst till ett mer stillasittande jobb. Förut så gick jag säkert 15k steg per arbetsdag. Nu går jag kanske 5k steg.

Förra året stegrade jag upp till 30 km I veckan och i vinter har jag varit uppe på 40 km I veckan.

Jag trodde aldrig att jag kunde bli av med benhinne problemen. Men det gick. Så ge inte upp.

Jag har också testat att trappa upp och löpa på mjukare underlag. Samt att varva jogga med gång i början.

Citat:
Ursprungligen postat av BreeceDJPancake Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
När jag tänker efter så var det en bidragande faktor för mig med. 20 kg lättare gjorde skillnad.

Jag är 184 cm lång och väger runt 80 kg just nu. Min träning består mestadels av styrketräning. Kanske för tung för löpning.

Citat:
Ursprungligen postat av jimmitjoo Visa inlägg
Korta ner steget så varje steg får lägre impact. Riktmärke ca 180 steg i minuten, finns tydligen nån funktion i spotify som gör att man får musik i det tempot har jag hört. Kanske värt att prova?
Det där har jag hört en del om att det ska vara bra. Jag har dock väldigt svårt att få till tekniken, varje steg måste jag tänka medvetet på vilket jag tappar ganska snabbt eftersom löpningen för mig fortfarande är ansträngande.

Tack för tipset, ska testa den!
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:14.